Rio: Nederlands eventingteam opgeklommen naar vijfde plaats

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14163
Geregistreerd: 20-04-16

Rio: Nederlands eventingteam opgeklommen naar vijfde plaats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 08:57

KNHS

In de Olympische eventingwedstrijd is Nederland na de cross opgeklommen van een elfde plaats na de dressuur naar de vijfde plaats in het klassement. Een sterke prestatie van het team van bondscoach Martin Lips. Morgen wacht nog de laatste veterinaire keuring en het springen.

De wedstrijd begon slecht voor Nederland toen eerste starter Theo van de Vendel met zijn paard Zindane ten val kwam. Opdracht voor de overgebleven drie teamruiters was op dat moment geen risico’s nemen. Dat betekent foutloos rijden en desnoods kiezen voor langere routes die wel meer tijdfouten opleveren, maar waarmee weigeringen voorkomen worden.

Bondscoach Martin Lips was na de dressuur niet blij met de resultaten van zijn ruiters, maar kijkt tevreden terug naar vandaag. “We hebben gisteren gezegd dat we vandaag in de aanval moesten en dat hebben ze gedaan. Wat er met Theo gebeurt is natuurlijk heel vervelend, maar dat neem ik hem niet kwalijk. Hij nam het risico dat we hadden afgesproken en dat ging helaas net niet goed. Tim heeft wat te voorzichtig gereden en Alice en Merel hebben er super voor gevochten.”

Tweede teamruiter Tim Lips voldeed aan de opdracht om foutloos te rijden, maar vond zelf dat hij te langzaam gereden had. “Ik baal er van, vanaf het begin zat ik niet goed genoeg te rijden, mijn paard deed echt super zijn best. Ben gewoon heel erg teleurgesteld in mezelf”, vertelt Lips. Tim Lips en Bayro staan na dressuur en cross op plaats 24 in het algemeen klassement.

Derde teamruiter Alice Naber nam ook de nodige alternatieve tijdrovende routes, maar kreeg tot haar teleurstelling toch te maken met een weigering van Peter Parker. Gelukkig wist ze wel de finish te halen waardoor het team in ieder geval in de strijd bleef. Naber staat op een voorlopige plaats 31.

Vierde teamruiter Merel Blom moest nu het team binnenslepen en dat deed ze met overtuiging. Safe en geconcentreerd reed ze haar ervaren Rumour has It met slechts twaalf tijdfouten naar de finish. Zelf klom ze daarmee naar de twintigste plaats in het klassement en in haar kielzog klom het team naar plaats vijf. Blom vertelt: “Ik ben hier heel content mee. Het maakt de dressuurprestatie van gisteren niet minder verdrietig, maar na vandaag is het totaalgevoel wel een stuk lekkerder. Ik ben blij dat ik de rol voor het team heb kunnen inlossen, waarvoor ik meegenomen ben. Als ik alleen voor mezelf gereden zou hebben, dan was ik overal voor de korte route gegaan. Met meer risico, maar daarvoor zijn we hier niet.”

In het landenklassement gaat Australië aan de leiding voor Nieuw Zeeland, Frankrijk en Duitsland. In de individuele strijd staat Christopher Burton (Aus) aan de leiding voor titelverdediger Michael Jung (Dui) en Astier Nicolas (Fra). De Belgische Joris Vanspringel staat op een 24e plaats. Karin Donckers kwam helaas ook ten val en is hierdoor uitgesloten.

Tussenstand Olympische eventingwedstrijd na dressuur en cross country

Landenklassement:
1. Australië 150.3 strafpunt
2. Nieuw Zeeland 154.80
3. Frankrijk 161
4. Duitsland 172.80
5. Nederland 238.60

Individueel klassement na dressuur en cross:
1. Christopher Burton (Aus) – Santano II, 37.60 strafpunt
2. Michael Jung (Dui) – Sam FBW, 40.90
3. Astier Nicolas (Fra) – Piaf De B’Neville, 42.00
20. Merel Blom – Rumour has It, 66.40
24. Joris Vanspringel - Lully des Aulnes, 65.90
25. Tim Lips – Bayro, 74.00
32. Alice Naber – Peter Parker, 98.20
Theo van de Vendel – Zindane Val

Farah_

Berichten: 2510
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Rio: Nederlands eventingteam opgeklommen naar vijfde plaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:04

Weet iemand hoe laat het springen is vandaag?

Pasha_2011

Berichten: 1011
Geregistreerd: 09-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:06

Farah_ schreef:
Weet iemand hoe laat het springen is vandaag?



Vanaf 15:00 ;)

Farah_

Berichten: 2510
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:08

Pasha_2011 schreef:
Farah_ schreef:
Weet iemand hoe laat het springen is vandaag?



Vanaf 15:00 ;)


Dank je!

MariekeS_

Berichten: 4710
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:37

Het gat tussen NL op plaats 5 en de top 4 is wel heel groot, daar moet in het springen wel erg veel gaan gebeuren...
Wat misschien spannender is, zijn de plekken 6 t/m 8. Plek 5 vasthouden wordt nog spannend *\o/*
Tussen NL en BRA (6) zit maar een fractie meer dan 1 balk

5e NL met 238,60
6e BRA met 242,90
7e SWE met 243,10
8 GBR met 252,10

Bloodymary
Berichten: 4558
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Rio: Nederlands eventingteam opgeklommen naar vijfde plaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:40

Wat goed van Merel, op de 20e plaats. Degene waar het minst van verwacht werd staat het hoogste van het Nederlandse team.

xxPaige
Berichten: 809
Geregistreerd: 26-11-09
Woonplaats: Ede

Re: Rio: Nederlands eventingteam opgeklommen naar vijfde plaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:44

Sorry? Degene waarvan het minst van werd verwacht? Waar baseer je dat nou weer op? Merel Blom is een héle ervaring eventingruiter.. Ze is juist de belangrijkste voor het team geweest met haar laatste startplaats. Die heeft ze gekregen omdat de bondscoach het meeste vertrouwen in haar had als laatste starter.

Quarterboef
Berichten: 246
Geregistreerd: 25-11-10
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:47

is het springen weer te zien via een livestream? gisteren via m'n laptop zij hij telkens dat de video niet beschikbaar was..... :(

MariekeS_

Berichten: 4710
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:48

Ik wou precies hetzelfde zeggen :=
Ze startte juist als laatste omdat er veel van haar verwacht werd.

'Merel is met haar paard Rumour has It een heel ervaren combinatie die al veel crossen op viersterren niveau gereden heeft. De vierde combinatie moet er wel eens voor zorgen dat het team binnenkomt en dat kan Merel zeker'


https://www.knhs.nl/nieuws/2016/os-star ... rs-bekend/

Bloodymary
Berichten: 4558
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Rio: Nederlands eventingteam opgeklommen naar vijfde plaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 11:12

Oh, dat is wat ik dacht. Maar heb er niet zoveel verstand van zoals jullie merken. Maar desalniettemin een uitstekende prestatie van Merel!