Australië:Tienermeisje verongelukt tijdens eventingwedstrijd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 22:14

_lautje_ schreef:
geerke schreef:
Wat vreselijk dit...ik vraag mij alleen af of dit ook was gebeurt als de hindernis los had gezeten


Ik heb een keer gezien wat er gebeurd als een hindernis niet vast staat. Dat paard leeft niet meer...

Er is op Facebook een pagina ban unfixed portable xc fences. Staat een video op van een losse hindernis in een cross op laag niveau ergens in oost Europa. Meisje dat m springt leeft niet meer...

Het is bewezen dat losse hindernissen gevaarlijker zijn dan vast.
Het punt is echter dat de zogenaamde rotational fall nog voorkomt en dodelijk kan zijn. Momenteel is veel onderzoek oo welke hindernissen en in welke situatie zo'n val voorkomt en daar zijn wel interessante conclusies uit te trekken.
Ook zijn er mooie resultaten met de zogenaamde frangible pin die rotational falls voorkomt/kans er op verkleint.

Echter blijf je de 'stomme pech' situaties houden zoals hier dat een paard struikeld voor een hindernis.

Het is niet zoals wordt gedacht dat er geen oog is voor de veiligheid in eventing of dat ongelukken veel meer voorkomen. Wat je ziet is dat de sport gigantisch is gegroeid in vergelijk met jaren '90/80. Procentueel blijft het aantal ongelukken vrij laag voor een dergelijk grote sport.



dit paard leeft ook niet meer

_lautje_

Berichten: 9278
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Australië:Tienermeisje verongelukt tijdens eventingwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 22:32

Klopt, maar het paard dat ik dood heb zien gaan was niet dood gegaan als de hindernis vast had gestaan...

De gevallen die ik noem zijn doodgegaan doordat de hindernis niet gefixeerd was of los.

Het is heel makkelijk om te zeggen het wordt veiliger door losse hindernissen. Maar zo werkt het niet en iedereen die de sport kent en daar actief in is barst in lachen uit als dit als idee wordt geopperd om de sport veilig(er) te maken. En dat is niet omdat wij graag een onveilige sport willen beoefenen.
Nee ook wij willen een veilige sport. En bovenal een gezond paard mee naar huis nemen.