50.000 paarden "verdwenen" tijdens paardenvleesschandaal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

50.000 paarden "verdwenen" tijdens paardenvleesschandaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 19:29

http://www.bokt.nl / http://www.fwi.co.uk

Tot 50.000 paarden zijn "verdwenen" in Europa en vermoedelijk terecht gekomen in ons voedsel tijdens het paardenvleesschandaal in 2013. Dit werd gemeld door voedselveiligheid expert Professor Chris Elliott tijdens een recente conferentie op de Doncaster renbaan.

Hij vertelde dat de verdwijning van duizenden paarden begon in 2008, rond het begin van de crisis. Waarschijnlijk kwamen deze paarden in ons voedsel terecht omdat veel mensen het houden van een paard niet langer konden betalen. Professor Elliott waarschuwt ervoor dat het vermoedelijk opnieuw zal gebeuren als de politie en lokale autoriteiten het probleem niet serieus nemen.

"Het idee dat 50.000 paarden konden verdwijnen lijkt misschien onmogelijk voor sommige mensen, maar de schaal waarop sommige van deze bendes kunnen opereren is enorm", aldus Elliott.

De voedselfraude met het paardenvlees was een georganiseerde en wereldwijde criminele onderneming waarbij de maffia en de drugkartels uit Centraal-Amerika betrokken waren. Criminele bendes raken steeds meer geïnteresseerd in voedselfraude waarschuwt Elliott. Daarom is het belangrijk om nu de handen in een te slaan en bedreigingen voor de volksgezondheid te voorkomen. "Waar er geld te verdienen is zullen criminelen hun weg er naartoe vinden",vertelt Elliott. Er worden miljarden verdiend aan voedselfraude door de criminele bendes.

In 2013 werd er paardenvlees gevonden in bevroren vlees en kant-en-klare maaltijden in de supermarkten waarbij vermeld werd dat het rundvlees bevatte. Professor Elliott beschrijft dit schandaal als een "wake-up call" voor het Verenigd Koninkrijk, waarna er meer gevallen van voedselfraude bekend werden in andere landen. Zo had China een schandaal met babymelkpoeder die leidde tot 300.000 zieke kinderen en zes overlijdensgevallen. Het paardenvleesschandaal had echter geen directe bedreiging voor de volksgezondheid, maar een volgende keer kan dit wel het geval zijn volgens de professor.

In 2014 werd de National Food Crime Unit opgericht door de Food Standards Agency (FSA), wat volgens Elliott een goede eerste stap is. Afgelopen week werd bekend gemaakt dat een nieuwe Schotse Food Crime and Incident Unit (SFCIU) wordt opgericht door de Food Standards in Schotland (FSS) om voedselfraude te voorkomen in de toekomst. Toch moet iedereen in de voedselketen meehelpen om de voedselveiligheid en traceerbaarheid te verhogen, zeker nu voedselfraude en vervalsingen steeds verfijnder worden door de criminele bendes.

"De enige manier waarop we succes kunnen hebben is als iedereen, van de boeren tot aan de slachthuizen, supermarkten en de autoriteiten, samenwerkt aan het verbeteren van het traceren en controleren van onze voedselketen", aldus professor Elliott.

Arabesk

Re: 50.000 paarden "verdwenen" tijdens paardenvleesschandaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 19:53

Ja en de verplichte chip is om dit te voorkomen? Ben nu helemaal klaar met die onzin.

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 20:22

Hoe weten ze dan dat deze paarden 'verdwenen' zijn? Is het dan zo van oh waar is Pietje gebleven? Volg het niet helemaal..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:35

Met paspoorten denk ik? Paspoorten waarvan het paard ontbreekt zeg maar.
En dan dat die paarden geslacht zijn zonder paspoort.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 23:19

Als ik het verhaal van Willy Selten goed heb begrepen, worden paarden zonder paspoort geslacht en wordt het daarna vernietigd (niet geschikt voor consumptie). het vernietigde karkas werd niet als zodanig geregistreerd en is dus volgens de NVWA verduisterd zoek.

Hoe het werkelijk zit weet ik niet, van de week werd inderdaad in het nieuws gemeld jaarlijks 50000 paarden zoek zijn met een een omzet van miljarden. Alles schromelijk overdreven.
stel dat er voor 1000 euro vlees per paard aanzit dan kom ik op 50 miljoen.
Alles wordt een gevaar voor de voedselveiligheid genoemd, alles alleen om de regels voor dieren met als doel consumptievlees op te dringen aan alle paardenhouders.

De registratie en controle daarop ligt bij de overheid, ik kan me voorstellen dat de europese overheden van 50000 paarden per jaar niet weet waar ze zijn gebleven.

Maar aan wie ligt dat?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 05:37

BMPH, ik denk dat je met je 1.000 euro per paard geslacht vlees wel erg hoog zit, als paardenvlees tenminste, dan zou een gemiddeld paard denk ik maximaal 400 euro opbrengen. Wat rundvlees opbrengt zou ik niet weten...

Ik denk dat de winst groter is dan die 50 miljoen omdat het paardenvlees als het duurdere rundvlees werd verwerkt.
Gevaren voor de volksgezondheid liggen erin dat mensen allergisch zouden kunnen zijn voor paardenvlees en zo niet weten dat ze dat consumeren en in het feit dat deze paarden verboden middelen gehad kunnen hebben ( en die kans is echt niet verwaarloosbaar) waardoor mensen ziek kunnen worden zonder dat ze weten waardoor. Verder is het natuurlijk voor het imago van Nederland heel slecht dat zoiets langere tijd onopgemerkt kan gebeuren, zeker omdat er ook veel van dit vlees is geëxporteerd naar het buitenland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 07:13

Een koe komt meestal uit op 250 tot 300 kg vlees. De actuele vleesprijs weet ik zo niet.
Maar kan me wel voorstellen dat het toen goedkoper was om er paardenvlees door heen te drukken.
De melkprijs was toen hoog, wat betekent weinig aanbod rundvlees. Dus dan gaat de prijs van rundvlees ook omhoog.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 07:35

Als het goed is stuurt de slachter de paspoorten terug naar het ministerie van EZ en Landbouw, eerder PVV, die stuurt ze door naar de uitgevende instanties en zo wordt het paard als dood geregistreerd. Dit is dus de bekende weg.

Als een paard normaal overlijdt of wordt ingeslapen wordt het opgehaald door Rendac, die neemt de paspoorten niet in en controleert de chip niet. Daar zit een enorm lek in het registratiesysteem. Het is dan aan de eigenaar om het paspoort aan de uitgevende instantie terug te sturen.
Lang niet iedereen doet dat en zo zwerven er paspoorten van paarden die er allang niet meer zijn.

Fraude met paspoorten en chips is ook niet zo moeilijk, men neme een dood paard met paspoort, snij de chip uit het kadaver en bewaar de chip bij het paspoort tot er een paard voorbij komt met redelijk hetzelfde signalement. Handige jongens plaatsen de chip in het nieuwe paard, of verbergen de chip in een flinke bos manen of in de vacht.

Het registratiesysteem met chip en paspoort is zo zacht als boter... Niet alleen bij paarden trouwens.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 09:21

Jet schreef:
Ik denk dat de winst groter is dan die 50 miljoen omdat het paardenvlees als het duurdere rundvlees werd verwerkt.

Het gaat mij om dat er voor miljarden wordt geclaimd en dat het heel erg groot wordt gemaakt.
Maar dat geloof ik niet, we worden stelselmatig verkeerd voorgelicht.
ik heb met het rekensommetje geprobeerd aan te tonen dat het probleem van een heel andere orde is.
die 50 of 100 miljoen is voor europa (=EU?)

De voedselveiligheid is waar alles aan wordt opgehangen, ik heb net aannemelijk gemaakt dat het probleem voor meer dan 90% wordt gecreëerd. ik ontken niet dat er paarden die verboden middelen hebben gehad tussen zullen zitten.
In het geval van Selten geloof ik in fouten en niet in stelselmatige grootschalige fraude. Selten is geofferd om ons imago een beetje op te poetsen.

In de engelse situatie; daar is het verboden om paarden te slachten, de situatie is daar met fly grazing veel groter en moeilijker. Maar dat toont op zich wel aan dat de weg van overbodig paard naar illegaal in ons eten niet zo heel erg makkelijk is.

Voor ons als particuliere paardenbezitter geld, als wij de paspoorten goed invullen maken we deze praktijken nog moeilijker, wordt het nog oninteressanter om met oude paarden te "handelen".

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 09:38

BMHP schreef:
Jet schreef:

Het gaat mij om dat er voor miljarden wordt geclaimd en dat het heel erg groot wordt gemaakt.
ik heb met het rekensommetje geprobeerd aan te tonen dat het probleem van een heel andere orde is.

Die miljarden gaan niet alleen over de inkoopprijs/slachtprijs van het vlees van die 50.000 paarden, maar waarschijnlijk ook over de verwerkte producten.

Denk aan een lasagne, waarvan maar een klein deel (volgens het etiket) rundvlees is en daar is dan weer een deel paardenvlees door gemengd. Er zit dus in het verkochte product waarmee gefraudeerd is maar voor hooguit dubbeltjes (slachtprijs) aan paardenvlees, maar toch deugt het hele product niet.
Om dit soort redenen kun je niet zomaar 'aantal paarden' x 'slachtprijs' = 'schade' doen.

Diaana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:35

Wat ik me herinner van een documentaire is dat er ook paarden 'gestolen' werden uit het weiland en gebruikt werden in de vleesindustrie. Maar goed, ik weet ook niet in hoeverre dit waar is :=

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:48

oomens schreef:
BMHP schreef:

Die miljarden gaan niet alleen over de inkoopprijs/slachtprijs van het vlees van die 50.000 paarden, maar waarschijnlijk ook over de verwerkte producten.

Denk aan een lasagne, waarvan maar een klein deel (volgens het etiket) rundvlees is en daar is dan weer een deel paardenvlees door gemengd. Er zit dus in het verkochte product waarmee gefraudeerd is maar voor hooguit dubbeltjes (slachtprijs) aan paardenvlees, maar toch deugt het hele product niet.
Om dit soort redenen kun je niet zomaar 'aantal paarden' x 'slachtprijs' = 'schade' doen.

ik heb het niet over schade maar over "winsten of omzet op het vlees" het bedrag van miljarden kwam niet onderbouwd voorbij in een nieuwsbericht de afgelopen weken.

ook de stelling dat het hele product niet deugt is een moeilijk punt, voornamelijk is bewezen dat de etikettering niet klopt. stellingen dat het vlees verontreinigd is, over de datum en andere zaken aangaande de kwaliteit van het vlees zijn niet aan de orde geweest.
ik wil alleen zeggen dat bewezen is dat er een papieren probleem is.

Ik ben met je eens dat goedkoop vlees verdwijnt in aanverwante andere producten en dat de economische schade over heel andere bedragen gaat. Ook ben ik van mening dat wij het recht hebben om te weten wat er in ons voedsel zit.

In de engelse situatie zijn van alle paarden die in europa zijn geslacht bv wel export papieren.
Fraude wordt in de hand gewerkt als de overheid geen fatsoenlijke controle op naleving van de regels pleegt of onduidelijke wetten maakt. Voor mijn gevoel is dat hier aan de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:58

Rendac controleert ook niet inderdaad.
Met koeien moet je het gehele levensnr opgeven. Bij kalveren het levensnummer plus levensnummer moederkoe.

Bij paarden is er verder geen enkele controle dacht ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 18:27

Ook bijzonder dat men van uit gaat dat er alleen geslacht wordt voor menselijke consumptie. Veel paarden vlees wordt juist verwerkt in dieren voer of gebruikt als voer voor de dieren in een dierentuin.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:15

Als je paard verwerkt in producten voor menselijke consumptie dan levert dat veel meer geld op dan in diervoer. Een beetje crimineel gaat dus voor het mensenvoer.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:20

Ik snap niet hoe ze het flikken. Als je ziet hoeveel gedoe ik heb gehad voordat ik hoeven voor de bekapcursus kon opslaan. .....

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:31

Heel simpel, zij zijn daar al helemaal op ingericht, slacht faciliteiten, vrieshuizen, logistiek en niet alles aan de overheid vertellen. Verder sturen ze vanalles aan elkaar door, zovel levend als als vlees en met een stuk of vijf bedrijven is het ook niet echt moeilijk posten op en af te voeren en zoek te raken in de papieren.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 17:46

Vlgs nieuwe regelgeving dient behandelend DA alle medische handelingen (incl euthanasie) te rapporteren via chipnummer. Mijn DA handelt vlgs nieuwe regelgeving: grote administratieve gedoe voor haar erbij.

Het grootste probleem bij deze fraude is het eventuele bute gebruik bij de overleden paarden die in de consumptie verdwijnen. Bute vergroot het risico op leukemie bij kleine kinderen aanzienlijk. Zo begreep ik van mijn DA.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 20:25

Niet alleen bute is een probleem. Prascend mag ook niet in de voedselketen terecht komen. De voorganger hiervan die wel voor mensen werd gebruikt kon hartfalen veroorzaken.
Ben zooooo blij dat ik vegetariër ben. Moet de eerste froude of enge ziektes met komkommers nog tegenkomen

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 21:17

Natalie36 schreef:
Niet alleen bute is een probleem. Prascend mag ook niet in de voedselketen terecht komen. De voorganger hiervan die wel voor mensen werd gebruikt kon hartfalen veroorzaken.
Ben zooooo blij dat ik vegetariër ben. Moet de eerste froude of enge ziektes met komkommers nog tegenkomen

Was er een paar jaar geleden niet iets met ziekworden van kiemgroenten, EHEC-crisis. ;)

Overigens eet ik voornamelijk onbewerkt vlees van koe uit eigen wei, scharrelvarken bij een vriendin uit het land en biologische kip.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 22:03

Natalie35, http://www.dokterdokter.nl/gezond-leven ... linfectie/ . Hier staan toch ook groenten bij die besmettelijke ziektes kunnen overbrengen, zelfs komkommers ;) .

Het is wel jammer dat nog steeds niet alle DA-en hun schrijfbeleid in paspoorten bijhouden, hoewel ik vind dat je als eigenaar een eigen verantwoording daarin hebt. Bovendien: als je paard geslacht wordt en er worden verboden middelen in het vlees aangetroffen, ben je als eigenaar aansprakelijk.

Overigens vind ik het nog steeds vreemd dat DA-en die paarden in laten slapen het paspoort niet innemen en dat Rendac dat ook niet doet.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 14:18

Haha dat van die kiemgroenten bedacht ik me later ook weer. Die andere site lees ik maar niet, wil nog wel wat blijven eten.

Dat niet alle paspoorten ingenomen worden snap ik wel, een hoop eigenaren willen dat toch als aandenken bewaren.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 16:59

Je kan het paspoort weer terugkrijgen als je dat wil ( van de uitgevende instantie), maar dan is het wel ongeldig gemaakt. Op die manier kan je wel weer meer fraude voorkomen, nu kan ene paspoort van een overleden dier weer bij een ander paard gevoegd worden, zo wordt er ook gesjoemeld.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 17:35

Weer wat geleerd! Niet dat ik er wat aan heb, paard gaat toch niet naar de slager.