Blog P&L: Geen tijd om fanatiek te trainen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Blog P&L: Geen tijd om fanatiek te trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 00:19

www.paardenlifestyle.com

Het is half acht en je hebt net het avondeten op. De keuken is nog een puinhoop, je moet eigenlijk nog wat voor je werk doen en tegelijkertijd lonkt de bank om daar samen met je partner lekker onderuit gezakt op te gaan zitten. Maar je zou ook nog naar je paard gaan. Nouja, dan slaan we maar een dagje over. Dat kan vast ook geen kwaad.

Herkenbaar?

De laatste tijd had ik te vaak dat ik ‘geen tijd’ had om naar mijn paard te gaan. Er waren andere zaken die op dat moment voor mij belangrijker waren, zoals mijn werk. En ondanks dat ik er dan zelf voor koos om een training over te slaan, gaf het mij geen goed gevoel.

Na een paar dagen niet gereden te hebben, ging ik weer voor het eerst rijden. Even was ik alleen met mijn paard bezig geweest en had ik mijn hoofd helemaal leeg kunnen maken. Ik stapte af met een grote glimlach op mijn gezicht en voelde mij veel energieker. Heerlijk!

Op de weg naar huis vroeg ik mijzelf af waarom ik toch niet vaker ging rijden als het mij zo’n goed gevoel geeft. Ik besefte mij dat ik vaak het gevoel heb dat ik ‘geen tijd’ heb. Ik heb dan nog te veel dingen op mijn to do-lijst staan, waardoor ik niet toe kom aan paardrijden.

Lees hier verder

Eline_S_S

Re: Blog P&L: Geen tijd om fanatiek te trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 10:11

Herken het.. Ik heb een vriendje, zit in het examenjaar, een baan, en daarnaast heb ik ook nog vriendinnen die no-paard zijn. Had er eerst 2, maar eentje heb ik verkocht omdat ik inderdaad gewoon te weinig tijd had.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 08:06

Ik lees even mee vooral omdat ik de andere kant zie van het geen tijd of het gewoon niet kunnen opbrengen of geen zin hebben om naar je paard te gaan.
Ik ben pensionhouder op een kleine stal (15) stuks. Een aantal mensen bij ons op stal komen zeer weinig en als ze er zijn besteden ze de broodnodige aandacht niet aan het paard maar aan sociale contacten op stal. Ik zie paarden die hunkeren naar aandacht, naar een aai, of een poetsbeurtje.. paarden die echt staan te wachten op "hun" uurtje.. vaak de hele avond lang.. tervergeefs! Vind het zo sneu.. er zijn zelfs paarden die denken dat ik het baasje ben en van mij aandacht vragen vaak uit zich dat in toch semi stalondeugden. Natuurlijk snap ik dat een baasje es een dagje overslaat dat kan elk paard hebben maar soms komen mensen hier 4 dagen of langer niet. Een paard is een sociaal dier die aandacht en verzorging nodig heeft en afhankelijk is van de instelling van zijn baas.. Wat ik ook zie is dat veel mensen totaal geen motivatie hebben om lichamelijke beweging aan het paard te geven, zien daar denk ik niet het belang van in.. deze paarden zijn veelal het eerst en het meest geblesseerd ( ze zijn zwak gemaakt, hun lijf niet meer soepel.. glans uit de ogen. Bedenk je goed als je aan een paard begint deze is volledig afhankelijk van zijn baasje en als de bank lonkt bedenk je dan goed dat jou paard op je staat te wachten en tuurt naar de deur als er iemand binnenkomt op stal maar weer niet voor hem of haar komt.. Ik zie frustratie bij paarden, hunkerend om aandacht heb oprecht medelijden met deze prachtige trotse dieren. Natuurlijk zorg ik ervoor dat het ze bij ons op stal qua verzorging aan niets ontbreekt, ze komen dagelijks buiten en kunnen ruwvoer eten wat ze willen maar zie ondanks dat teveel frustraties bij de bepaalde paarden.. de paarden die te weinig aandacht krijgen gaan dat vragen op een vaak onhebbelijke manier. Dus mensen kom op zorg dat je paard de aandacht krijgt die het verdiend zij het van je zelf of zij het van bijrijders/verzorgers!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 10:20

Ik herken het heel erg ;(

Ik heb nadat mijn 2e zoon geboren werd een prachtig paard gekregen waar ik fanatiek mee aan de slag wilde. 4,5 jaar geleden kwam daar nog een veulen bij die inmddels een groot paard is.

Nou in de praktijk bleek dat heel moeilijk. Want zelf een drukke baan en een man met een opstartend eigen bedrijf.
Het grootste probleem bleek in de praktijk dat mijn man voor zijn werk soms ver weg is en dan pas om 19:30 thuis was. Dan is het 20:30 als je weg kan en soms 21:00 op stal en de stal sluit dan om 22:00.
Een uurtje voor het paard dus.

En dan niet meegerekend de periodes dat de kinderen ziek zijn en je net in een drukke periode op je werk zit. Volledig leeggezogen stap je dan op je paard. Ja dat wil ook niet lukken.

Dus ik ben met bijrijders aan de slag gegaan. Maar voordat je een echt goede bijrijder hebt ben je ook een lange tijd verder. Voor hetgeen ik wil hebben de meeste bijrijders het niveau simpelweg niet.
En dan nog,....dan ben je zelf niet getraind.
Ik heb het nog geprobeerd met een roeimachine thuis. Prima apparaat maar maakte zo veel geluid dat de kinderen er niet van gingen slapen.
Paarden die eerst op een stal stonden waar ze niet buiten kwamen maar verhuist naar een stal waar ze wel buiten kwamen maar alles zelf moest doen....nog minder tijd om te rijden.

Voor mij bleek de oplossing noodgedwongen de doelen bij te stellen. Dan maar totdat de kinderen wat groter zijn(en dus in de avond even alleen kunnen zijn) maar geen wedstrijden rijden en boscrosser worden en een stal zoeken waar ze mij minder missen.

Gelukkig nu 3 bijrijders waar ik mijn handjes mee mag dichtknijpen omdat ze net zo toegewijd zijn als ik en Heleen beter kan rijden als ik. Zij start mijn merrie dan ook nu op de wedstrijden.
Ik rijd 3 à 4 keer in de week met minder frustratie omdat het heilige moeten eraf is en met de geruststelling dat de paarden niks te kort komen.

Het wordt inmiddels steeds makkelijker. De kinderen zijn steeds zelfstandiger. Ik heb nu een stal waar de paarden voldoende buiten komen en waar ik niet zelf hoef te mesten en uit de wei moet halen.

Maar het zijn paard en kindtechnisch wel tropen-jaren geweest waar ik dikwijls op het punt stond om de hele bende maar te verkopen. Ruzie om de spaarzame vrije tijd voor mijn man en mij. Want ja,...hij wil ook wel iets voor zich zelf doen.
En in een huwelijk heb je ook nog tijd voor elkaar nodig.

Gelukkig ben ik getrouwd met de liefste man in Nederland. Hij denkt altijd met me mee. Er is nu licht aan het einde van de tunnel.

Overigens.....dit klinkt nu ook wel heel erg als een klaagzang....het was druk maar ik heb het fantastisch he...
Een geweldige man, 2 leuke kinderen, een leuke baan en twee paarden. Klagen mag eigenlijk niet.

Maar als je vraagt herkend je je in de collum? Jazeker, en ja dat was soms echt bij het huilen af frustrerend.

De tips om de tijd voor het paard in te delen is overigens wel een hele goede. Dat doen wij ook.
Ik heb in de keuken een withebord hangen met een weekplanning. En op zondag avond plannen we alles in. De avond activiteiten, de activiteiten van de kindernen, de paarden(wanneer de bijrijders gaan) en zelfs wat we eten. Ideaal.

Zo,...ik ga zo naar stal om samen met mijn man in het bos te gaan rijden. :)

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 10:36

Keuzes maken is heel herkenbaar, bepalen waar jij je tijd aan wilt besteden (zowel in huid al bij de paarden) Kiezen voor een goede bak, volpension of 24/7 buiten. Wij kozen ( ook :D :D :D) voor recreatie, aangezien wedstrijden niet meer paste in mijn doelstellingen. In combi met 24/7 buiten voel ik me niet (meer) schuldig ;)

@biscaya: Paarden door staan te hunkeren om aandacht.... Komen door wel voldoende buiten? Naar mijn idee vinden paarden het prima als je ze dan lekker laat staan ;-)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 13:33

@santos: onze paarden gaan de hele dag naar buiten zolang t niet aan 1 stuk door stortregent..Mijn ervaring is dat paarden persoonlijke aandacht wel degelijk kunnen missen ook al lopen zij dagelijks buiten!

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 20:35

Totaal geen last van. Werken, hoe vroeger ik begin, hoe eerder ik naar stal kan. Kan elke dag die klok wel omkijken. Hup, spullen in pakken en zoef op naar stal. Dat ik soms na 7 nog boodschappen moet doen of om 8 uur pas eten, boeit me niet. Daarna heerlijk op de bank. Eerst naar huis en eten en dan pas naar stal, nee daar zou ik ook geen trek in hebben.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:08

Talida schreef:
Totaal geen last van. Werken, hoe vroeger ik begin, hoe eerder ik naar stal kan. Kan elke dag die klok wel omkijken. Hup, spullen in pakken en zoef op naar stal. Dat ik soms na 7 nog boodschappen moet doen of om 8 uur pas eten, boeit me niet. Daarna heerlijk op de bank. Eerst naar huis en eten en dan pas naar stal, nee daar zou ik ook geen trek in hebben.

Zo zou t voor veel meer mensen moeten zijn..
Ik denk wel es bij bepaalde mensen op stal doe je paard alsjeblieft weg..Als je er zelf dan nog zo weinig plezier in heb waar doe je t dan nog voor!

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:06

biscaya schreef:
Ik lees even mee vooral omdat ik de andere kant zie van het geen tijd of het gewoon niet kunnen opbrengen of geen zin hebben om naar je paard te gaan.
Ik ben pensionhouder op een kleine stal (15) stuks. Een aantal mensen bij ons op stal komen zeer weinig en als ze er zijn besteden ze de broodnodige aandacht niet aan het paard maar aan sociale contacten op stal. Ik zie paarden die hunkeren naar aandacht, naar een aai, of een poetsbeurtje.. paarden die echt staan te wachten op "hun" uurtje.. vaak de hele avond lang.. tervergeefs! Vind het zo sneu.. er zijn zelfs paarden die denken dat ik het baasje ben en van mij aandacht vragen vaak uit zich dat in toch semi stalondeugden. Natuurlijk snap ik dat een baasje es een dagje overslaat dat kan elk paard hebben maar soms komen mensen hier 4 dagen of langer niet. Een paard is een sociaal dier die aandacht en verzorging nodig heeft en afhankelijk is van de instelling van zijn baas.. Wat ik ook zie is dat veel mensen totaal geen motivatie hebben om lichamelijke beweging aan het paard te geven, zien daar denk ik niet het belang van in.. deze paarden zijn veelal het eerst en het meest geblesseerd ( ze zijn zwak gemaakt, hun lijf niet meer soepel.. glans uit de ogen. Bedenk je goed als je aan een paard begint deze is volledig afhankelijk van zijn baasje en als de bank lonkt bedenk je dan goed dat jou paard op je staat te wachten en tuurt naar de deur als er iemand binnenkomt op stal maar weer niet voor hem of haar komt.. Ik zie frustratie bij paarden, hunkerend om aandacht heb oprecht medelijden met deze prachtige trotse dieren. Natuurlijk zorg ik ervoor dat het ze bij ons op stal qua verzorging aan niets ontbreekt, ze komen dagelijks buiten en kunnen ruwvoer eten wat ze willen maar zie ondanks dat teveel frustraties bij de bepaalde paarden.. de paarden die te weinig aandacht krijgen gaan dat vragen op een vaak onhebbelijke manier. Dus mensen kom op zorg dat je paard de aandacht krijgt die het verdiend zij het van je zelf of zij het van bijrijders/verzorgers!

Ik kan je bericht wel begrijpen. Maar tegelijkertijd vraag ik me ook af hoe vaak de paarden buiten komen. Een paard heeft in mijn ogen geen dagelijkse training nodig om goed in zn vel te kunnen zitten. :)

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:24

@Biscaya, als ze zo veel buiten lopen, wat voor stalondeugden moet ik me dan voorstellen? Jonge paarden lopen veel buiten (opfok) en krijgen over het algemeen alleen voer (geen aandacht).

Niet aanvallend, ik probeer gewoon de situatie te begrijpen, want vanaf mijn standpunt is elke ondeugd of aandachtvragerij doordat er te weinig bewegingsruimte is. Onze paarden gaan ook lopen ook te gallen als ze veel alleen maar in een natte paddock staan ;)

biscaya schreef:
............. Ik zie paarden die hunkeren naar aandacht, naar een aai, of een poetsbeurtje.. paarden die echt staan te wachten op "hun" uurtje.. vaak de hele avond lang.. tervergeefs! Vind het zo sneu.. er zijn zelfs paarden die denken dat ik het baasje ben en van mij aandacht vragen vaak uit zich dat in toch semi stalondeugden......

biscaya schreef:
@santos: onze paarden gaan de hele dag naar buiten zolang t niet aan 1 stuk door stortregent..Mijn ervaring is dat paarden persoonlijke aandacht wel degelijk kunnen missen ook al lopen zij dagelijks buiten!

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:32

Ik herken het ook niet.. Paard gaat voor. Het scheelt uiteraard dat ik geen kinderen heb, maar goed dat heeft de schrijfster ook niet. Ik begin om 7.30 met werken en zorg dat ik aan het einde van de dag eerst ga rijden. Ik heb wel voor 1 keer in de week een bijrijdster, omdat ik het gewoon lekker vind en ik dan andere dingen kan doen. Maar mijn paard komt er naast de wei iedere dag nog een keer uit en krijgt beweging. Dat is mijn eerste prioriteit, de rest bouw ik daar omheen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:34

Zolang paarden maar met elkaar buiten lopen heb ik niet het idee dat ze mij missen.
Nu moet ik wel zeggen. Er komt ook altijd iemand voor ze.
Maar een dagje alleen maar buiten scharrelen vinden ze niet zo erg denk ik.

Luuntje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:39

ik sta op een stalling waar ik zelf moet uitmesten voeren en binnenzetten, en voer zet ik klaar voor s'morgens en dan word mijn paardje buiten gezet. de rest moet ik allemaal zelf doen

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:43

Jup zeker herkenbaar...
School, 4 pony's in training, huiswerk.

Ze staan wel hele dag buiten dus geen tijd is geen drama, maar heb in maart weer de eerste buitenwedstrijd gepland en ik moet ze wel in topconditie krijgen; dus dat betekend toch voldoende trainen (3 serieus, 1 jonkie dus die pak ik wanneer tijd heb, 1 a 2 keer per week).

Maar dan naar school, smiddags klaar, eten koken, huiswerk maken, trainen.
Of lekker een avondje samen op de bank...

Plannen is essentieel, maar het koude vieze weer werkt soms niet mee qua motivatie :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:45

Het scheelt ook hoe je partner hier in staat. Als de mijne voor werk in het buitenland zit, dan was het inderdaad voor of na werk richting de paarden, afhankelijk welke dienst ik deed (vroeg of laat). Warm eten kon op het werk, dus 's avonds had ik genoeg aan een boterhammetje.
Wanneer mijn vriend echter thuis is, dan verwacht hij wel rond 18u het avondeten. Warm of een boterham maakte niet uit, maar om 18u werd ik thuis en aan tafel verwacht. Ik kwam ten vroegste om 17u aan met de trein op het station, heen en terug naar stal lukte niet. Dus dat moest dan wachten tot na het eten. Hij wou ook zijn aandacht, wat dan weer resulteert dat je niet te lang op stal blijft rondhangen...

Nu ben ik sinds september gestopt met werken om me voltijds op mijn afstuderen te kunnen richten. Grote voordeel: ik kan de godganse dag door naar stal. Mijn lessen plan ik op dezelfde avond als zijn basketbaltraining. Op zaterdag heb ik les of wedstrijd, en wanneer het kan gaat hij dan af en toe mee. Stallen kan ik 's ochtends doen + longeren/buitenrit. De stalbaas zet ze dan 's avonds weer binnen.

Mijn ideale oplossing zou volpension zijn zodat ik geen tijd meer kwijt ben aan al het stalwerk (3 stallen, 2 paarden en 2 shetjes). Helaas is de enige plek waar ze in de winter buiten kunnen eentje waar ik liever doe-het-zelf sta.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:52

Mijn partner weet al niet beter dan dat ik altijd pleite ben en dat als hij bij tijds wil eten hij de boodschappen moet doen en koken, zodat ik dan mn best doe en dan direkt aanschuif vanuit stal. En vaak hij is nog later dan ik thuis, dus 18u zou voor ons echt een belachelijk vroegertje zijn

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:56

@Varekaj: als de mijne dat verwacht, kan hij zelf zorgen dat het om 18 uur klaar staat ;) Verwachtingen kun je ook managen.

Ik vind dat als ze veel buiten staan het ook minder nodig is, maar echt dagen overslaan vind ik een no-go.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:05

Ik heb het verhaal van biscaya van meerdere pensioneigenaren gehoord hoor. Het gaat dan niet om paarden waarvan de eigenaar 2 dagen per week niet komt maar echt de eigenaren die maar 2x per week naar stal komen en dan ook maar even een aai geven en een schep muesli en dan snel naar de kantine vertrekken.

Zodra zo'n eigenaar dan een verzorg(st)er neemt zie je die paarden direct opknappen. De meeste paarden willen toch echt iets meer dan eten en met vriendjes in de wei staan. Een beetje hersentherapie en gerichte lichaamsbeweging kunnen de meeste echt heel erg waarderen.

Ik heb thuis duidelijke afspraken over de "paardenavonden". Ik ga direct uit mijn werk naar stal zodat ik rond 8uur/half 9 thuis ben en dan zorgt mijn vriend dat het eten klaar staat. Zo is het goed te doen maar ik rij ook maar 3 dagen per week (de andere dagen zorgt de eigenaresse voor haar paard).

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:06

Ik vind het ook heel lastig om mijn tijd goed te verdelen. Nu kamp ik zelf ook nog vaak met lichamelijk klachten (migraine en ander soort hoofdpijn). Daardoor heb ik na een hele dag werken, vaak geen puf meer om nog iets te doen. Zoals vandaag ook, heb barstende koppijn dus ik weet eigenlijk al dat ik vanavond geen zin meer heb.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:12

Heb ook veel volpension dieren gezien waarvan de eigenaar verwacht wordt om ze zelf in de paddock te zetten en ze 23/24 binnen staan. Dus als die eigenaren niet komen is het helemaal triest voor de paarden en niet paardwaardig.

Dit artikel gaat meer over de time-management van de ruiter die in elk geval wel wil, helaas zijn er ook veel paarden met ongeinteresseerde eigenaren die het paard als hebbeding zien.

Maar daar horen pensioneigenaren (tegen betaling) toch in te grijpen, bij een pensionstalling staat paardenwelzijn toch voorop? Of is dat te kort door de bocht en ik snap een totaal andere discussie.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:16

Oh hij kookt regelmatig hoor, hij vindt dat zelfs leuk! (En hij kookt lekkerder dan ik :Y) ). Boodschappen, huishouden, doet hij allemaal indien nodig. Hij staat er alleen op dat ik rond dat uur thuis ben om samen te eten. Wat ik op zich zeker begrijp. Hij is vaak weg voor zijn job (6 maanden/jaar in het buitenland), en wanneer hij dan thuis is moest ik gewoon werken overdag. Dan zie je elkaar sowieso al veel minder dan een normaal koppel, en dat je dan belang hecht aan zoiets lijkt me normaal.
Ohja, en de strijk doe ik ook liever zelf. Mijn kleding heeft geen extra verluchtingsgaten nodig.

Van thuis uit aten ze bij hem steeds rond 17u à 17u30. Ben blij dat dat ik het al naar 18u heb kunnen krijgen :P Hij is vroeg eten gewend, wij aten altijd net redelijk laat.

Het was toen best vaak puzzelen. Nu ben ik voltijds thuis en kan ik gewoon overdag naar stal. Scheelt ook een hoop.

Qua stalondeugden: in de zomer staan de paarden op eigen land 24/7 buiten met schuilstallen (yep, meerdere!). Nu staan ze op een doe-het-zelf stal met paddocks. Ik ga momenteel standaard 2x/dag en probeer ze zo vaak en lang mogelijk buiten te hebben. Ondanks zijn beste maatje als gezelschap, stro in de stal en een flinke hoop hooi had de tinker toch steevast de gewoonte, vanaf de moment dat hij in de stal binnenkwam, om te gaan luchtzuigen. Hij bekeek zijn hooi niet eens, het was stal in, omdraaien, eetbak vastnemen en zuigen.
Nadat hij de eetbak 2x op een week tijd van de wand had losgekregen heb ik de eetbak definitief laten weghalen. Hij doet het nu niet meer, hij zoekt ook geen alternatief. Hooi zit standaard in slowfeedernetten.

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:31

Hier ook een chronisch tijdgebrek helaas.

Gelukkig wel mazzel dat ik de meeste dagen pas om half elf begin met werken. Dan zorg ik dat ik om 8 uur of iets eerder op stal ben zodat ik voor werktijd kan rijden.

De drukte is wel de reden dat ik mijn startpas in de wilgen hang. Als ik wel tijd heb om uitgebreid met mijn paard bezig te zijn wil ik niet moeten racen om op wedstrijd te gaan.

Lied

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:11

Had de blog van Conny ook gelezen, heel herkenbaar! Er zijn veel ballen in de lucht te houden, werk en paard zijn grote ballen :) maar ik kies er zelf voor! De dagen zijn gevuld met paard en werk, daar kan eigenlijk niets bij :) Het scheelt wel enorm dat ik vanuit huis werk, ik kan dus gemakkelijk overdag naar paard en dan werk ik savonds wat langer door. Als ik keertje met vriendinnen ga eten oid, betekent dat vroeger opstaan, of savonds laat nog even werken. Het is haalbaar, maar wel druk :)

Maar eerlijk.. Ik zou niet anders willen :) paard is echt ontspanning! Ik heb op het moment wel m'n startpas opgezegd, want ik wil niet de druk voelen van altijd hard te moeten trainen. Als ik drukke dag heb, wil ik liever lekker naar buiten, of als ik last van m'n lijf heb, even dagje longeren. Heel enkel kom ik een dagje niet, maar das echt uitzondering en zorg ervoor dat paard in ieder geval er uit komt :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:38

Bij mij is het ook passen en meten. Ik werk 32 uur, in de praktijk betekent dat vaak 36 uur.
Daarnaast loop ik ook 3 keer per week hard.
Ik start vaak om 7 uur met werken, zodat ik soms eind van de middag wat eerder weg kan. Op woensdag, zaterdag en zondag ben ik vrij, dan rij ik sowieso. Op mijn werkdagen lukt het dan nog om op 2 dagen eind van de middag te rijden. Op 1 dag ga ik met mijn paard een wandelingetje maken of longeren en 1 dag heeft ze helemaal vrij. Ik haal haar dan wel uit de stal om te tutten of te borstelen. Dus meestal krijgt ze 6 dagen per week beweging van mij naast haar weidegang.

Ik was laatst een weekend weg en dan regel ik dat iemand anders haar uit de stal haalt. Ik vind het dan al heel raar dat ik haar 2 dagen niet zie. Dan voel ik me meteen schuldig, terwijl ze goed verzorgd wordt.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 23:09

Ik rijd een paard bij, drie keer in de week. Ik werk fulltime en ben pas kwart over zeven thuis 's avonds, dan moet ik nog eten en omkleden en naar stal. Ik ben op die dagen pas vaak om half elf thuis...maar ik mis het als ik een keertje niet kan. Ondanks dat ik vaak moe thuiskom en de bank lonkt, dan ben ik toch altijd blij als ik bij t Peerd ben, pure ontspanning...