Veulen84 schreef:Eerlijk gezegd... Wat voegt dit toe?
Er zijn al veel youtube filmpjes in deze vorm. Er zijn veel filmpjes die zelfs meer diepgang hebben en waar je meer van kan leren. Bovendien vind ik de uitleg van de oefeningen erg vlak. Geen details en vaak wordt de uitleg over bepaalde belangrijke zaken overgeslagen.
Zonde.
Het is volgens mij vooral een extra 'service' van Bokt die ook echt wel bekeken zal worden omdat het gewoon de pre heeft dat het op de voorpagina van Bokt genesteld is, maar die het verder alleen nooit gered zou hebben op het net als het gewoon als youtube filmpje was geplaatst. Daarvoor heeft het geen enkele innovatieve of informatieve waarde. Het is in mijn ogen gewoon net zoiets als veel foto's bij Uitgelicht; je kunt erop klikken, leuk dat het er is maar al je het niet doet dan mis je niks.
Ik weet niet of de verdere filmpjes al gemaakt zijn, maar ik zou de scenarist/regisseur toch eens richting storytelling willen duwen: als je een verhaal vertelt maak dan een keuze:
1) ga óf de breedte óf de diepte in: breedte is een overzicht van alles rond een product of methode, zowel beginner als gevorderd zodat de kijker een goede overview krijgt van wat iets behelst. Diepte is 1 oefening of product of persoon, focus op dat ene ding/die ene oefening en laat zien wat je moet doen om een bepaald doel te bereiken (en laat dan ook begin en eindpunt zien).
2) benader het onderwerp óf bottom up (van beginner naar gevorderd, van singels in het algemeen naar anatomische singels), óf top down (van gevorderd naar beginner, van 1 specifieke zijgang naar wat je daarmee vervolgens allemaal kunt doen)., maar geef je script een duidelijke richting, anders krijg je dit soort filmpjes waarbij je aan het eind vertelt dat de volgorde belangrijk is terwijl de kijker nooit een volgorde heeft gezien, of het echte begin (bijvoorbeeld van hoe je hoofd laag aanleert), of wat je eigenlijke doel is.
Ik denk dat juist mensen die niets van grondwerk kennen naar dit filmpje kijken en concluderen; als grondwerk is dat je paard gewoon naast je meeloopt en achteruitloopt als jij dat zegt, dan is dat dus niets anders dan met je paard naar de wei lopen, maar dan met een fancy naam erop geplakt.
Wat mij een goed en nuttige benadering zou lijken is als je bijvoorbeeld naar een westernruiter gaat en hem/haar vraagt om te laten zien wat ground tying is, hoe je het aanleert (bijvoorbeeld met een vers paard/beginned mens) en hoe het eruit ziet als het paard het perfect beheerst. Het grootste deel van de Bokkers heeft niets met western riding, maar een groot deel vind het waarschijnlijk wel interessant om te zien hoe je je paard kunt leren stil te staan, ook als jij er niet bij bent. Het nadeel is dat soort filmpjes er ook al zijn (voornamelijk in het Engels weliswaar), maar het is en informatief en innovatief in de zin van dat je iets laat zien waarvan veel mensen niet weten dat het bestaat, en als ze dat wel weten dat weten ze waarschijnlijk niet hoe ook zij het hun paard aan kunnen leren. Twee vliegen in 1 klap.