Paarden met korte weidegang eten meer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14021
Geregistreerd: 20-04-16

Paarden met korte weidegang eten meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 16:11

Horses24.be


Onderzoekers aan de North Carolina State University in Amerika hebben onderzocht welke paarden het meeste gras eten. Als je je paard continu hooi aan biedt, en hem vervolgens een paar uurtjes in de dag een weide met vers gras aanbiedt, zal je wellicht merken dat hij zijn hoofd nauwelijks nog omhoog doet, echte grasmachines. Paarden die 24/7 op de weide staan, houden zich niet alleen bezig met het eten van gras, zij nemen nog tijd om te rusten en te spelen met hun weidegenootjes.

De onderzoekers wilden gaan bekijken wat het verschil is in hoeveel het paard juist consumeert in verschillende combinaties van hooi- en weide aanbieding. De paarden die men bestudeerde wogen gemiddeld rond de 500 kg om geen grote verschillen te hebben tussen de gemiddelde voerinname per dier, en afhankelijk van de tijd kregen zij elk per uur een andere hoeveelheid gras binnen:

  • Paarden die 24 uur op de weide doorbrachten kregen gemiddeld 0,35 kg/u binnen.
  • Paarden die 9 uur op de weide doorbrachten kregen gemiddeld 0,6 kg/u binnen.
  • Paarden die 6 uur op de weide doorbrachten kregen gemiddeld 0,75 kg/u binnen.
  • Paarden die 3 uur op de weide doorbrachten kregen gemiddeld 1,0 kg/u binnen.

Des te minder tijd je je paard dus geeft op het gras, des te enthousiaster is hij om veel gras in één keer binnen te spelen waardoor hij maar liefst 3 keer sneller eet dan een paard dat 24 uur op de weide staat. Dit is best een belangrijk gegeven voor mensen wiens paarden te kampen hebben met hoefbevangenheid, omdat deze vaak hun paarden maar even op het gras laten om dit te voorkomen. Een ander weideplan zou dus misschien wel van toepassing kunnen zijn.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Paarden met korte weidegang eten meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 16:24

Interessant artikel.
Ik wist wel dat paarden op weide-rantsoen meer graasden, maar dat het zoveel zou zijn?!

Een paard dat 9 uur op de wei staat eet dus bijna net zoveel als een paard dat 24 uur op de wei staat in 18 uur..

Bizar..

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Re: Paarden met korte weidegang eten meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 16:32

Toen ik de titel las dacht ik 'wie wist dat nou nog niet'. Goed dat ik het artikel toch gelezen heb want het resultaat is best verbazingwekkend!
Zeker iets om rekening mee te houden als je paard maar een paar uur buitenkomt.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Paarden met korte weidegang eten meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 16:57

Inderdaad interessant, is groter verschil dan ik dacht.

jolmer20

Berichten: 3976
Geregistreerd: 13-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Paarden met korte weidegang eten meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 16:59

Interessant topic!
Verschil is inderdaad erg groot zeg.

senta
Berichten: 335
Geregistreerd: 09-12-05
Woonplaats: Heelsum

Re: Paarden met korte weidegang eten meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 17:03

Interessant! Alleen de titel is misleidend, in het totaal eten ze niet meer, maar per uur wel, oftewel ze eten sneller.
3 uur: 3 kg
6 uur: 4,5 kg
9 uur: 5,4 kg
24 uur: 8,4 kg

Wel iets om rekening mee te houden inderdaad, dat ze in 6 uur al meer dan de helft van een dagportie weg kunnen werken.

ellepel

Berichten: 47333
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 17:04

Ohww. Maar dan word stripbegrazing dus ook ineens heel anders.
want bij ons zijn ze dan na een paar uur ook door hun stripje heen.
moet ik de blokken dan dus toch maar groter maken :j

hwn
Berichten: 4693
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 17:07

Ja, ok, klopt wel allemaal, maar een paard dat 24u op de wei staat, eet dan bijna 9 kg gras (de mijne eet zeker meer), terwijl eentje van 3u in de wei toch amper 3 kg eet. En met hooi weet je meer wat je geeft als je het laat analyseren, kan je voor gevoelige paarden de armere soorten geven, terwijl je dat met gras denk ik minder in de hand hebt.

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Re: Paarden met korte weidegang eten meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 18:36

Maar hoe absurd moeten die paarden dan wel niet eten?! Mijn paarden staan 24/7 buiten en staan constant te vreten. Hoe doen ze dat dan nóg sneller? :o

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 18:51

senta schreef:
Interessant! Alleen de titel is misleidend, in het totaal eten ze niet meer, maar per uur wel, oftewel ze eten sneller.
3 uur: 3 kg
6 uur: 4,5 kg
9 uur: 5,4 kg
24 uur: 8,4 kg

Wel iets om rekening mee te houden inderdaad, dat ze in 6 uur al meer dan de helft van een dagportie weg kunnen werken.


Die enorme hoeveelheid in 1x daar gaat het om. Zeker bij paarden met IR of hoefbevangenheid.
Wrs krijg je een te grote suikerschommeling in het bloed en juist dat loert het gevaar.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 18:56

Ik ben er nog steeds van overtuigd dat het ook medische gevolgen heeft.

Ik ken iemand met twee paarden die echt nooit wat hadden in 10 jaar en die gingen naar een stal waar ze iedere dag 3/4 uur op de wei mochten.

Gevolg: binnen drie weken paard 1 met koliek op de kliniek. na drie maanden paard 2. Ik wilde er ook heen, maar nadat er plek kwam door een dood paard dacht ik: laat maar! De dierenarts gaf ook aan dat dit waarschijnlijk de oorzaak was. Ze gaan zo vreten doordat ze weten dat het niet lang duurt. Paarden zijn inmiddels terug en nooit meer wat gehad.

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 18:58

Maar een IR paard moet je ook geen 24/7 op de wei zetten, want dan vreet ie alsnog meer.

Ik kan het eigenlijk niet echt geloven. 8,4 kg gras is 1,7 kg droge stof. Hier zou ieder paard toch van dood omvallen?

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 19:12

Grappig genoeg krijgen onze paardjes beperkt gras, en gaan ze rustig hooi (onbeperkt uit slowfeeders) eten tussendoor, om later weer verder te grazen. Ze weten dat ze dagelijks wel nieuwe stukken krijgen, en eten het niet ineens kaal. Toen ze vorig jaar alleen overdag op de wei stonden, en 's nachts op stal, aten ze wel de hele dag door. Nu zien we dat ze tussendoor slapen, hooi eten, slapen, gras eten, ze wisselen zelf af.
Toen ze nog maar kort onbeperkt hooi kregen stonden ze wel de hele dag te knagen. Nu weten ze dat er altijd wat is, en neemt de inname af. We zien de spekjes op de flanken die afgelopen winter aangegroeid zijn, dan ook verdwijnen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37237
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 19:26

Ik was hier zelf al achter gekomen na een drastische omgooi van vooerschema van oude tinker. Met ir doet hij het veel beter vol continue op gras en in de winter ombeperkt hooi. Ze stoppen vanzelf wel met eten en hij is een heel stuk gezonder en stabieler. Staan vaak te snurken ook. Met hooi is de terug gang van 30 kilo per dag naar hooguit 15 kilo door onbeperkt aan te bieden. Best gek eigenlijk.

Fijn dat het nu ook is vastgesteld met proeven.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 20:27

Die van mij kon echt geen 24 uur op het land. Zat steeds tegen bevangen aan. Maar met beperkt -alleen de nachten- op het land en overdag paddock met hooi lukte het wel. Wrs kreeg hij dus wel meer binnen dan Ik dacht.

Nou moet ik ook zeggen dat die van mij maar doorvrat. Hij had cushing dus de rem was wrs stuk. Binnen een week had hij dan ook overgewicht.

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 20:29

Heel interessant en nuttig onderzoek! Hier kunnen wij als paardenhouders iets mee en is heel interessant om te weten :-)

Ik geef de paarden overigens geen ongelijk Y)(^)

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 20:41

IMJ schreef:
Nou moet ik ook zeggen dat die van mij maar doorvrat. Hij had cushing dus de rem was wrs stuk. Binnen een week had hij dan ook overgewicht.

Ligt niet aan cushing :\

Wij hebben een kudde van 14 paarden, sommige op en af... maar 2 stuks zijn hier op de wei geboren en zijn nu 6 jaar oud. 1 stuk staat er nóg langer. Alle 3 zijn ZOOOO moddervet dat ik niet begrijp hoe ze het niet. 1 is nu voor de 3e keer hoefbevangen in de zomer... Enige optie voor die dikzakken is regelmatig van de wei af halen en zonder voer zetten (eigenaren zetten ze niet aan t werk).
Maar ze zijn wel degelijk 10tonners ondanks 24/7 weidegang.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Paarden met korte weidegang eten meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 21:40

Ook leuk om in praktijk te zien.

Bij ons op stal staat er 1 groepje van 5 paarden 24/7 op het land. De rest gaat vanaf 8 uur naar buiten en de eerste gaan rond 3 uur naar binnen en daarna volgt de rest. Alles (op de 5 na) staat om 8 uur savonds binnen.

'Mijn' groepje staat regelmatig lekker om zich heen te kijken en te rusten terwijl je alle andere paarden druk ziet gras eten!

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Paarden met korte weidegang eten meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 07:45

Volgens mij is dat ook paard afhankelijk. Ik heb er eentje die sommige dagen meer staat rond te kijken dan wat anders. Die van mij staan bij hete dagen soms te slapen op de wei. Ook al staan ze volgens dit schema slechts een paar uur op de wei. Ik heb er ook eentje die constant zou staan vreten. Of ze nu 24/7 buiten zou staan of niet.

Verder moet ik er niet aan denken om ze s'nachts buiten te hebben. Ik woon niet zo ver van een drukke weg af en moesten ze om een of andere reden ontnappen (ondanks goede omheining) zitten ze in 2 minuten bij die weg.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 10:10

Ik ben benieuwd wat de uitslagen worden als ze mijn paard observeren :') in 24 uur 8,4 kg _O-

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Paarden met korte weidegang eten meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:24

Weet nog wel dat mijn paard maar een middagje het land op mocht toendertijd. Hij vrat alsof zijn leven er vanaf hing. Hetzelfde als aan de hand grazen. At zooo snel.. En logisch !!

GixWillsNino

Berichten: 229
Geregistreerd: 02-09-14

Re: Paarden met korte weidegang eten meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:27

Dat geloof ik wel ja. Mijn paard gaat twee uur per dag het gras op (rest paddock) en je ziet hem echt de breedte in groeien waar je bij staat.
Heel fijn gezien hij dat zeker kan hebben.

Voorheen stond hij 24/7 op de wei en dan zie je ze hier en daar een grasje plukken en dat is het.

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:28

Fijn om dit zo duidelijk te hebben. Het lijkt wel een trend om paarden zo kort mogelijk op het gras te zetten, omdat het anders 'schadelijk' zou zijn. Gelukkig zit het allemaal iets genuanceerder in elkaar dan dat :j

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Re: Paarden met korte weidegang eten meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 13:53

Maar jongens, serieus, leest niemand de reacties?
Als een paard op één dag 8,4 kg NAT gras eet... krijgt ie toch maar 2 kg droog voer binnen? Dacht ze moesten ruim ... kg droog gras hebben?

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 14:07

Ik merk dat hier niet aan mijn pony's, ze krijgen zoveel hooi naast hun weidegang dat ze wel enthousiast zijn op de wei voor een uur (of 2) maar daarna ook gewoon lekker gaan dutten en spelen etc.

Vroeger had ik ze 24/7 op het land en hadden de zomereczemers extreem veel jeuk en waren de pony's altijd te dik. Nu staan ze ook altijd buiten met hooi + daarnaast een paar uur weidegang en hun gezondheid (mentaal en fysiek) is er enorm op vooruit gegaan.

Zou het een verschil maken hoeveel honger ze daadwerkelijk hebben op het moment dat ze het land op gaan? Niet elk paard dat maar 3u/dag op het land staat heeft ook daarnaast doorheen de dag voldoende toegang tot ruwvoer. Vaak is dat een portie ruwvoer en vooral brok in de ochtend en dan een paar uur later het land op, dan vermoed ik dat de nood aan ruwvoer misschien groter is en ze daardoor ook meer schranzen?

Ik denk dat zo'n onderzoeken altijd interessant zijn, maar dat je daarnaast ook altijd moet kijken wat je paard nodig heeft en wat voor hem het beste passend is qua voerbeleid. Niet elk weiland is hetzelfde: een hoog uitgegroeid weiland vol variatie aan (on)kruiden valt niet te vergelijken met een sterk bemeste raaiweide waar een hoefbevangen paard zich in de McDonalds waant en daarna met een indigestie kampt. Daarnaast is het ook belangrijk welk ruwvoer je naast je gras aanbiedt en hoeveel beweging ze dagelijks krijgen/zelf ondernemen. Zoveel factoren om rekening mee te houden.