Rio: "Zware parcours geen reclame voor sport"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14163
Geregistreerd: 20-04-16

Rio: "Zware parcours geen reclame voor sport"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 11:17

www.nieuwsblad.be


De Belgische chef d'équipe Marc Rigout haalde gisteravond fel uit naar de organisatie van de cross country bij de Olympische Spelen in Rio de Janeiro.

"Het crossparcours was erg zwaar, veel zwaarder dan op vorige Olympische Spelen. Normaal gezien bouwt men op Olympische Spelen een licht driesterrenparcours, dit was een viersterren. Een parcoursbouwer moet in principe weten dat op Olympische Spelen heel wat ruiters van start gaan die niet tot de wereldtop behoren en moet zijn parcours zo bouwen dat zoveel mogelijk ruiters de finish halen en de beste combinaties toch aan de leiding gaan. Op deze manier is het geen promotie voor onze sport. Dit is geen kritiek omdat Karin is gevallen - we weten dat dit in onze sport altijd kan gebeuren - het was ook mijn mening voor de start van de cross country."

De Belgische SGW-amazone Karin Donckers nam voor de zesde keer deel aan de Olympische Spelen. Na de dressuur stond ze op een voorlopige zevende plaats. In de jacht op een eerste Olympische medaille, kwam ze te hard in op 11A, waardoor de afstand tussen 11B en 12 niet meer klopte. Haar paard Fletcha van 't Verahof kwam te dicht onder hindernis 12, maakte een noodsprong en Donckers verloor haar evenwicht. Door de val is de ervaren Belgische amazone uitgeschakeld en mag vandaag niet meer aantreden voor het springen.

MariekeS_

Berichten: 4710
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: Rio : "Zware parcours geen reclame voor sport," Marc Rigout

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 11:20

Voor een groot deel eens, maar het valt me dan weer wel op dat er ook grote namen en 4* combinaties gevallen zijn, en 3* combinaties veilig de finish haalde.
Zo simpel is het dus niet te stellen...

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Rio : "Zware parcours geen reclame voor sport," Marc Rigout

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 11:24

Dat heeft er ook wel een beetje mee te maken dat 3/4 van de deelnemers de eerste 1/4 groep zag en dacht fuck it, ik neem wat minder risico, dan maar tijdfouten op mijn naam.

janouk
Blogger

Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Rio : "Zware parcours geen reclame voor sport," Marc Rigout

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 11:39

Helemaal eens. Ik weet weinig van deze tak van paardensport. En zat gisteren klaar om te kijken naar de cross country. Na een half uur ben ik gestopt met kijken.
Ik vond het gejaag in hoog tempo met het warme drukkende weer over de zware hindernissen erg onplezierig om naar te kijken. ik vind het geen reclame voor de paardensport.

MariekeS_

Berichten: 4710
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 11:56

Sammie schreef:
Dat heeft er ook wel een beetje mee te maken dat 3/4 van de deelnemers de eerste 1/4 groep zag en dacht fuck it, ik neem wat minder risico, dan maar tijdfouten op mijn naam.


Dat is ook zeker wel zo, misschien dat het parcours zelf niet zo het probleem was dan maar dat de tijd die ervoor stond vooral te zwaar was.

petraaken

Berichten: 44221
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Rio : "Zware parcours geen reclame voor sport," Marc Rigout

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 12:07

Het viel inderdaad op dat na de latere gestarte ruiter op veel hindernissen het alternatief namen ipv rechtdoor. Ik vond het inderdaad soms erg moeilijk met al die smalle hindernissen en rare lijnen waardoor de ruiter snel een langsloper hadden en dus een weigering aangesmeerd kregen. Verder doen er inderdaad ruiters mee uit landen die heel wat minder ervaring hebben.

Mayiva
Berichten: 75
Geregistreerd: 08-08-13
Woonplaats: Leiden

Re: Rio : "Zware parcours geen reclame voor sport," Marc Rigout

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 12:10

Vond het ook een zwaar parcour om te zien. Dit blijkt ook uit het aantal gevallen ruiters.. Hopen dat het springen vandaag beter gaat :)

Special_Da
Berichten: 150
Geregistreerd: 14-01-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 12:11

Helemaal mee eens... Het parcour was erg zwaar en het jagen en trekken en sleuren over de hindernissen was zeker geen goede reclame. Zo krijgen de mensen een verkeerd beeld van de paardensport. Erg jammer

eenitraM
Berichten: 10948
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Rio : "Zware parcours geen reclame voor sport," Marc Rigout

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 12:14

Geen reclame? Juist wel!

Zelfs broerlief keek. Ik denk dat non-paardensporters juist wel van een beetje actie en vallende partijen houden. Dat maakte het blijven kijken juist aantrekkelijk voor leken :')

Keandra
Berichten: 1173
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Hamme (O-Vl, België)

Re: Rio : "Zware parcours geen reclame voor sport," Marc Rigout

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 12:21

Ik zei gisteren nog op mijn werk 'ik hoop dat er vandaag niet te veel paarden/ruiters geblesseerd raken, want dit is de gevaarlijkste tak van paardensport op de OS. Hierbij zou niet het eerste paard dood de piste verlaten.'
Wil het ondertussen niet weten of er paard is geëuthanaseerd, maar heb hier gisteren even gevolgd, er waren er toch enkele geblesseerd. Waaronder ook ruiters.
Voor mij kunnen ze het dan wel laten hoor, laat deze tak vallen.
Gelukkig zit endurance er niet in, dan was er tenminste spectakel te zien, met doodvallende paarden onder ruiters.

Geen reclame.
Genoeg sporten die wel leuk te zien zijn, taekwondo, judo, syncroonduiken, duiken, atletiek, gymnastiek (ook spectakulair aangezien iemand een dubbele beenbreuk heeft opgelopen, hoop dat hij nu eindelijk degelijk behandeld wordt btw).

Als veel valpartijen gelijk staat aan spektakel, nee.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Rio : "Zware parcours geen reclame voor sport," Marc Rigout

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 12:32

Euthanasie had je wel gehoord, dus dat is er geen geworden.

Lukasje
Berichten: 11340
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 12:47

eenitraM schreef:
Geen reclame? Juist wel!

Zelfs broerlief keek. Ik denk dat non-paardensporters juist wel van een beetje actie en vallende partijen houden. Dat maakte het blijven kijken juist aantrekkelijk voor leken :')


Pardon?? -:(-
Geen idee wat de gevolgen voor ruiter en paard kunnen zijn?!

Lon
Berichten: 888
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 12:55

Dat is precies wat we thuis tegen elkaar zeiden, geen reclame voor de sport. Ik heb niet precies bijgehouden hoeveel combinaties er over de kop gingen, maar ik denk dat tien er niet ver vanaf zit. Dat kun je als sport die "happy athlete" promoot toch niet verkopen? Als organisatie niet, maar als ruiters die allemaal hun paard "hun grote vriend" noemen evenmin.

lies_sparkle

Berichten: 6135
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Rio : "Zware parcours geen reclame voor sport," Marc Rigout

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 12:58

Ik heb er ook angstig naar gekeken, hoe die paarden raar sprongen om toch maar te gaan.

Belachelijk hoe slecht sommige lijnen waren!

Flux

Berichten: 2496
Geregistreerd: 10-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:01

Ik vond het ook niet een promotie voor de sport. Verre van zelfs. Normaal vind ik de cross kijken altijd erg spannend en kijk ik op naar de ruiters die hun paarden veilig door het parcours weten te sturen waarbij ze ook nog een hoop techniek laten zien. Deze keer was hier totaal geen sprake van. Geruk, gesleur, geslaag, getrek en risico's vollop. Ik zag bijna geen happy athletes maar vooral combinaties die over grenzen heengingen om toch de eindstreep te halen. Onwijs jammer, en imo compleet het tegenovergestelde van wat je juist wil laten zien op een OS.

Selima

Berichten: 633
Geregistreerd: 12-07-08
Woonplaats: London

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:04

Het was zwaar, maar niet unfair, naar mijn mening en ruiters die met verstand reden konden goed rondkomen.

Donckers was duidelijk een van degenen die te veel risico nam, in de jacht op een goede tijd. Topruiters die net wat minder risico namen, konden te tijdstraffen toch redelijk binnen de perken houden, dus rijden met beleid heeft wel wat opgeleverd (afgezien van de eerste combinaties, die uiteindelijk een soort proefkonijnen waren voor wie na hen kwamen).

Wat me altijd opvalt is hoe geweldig leuk verrweg de meeste paarden het 'crossen' vinden, al is een paard zich natuurlijk niet direct bewust van de risico's die hij loopt.

Al met al vind ik eventing een hele mooie sport, mits de veiligheid voortdurend (bij elk evenement opnieuw) in de gaten blijft worden gehouden door organisaties en ruiters. Al blijft iedere valpartij toch erg angstig en elke keer weer een opluchting als het redelijk goed afloopt.

Sannnn
Berichten: 4815
Geregistreerd: 23-10-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:37

Als deze paarden geen happy athletes zijn redden ze dit soort parcoursen niet... Paarden op dit niveau kennen de risico's niet bewust, maar allemaal hebben ze wel eens een val/ rotsprong etc. mee gemaakt. Het hoort erbij.. Maar dat hoort toch ook bij het turnen? Daar val je ook, of bij andere sporten? Het is wel erg zwart wit soms.
Al die vallen zijn ook rot en klote... Ik vind het ook verschrikkelijk als een paard valt en verkeerd terecht komt. Gelukkig herhaalden ze het niet continu, dat doet de regie soms ook. Maar om nu te zeggen dat het dan maar gelijk afgeschaft moet worden is wel erg zwart wit en ver gezocht.

Voornamelijk de onervaren landen reden gevaarlijk en kamikaze... Dat word ook echt niet 'goed gekeurd' door anderen. Maar die landen mogen nu eenmaal mee doen aan de OS en zijn niet voorbereid zoals andere landen. Die kamikaze piloten overschaduwen dan vaak de ruiters die wel echt goed rijden, want die waren er ook genoeg.

fleurbartels
Berichten: 429
Geregistreerd: 25-09-06
Woonplaats: De Valk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:39

Flux schreef:
Ik vond het ook niet een promotie voor de sport. Verre van zelfs. Normaal vind ik de cross kijken altijd erg spannend en kijk ik op naar de ruiters die hun paarden veilig door het parcours weten te sturen waarbij ze ook nog een hoop techniek laten zien. Deze keer was hier totaal geen sprake van. Geruk, gesleur, geslaag, getrek en risico's vollop. Ik zag bijna geen happy athletes maar vooral combinaties die over grenzen heengingen om toch de eindstreep te halen. Onwijs jammer, en imo compleet het tegenovergestelde van wat je juist wil laten zien op een OS.


ik had nog nooit eventing (volledig) op tv gezien; alleen hoogte punten/samenvatting op tv en zelf bij wedstrijden gaan kijken in de buurt (lager niveau dus ;-) ). Maar normaal is het dus niet zo erg zoals het gisteren was? want ik vond het best heftig

fleurbartels
Berichten: 429
Geregistreerd: 25-09-06
Woonplaats: De Valk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:45

Sannnn schreef:
Als deze paarden geen happy athletes zijn redden ze dit soort parcoursen niet... Paarden op dit niveau kennen de risico's niet bewust, maar allemaal hebben ze wel eens een val/ rotsprong etc. mee gemaakt.
Al die vallen zijn ook rot en klote... Ik vind het ook verschrikkelijk als een paard valt en verkeerd terecht komt. Gelukkig herhaalden ze het niet continu, dat doet de regie soms ook. Maar om nu te zeggen dat het dan maar gelijk afgeschaft moet worden is wel erg zwart wit en ver gezocht.

Voornamelijk de onervaren landen reden gevaarlijk en kamikaze... Dat word ook echt niet 'goed gekeurd' door anderen. Maar die landen mogen nu eenmaal mee doen aan de OS en zijn niet voorbereid zoals andere landen. Die kamikaze piloten overschaduwen dan vaak de ruiters die wel echt goed rijden, want die waren er ook genoeg.


hiermee ben ik het volledig met jouw eens en heb super veel respect voor iedere eventing ruiter en moet zeker niet afgeschaft worden.

Citaat:
Het hoort erbij.. Maar dat hoort toch ook bij het turnen?
het verschil met een turner is dat deze er bewust voor gekozen heeft. in alle takken van paardensport kiest het paard er niet zelf voor. dit klinkt heel zwaar en zeg ook niet dat paardrijden slecht is, maar het is wel een verschil vind ik.

Lon
Berichten: 888
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:48

De vergelijking met turnen gaat hier mank, omdat turners alleen over zichzelf beslissen, niet over een ander levend wezen. En in mijn ogen is koppeltjeduikelen met een stuk of 10 van de 65 combinaties absoluut geen normaal onderdeel binnen de paardensport (in tegenstelling tot turnen ;-)).

Alle ruiters voldeden aan de kwalificatie-eisen, en dat was minimaal het kunnen rijden van een korte- en lange driester met specifieke eisen voor de individuele onderdelen.
Als je daar nét aan kunt voldoen, en er staat op de Spelen een dikke vierster, tsja, moet je dan niet eens op je achterhoofd krabben of je je paard daar aan bloot wilt stellen?
En als bond, als je dit parcours naast de kwalificatie-eisen zet, is het dan niet de hoogste tijd om aan de bel te hangen?
Ook die zaken horen in mijn ogen bij het "happy athlete" beleid.

Sannnn
Berichten: 4815
Geregistreerd: 23-10-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:56

10 van de 65 combinaties duikelden hier ook geen koppeltje. ;)

Ik snap wat jullie bedoelen met dat het paard er niet bewust voor kiest, maar dat geld voor elke tak van de paardensport. Niet voor de eventing alleen.. Dus wat dat betreft zou de paardensport in zijn geheel afgeschaft moeten worden.

Dan moet je je ook op je achterhoofd krabben... En dan moet je ook aan de bel hangen. Maar dit zijn slechts uitzonderingen, grotendeels waren de atleten en hun paarden wel voorbereid. Juist door het rijden van andere 4* crossen of zware lange 3*.
Door die uitzonderingen betekent het niet dat de hele eventing sport slecht en verrot is... Het welzijn van de paarden staat erg voorop. Er word intern ook genoeg kritiek geleverd en de cross gaat zeker genoeg geëvalueerd worden. Ja, het is een gevaarlijke sport en risico's worden opgezocht. Maar dat weten alle partijen prima. Een paard gaat echt geen 5 km rennen in 10 minuten als die het spelletje niet leuk vind. Die paarden komen niet tot dit niveau. Al die dieren staan te trappelen om weg te mogen in het starthok en dat is echt niet omdat ze het starthok in geslagen worden.

Lon
Berichten: 888
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Rio : "Zware parcours geen reclame voor sport," Marc Rigout

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 14:12

Dat alle partijen prima weten dat eventing risicovol is ben ik niet met je eens. Paarden zijn niet slim genoeg om risico's te kunnen taxeren, dat moet je als ruiter voor ze doen. Dat ze staan te trappelen in het starthok doet daar niet aan af, eerder andersom. Het koppeltjeduikelen was gisteren geen incident dat één of twee keer voorkwam, en daarmee in mijn ogen excessief. Overigens heb ik nergens geschreven over het afschaffen van de eventingsport, alleen dat dit de wedstrijd die we gisteren zagen, geen reclame voor de sport was.

Sannnn
Berichten: 4815
Geregistreerd: 23-10-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 14:23

Paarden zijn zeker wel slim genoeg om risico's te taxeren. Gelukkig maar! Een ruiter kan het niet alleen.
Ruiters taxeren ook zeker de risico's voor hun paard. Net zoals cross bouwers deze risico's ook vooraf bedenken en zodoende alternatieve routes en hindernissen maken. En
Natuurlijk wil je niet dat ruiter en paard samen vallen of 1 van de 2, maar een vergissing is zo gemaakt en ruiters zijn ook maar mensen die verkeerde beslissingen maken in een split second.
Eerder andersom qua trappelen in het starthok?

Barbabientje

Berichten: 8206
Geregistreerd: 12-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 14:40

eenitraM schreef:
Geen reclame? Juist wel!

Zelfs broerlief keek. Ik denk dat non-paardensporters juist wel van een beetje actie en vallende partijen houden. Dat maakte het blijven kijken juist aantrekkelijk voor leken :')


Mijn vriend was opeens lyrisch enthousiast en vroeg zich af wanneer ik dat met mijn paard ging doen. :')

mbkaatje
Berichten: 8681
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Rio : "Zware parcours geen reclame voor sport," Marc Rigout

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 14:52

Beetje vreemd dat je het leuk vind om vallende paarden en ruiters te zien, die misschien wel gewond zijn. Beetje gekke insteek, maar dat zal dan wel aan mij liggen.

Misschien was het voor een aantal combinaties wel wat te zwaar ja. Dat is voor een olympisch toernooi niet heel goed bedacht. Ook de mindere goden willen kosten wat het kost de eindstreep halen.