Maïté Lefebvre (17) uit het Belgische Ruddervoorde kon gisteren haar levensbedreigende ziekte even vergeten. Dankzij Make-A-Wish (de organisatie die de wensen van mensen met een ernstige ziekte waarmaakt, red.) mocht ze een dag in het spoor van de politie te paard op het strand van De Panne rijden. "Een fantastische ervaring", glundert Maïté.
Over haar zware ziekte wil Maïté liever niet praten, over haar droomdag gisteren in De Panne des te meer. "Onze dochter loopt niet graag met haar ziekte te koop en dat respecteren we", vertellen haar ouders Vicky en Stephan. "Al van haar zevende rijdt Maïté paard en haar droomjob is werken bij de politie. Toen we vernamen dat Make-A-Wish wel iets kon regelen, waagden we onze kans. Het werd een dag om nooit meer te vergeten, en een lichtpunt in een moeilijke periode."
Maïté had gisterennamiddag een lach op haar gezicht. "Wat een dag", vertelt ze. "Vanmorgen stond plots de politie in mijn klas in het Sint-Godelievecollege in Gistel. Ze hadden mijn laarzen en helm mee die ik gebruik bij het paardrijden. Ik viel uit de lucht. Toen Myriam van Make-A-Wish binnenkwam, wist ik hoe laat het was. Vol enthousiasme ging ik mee naar het strand van De Panne. Acht mensen van de cavalerie van de federale politie in Brussel waren speciaal met hun paarden daarheen gekomen en uiteraard hadden ze ook een paard mee voor mij. Langs de waterlijn voerden we opdrachten uit en we gingen zelfs een eindje de zee in. Fantastisch! Het was de eerste keer dat ik paardreed op het strand. Door mijn ziekte heb ik lange tijd niet op een paard kunnen zitten. Ook nu was het alweer drie maanden geleden. Het deed echt deugd. Even kon ik alle zorgen vergeten. Ook mijn zus Anaïs mocht trouwens mee op een paard, hoewel zij niet ziek is. Ik weet nu nog meer zeker dan ooit: later wil ik bij de politie aan de slag. Hoewel ik een passie heb voor paarden, zou ik toch het liefst met politiehonden werken", zegt Maïté.
"Het was de eerste keer dat we een beroep deden op de cavalerie om een wens te vervullen", zegt Myriam Taillaert van Make-A-Wish. "Het was een uitstekende dag. Het begon al in de klas van Maïté. Zo'n warme groep klasgenoten! Sommigen pinkten een traantje weg en vonden dat Maïté haar droomdag verdiend mocht beleven. Maïté mocht ook nog mee naar Brussel zelf."
En de tiener zelf maalde er niet om dat ze een lesvoormiddag had gemist. "Maar ik heb wel mijn Frans geoefend door met de politieagenten te spreken", glimlacht ze.