Paardenpaspoort verplicht vanaf januari 2004

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 22:08

Ik heb een KWPN-er die niet op mijn naam staat, ben ook geen lid van het KWPN.

Als ik de site van het KWPN opvraag, dus de instantie om een paspoort aan te vragen, moet ik wel lid zijn. Heb hier helemaal geen zin in, kost me weer geld waar ik in mijn ogen niets aan heb. Ook moet ik het originele papier opsturen en dat vind ik ook niet zo leuk, stel dat het zoek raakt. Zeker gezien de hoos van papieren die ze toegestuurd krijgen. En vader post vertrouw ik ook niet zo, betr. zoekraken. Dus ook nog kosten voor het aangetekend versturen!

Zie hier een gekopieerd stukje van de webpagina:
Hoe moet ik een paspoort aanvragen?
Een paspoort kunt u aanvragen door het originele papier van het paard op te sturen naar het KWPN, afdeling Stamboek, Postbus 382, 3700 AJ Zeist, met de vermelding dat u een paspoort aanvraagt. Voor de aanvraag van een paspoort is het verplicht om lid te zijn van het KWPN.
De kosten zijn € 23,00 excl. BTW. U krijgt een factuur thuisgestuurd. Na betaling ervan ontvangt u het paspoort.

Ben misschien wel erg blonDT, maar paspoort aanvragen bij KWPN, originele papier opsturen waardoor de afstamming ingevuld kan worden. Paspoort meenemen naar DA, laten schetsen en chippen.

Wat kost het lidmaatschap van de KWPN en wat kan je er mee?

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 22:12

Vanaf een januari hoef je geen lid te zijn van de KWPN om een paspoort te verkrijgen. Ik zou ze even bellen.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15461
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 22:12

Ik heb de site waar Heike naar verwijst even goed doorgelezen en alles staat er in principe duidelijk in. Ik had het geluk dat mijn paard al ingeschreven stond bij het AVS toen ik haar kocht. Ik schrok toen wel van de overschrijvingskosten, was heel wat geld (meer dan 100 euro).
Boos!

Ik laat mijn paard (nog) niet chippen. Ben een beetje dwars aangelegd en wacht eerst alle commotie even af. Dat chippen loopt niet zo´n vaart, denk ik..

Ook vind ik het jammer dat alles zo laks doorgegeven wordt, ik heb 1 boekje mogen ontvangen met alle informatie, maar dat was omdat ik lid ben van een rasvereniging, verder geen enkele informatie. Boos!

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 23:01

kan iemand mij antwoord geven??

ik heb een fjord, met papier en chip, moet ik nou dan nog wat doen??

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 23:01

Paspoort aanschaffen

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 23:03

Feetje schreef:
Paspoort aanschaffen


dat moet ik dus doen.. ok Lachen

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 23:57

Het oormerk gevoel bekruipt mij een beetje, godzijdank zijn we nog niet zover. Ik houd ook niet zo van een lichaamsvreemd ding onder de huid. Maar als ik het afzet tegen oormerken dan denk ik dat we het nog niet zo slecht hebben.
Wat zijn nu voor de bezitters van knollies de voordelen. Misschien daalt hierdoor het 'gejattepaardenperjaar' cijfer. Is toch fijn.. Misschien worden we minder makkelijk bedot bij de aankoop van een paard, geen verkeerde papieren meer erbij enzo.
Lullig is alleen de gang via instanties, is altijd vervelend en altijd duur. De soep zal waarschijnlijk niet zo heet gegeten worden. Ik ben in de omstandigheid dat ik een paard heb met chip en paspoort (al heb ik dat nog nooit ergens voor gebruikt). Mijn advies rustig afwachten en geen paniek, houd jezelf op de hoogte van de ontwikkelingen

Als ik de site lees, dan voorzie ik weinig problemen voor alle knollies die het erf eigenlijk niet af komen. Het wordt lastig tegen de tijd dat het paard geslacht zou moeten worden. Zonder paspoort moet hij dan naar de destructie, das toch iets om over na te denken.
Wat mij op de volgende vraag brengt: Kan ik over 2,3,6,9,10 jaar ook nog laten registreren en een PP aanvragen....?
Nog een vraag: We hebben het over schetsen van het paard. Maar is dat als een chip verplicht is niet een onzinnige en dubbelop actie? (lees: geldklopperij)
Laatst bijgewerkt door mrie op 03-01-04 00:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 00:05

russel schreef:
Ik heb een KWPN-er die niet op mijn naam staat, ben ook geen lid van het KWPN.

Als ik de site van het KWPN opvraag, dus de instantie om een paspoort aan te vragen, moet ik wel lid zijn. Heb hier helemaal geen zin in, kost me weer geld waar ik in mijn ogen niets aan heb. Ook moet ik het originele papier opsturen en dat vind ik ook niet zo leuk, stel dat het zoek raakt. Zeker gezien de hoos van papieren die ze toegestuurd krijgen. En vader post vertrouw ik ook niet zo, betr. zoekraken. Dus ook nog kosten voor het aangetekend versturen!

Zie hier een gekopieerd stukje van de webpagina:
Hoe moet ik een paspoort aanvragen?
Een paspoort kunt u aanvragen door het originele papier van het paard op te sturen naar het KWPN, afdeling Stamboek, Postbus 382, 3700 AJ Zeist, met de vermelding dat u een paspoort aanvraagt. Voor de aanvraag van een paspoort is het verplicht om lid te zijn van het KWPN.
De kosten zijn € 23,00 excl. BTW. U krijgt een factuur thuisgestuurd. Na betaling ervan ontvangt u het paspoort.

Ben misschien wel erg blonDT, maar paspoort aanvragen bij KWPN, originele papier opsturen waardoor de afstamming ingevuld kan worden. Paspoort meenemen naar DA, laten schetsen en chippen.

Wat kost het lidmaatschap van de KWPN en wat kan je er mee?


Dit was wat mijn Dierenarts mij ook vertelde. Maar wat er niet bij staat en wat hij wel vertelde is dat het paard ook op je naam moet staan en dat kost volgens mij ook een hoop geld. Heb ze gemaild maar nog steeds geen reactie (bijna 2 wkn geleden nu). Ik ga ze maandag bellen!

Vind het een hoop gedoe om weinig...

boefloverJarig

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 00:18

vaag allemaal, om een aantal redenen..
1.eerst staat er dat het verplicht is, dan dat het voorstel nog niet is goedgekeurd Verward
2.als het zo is, waarom heb je dan al niet ruim van te voren een bericht van je dierenarts gehad
3.hoe kan je in hemelsnaam een pony laten registreren waarvan we niet zeker weten hoe oud hij is, welk ras etc. (alleen schattingen)
4.de verzekering, als je paard niet meer kan kopen hun hem en doen hem naar de slacht, en dat kan blijkbaar niet met een chipje, en ik vind dat ze het niet kunnen permiteren om geen geld terug te geven bij blijvende ongeschiktheid, daarvoor betaal je.....
5.gaan nu de polities met zo'n chipzoeker over straat lopen om te kijken of het paard wel gechipt is(moet hij eerst wel goed zoeker als de chip is gaan "lopen" Tong uitsteken), en om nou een trailer aan te houden alleen om dat te controleren lijkt me ook niet eigelijk..
ik vind het allemaal maar vaag.

en nu moet ik blijkbaar mijn kleine in gaan schrijven bij een sportvereniging voor een paspoort(of bij een stamboek maar daar accepteren ze hem vast niet aangezien ik niet eens het echte ras weet)(dit lees ik net bij de vragen, hier lees ik weer dat het ook gewoon bij de da kan)

ook deze vraag vind ik gemeen:
Mag is de bestemming van mijn paard achteraf, bij voorbeeld bij verkoop nog wijzigen?

De bestemming 'slacht' mag wel gewijzigd worden in 'niet bestemd voor de slacht', andersom mag niet.
sorry hoor, maar als je een aanstormende dressuurtopper hebt en je zegt niet bestemd voor de slacht, en hij krijgt een ongeluk en gaat naar de verzekering, dan weigeren ze hem omdat hij niet geslacht mag worden Verward

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 00:40

dus gewoon zeggen dat ze wel bestemd zou kunnen zijn voor de slacht.. dan is er niets aan de hand!

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 00:45

boeflover schreef:

ook deze vraag vind ik gemeen:
Mag is de bestemming van mijn paard achteraf, bij voorbeeld bij verkoop nog wijzigen?

De bestemming 'slacht' mag wel gewijzigd worden in 'niet bestemd voor de slacht', andersom mag niet.
sorry hoor, maar als je een aanstormende dressuurtopper hebt en je zegt niet bestemd voor de slacht, en hij krijgt een ongeluk en gaat naar de verzekering, dan weigeren ze hem omdat hij niet geslacht mag worden Verward


Nee toen ik dat las besloot ik al meteen dat hoe cru het ook is er steeds zal staan bestemd voor de slacht. Dat kan ik namelijk wel op de laatste dag nog wijzigen. Ik snap het wel het heeft er natuurlijk mee te maken dat er een onderscheid gemaakt wordt tussen consumptievee en knuffelvee.
Het liefst verander ik dat vandaag nog naar niet bestemd voor slacht, maar ik weet niet wat morgen brengt. Ben het helemaal met waterkippie eens

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 01:13

Waterkippie schreef:
dus gewoon zeggen dat ze wel bestemd zou kunnen zijn voor de slacht.. dan is er niets aan de hand!

Dank je Kippie!!!!
Dit wilde ik alle Bokkers voorhouden zoals je weet!!!

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 01:20

En verder..............


Vind ik Bokt een hele goede site, maar het is toch belachelijk, dat ik als paardenhandelaar, lid van diverse bonden en stamboeken, zo weinig info krijg, en het via BOKT allemaal moet lezen!
NIEMAND weet hoe alles precies zit.Geen dierenarts en geen markthandelaar.Ook de diverse bonden niet.

Maar ach zoals ik al eerder aangaf, de euro kwam uiteindelijk ook vrij onverwacht, en we doen allemaal mee, terwijl het ons allemaal economisch minder maakte.

Als het ministerie vanaf volgende week bepaald dat Nederlanders geen schoenen meer mogen dragen, draagt niemand schoenen meer.


Communistich.Dat vind ik het allemaal.
Geldklopperij ook.
En ik houd mijn hart vast voor alle shetjes ed ,van bepaalde boeren,
die straks stiekem in een schuur een afschuwelijke dood lijden, omdat dat voor de boer goedkoper is als laten chippen, paspoort aanvragen .

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48443
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 01:27

het is misschien een kromme vergelijking, maar chippen... is dat niet te vergelijken met piercings en oorbellen enzo? dat zijn tenslotte ook lichaamsvreemde dingen die in je lichaam zitten...

er zijn ook onderhuidse piercings.... en daar wordt niks over gezegd, omdat dat mooi is....

Banjer is gechipt, maar mijn honden zijn ook gechipt.... en als ik een kindje zou hebben, en de mogelijkheid is er om te chippen, dan zou ik het doen... mocht mijn kindje dan ergens bij betrokken raken, waardoor ze onherkenbaar is, of ontvoerd worden en een complete make over ondergaan, dan is haar identiteit altijd nog via de chip te achterhalen....

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 01:34

Ik vind piercings, ook onderhuids, helemaal niet mooi.

En Veer,als je dochter dan toch een chip krijgt, is het misschien ook mooier als iedere Nederlander gewoon hetzelfde inkomen krijgt....... Ach gut

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 01:37

Bij welk een stamboek komt je dochter dan Haha! Haha! Haha!

Onderhuidse piercings ... wat ben ik oud Bloos! Nog NOOIT van gehoord Bloos!

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 04:28

NL mag dan als braafste jongetje van de Europa-klas voorop willen
lopen in het zoveelste Big Business-verhaal dat met dierenwelzijn
of -belangen niets te maken heeft, ik doe er niet aan mee. Punt.

Maar de da die zichzelf chipt wil ik - voor mijn amusement -
de onkosten daarvan wel vergoeden. Tong uitsteken

Haha!

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 10:31

SmithsGirl schreef:
het is misschien een kromme vergelijking, maar chippen... is dat niet te vergelijken met piercings en oorbellen enzo? dat zijn tenslotte ook lichaamsvreemde dingen die in je lichaam zitten...

er zijn ook onderhuidse piercings.... en daar wordt niks over gezegd, omdat dat mooi is....

Banjer is gechipt, maar mijn honden zijn ook gechipt.... en als ik een kindje zou hebben, en de mogelijkheid is er om te chippen, dan zou ik het doen... mocht mijn kindje dan ergens bij betrokken raken, waardoor ze onherkenbaar is, of ontvoerd worden en een complete make over ondergaan, dan is haar identiteit altijd nog via de chip te achterhalen....


ja en als je kindje dan ontvoerd word zoeken ze even de chip en snijden ze hem eruit...

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 11:20

supertygetje schreef:
hoezo moet het paspoort altijd bij het paard zijn? Hoe moet je dat nou weer voor elkaar krijgen...?


Er is een renstal die zijn paarden bij doorverkoop ZONDER papieren door verkoopt, wegens het kunnen uitbrengen van de paarden op de ren baan en zij dus zo misschien wel door 1 van hun vorige paarden geklopt worden..
Maar wat dan? Kan je dan evengoed een paspoort kijrgen of zow? En wat kost dat dan wel niet? zo'n paspoort? Vind het echt onzin..Wat komt er hierna??

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 12:08

SmithsGirl schreef:
het is misschien een kromme vergelijking, maar chippen... is dat niet te vergelijken met piercings en oorbellen enzo? dat zijn tenslotte ook lichaamsvreemde dingen die in je lichaam zitten...


Maar wij kunnen zelf beslissen of we het willen.
Enne...ik heb nog nooit lopende oorbellen gezien.

Boeflover: als je paard niet geschikt is voor de slacht (consumptie) en hij moet toch naar de slacht gaat hij/zij naar de destructie erna.
Het kadaver wordt dan gewoon vernietigd. Je meot hiervoor wel betalen.

Dit is eigenlijk ook raar, want hoe gaat dat dan bij de verzekering Verward

LadyVal

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 12:35

klein vraagje...
hoe willen ze al die paarden gaan controleren als ze het erf niet afkomen, of mag een DA niet meer enten in een paard zonder paspoort?

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 12:37

Als het paard door de DA ge-ent wordt krijgt ie automatisch een paspoort dan. Als het goed is Knipoog

De DA kan natuurlijk ook zwart enten...

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 12:58

De DA is hier net een half uurtje weg, geen paspoort gevraagd, geen gekregen ook, ook geen chip. Enkel het entingsboekje is bijgewerkt. Ik heb er hem zelf naar gevraagd, hij zegt dat het om een REGEL gaat die ze wet willen maken maar het vooralsnog geen wet is omdat Europa op z'n geheel nog geen akkoord heeft bereikt en gezien het om een Europeese wet gaat .... Hij is als DA nog niet op de hoogte gebracht van de WET en zolang het géén wet is is er geen verplichting. Tot zover de DA Pascal Lanneau uit Moen Knipoog

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 13:59

In Belgie is alles anders geregeld.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 14:15

Feetje schreef:
Als het paard door de DA ge-ent wordt krijgt ie automatisch een paspoort dan. Als het goed is Knipoog

De DA kan natuurlijk ook zwart enten...


Ik weet het niet hoor. Mijn DA heeft mij nooit gezegd een paspoort aan te vragen en/of te chippen.