Eerste aflevering NH Bokt TV online

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Eerste aflevering NH Bokt TV online

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 18:58

* bokt.nl

Afbeelding
Astrid en Julia met Tjibbe voor de camera. Foto: Nissima

De eerste aflevering van NH Bokt TV, de samenwerking tussen NH en Bokt, is vanaf vandaag te bekijken. Deze aflevering gaat over grondwerk.

NH Bokt TV is een informatieve serie filmpjes over paarden en de omgang met paarden. De eerste afleveringen zijn opgenomen bij Dressuur Natuurlijk in Westbeemster en worden gepresenteerd door Bokker Julia (Gladijs). Met de 9-jarige Fries Tjibbe van pensionklant Maaike is het item over grondwerk opgenomen. Door middel van de oefeningen van Astrid van der Ploeg van Dressuur Natuurlijk heeft Julia laten zien hoe je het leiderschap over een paard neemt.

Julia is gekozen als presentatrice na een oproep op Bokt. Ze is 28 jaar, komt uit Egmond en studeert criminologie aan de VU Amsterdam. Ze heeft twee paarden: Tinker Gladys van 25 is al 15 jaar in haar bezit en sinds 3 jaar heeft ze de nu 4-jarige Nimloth (New Forest x IJslander) erbij. Gladys wordt regelmatig door vrienden "Glad ijs" genoemd en zo ontstond Julia's Boktnaam.

Deze aflevering is gemaakt naar aanleiding van de vraag van Bokker kiki1976. Bedankt voor je inzending!

Kaatastrof

Re: Eerste aflevering NH Bokt TV online

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 19:20

Leuk en interessant filmpje :) Kijk al uit naar meerdere filmpjes over bepaalde onderwerpen. Denk dat ik zelf ook even wat inzend!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 19:28

Leuk gedaan zeg! Vind het er professioneel uitzien en ik vind dat Gladijs het heel goed doet! +:)+

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 20:06

Oh wat goed zeg, dit ontbrak er nog aan!
Leuk!

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 20:22

Heel leuk! En ook zeker leerzaam :)
Presentatie is ook erg fijn om naar te luisteren!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 21:04

Ik heb bij Astrid de 3 jarige opleiding gevolgd. Inmiddels alweer een aantal jaar geleden, ik kon altijd enorm geniet van de manier van lesgeven van Astrid.
Het is voor mij bekende stof, maar ik vind het wel weer even heel leuk om Astrid te horen/zien lesgeven!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 21:06

Wat een akelige kwekstem heeft die vrouw (Gladijs?) - in tegenstelling tot de rustige, prettige stem van de trainster. Er valt nog veel te verbeteren.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 21:24

Leuk initiatief! Worden de filmpjes bij verschillende trainers opgenomen? Misschien ook nog bij 2Lazy7 of Saskia Dobbelaere?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 21:29

Jannepauli schreef:
Wat een akelige kwekstem heeft die vrouw (Gladijs?) - in tegenstelling tot de rustige, prettige stem van de trainster. Er valt nog veel te verbeteren.

Vind je? Ik vind het juist een fijne unieke stem. Als ik deze stem vaker hoor zal ik die snel aan bokt linken :)

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 21:38

Jannepauli schreef:

Ik vond het wel meevallen, heb me er niet aan geïrriteerd.

Maar ik vroeg me af, wat heeft het paard bij zijn oog?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 21:42

Volgens mij een stukje zand/mest

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 22:01

Leuk filmpje en prima presentatrice!

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 22:03

Maureen95 schreef:

Het leek mij meer een wond...

Verder leuk initiatief!!!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 22:09

jammer dat t zo kort was had van mij nog wel wat langer mogen duren, boeiend om te zien..

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 22:15

Het was inderdaad wat kort. Ik denk dat zo een informatief filmpje minimaal 8 minuten en max 12 minuten moet/kan duren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 22:21

Jannepauli schreef:

Hier ben ik het eerlijk gezegd wel mee eens. Maar dat verwacht je niet van iemand die Julia heet ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 23:00

Ik heb het filmpje nu twee keer gezien, vind de filmkwaliteit prima; die wil nog wel eens minder zijn in stallen/binnenbakken of de cameraman raakt steeds het paard kwijt, :+ maar dat gaat hier allemaal goed.

Verder snap ik totaal niet wat het doel is van dit filmpje: moet je hier nu iets van leren? Legt het iets uit? Is het een doel waar je naartoe moet werken of juist het hoe je iets moet bereiken? Is dit 'grondwerk' de enige vorm van grondwerk en is dat de reden waarom we naar deze mevrouw zijn gegaan?

Sowieso vind ik het qua script nogal tell sell-achtig als de presentator eerst aan de gast vraagt wat iets toch is en hoe het werkt, om vervolgens de pan/het halster over te nemen en te laten zien dat de presentator de antwoorden zelf allang wist. 8-)
Dan het lopen in de bak: wanneer moet er nou een signaal voor terug gegeven worden met de zweep, met het halster of alleen je lichaam? Want alles wordt vrolijk door elkaar gebruikt zonder enige uitleg over waarom het een of het ander, of hoe lang/zwaar je door moet gaan als het paard niet reageert. Zonder dat kun je er thuis niets mee. Misschien nog net over met de uitleg over het hoofd laten zakken, alleen wordt daar niets gezegd over de release of druk verzwaren en hoe zwaar je die dan maakt, alleen om het omlaag halen met de hand op het touw, en ook niet dat je in het begin niet de neus op de grond verwacht maar een 1 cm lagere neus al genoeg is. Dus dan houdt het zelf nadoen ook al meteen weer op.

Dan de slottips: zorg ervoor dat je de juiste volgorde van de oefeningen hebt, bewaar je rust en zorg dat je zeer ontspannen bent. De getoonde oefeningen hadden geen volgorde en een van deze drie dingen is ook maar ergens in de video aan bod gekomen, dus enjoy!
Dat is hetzelfde als morgen een video bij Anky draaien die enkel en alleen laat zien tussen de verschillende zijgangen, en dan afsluiten met 'zorg ervoor dat je paard netjes op vier benen loopt, goed aan de hulpen is en een goede aanleuning heeft en dan gaat het zelf aanleren van de zijgangen vanzelf. -O- Ik weet niet wie de regie in handen heeft en wie bepaalt wat de presentatrice zegt, maar die persoon mag toch echt wat beter nadenken over wat er in het filmpje gebeurt en wat precies de boodschap is, want nu gaat het alle kanten op met als resultaat dat je er als kijker niet mee kan.

Verder vind ik de presentatrice een leuk hoofd hoofd hebben, de stem klinkt wel wat afgeknepen maar ik vind dat niet storend. Misschien hoor je gewoon de zenuwen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-06-16 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Blacky86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 23:01

xMyrth schreef:
Maureen95 schreef:

Het leek mij meer een wond...

Verder leuk initiatief!!!

Tjibbe heeft een sarcoïd bij zijn oog, waar hij voor werd behandeld in Utrecht d.m.v. BCG injecties.
Momenteel zijn de korsten weg en geneest het boven verwachting.

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 23:21

Hey bokkers, wat een leuke reacties alvast *\o/*
Tjibbe heeft inderdaad iets op zijn hoofd, de eigenaresse Maaike vertelde mij dat Tjibbe daar een sarcoïd heeft gehad die behandeld wordt op de kliniek. Gelukkig verloopt de genezing goed!
Op naar de volgende aflevering +:)+

Edit: bedankt voor de uitleg blacky86 :)
Laatst bijgewerkt door Gladijs op 19-06-16 23:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 23:23

Eerlijk gezegd... Wat voegt dit toe?
Er zijn al veel youtube filmpjes in deze vorm. Er zijn veel filmpjes die zelfs meer diepgang hebben en waar je meer van kan leren. Bovendien vind ik de uitleg van de oefeningen erg vlak. Geen details en vaak wordt de uitleg over bepaalde belangrijke zaken overgeslagen.

Zonde.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 23:34

Fijn filmpje om naar te kijken! Interessant als je zelf weinig van grondwerk af weet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 00:00

Veulen84 schreef:
Eerlijk gezegd... Wat voegt dit toe?
Er zijn al veel youtube filmpjes in deze vorm. Er zijn veel filmpjes die zelfs meer diepgang hebben en waar je meer van kan leren. Bovendien vind ik de uitleg van de oefeningen erg vlak. Geen details en vaak wordt de uitleg over bepaalde belangrijke zaken overgeslagen.

Zonde.

Het is volgens mij vooral een extra 'service' van Bokt die ook echt wel bekeken zal worden omdat het gewoon de pre heeft dat het op de voorpagina van Bokt genesteld is, maar die het verder alleen nooit gered zou hebben op het net als het gewoon als youtube filmpje was geplaatst. Daarvoor heeft het geen enkele innovatieve of informatieve waarde. Het is in mijn ogen gewoon net zoiets als veel foto's bij Uitgelicht; je kunt erop klikken, leuk dat het er is maar al je het niet doet dan mis je niks.

Ik weet niet of de verdere filmpjes al gemaakt zijn, maar ik zou de scenarist/regisseur toch eens richting storytelling willen duwen: als je een verhaal vertelt maak dan een keuze:
1) ga óf de breedte óf de diepte in: breedte is een overzicht van alles rond een product of methode, zowel beginner als gevorderd zodat de kijker een goede overview krijgt van wat iets behelst. Diepte is 1 oefening of product of persoon, focus op dat ene ding/die ene oefening en laat zien wat je moet doen om een bepaald doel te bereiken (en laat dan ook begin en eindpunt zien).
2) benader het onderwerp óf bottom up (van beginner naar gevorderd, van singels in het algemeen naar anatomische singels), óf top down (van gevorderd naar beginner, van 1 specifieke zijgang naar wat je daarmee vervolgens allemaal kunt doen)., maar geef je script een duidelijke richting, anders krijg je dit soort filmpjes waarbij je aan het eind vertelt dat de volgorde belangrijk is terwijl de kijker nooit een volgorde heeft gezien, of het echte begin (bijvoorbeeld van hoe je hoofd laag aanleert), of wat je eigenlijke doel is.
Ik denk dat juist mensen die niets van grondwerk kennen naar dit filmpje kijken en concluderen; als grondwerk is dat je paard gewoon naast je meeloopt en achteruitloopt als jij dat zegt, dan is dat dus niets anders dan met je paard naar de wei lopen, maar dan met een fancy naam erop geplakt.

Wat mij een goed en nuttige benadering zou lijken is als je bijvoorbeeld naar een westernruiter gaat en hem/haar vraagt om te laten zien wat ground tying is, hoe je het aanleert (bijvoorbeeld met een vers paard/beginned mens) en hoe het eruit ziet als het paard het perfect beheerst. Het grootste deel van de Bokkers heeft niets met western riding, maar een groot deel vind het waarschijnlijk wel interessant om te zien hoe je je paard kunt leren stil te staan, ook als jij er niet bij bent. Het nadeel is dat soort filmpjes er ook al zijn (voornamelijk in het Engels weliswaar), maar het is en informatief en innovatief in de zin van dat je iets laat zien waarvan veel mensen niet weten dat het bestaat, en als ze dat wel weten dat weten ze waarschijnlijk niet hoe ook zij het hun paard aan kunnen leren. Twee vliegen in 1 klap. :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 00:05

Hmm, qua veiligheid waar grondwerk toch voor dient mis ik meteen al les 1 nl :
Hoe je dat touw vast houdt. Niet zoals je bv voor longeren leert in lussen, maar juist heen en weer. Heb je dan een trekkend paard door schrik of verzet slaat het touw niet om je hand heen waardoor je vast komt te zitten en van de benen getrokken kan worden + brandblaren zijn ook pijnlijk, dus waarom geen advies om handschoenen te dragen?

Als een paard echt schrikt kan je hoofd laag wel vergeten, en het laat de spanning ook niet afvloeien, want adrenaline beweeg je er uit. Aandacht ergens anders hebben dan bij mij betekent hier werk, op mij letten is belangrijk en veel prettiger dan vreemd gaan (ja ik ben een jaloerse trol als mijn kerels naar iets anders kijken).

Paard bij de klip vast hebben en dus bovenop je trekken en dan klagen dat hij te dicht bij je staat? Je vraagt dat, door hem zo kort vast te hebben, geef hem ruimte om op eigen benen te staan.

Paard is redelijk braaf, maar wat lomp en houdt geen positie vast t.o.v. mens. Als leerpaard imho ongeschikt, als demonstratiepaard kan het, maar dan moet er duidelijk aangegeven worden waar de verbeterpunten zitten.

Als filmpje vraag ik mij ook echt af wat het doel ervan is, want als nieuws? heeft het weinig waarde en qua instructie/les geen enkele. Sorry, kwaliteit filmwerk is redelijk, mensen zijn goed verstaanbaar, maar verder ?

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 00:15

Wat een leuk fimpje, en complimenten voor de presentatrice.
Ik weet zelf hoe lastig het is om te presteren voor het camera, het komt heel natuurlijk over. Je hebt ook een hele fijne stem om naar te luisteren. Ik denk dat deze filmpjes zeker een toevoeging kunnen hebben op bokt.nl

Vooral als er nog meer leuke onderwerpen bij komen :)

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 01:24

Mjetterd schreef:
Fijn filmpje om naar te kijken! Interessant als je zelf weinig van grondwerk af weet :)

Waar ik bijvoorbeeld ook onder val :j Het heeft mij getriggerd om er meer over op te zoeken in ieder geval! :D

Leuk gedaan, ik ben nu al benieuwd naar de volgende ''afleveringen'' :D