Bloedneuzen bij paarden: wat moet je daarover weten?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
liesd
Berichten: 3879
Geregistreerd: 04-07-11

Bloedneuzen bij paarden: wat moet je daarover weten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 13:51

bokt.nl / www.thehorse.com / paarden.dapbodegraven.nl


Neusbloedingen (of epistaxis) bij paarden komen vaak voor. Je paard kan een paar druppels bloed uit een neusgat verliezen, maar het bloed kan even goed uit de twee neusgaten stromen. Er kunnen verschillende oorzaken zijn, onschuldig tot levensbedreigend. Let wel, een neusbloeding hoeft niet altijd te betekenen dat er met spoed een dierenarts bij je paard moet komen. Een eenmalige bloeding of een paar druppels bloedverlies (als het druppelen na een half uur stopt) betekenen meestal niet dat er iets ernstigs aan de hand is. Verliest je paard veel bloed uit zijn neus, is het aangewezen om een dierenarts te bellen als de bloedstroom niet binnen de vijf minuten overgaat in druppelen of stopt.

Het bloed kan uit de bovenste of onderste luchtwegen, de sinussen (de neusbijholtes) en de keelholte komen. Een dierenarts kan met een uitwendig onderzoek alleen echter niet vaststellen waar het bloed vandaan komt. Daarvoor is verder onderzoek nodig, onder meer door foto's te nemen (op die manier kan bloed in de sinussen gevonden worden, bijvoorbeeld na een hoofdtrauma). Met een endoscopie van de bovenste en onderste luchtwegen (inclusief de keelholtes) kunnen dierenartsen vaak de oorzaak van een bloeding vaststellen.

Zoals gezegd, kan een neusbloeding verschillende oorzaken hebben. Mycose in de keelholte, een schimmelinfectie die de bloedvaten en de zenuwen vernietigt, is een mogelijke oorzaak van epistaxis. Paarden met die aandoening overleven het vaak niet. Een bloeding kan ook veroorzaakt worden door tumoren, progressieve ethmoïde hematomen (langzaam groeiende massa's die uit een slijmlaag achterin de neusholte ontstaan) of een longbloeding na een inspanning. In zeldzame gevallen wordt een neusbloeding ook veroorzaakt door een stollingsstoornis in het bloed.

De behandeling van een neusbloeding hangt af van de oorzaak ervan. Een paard met mycose in de keelholte moet doorverwezen worden naar een dierenkliniek, waar tijdens een operatie de aangetaste ader kan afgebonden worden. Een paard met een hoofdtrauma en een bloeding in de sinussen is het meeste gebaat bij rust en een antibioticabehandeling om secundaire sinusitis (een ontsteking van de neusbijholtes) te voorkomen. Ethmoïde hematomen vereisen een behandeling met een laser, inspuitingen met formaline of een operatie. Het is belangrijk om samen te werken met je dierenarts om de oorzaak van de bloeding te bepalen en de juiste behandeling te starten.
Laatst bijgewerkt door liesd op 05-04-16 15:41, in het totaal 4 keer bewerkt
Reden: stukje aangevuld en tikfoutje verbeterd

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:05

Mijn eerste paard een volbloed had hier altijd last van met erg warm weer, bleek onschuldig te zijn en kwam veel voor bij deze dieren .....

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:17

Interessant, maar volgens mij ontbreekt juist het meest essentiële stukje informatie: wanneer moet je nu met spoed een dierenarts bellen en wanneer kan het eventueel even wachten?

lovefi

Berichten: 1200
Geregistreerd: 07-01-09
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Bloedneuzen bij paarden: wat moet je daarover weten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:20

Mijn eerste paard had schimmel in zijn luchtzakje, de schimmel had de slagader aangevreten waardoor het bloed uit beide neusgaten stroomde en heel de stal + buurpaard onder het bloed zat. Toen was er weinig twijfel over het vertrek naar de kliniek. Na lang behandelen heeft hij het gelukkig overleefd, maar het was geen makkelijke tijd.

Als er af en toe een dun straaltje bloed of een paar druppels uit de neus van je paard komen zou ik me weinig zorgen maken.

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:56

proudmama schreef:
Mijn eerste paard een volbloed had hier altijd last van met erg warm weer, bleek onschuldig te zijn en kwam veel voor bij deze dieren .....


Ik heb er nu een die dat ook heeft.
weersveranderingen betekend standaard bloedneus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:57

Mijn pony (half arabier) heeft ook vaak last met warm weer.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:58

Dat is toevallig, twee dagen geleden deed ik het halster om bij een paard dat ik rijd, en zat er ineens bloed aan m'n hand. Druppelde wat uit z'n neus. Ik zat echt zo van uhm wat nu :+
Maar is waarschijnlijk ook niets geweest. :)

Dennis

Berichten: 31486
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 15:00

Hier ook, een oud schimmeltje. Bij warm weer, of juist bij heel droog vriezend weer soms een paar druppeltjes uit 1 neusgat. Meestal komt het na 1x weg vegen niet terug dus het is echt maar minimaal.

JoyCiej007

Berichten: 17426
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 15:31

Ik mis een (vaak niet zo ernstige) vrij simpele oorzaak; stoten v/d neus/klap op de neus.

Nee, ik ben er absoluut niet trots op, maar had hier jaren geleden een jonge shet-hengst die bepaald geen lieverdje was. Bijten, trappen, je aanvliegen......... Of, toen hij aan een touw stond, keihard op je afvliegen en je vervolgens met het touw tackelen.

Na het zoveelste bijtincident was ik het spuug- en spuugzat. Meneer vloog er namelijk vaak meteen weer vandoor omdat hij WIST dat hij fout zat.
Toen hij me weer eens in de enkels probeerde te bijten heb ik een flinke schop gegeven; hij trok z'n hoofd weg en ik mikte op borsthoogte. Maar meneer beet weer en kreeg dus (geheel perongeluk!) maatje 40 vol tegen z'n neus.
Dat resulteerde in een lichte bloedneus.

Niets ernstigs, hield ook heel gauw weer op. Wel voelde ik me vreselijk schuldig; dat was nou ook weer niet helemaal de bedoeling :+
Pony was overigens niet van mij; is na een flinke heropvoedtraining uiteindelijk als een schaapmak beestje weer verkocht.

Captain

Berichten: 21414
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Bloedneuzen bij paarden: wat moet je daarover weten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 15:36

Mijn verzorgpaard had het vorig jaar heel erg.. Dagelijks.. Altijd uit een neusgat. Ook veel hoesten erbij. Volgens de dierenarts was hij dampig. Zijn het hooi gaan weken, sindsdien geen gehoest en bloedneuzen meer.

ilse86
Berichten: 3220
Geregistreerd: 16-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 15:37

goeroe schreef:
Interessant, maar volgens mij ontbreekt juist het meest essentiële stukje informatie: wanneer moet je nu met spoed een dierenarts bellen en wanneer kan het eventueel even wachten?

precies dit

liesd
Berichten: 3879
Geregistreerd: 04-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 15:40

ilse86 schreef:
goeroe schreef:
Interessant, maar volgens mij ontbreekt juist het meest essentiële stukje informatie: wanneer moet je nu met spoed een dierenarts bellen en wanneer kan het eventueel even wachten?

precies dit


Stukje aangevuld.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33858
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 15:41

Koprollen maken om de stang van de trailer en dan op je eigen hoofd gaan liggen veroorzaakt ook een bloedneus kan ik vertellen. Niet heel erg maar een paar druppeltjes. Zolang een paard nog eet, drinkt en poept en niet leegbloed zou ik niet zo snel een DA bellen. Dat betekent vaak nog meer stress.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 15:43

Als het er uit blijft stromen lijkt me dat een dierenarts met spoed moet komen, of beter, naar de kliniek.
Maar bij twijfel moet je gewoon bellen en de symptomen voorleggen. Vaak hoor je dan wel of je het aan kunt kijken of er met spoed iets geregeld moet worden!

Dorine92
Berichten: 5353
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 21:18

JoyCiej007 schreef:
Ik mis een (vaak niet zo ernstige) vrij simpele oorzaak; stoten v/d neus/klap op de neus.

Nee, ik ben er absoluut niet trots op, maar had hier jaren geleden een jonge shet-hengst die bepaald geen lieverdje was. Bijten, trappen, je aanvliegen......... Of, toen hij aan een touw stond, keihard op je afvliegen en je vervolgens met het touw tackelen.

Na het zoveelste bijtincident was ik het spuug- en spuugzat. Meneer vloog er namelijk vaak meteen weer vandoor omdat hij WIST dat hij fout zat.
Toen hij me weer eens in de enkels probeerde te bijten heb ik een flinke schop gegeven; hij trok z'n hoofd weg en ik mikte op borsthoogte. Maar meneer beet weer en kreeg dus (geheel perongeluk!) maatje 40 vol tegen z'n neus.
Dat resulteerde in een lichte bloedneus.

Niets ernstigs, hield ook heel gauw weer op. Wel voelde ik me vreselijk schuldig; dat was nou ook weer niet helemaal de bedoeling :+
Pony was overigens niet van mij; is na een flinke heropvoedtraining uiteindelijk als een schaapmak beestje weer verkocht.

Daar zou ik me niet schuldig over voelen hoor. Eigen schuld dikke bult/bloedneus

JoyCiej007

Berichten: 17426
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Bloedneuzen bij paarden: wat moet je daarover weten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 21:42

Nee nouja...... toch was DAT niet helemaal de bedoeling natuurlijk.... schrok er zelf ook wel echt van. Niet helemaal mijn schuld en een samenloop van ongelukkige omstandigheden, maar toch....

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Bloedneuzen bij paarden: wat moet je daarover weten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 21:44

ik heb een paard mee gemaakt met een schimmelinfectie in de bloedvaten,die is ingeslapen.

loez

Berichten: 11078
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 21:49

proudmama schreef:
Mijn eerste paard een volbloed had hier altijd last van met erg warm weer, bleek onschuldig te zijn en kwam veel voor bij deze dieren .....


1 van de 2 paarden die ik bijrijd heeft dit idd ook. De eerste hele warme dag van het jaar kun je er de klok op gelijk zetten dat ze dan een bloedneus heeft. Ziet er altijd uit alsof er een moord gepleegd is, neus in de waterbak en dan lekker door de hooibak heen en aan de boom. Benen en neus onder het bloed.

Trof haar vorig jaar zo aan toen de eigenaresse een dag weg was, ik zou de paarden doen.... Schrok me wild, hele benen onder, maar geen wond te vinden. Eigenaresse gebeld, of ik even naar de boom en haar hooibak wilde kijken... En jawel hoor, alles onder. Was dus een bloedneus geweest.

Ik wist dat ze dit 1 a 2x per jaar had, maar nog nooit gezien.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 21:52

LiesbethDW schreef:
Stukje aangevuld.

Top, bedankt! +:)+

Jet

Berichten: 12054
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 21:56

Ik heb een ouder paard gehad dat af en toe een bloedneus had uit één neusgat. Niet ernstig en het was al jaren zo, vooral in de zomer bij warmer weer en bij inspanning. Eerst was ze van de gehandicapten, later heb ik haar overgenomen omdat ze het manegewerk zat was. Na twee jaar kreeg ze een bloedneus die bleef druppelen. Niet heel heftige, maar ook voor haar vervelend. Ze schudde veel met haar hoofd om dat bloed kwijt te raken en na twee dagen aankijken is op de kliniek geconstateerd dat ze een tumor in een bijholte had die niet meer te verhelpen was. Dit kwam ook wel door haar leeftijd hoor, ze was toen 22. Ze had die bloedneuzen zo af en aan al zo'n jaar of vijf. Dus ook een af en toe bloedneus kan ernstig zijn. Omdat ze ook ngo last had van artrose in haar voorbenen is ze daarna snel gaan hemelen...

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Bloedneuzen bij paarden: wat moet je daarover weten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:09

Tja... warm weer, stof, stevig strootje even fout, goed werken in droge lucht, te hard gebriest...

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Bloedneuzen bij paarden: wat moet je daarover weten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:15

Ik heb er een gehad die zo nu en dan een bloedneus had. Heel klein beetje maar. Paar druppeltjes meer niet.

Bleek een longtumor te hebben.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Bloedneuzen bij paarden: wat moet je daarover weten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 08:15

Ik mis,wat als er snot én bloed uit de neus komt? mijn paard heeft met een bloedneus altijd witte snot erbij,uit 1 neusgat.Ze heeft dit regelmatig,volgens de D.A. is er dan een adertje gesprongen.Maar dan springt dit adertje wel erg vaak.
Kan het kwaad een bloedneus met snot?

Queen123
Berichten: 300
Geregistreerd: 31-03-16

Re: Bloedneuzen bij paarden: wat moet je daarover weten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 16:33

Ik heb het ook wel eens meegemaakt, gelukkig was er niets ernstigs aan de hand.

Interessant stuk! :j

Jet

Berichten: 12054
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:45

Gohya, als je paard er echt last van lijkt te hebben zou ik het op een goede kliniek laten onderzoeken, maar als je geen veranderingen merkt sinds die bloedneuzen met wit snot, zou ik het zo maar laten. Het klinkt misschien gek hoor, maar bij een paard dat gewoon zichzelf is, geen prestaties meer hoeft te leveren en wel lekker in de groep in de wei kan zou ik geen verder onderzoek laten doen.
Die van mij had het achteraf gezien al een jaar of vier-vijf af en toe, die bloedneus dan, pas toen het zachtjesaan bleef druppelen en ze weer net zo sacherijnig was als ze op de manege was voordat ik haar kocht heb ik daar onderzoek naar laten doen. Toen wel snel hoor, de tweede dag al.