Mogelijk een paardenmuseum in Paleis Soestdijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Mogelijk een paardenmuseum in Paleis Soestdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 18:07

www.bokt.nl / www.knhs.nl

Een Nederlands Paardenmuseum is één van de voorstellen dat in de race is als nieuwe bestemming voor het Paleis Soestdijk. Op verzoek van Minister Blok zijn de afgelopen maanden meer dan 120 ideeën aangedragen en op dit moment beraadt een selectie commissie zich over de toepasselijkheid en haalbaarheid van de plannen.

“Wanneer je rondloopt in de Paleistuin van Paleis Soestdijk voel je de stijl en klasse die het Paleis Soestdijk uitademt. Eeuwenoude bomenlanen, gigantische Rododendrons en een indrukwekkend Paleis. Sinds jaar en dag komen hier voorname gezelschappen die zich niet voor niets graag lieten vergezellen door paarden. Want ook paarden stralen iets edels en voornaams uit” aldus Menke Steenbergen, die samen met Suzanne Majoor initiatiefnemer is van het museum.

“De geschiedenis van het paard is nauw verweven met de geschiedenis van Nederland. Of dit nu is in de cavalerie, waar paarden de beslissende factor konden zijn bij een veldslag of als nationaal export product, waar het Nederlandse sportpaard internationaal aanzien geniet. Nederland verdient dan ook een Paardenmuseum dat recht doet aan de status van het Nederlandse paard. Er is geen passender decor denkbaar dan het Paleis Soestdijk om dit museum te vestigen.”

Vorige week heeft de stichting het Nederlands Paardenmuseum haar een visie ingediend om het Paleis Soestdijk en het bijbehorende landgoed in te richten als Nederlands Paardenmuseum. In de visie wordt het Paleis ingericht met museum en vergader zalen, worden de Koninklijke Stallen in ere hersteld en kun je, net als Princes Beatrix ooit deed, leren ponyrijden in de Paleistuin. De doelstelling van het museum is om vanuit een historisch perspectief te leren over het houden van en het trainen met paarden. Educatie en Recreatie zijn hierbij leidende begrippen.

Op 15 november zal de selectie commissie vier initiatiefnemers selecteren die hun idee verder uit mogen werken in de vorm van een businesscase. Begin 2016 zal vervolgens een keuze gemaakt worden voor de nieuwe bestemming van Paleis Soestdijk.

Bambolina

Re: Mogelijk een paardenmuseum in paleis soestdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 18:21

Gaaf!!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 18:26

Go Menke! Lijkt me gaaf!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 18:28

De Oranjes zijn ook enorme paardenfans, dus dit lijkt toch een geweldige bstemming, hoewel natuurlijk niet erg commercieel.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 18:33

Als je in de Penny zet dat je er pony kan rijden staat de boel er binnen no time vol denk ik!

punkd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 18:38

Ook de Nk Jachtpaarden zijn altijd op Soestdijk

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 18:41

Ik zou er zeker een keer langsgaan, het lijkt me een schitterende locatie voor zoiets!

kally

Re: Mogelijk een paardenmuseum in Paleis Soestdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 19:08

Gaaf, vind het museum in Chantilly ook zo interressant!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 19:27

Leuk. Ik ga zeker kijken als het klaar is.

evelien_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 20:16

Een paardenmuseum lijkt mij zeker mooi. We mogen ook zeker trots zijn op onze Nederlandse rassen en wat paarden vroeger en nu betekend hebben voor het land.
toch zou ik er liever geen levende paarden of ponies houden en al zeker niet voor ritjes. want ik ben bang dat dit ten koste gaat van hun welzijn en dat we dan een zelfde iets gaan krijgen als de hollandsche manege waar de dieren ook nooit buiten in de wei kunnen.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 22:02

Het paarden gedeelte stallen en een binnenbak die nu als opslagplaats dient zit aan de overkant van het paleis. Toen ik daar zon 15 a 20 jaar geleden daar nog rondliep was het al in hele slechte staat. Dus het zal mooi zijn als het weer gerenoveerd zou worden.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 08:59

Gaaf! Hopen dat ze Wexy er ook neer zetten. Die wil ik nog steeds een keer zien :j