Vorige week plaatste de politie een oproep op hun Twitterpagina: "Heb of weet jij een goed paard te koop voor de bereden politie?" Hiermee hopen ze aan betrouwbare, nieuwe paarden te komen.
Toch is niet elk paard geschikt, naast de stressbestendigheid en verkeersmak heeft de bereden politie nog andere eisen voor de nieuwe paarden. Zo gaat de voorkeur uit naar ruinen, maar zijn merrie's ook welkom. Hengsten zijn echter uitgesloten. Het dier moet een schofthoogte hebben van 1,65 tot 1,75 meter en is bij voorkeur vijf tot tien jaar oud. Jongere of oudere dieren worden wel geaccepteerd, maar moet dan wel veel kwaliteit laten zien. Als laatste eis wil de bereden politie geen bonte paarden, elke andere kleur is wel toegestaan.
De bereden politie wordt met regelmaat ingezet om de veiligheid te handhaven in Nederland. Deze inzet wordt door de politie zelf onderverdeeld in drie taken: surveillance, assisteren van mobiele eenheid en officiële gelegenheden. Bij surveillance heeft de bereden politie dezelfde taken als agenten te voet en werken de ruiters in koppels. Bij het assisteren van de mobiele eenheid dragen de paarden en de ruiters extra bescherming om bijvoorbeeld het relschoppen bij voetbalwedstrijden in goede banen te leiden. Bij officiële gelegenheden kan gedacht worden aan staatsbezoeken waarbij de ruiters en hun paarden vaak deel uitmaken van de stoet en een officieel tenue dragen.
Indien een paard voldoet aan de selectie-eisen en de vraagprijs ook binnen het budget valt dan sluit de politie een koopovereenkomst af met een proeftijd van twee weken. Tijdens deze twee weken test de politie het paard op eigenschappen die belangrijk zijn voor een politiepaard. Benieuwd wat verder de procedure is voor de aanschaf van een nieuw politiepaard? Lees dan hier verder.
Omdat een bonte te veel opvalt en daardoor juist door een mensenmassa vaak als eerste gepakt wordt. Daarom zoeken ze "neutrale" kleuren als bruin, zwart.
En ras maakt niet uit? Dan zou ik zeggen, koop wat belgische trekpaarden, daar gaat men wel voor opzij
Yasmijntje
Geplaatst: 07-10-15 17:51
Valt wel op met een fel hesje, maar al die kleurtjes 'blenden' te veel met de omgeving denk ik alsnog. Moet ook zonder hesje kunnen.
jessdaniels
Geplaatst: 07-10-15 17:51
Krissis schreef:
Een paard in een menigte met een fel reflecterend hesje erop valt toch sowieso op?
Het gaat om de paarden in de groep. Een bont paard haal je er makkelijk uit dus kan een gericht doelwit worden.
_Sofie
Geplaatst: 07-10-15 17:53
Krissis schreef:
Een paard in een menigte met een fel reflecterend hesje erop valt toch sowieso op?
Het gaat er volgens mij niet om dat de paarden in het algemeen niet op mogen vallen (want dat doen ze toch wel ), maar meer dat er niet één opvallend paard tussen zit, dat als mikpunt gebruikt kan worden.
Laatst bijgewerkt door _Sofie op 07-10-15 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt
melissapupa
8nnemiek schreef:
En ras maakt niet uit? Dan zou ik zeggen, koop wat belgische trekpaarden, daar gaat men wel voor opzij
jessdaniels
Ik moest wel enom lachen om de reacties op facebook, allemaal bonte en merrie eigenaren zwáár beledigd
Liep volgens mij een paar jaar gelden ook een palomino bij de politie, dat valt ook zeker wel op, vooral zo'n grote.
pipo
Geplaatst: 07-10-15 18:08
dus bruin met zwart mag wel (lichaam/manen) .. maar bruin met wit niet. Best wel raar als je bedenkt dat heel veel koudbloeden zeer hufterproof zijn. Maar de hufters blijkbaar niet.. Ik heb een prachtig politiepaard te koop.. zijn pistool zit degelijk opgeborgen, hij is niet schietgraag en ohh zo koel in het hoofd.. Maar ja hij mag niet weg en is te oud en heeft een verkeerd kleurtje. Wat ben ik blij met mijn asielzoekertje