Paard slaat op hol na schot van jager

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Paard slaat op hol na schot van jager

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 11:29

http://www.bokt.nl / http://www.hoefslag.nl

Een gewond paard met snijwonden op de buik en een ravage: het gevolg van een jachtpartij vrijdag bij Kloosterzande. Een jager loste een schot vlakbij de merrie van John Faas. Het paard schrok en liep de afrastering in.

“De jager zat in de sloot, vlakbij de merrie”, vertelt Faas. “Ik heb een uur nodig gehad om het paard weer te kalmeren. Dat is nou de drijfjacht… Ze letten gewoon nergens op. Ik vind het niet erg dat ze jagen, maar ze moeten het wel op een normale en nette manier doen.”

Lees hier verder.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 11:35

Hier hebben ze ooit eens een konijn geschoten op 2m van mijn paard.
Paard stond te grazen aan de omheining, konijn zat aan de andere kant, KNAL!

Ze zijn heus niet allemaal zo, maar er zitten toch vele e*kels tussen hoor :\

mutsiii

Re: Paard slaat op hol na schot van jager

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 11:38

Er zitten inderdaad rotte appels tussen. Gelukkig zijn er ook goede.
Tijdens een buitenrit kwam ik ook een groepje jagers tegen en die deden netjes honden aan de lijn en wachtte geduldig..

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 11:40

Ik vind dat hele jagen niet kunnen!! :n
Laat het aan de profs over die weten wat ze doen en enkel jagen als het echt noodzakelijk is.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 11:42

Funnyhorses, dit zouden profs moeten zijn...

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 11:42

Hier werd heel netjes geïnformeerd en rond gebeld. En alle paardjes etc binnen gezet, zodat er niets kon gebeuren.
Echt perfect.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 11:46

Op het terrein bij onze stal in een polder is het verboden te jagen. De eigenaren hebben geen toestemming gegeven op hun grond te schieten. Echter ... Bij de buren mag het wel, die vinden het niet erg, dus helaas af en toe vanaf 100mtr afstand wordt er geschoten, terwijl wij in de buitenbak rijden.
Men houd er totaal geen rekening mee. Ook niet als de boer naast ons ingezaaid heeft en met vuurpijlen de vogels verjaagt. Er is al vorig jaar iemand van haar paard gevallen en 5 ribben gebroken , men gaat gewoon door.

paramuse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 11:49

Over het algemeen horen ze toch wel respectvol om te gaan met de natuur en omgeving.
Wanneer er bij ons in de buurt gejaagd word is dat vaak wel doorgegeven.
Daar komt ook nog eens bij dat ze niet zomaar op elk grondgebied mogen jagen, maar het afschieten van dieren in de buurt van een paard is not done vind ik. Het blijven vluchtdieren en een beetje respect zou toch wel mogen naar mijn mening.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 11:51

Ik hoop dat de wet om de plezierjacht af te schaffen er binnenkort eindelijk eens door komt. Dat zou al een hoop ellende schelen.. Ik heb regelmatig de kogels over mijn wei zien vliegen. En ze lachen je vierkant uit als je ze vraagt voorzichtig te doen bij die paarden.. Die ervaring heb ik in ieder geval..
Rondom ons huis zijn de weilanden al jaren leeg, stil en doods.. terwijl er hier een prachtig koppeltje fazanten zat, wat hazen, en zo nu en dan een ree.. Allemaal afgeschoten. En waarom, vraag ik me dan af..
Organiseer dan een paar keer per jaar iets in gebieden waar het echt noodzakelijk is.. Dat ze zich maar een playstation kopen als ze zo graag op bewegende dingen schieten..

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 11:52

Zodra er hier in de buurt gejaagd word zit m'n tuin vol met fazanten, net of ze het weten waar ze heen moeten

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 11:59

8nnemiek schreef:
Ik hoop dat de wet om de plezierjacht af te schaffen er binnenkort eindelijk eens door komt. Dat zou al een hoop ellende schelen.. Ik heb regelmatig de kogels over mijn wei zien vliegen. En ze lachen je vierkant uit als je ze vraagt voorzichtig te doen bij die paarden.. Die ervaring heb ik in ieder geval..
Rondom ons huis zijn de weilanden al jaren leeg, stil en doods.. terwijl er hier een prachtig koppeltje fazanten zat, wat hazen, en zo nu en dan een ree.. Allemaal afgeschoten. En waarom, vraag ik me dan af..
Organiseer dan een paar keer per jaar iets in gebieden waar het echt noodzakelijk is.. Dat ze zich maar een playstation kopen als ze zo graag op bewegende dingen schieten..

Helemaal mee eens.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 12:00

Ik kan gewoon niet begrijpen dat er mensen zijn die jagen een hobby vinden. Het is gewoon vernietiging van leven. Helaas is het af en toe eens nodig om de populatie dieren in te dunnen omdat ze anders met te veel zijn maar ik begrijp niet dat mensen dit doen voor hun "plezier".

Ik verschiet er helemaal van dat dit allemaal zomaar mag in de buurt van paarden. Want inderdaad, een paard op hol kan heel wat schade aanrichten. En ze kunnen ook per ongeluk een paard raken. Ik zou er niet gerust op zijn.

En het ergste van al. Waar paarden zijn, zijn mensen en kogels kunnen soms heel verkeerd vliegen. Als er dan toch gejaagd moet worden, sluit het gebied waar je jaagt af voor mensen (op het moment van de jacht) zodat er geen kans is op een ongeluk.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 12:06

Ik vind jagen altijd dubbel.

Neem bv het overschot en overlast van vossen in sommige delen van het land. Dit omdat ze geen natuurlijke vijanden hebben.
Het overlast van de zwijnen op de veluwe, te veel op te kleine plekken (door afzetting met wildroosters).
In zulke gevallen kan ik het begrijpen dat dit gedaan word.

Maar hier in de polder zie je ook regelmatig een stuk of 10/15 hobby jagers een weiland uitkammen opzoek naar dat enige zielige haasje. En als ze hem zien volledig doorzeven met hagel. Nou dan ben je dus in mijn ogen een held 8)7

Hanneke137

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 12:25

proudmama schreef:
Op het terrein bij onze stal in een polder is het verboden te jagen. De eigenaren hebben geen toestemming gegeven op hun grond te schieten. Echter ... Bij de buren mag het wel, die vinden het niet erg, dus helaas af en toe vanaf 100mtr afstand wordt er geschoten, terwijl wij in de buitenbak rijden.
Men houd er totaal geen rekening mee. Ook niet als de boer naast ons ingezaaid heeft en met vuurpijlen de vogels verjaagt. Er is al vorig jaar iemand van haar paard gevallen en 5 ribben gebroken , men gaat gewoon door.

Ja dat is een lastige kwestie. De jagers zitten niet fout, en de boer doet wat hij moet doen. Echter is het wel heel vervelend dat hierdoor iemand zijn ribben heeft gebroken. Dat gun je niemand. Je denkt lekker in de bak te kunnen rijden, en dan gebeurt er zo iets.

Als je buiten gaat rijden, ben je er meer op ingesteld. Tenminste ik, dan weet je dat er onverwachtse dingen kunnen gebeuren.

Bij mij jagen ze ook regelmatig. Niet om de grond waar ik rijd, maar de bak grenst aan het land waar ze wel jagen. Nou heb ik het geluk dat mijn paard er niet van opkijkt. Maar als ik de jagers zie, houd ik het wel in mijn achterhoofd. En als ik een paard had die er wel op zou reageren dan zou ik niet gaan rijden. Hoe vervelend ook.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 12:35

Plezierjagers zijn geen profs!
Dat zijn verknipte zielen die plezier hebben aan moorden.
Een professionele jager jaagt op zieke dieren of over-populatie en niet om zijn vriezer te vullen en zijn gelusten bot te vieren.
Mijn ervaringen zijn ook niet goed met dat volk,heb er nog een akelig beeld van. Als kind reed ik eens op mn pony door het bosje bij ons dorp, zie ik ineens een heel peleton aan jagers om een klein bosperceel staan :? . En waarom??? Om een klein hertje dat bang in het midden van het perceel zich schuil hield! Wel zo'n 12 van die schietgrage volidioten en zo agressief als maar kon :r , ik heb ze toen voor rot gescholden en kon niks doen voor het arme hertje. |(
Echt moet het zo??? Dat is geen jagen dat is je gelusten botvieren op onschuldige wezens!!! -:(-

Ik snap dat er soms iets gedaan moet worden om de populatie goed en gezond te houden maar dat kan toch ook anders he!?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 12:50

Ik heb het in het verleden allebei meegemaakt;

Dat de kogels mij om de oren vlogen, terwijl ik aan het werk was op mijn weide, of dat er een jager achter een sloot lag en op 2 meter afstand een schot loste, terwijl ik daar met pony en kar, met klein kind op de kar ook nog!! langs liep. Ik was ontzettend trots op mijn pony, want die stond stokstijf stil, maar liep erna wel weer gewoon door. Was dit met mijn grote paard gebeurd, was de ellende niet te overzien geweest...

Maar ik heb het ook meegemaakt, dat een jager mij ruim van te voren kwam waarschuwen, zodat ik ze op stal kon laten staan. En terwijl ik arriveerde in de ochtend en ze idd een drijfjacht aan het houden waren en zagen dat grote zowat uit haar stal brak, stopten ze gelijk en kreeg ik alleen maar complimenten, toen ik ze had losgelaten en grote de oppertuiger uit liep te hangen. Dus zo kan het ook!

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 12:59

Bij ons in de buurt gelukkig alleen maar jagers die schieten van een afstand. En als ze zien dat er een paard aan komt stoppen ze en gaan ze pas door als je ver weg bent.
Nou zijn ze ook niet te beroerd om je te helpen het paard vertrouwd te maken op een veilige manier met de schoten. Hierdoor zijn mijn paarden eigenlijk gewent aan de schoten en kijken ze er niet meer van op.

Maar het schilt ook dat bij ons de jagers zelf ook paarden hebben en weten hoe ze daar mee om moeten gaan.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:06

Jammer genoeg hebben wij ook rare dingen meegemaakt met "jagers", naast onze rijbak maar nog net op de openbare weg staat een boom waar een kraaiennest in zit, daar gaan ze met een man of 6 op staan schieten............ook als de paarden in de bak lopen. Ze lopen vlak langs onze weitjes met geweer op scherp, hebben honden die alle kanten oprennen en niet goed luisteren, lopen met geladen geweer over de weg, etc. Jaren geleden zelfs meegemaakt dat een jager ons weg wilde jagen uit een berm waar we bloemen aan het plukken waren en die een paar dagen later een schot loste toen ik met mijn paard voorbij kwam. Ik las kort geleden op FB dat een kat was aangeschoten door jagers.......Nee, voor dit soort jagers heb ik geen respect, ze schieten op alles wat los en vast zit, tonen geen respect naar anderen en schieten echt voor de lol, dat zegt al genoeg; voor je lol dieren doodschieten.........?
Er wordt hier bijv. ook op reeën gejaagd, als ze gewond zijn of als er teveel worden, dat is een heel ander soort jager ( met speciale vergunning) dan de groepjes losgeslagen "plezier" schieters.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ElCid op 18-12-15 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:07

Ik haal altijd gauw de katten binnen.Een paar hebben wildkleur.Maar toen ik een jager sprak beloofde hij geen katten te schieten.Ja,hoor geloof dat meteen.Paarden staan gelukkig veilig.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:09

Britta31 schreef:
Ik haal altijd gauw de katten binnen.Een paar hebben wildkleur.Maar toen ik een jager sprak beloofde hij geen katten te schieten.Ja,hoor geloof dat meteen.Paarden staan gelukkig veilig.

Ik hou mijn katten en kippen ook binnen, meestal kijken ze niet zo nauw.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:16

Los van de discussie of jagen wel of niet ok is, vind ik het zo bizar dat er geen strengere regelgeving.. In een bos hier in de omgeving waar veel families hun honden uitlaten en veel paarden komen wordt er op los geschoten midden op de dag.. op een veel te klein stuk met veel paden, je zit dan dus altijd vlak bij het schietgeweld. In de L&DD mag je niet zomaar schieten, maar ook daar gisteren midden op de dag schoten gehoord, met resultaat paard wat de hele rit onzeker bleef. Als ze alleen sl een regel zouden maken dat het alleen op bepaalde tijden mag, dan kan je het ontwijken..

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:21

Katten buiten het erf mogen ze gewoon afschieten onder het mom van wilde kat -:(-
Dat ze overal jagershutjes bouwen en kilo's mais op de velden strooien iedere dag zodat de houtduiven er moddervet van worden en tam en dat dat natuurlijk ook katten aantrekt, intresseert ze niks.
Schieten ze overhoop en verkopen ze als konijn.

Ooit had er eentje zijn hutje pal achter ons erf gebouwd, echt tegen mijn hek aan, de idioot.
En maar duiven voeren met mais :r
Natuurlijk kwamen mijn tamme sierduiven daar ook op af en mijn katten natuurlijk ook.

Verder worden hier grote herten en wilde zwijnen gefokt op terrein en dan uitgezet in een bos en dan mogen jagers voor veel geld op die dieren komen schieten.
Beesten zijn halftam en mensen gewend, knap werk hoor, dat schieten |o

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:22

Hoe zit dat nu met schieten op katten?
Schijnbaar mag er in een paar provincies op verwilderde katten worden geschoten..
En nu schijnt er nota bene een dierenarts te zijn die hoofd is van een jagersvereniging, en die (op tv?) verkondigde dat alle katten zonder bandje verwilderd zijn en mogen worden afgeschoten?! _-:( 8)7 Een levensgevaarlijk bandje wat je niet eens ziet van een afstand.. Ik zag laatste een vrouw op tv wiens tamme kat van dichtbij midden op straat was afgeschoten, een kat die altijd op vreemden af liep om kopjes te geven..

Ik ben zelf al een hele tijd niet met mijn hond het bos in geweest. Die heeft de hoogte en kleur van een ree, ik ben als de dood dat ik zo'n idioot tegen kom :=

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:24

Herkenbaar spatter. Bij ons (echt 10 meter naast ons erf) stond tot een jaar of 10 geleden een fazantenkooi waar fazanten werden gefokt. Zo tegen de kerst werden er wat jagers opgetrommeld en werd de kooi open gezet zodat er wild geschoten kon worden. Gelukkig gebeurt dat nu al 10 jaar niet meer. Maar dat soort praktijken gaat nergens over, los van de discussie of je pro of anti jacht bent.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:28

8nnemiek schreef:
Ik hoop dat de wet om de plezierjacht af te schaffen er binnenkort eindelijk eens door komt. .

Dat is helaas, door een fanatieke lobby van jagers bij de VVD, niet gelukt. Die vonden het zo zielig voor die arme jagers dat ze meer administratieve handelingen moesten verrichten dat het jagen daardoor duurder werd. Tja, mijn hobby kost ook geld.

Het heet tegenwoordig natuurlijk oogsten. Alleen het woord al :(

De wetgeving stelt geen ruk voor. Want niemand controleert het. Je moet als jager ook zorgen dat je niet meer dan 20% van de aanwezige populatie afschiet. Ik heb hier nog nooit een jager de hazen zien tellen.
En na het oogstseizoen van de boeren en hun grote maaimachines, wordt die ene haas die dat geweld heeft overleeft nu vlak voor de kerst afgeschoten. En dan schieten ze niet eens die dieren in een keer dood. Je moest eens weten hoe vaak wij hier aangeschoten dieren in de tuin hebben. Ik word van die hele hobbyjacht niet vrolijk.

http://www.piepvandaag.nl/amerikaanse-g ... -illegaal/