Opschudding door vrouw die eigen paard opeet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Opschudding door vrouw die eigen paard opeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 01:10

www.bild.de/www.bokt.nl

Omdat de 24-jarige Zweedse Helene Stahl niet zomaar 154 kilo vlees wilde weggooien at ze haar eigen paard op. Toen de jonge pikeur via Facebook bekend maakte dat ze haar paard Iffy Mant had opgegeten reageerden veel mensen vol afschuw.

Helene Stahl kreeg de merrie toen deze drie jaar oud was. In 2014 werd helaas vastgesteld dat Iffy Mant een niet te genezen knieblessure had. Vanaf dat moment gingen maanden voorbij waarin Helene zich afvroeg hoe het nu verder moest met de merrie. Verkopen was niet mogelijk, niemand zou een kreupele draver willen kopen en bovendien was de merrie erg sensibel. Nog even dacht ze over de mogelijkheid na om haar voor de fok in te zetten maar daarvoor was haar knie te zwak.

Begin mei 2015 hakte ze uiteindelijk de knoop door en liet ze haar merrie slachten. Daarna bleek dat de knie inderdaad niet te genezen was geweest. "De slacht leverde 154 kilo vlees zonder botten op. Dat is een behoorlijke hoeveelheid vlees waar veel mensen van kunnen eten. Ik weet dat veel mensen het idee verschikkelijk vinden en me gevoelloos vinden. Maar waarom zou ik dit vlees weggooien en in plaats daarvan vlees in de supermarkt kopen? Haar laten ophalen door een slachtwagen vond ik ook afschuwelijk, ik zou dan niet weten wat er verder met haar gebeurd was." aldus Helen op haar Facebookpagina.

Het vlees van het paard werd verdeeld onder vrienden en bij haar moeder. Zelf was haar vrieskist te klein voor die hoeveelheid. Inmiddels is het een half jaar later en zijn de diepvrieskisten weer leeg en Helene voelde de behoefte om haar hart op Facebook te luchten. Aan het einde van haar bericht bedankt ze haar paard voor alles. "Je bent mijn dappere ster, mijn moedigste prinses, ik zal altijd van je houden".

Het duurde niet lang voor ze een stortvloed van reacties kreeg. Sommige mensen vonden dat ze dapper en eerlijk was en een realistische instelling had. Anderen vonden haar harteloos.

Helena: "Mij werd gezegd dat het paard een familielid was en dat ik net zo goed mijn moeder had kunnen opeten. Mijn verhaal brengt veel teweeg bij mensen merk ik. Ik vind het vooral belangrijk dat mensen over deze vragen gaan nadenken.“

future_vet

Re: Opschudding door vrouw die eigen paard opeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 01:13

Ik zou het zelf niet kunnen, maar haar keus natuurlijk.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 01:14

Snap de commotie niet.
Is de eigen keus toch?! Heb er totaal geen problemen mee.

moonfish13

Realistisch, en dapper dat ze het zo durft te plaatsen!

Wesco

Ik zou het zelf niet kunnen maar ik ben ook vegatarier. Ik snap dat mensen hun eigen dieren kunnen eten en iedereen moet dat zelf weten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 01:15

Ik zou het zelf niet kunnen maar wat is het verschil tussen een eigen kip, koe of paard opeten? Best naar dat ze zoveel mensen over zich heenkrijgt.

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 01:15

Tja als ik naar boeren kijk.. die eten ook hun eigen vlees. Varkens, kippen, koeien en wellicht ook paarden. Wij krijgen ook met regelmatig vlees van een koe van onze oom die koeien heeft. Manke die niet meer beter worden worden ook opgegeten.
Je eigen vlees is altijd beter dan vlees uit de supermarkt..je weet wat voor leven het heeft gehad.
Mijn keus zal het niet zijn maar lees het niet vol afschuw.
Laatst bijgewerkt door Elmars_Floor op 03-01-16 01:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 01:16

tja, wij doen het met de koeien ook.
Alhoewel ik niet zou weten of ik dat met een paard ook zou kunnen.
Zit toch een wat meer emotionelere band bij.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 01:18

Ik begrijp eigenlijk nooit zo goed waarom het wel ok is om een koe of varken te eten, maar een paard dan ineens niet.
Ik weet zelf niet of ik mijn eigen paard zou kunnen opeten, maar ergens vind ik het best reeel gedacht. Dier zelf is toch dood, merkt er niets meer van en uit niets lees ik dat ze voor de dood van het dier er niet goed voor is geweest..

Het gemiddelde stuk rundvlees heeft het voor de slacht waarschijnlijk beroerder gehad.
Nogmaals, ik zou het zelf niet kunnen, maar vind het wel getuigen van realiteitszin.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Wat verschrikkelijk dat mensen zonder blikken of blozen een dier uit de supermarkt eten dat een rotleven heeft gehad, maar oordelen over iemand die een stukje vlees eet waarvoor zij zelf naar beste kunnen heeft gezorgd...

Shirley

Ik zou het ook niet kunnen, maar veroordeel of verafschuw het niet dat een ander het wel kan.

hertogaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 01:20

heerlijk nuchter, het niet doen is enkel verspilling . zou er zelf niet aan beginnen maar snap de gedachten gang en vind het alleen maar mooi

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 01:22

Wat een prima instelling heeft die vrouw!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 01:22

Ik zou het niet kunnen omdat het een eigen paard zou zijn.
Maar iemand die het wel kan, waarom niet.

Ik ken ook iemand die dat jaren terug heeft gedaan.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 01:23

Het verschil met dieren uit de winkel is wel dat ze die niet zelf gehouden heeft en een band mee heeft opgebouwd. Zelfs al houdt je zelf kippen voor de slacht, ga je daar als een paard mee om? Die lopen waarschijnlijk lekker te scharrelen in een weitje tot ze de pan in gaan maar een paard dat je zelf gehouden hebt? Ik vind het echt bizar dar ze die keuze kan maken.
Overigens heb ik niets tegen vlees consumptie, ondanks ik zelf al 16 jaar geen vlees meer eet. Maar je eigen dier, dat vind ik echt heel moeilijk te begrijpen. Ondanks een paard niet meer of minder is dan een ander dier dat wordt geslacht, het is wel haar eigen paard geweest. Bizar hoor. (Uiteraard haar eigen keuze maar bah...)

AnimalJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 01:26

Tja, wij hadden ook altijd een halve koe van mijn werk in de diepvries liggen. Dit is niet heel veel anders. De veehouder had altijd een aantal vleeskoeien op het bedrijf (is oorspronkelijk melkveehouder, maar met een klein groepje vleeskoeien als bijverdienste). Die koeien liepen er ook altijd een paar jaar en liepen in een aparte groep waar ik altijd even ging knuffelen. Waren mijn favoriete dieren daar op het bedrijf, zorgden voor inkomen en werden met liefde verzorgd. De op een na laatste was ik in het bijzonder gek op, die heb ik nog getraind en uitgebracht op een show voor vleesvee. Van kalfs af aan was ik daar altijd mee aan het oefenen en mak maken. Ze smaakte trouwens erg goed! Haar dochter is nu drachtig van haar tweede kalf en zij is de volgende die wij kopen.

Ik begrijp heel goed dat mensen het zelf niet zouden kunnen, maar ik vind het wel jammer om te lezen dat ze zo veroordeeld wordt. Het is haar paard en zij mag weten wat ze ermee doet na de dood. Het paard heeft er in ieder geval niet onder te lijden, die merkt niks meer ;)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 01:29

Ik denk dat als het mijn paard was en er lag iedere x een stuk van op mijn bord, ik toch iedere x geconfronteerd wordt met de gedachte.... :o ik zou het dus niet kunnen!

Maar met een vreemd paard zou ik geen moeite hebben, ik vind het ook normaal dat het dier voor consumptie gebruikt wordt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 01:35

Knap dat ze het gedaan heeft. Je weet tenminste wat er op je bord ligt. Dat is nogal anders met vlees van de slager of supermarkt. Zelf zou ik het niet kunnen. Ik eet geen een van mijn eigen dieren.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 01:43

Snap niet waarom dat zonodig gedeeld moet worden op fb. Goed dat het mensen tot denken zet dat wel, maar ik zou niet online gooien dat ik mijn paard aan mijn ouders heb gevoerd. Ikzelf zou geen hap binnenkrijgen bij het idee dat ik mijn eigen dier opeet,maar moesten we echt honger kennen aten we allemaal onze eigen paarden op. Het is een luxe om een paard te bezitten die niet in ons bord beland. Ken hier ook wel een boer die zijn oude pony in de vriezer heeft zitten. Die hecht zich ook wel niet op een emotionele manier aan zijn dieren. Ergens ook een stuk ecologischer dan al dat vlees weg te gooien. Want paard beseft er toch niets van.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 01:46

Ik mis hier wel een beetje dat t in Zweden sowieso al veel meer gewoon is om zelf dieren te hebben en vervolgens te (laten) slachten en op te eten. Veel meer dan in Nederland.

Ik zou zelf liever t vlees eten van een dier waarvan ik weet dat ze een goed leven gehad hebben. Zelf slachten zou ik nooit kunnen, of ik met een paard het wel zou kunnen... Ik denk t niet, maar andere kant. Als t dier zoveel lijd dat laten leven niet reëel is, waarom m dan gewoon weg gooien en niet op eten, maar wel ander vlees in de winkel kopen? Geen idee of ik t zou kunnen, maar heb ze sowieso liever levend!

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 02:03

betadine schreef:
Snap niet waarom dat zonodig gedeeld moet worden op fb.

Dit precies, vind dat zo aandacht-trekkerig.. :o
Opeten prima... afmaken op welke manier dan ook is naar, dus als je er dan nog iets positiefs uit kan halen; alleen maar mooi. Dit via welk social media-ding dan ook aan je vrienden en de rest van de wereld "bekennen" is dan weer zoo onnodig... -O- Elke mafkees zou toch weten dat je dan hysterische reacties krijgt van jan-en-alleman.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 02:06

Ik zou echt willen dat ik dat zou kunnen. Gewoon heerlijk nuchter genieten van het laatste dat je paard voor je kan doen, maar ik geloof dat ik elke keer mn ogen uit mn kop zou janken als ik stond te koken of aan het eten was :')

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 02:08

Ik zou Abel prima kunnen opeten. Goed wijntje erbij en hem in ere houden. Liever dat dan een brugklasser die zijn broodje paardenrookvlees in de vuilnisbak gooit en een zak chips koopt.

Het op facebook zetten vind ik ook nuttig, want je maakt een discussie los.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 02:17

_l_amanda_l_ schreef:
betadine schreef:
Snap niet waarom dat zonodig gedeeld moet worden op fb.

Dit precies, vind dat zo aandacht-trekkerig.. :o
Opeten prima... afmaken op welke manier dan ook is naar, dus als je er dan nog iets positiefs uit kan halen; alleen maar mooi. Dit via welk social media-ding dan ook aan je vrienden en de rest van de wereld "bekennen" is dan weer zoo onnodig... -O- Elke mafkees zou toch weten dat je dan hysterische reacties krijgt van jan-en-alleman.

Eigenlijk absurd dat je dus iets niet kan/mag vermelden omdat je weet dat er enkele hysterisch gaan reageren?!

En weet je ik doe dat eigenlijk ook;
Ik meld niet op FB dat ik het helemaal niet erg zou vinden als ZP zou verdwijnen, ook niet dat ik een paard heb laten schieten en al helemaal niet dat ik op mijn werk geholpen heb bij een kerstdiner voor 400 vluchtelingen omdat er dus mensen zullen zijn die daarop hysterisch en zeer afwijzend zullen gaan reageren.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 02:25

Ik vind dit dus een mooie afsluiting, en juist uitermate respectvol naar haar paard toe. Zo wordt er zo min mogelijk van het dier verspild. Net zoals het bedoeld is, want alleen wij mensen gooien voedsel weg of verwerken het zodanig dat niemand er nog wat aan heeft. Ik zie het als liefde voor haar paard tot na de dood.

En het is ook heel triest gesteld met de vrijheid van meningsuiting die ons toch zo dierbaar was blijkbaar. Dat als een mening, of actie, maar even buiten het geijkte kader valt er meteen hysterisch en zeer afwijzend gereageerd moet worden!