Cap redt leven van ruiter bij val in Oud Ootmarsum

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Cap redt leven van ruiter bij val in Oud Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 07:23

http://www.rtvoost.nl


Een veiligheidscap heeft maandagmiddag bij de val van een ruiter in Oud Ootmarsum een belangrijke rol gespeeld. Volgens de politie heeft het slachtoffer zijn leven aan de cap te danken na een val van een paard.

Het ongeluk gebeurde op de Laagsestraat. De toedracht van de val is niet bekend: wel was het betrokken paard jong en schrikachtig, aldus een wijkagent. De ruiter is met onbekend letsel naar het ziekenhuis gebracht.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 07:25

Wij rijden nooit zonder cao, hebben we geen cao dan rijden we niet. Gelukkig dat de ruiter een cao op had.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 07:29

marleen_usar schreef:
Wij rijden nooit zonder cao, hebben we geen cao dan rijden we niet. Gelukkig dat de ruiter een cao op had.

Typfoutje? Ik rij ook nooit zonder cap zo zie je maar. Ik kon daar vroeger altijd heel kwaad over worden

Anoniem

Re: Cap redt leven van ruiter bij val in Oud Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 09:14

Ik zie niet hoe een CAO relevant is in dit topic :))

Maar ik rijd nooit zonder cap. Het blijven dieren, helaas maken veel mensen de fout van "Dat gebeurt alleen bij andere mensen".... Tot het op een dag mis gaat.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Cap redt leven van ruiter bij val in Oud Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 09:47

Ik reed wel met veiligheidcap, nu nooit meer :n Heb dankzij de cap mijn nekwervel gebroken. Arts vertelde ook dat hij meer nekletsel zag door de hedendaagse veiligheidscaps. Als er al eentje op moet, dan zo'n oude ZONDER dikke schuimlaag.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 09:58

aikon schreef:
Ik reed wel met veiligheidcap, nu nooit meer :n Heb dankzij de cap mijn nekwervel gebroken. Arts vertelde ook dat hij meer nekletsel zag door de hedendaagse veiligheidscaps. Als er al eentje op moet, dan zo'n oude ZONDER dikke schuimlaag.


Je zegt dat je door een cap een nekwervel heb gebroken misschien had je zonder cap wel nog ergere letsel. Ik rij altijd met cap

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 10:03

aikon schreef:
Ik reed wel met veiligheidcap, nu nooit meer :n Heb dankzij de cap mijn nekwervel gebroken. Arts vertelde ook dat hij meer nekletsel zag door de hedendaagse veiligheidscaps. Als er al eentje op moet, dan zo'n oude ZONDER dikke schuimlaag.


Ken het probleem, heb soortgelijk iets, mensen vinden dat maar heel moeilijk te begrijpen dat dat ook mogelijk is. Kijk Schumacher maar, helm op en hij ging niet eens hard.

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 10:04

Daarom rijd ik dus ook altijd met cap. zonder cap voel ik me niet eens veilig op een paard

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Cap redt leven van ruiter bij val in Oud Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 10:10

JoycexEnya ik viel in mul zand, dus nee, het had niet erger kunnen zijn.

speurneusc ik weet dat er meer zijn die daar net als ons tegenaan lopen. Men wil het niet geloven dat er ook een risico aan zit om die hedendaagse "veiligheidscaps" te dragen.

Ketaki ik voel mij juist veiliger op mijn paard zonder cap. Een cap beschermt maar zo weinig van het lijf dat de kans op blijvende letsel nog net zo groot is. Een cap is niet zalig makend, eerder het tegenovergestelde. Men neemt nu veel meer risico te paard "omdat de cap hun wel beschermt"

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 10:15

Zo kun je overal wel op kijken.
Maar de kans is groter dat je met cap op minder letsel opvangt dan zonder cap.
Dus ja er zijn zaken dat je ook letsel op kan krijgen met cap.
Maar die kans is zoveel kleiner en vaak pure pech.

Zo zou je ook geen gordel meer om doen; die kan ook verwondingen geven.

Een eeuwige discussie en niet eens zinvol; het is gelukkig verplicht op veel maneges/stallen en op wedstrijden.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 10:17

Ik neem niet meer risico's (heb geen enkele last van gevoel van schijnveiligheid en ga mijzelf daardoor ook absoluut niet overschatten) en draag wel een cap. Al was het alleen al die takken ook hard aan kunnen komen en dan is een cap wel erg prettig. Kan ze niet altijd zien op hoofdhoogte namelijk, heeft al een hoop hoofdpijn voorkomen.

Het is mooi dat voor de ruiter schade meeviel door de cap!
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 28-04-15 10:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 10:18

Aikon; ik vind dat nogal algemeen gesteld "men neemt veel meer risico te paard want de cap beschermt wel." Een beetje nadenkende ruiter weet heus wel dat een cap geen super-bescherming bied voor je knie bijvoorbeeld. Ik heb m'n rug gebroken, daar geef ik mijn cap ook niet de schuld van maar ik wil niet weten wat er was gebeurd als ik m'n cap die dag niet op had gehad, denk dat ik dan iets meer kapot had gehad dan alleen m'n gebroken rug :')

Paardrijden an sich kan gewoon een groot risico zijn, daar is geen woord aan gelogen, het is maar net hoe je het zelf beoefend. Lopen genoeg mensen rond met een veel te grote of te kleine cap. Dán kan je er soms maar beter geeneen op doen maar goed...

Vind het fijn te horen dat de ruiter in kwestie er in ieder geval nog soort "goed" vanaf is gekomen. Jong, schrikachtig paard, ongeluk zit in een klein hoekje en misschien wat voorjaarskriebels; doe je niks aan..

In de mensport is een cap en een bodyprotector nu ook verplicht (dacht ik) althans, ik zie het steeds meer en dat vind ik best een behoorlijk positief iets; ook met een menwagen kan je volgens mij een behoorlijke klapper maken...

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 10:22

vuurneon schreef:
Ik neem niet meer risico's (heb geen enkele last van gevoel van schijnveiligheid en ga mijzelf daardoor ook absoluut niet overschatten) en draag wel een cap. Al was het alleen al die takken ook hard aan kunnen komen en dan is een cap wel erg prettig. Kan ze niet altijd zijn op hoofdhoogte namelijk, heeft al een hoop hoofdpijn voorkomen.


Sodeju, zeg dat wel. Laatst ook even een galopje over bospaadjes. Zo vol in de takken ineens :')
Ik was heel blij met mijn cap toen :+

Als je valt is de kans gewoon heel groot dat je met je hoofd op de grond komt. Heb je dan geen cap op, klap je met je kop op de grond. Zo simpel is dat. Uiteraard is er ook altijd kans op nekletstel juist door een cap, maar die kans lijkt mij veel kleiner dan dat je hoofd een flinke klap krijgt.
Vorig jaar ben ik gevallen van het paard, op de straat. Ik heb maar met een klein tikje de grond geraakt, maar als ik mijn cap niet op had gehad weet ik zeker dat ik minstens een hersenschudding had gehad.

DiscoDipp

Berichten: 2869
Geregistreerd: 29-09-14

Re: Cap redt leven van ruiter bij val in Oud Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 10:39

Je kunt altijd letsel krijgen ook met cap. Maar als ik mijn cap op t inrij terrein op concour niet op had gehad was ik nu zekers te weten dood geweest. Ben vol met mijn hoofd op de punt een hindernis standaard gevallen. Mijn cap was compleet doormidden maar mijn hoofd gelukkig niet!

Klaas15

Berichten: 331
Geregistreerd: 15-10-10
Woonplaats: home sweet home

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 10:44

aikon schreef:
JoycexEnya ik viel in mul zand, dus nee, het had niet erger kunnen zijn.

speurneusc ik weet dat er meer zijn die daar net als ons tegenaan lopen. Men wil het niet geloven dat er ook een risico aan zit om die hedendaagse "veiligheidscaps" te dragen.

Ketaki ik voel mij juist veiliger op mijn paard zonder cap. Een cap beschermt maar zo weinig van het lijf dat de kans op blijvende letsel nog net zo groot is. Een cap is niet zalig makend, eerder het tegenovergestelde. Men neemt nu veel meer risico te paard "omdat de cap hun wel beschermt"



Je schrijft: Een cap beschermt maar zo weinig van mijn lijf. Maar vergeet niet WEL HET BELANGRIJKSTE !
Nooit zonder cap.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Cap redt leven van ruiter bij val in Oud Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:05

Krijg wel meer het idee dat er meer hersenloze mensen op paarden stap dan mensen met hersenen, dus in hoeverre is het het belangrijkste om te beschermen? ;)

Ik vind mijn hart nog belangrijker dan mijn hersenen. Met zwaar hersenletsel is nog te leven (als je kaasplantje zijn leven kunt noemen) Met een zwaar beschadigt hart ben je weg.

Bokker31
Berichten: 155
Geregistreerd: 16-04-07
Woonplaats: Enschede

Re: Cap redt leven van ruiter bij val in Oud Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:12

Nu ben ik wel benieuwd hoe je bent gevallen aikon. Op je kin of zijkant en hoe heeft de cap het erger gemaakt?

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:13

aikon schreef:
Ik vind mijn hart nog belangrijker dan mijn hersenen. Met zwaar hersenletsel is nog te leven (als je kaasplantje zijn leven kunt noemen) Met een zwaar beschadigt hart ben je weg.

... :? Vreemde 'vergelijking'
Ik noem een kasplantje zijn absoluut geen leven en mocht ik ooit zo eindigen dat ze alsjeblieft de stekker eruit trekken.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:17

aikon schreef:
Krijg wel meer het idee dat er meer hersenloze mensen op paarden stap dan mensen met hersenen, dus in hoeverre is het het belangrijkste om te beschermen? ;)

Ik vind mijn hart nog belangrijker dan mijn hersenen. Met zwaar hersenletsel is nog te leven (als je kaasplantje zijn leven kunt noemen) Met een zwaar beschadigt hart ben je weg.


Als je je hersenen genoeg beschadigd adem je niet meer zelf en zonder zuurstof kan je hart nog zo goed zijn, maar dan stopt het bar snel met kloppen....

Nekletsel van helmen ken ik vooral van de motorhelmen icm een val met snelheid, maar als je onder een verkeerde hoek valt zal het met een paardrijhelm vast ook kunnen gebeuren.
Moet eerlijk zeggen dat ik het verband nog niet gelegd had tussen die 2 :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:17

MelanieB schreef:
aikon schreef:
Ik vind mijn hart nog belangrijker dan mijn hersenen. Met zwaar hersenletsel is nog te leven (als je kaasplantje zijn leven kunt noemen) Met een zwaar beschadigt hart ben je weg.

... :? Vreemde 'vergelijking'
Ik noem een kasplantje zijn absoluut geen leven en mocht ik ooit zo eindigen dat ze alsjeblieft de stekker eruit trekken.


Hier ben ik het ook mee eens. Overigens met een "beschadigd hart" kan je zeker weten iets meer dan dat je hersenen naar z'n mallemoer zijn (iets met harttransplantatie... kunstkleppen, varkenskleppen ter vervanging et cetera). Zijn zware operaties maar je bent er in ieder geval wel. Vind het allebei erg belangrijk, het ene kan niet zonder het ander maar als ik niet meer weet wie ik ben en dus als kasplantje moet functioneren trek dan inderdaad die stekker er maar uit. Snap de vergelijking ook niet helemaal maar misschien ben ik iets te blij met mijn gerepareerde hart en het feit dat m'n hersenen het nog steeds doen *\o/*

Babootje

Berichten: 26266
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:21

JoycexEnya schreef:
aikon schreef:
Ik reed wel met veiligheidcap, nu nooit meer :n Heb dankzij de cap mijn nekwervel gebroken. Arts vertelde ook dat hij meer nekletsel zag door de hedendaagse veiligheidscaps. Als er al eentje op moet, dan zo'n oude ZONDER dikke schuimlaag.


Je zegt dat je door een cap een nekwervel heb gebroken misschien had je zonder cap wel nog ergere letsel. Ik rij altijd met cap


Iets soortgelijks: mijn dochter heeft een keer haar arm gebroken als gevolg van de bodyprotector. Toch liever dan maar een gebroken arm dan bijvoorbeeld rugletsel.

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Re: Cap redt leven van ruiter bij val in Oud Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:31

Ik ben ooit zo hard van een paard gevallen dat mn cap gebroken was. Ik wil niet weten hoe mn schedel er uit had gezien als die cap de klap niet had opgevangen.

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:56

en weet je wat nu het rare is van het verhaal, bij het niet dragen van cap of gordel schaad je niemand anders dan alleen jezelf, dus waarom mensen dan lopen te emmer dat iemand anders geen cap of gordel zou dragen. Mijn ervaring is dus dat ik dus duidelijk nu beter af ben door geen cap te dragen en al 3x beter af ben geweest dat ik geen gordel draag, mijn keus, mijn ervaring en mijn beslissing en ja ben al meer dan 30 jaar volwassen volgens de wet.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 12:02

gordel is verplicht (en weet niet hoe het zit met stokoude auto's zonder gordels achterin dus die laat ik erbuiten), dus in dat op zich is het geen vergelijk. Meneer agent heeft alle recht om te lopen emmeren als je e auto bestuurt zonder gordel en mag jou ook fijn bekeuren daarvoor .
Itt tot een cap.

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 12:06

vuurneon schreef:
gordel is verplicht (en weet niet hoe het zit met stokoude auto's zonder gordels achterin dus die laat ik erbuiten), dus in dat op zich is het geen vergelijk. Meneer agent heeft alle recht om te lopen emmeren als je e auto bestuurt zonder gordel en mag jou ook fijn bekeuren daarvoor .
Itt tot een cap.


prima dat mag ie, maar is ook weer mijn portomonee dus weer mijn beslissing mijn risico!