KWPN-hengst Westenwind verkocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

KWPN-hengst Westenwind verkocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 16:04

http://www.bokt.nl

De KWPN goedgekeurde dekhengst Westenwind is verkocht, zo meldt Adri Zekveld van stoeterij Sollenburg aan de Nieuwsredactie van Bokt. Hij laat weten zeven jaar van het paard, dat onder andere Nederlands kampioen Z2, indoor reserve kampioen ZZ-Licht, en outdoor kampioen ZZ-Zwaar werd, te hebben genoten.

Er zijn een paar honderd nakomelingen van de hengst geregistreerd, die zich volgens Zekveld kenmerken door hun goede instelling en fijne karakter. Nu Westenwind, door het grote aanbod van jonge hengsten, voor de fokkerij minder interessant is geworden, heeft Zekveld besloten hem te verkopen. Westenwind zal nu volledig voor de sport worden ingezet. Zijn nieuwe eigenaar heeft te kennen gegeven niet in de publiciteit te willen komen.

IngridM

Re: KWPN-hengst Westenwind verkocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 16:10

Ik ken er een aantal en die zijn stuk voor stuk geweldig qua karakter echt zulke fijne paarden!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 16:13

Nieuwe eigenaar wil geen publiciteit, straks op wedstrijd word hij toch herkend.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 16:23

Zal vast een junior of yong rider zijn. Net niet goed genoeg voor de GP dus perfect paard daarvoor. We zien hem vanzelf wel voorbij komen!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 16:27

Misschien is hij naar het buitenland.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 16:28

quote uit westenwind topic:
misterA schreef:
Westenwind is inderdaad verkocht. We hebben 7 jaar van hem kunnen genieten. Hij heeft veel bereikt in de jonge paardencompetities, is nederlands kampioen indoor Z2, reserve kampioen indoor ZZL, en outdoor kampioen ZZZwaar geweest met Emmelie Scholtens. Daarna is hij verder opgeleid door Tom Franckx en de laatste tijd door dressuurstal Brouwer in Zegveld. Van hem zijn een paar honderd afstammelingen geregistreerd die bekend staan om hun goede instelling en fijne karakter, Westenwind gaat zich nu helemaal inzetten voor de sport bij zijn nieuwe amazone op een fijne stal in het oosten van het land. We wensen haar heel veel succes toe met deze bijzonder mooie en fijne hengst.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 16:40

Fokkerij technisch heeft hij ook niet veel gebracht. Hij heeft er sowieso niet heel veel gedekt en van de 24 merrie's die er op de keuring geweest zijn hebben er 20 alleen maar het het Stb certificaat gehaald. Exterieurvererving scoort hij onder de 100 en beweging precies 100. Dressuurindex 116 en op stokmaat ook onder de 100. Goede keuze om er nu iemand blij mee te laten zijn in de sport.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 16:42

Er zitten veel goede ruiters in het Oosten dus misschien is hij door een sponsor aangekocht voor iemand.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 18:02

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal namen / berichten uit het topic verwijderd, speculaties zijn niet toegestaan. Tevens heeft de nieuwe eigenaar aangegeven (nog) niet in de publiciteit te willen treden. Respect voor deze keuze is wel op zijn plaats

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 06:21

Lijkt me een fijn paard, met een goed karakter. Zodra hij ergens op wedstrijd verschijnt, wordt ie vast wel opgemerkt, hihi

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 07:20

als sportpaard wellicht toch meer geschikt

lovefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 09:46

Misschien qua beweging niet de beste nakomelingen, maar ik ken er een aantal en ze hebben wel stuk voor stuk een super karakter. Dat kan je over veel moderne dressuurhengsten toch echt niet zeggen. Ik denk dat er is goed nagedacht moet worden over wat voor paarden er gefokt moeten worden. Heel veel amateur ruiters hebben namelijk helemaal niks aan die rilkikkers die hun benen achter hun oren gooien. Die hebben veel meer aan een braaf rijpaard met leuke, maar misschien geen bijzondere bewegingen. Ik vind het daarom jammer dat hij niet meer voor de fokkerij ingezet gaat worden. Desondanks wens ik zijn nieuwe eigenaar heel veel plezier met hem, lijkt me een superpaard!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 11:02

Eens met lovefi. Die ik ken zijn geweldig qua karakter. Bovendien kan 1 daarvan echt wel heel fijn bewegen waar de nakomelingen van de bewegings verervers nog een puntje aan kunnen zuigen. Maar ja 1 zegt natuurlijk niet zoveel dat begrijp ik :-)

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 13:20

De fokwaarde van Westenwind is niet hoog. Dat speelt zeker wel mee in de interesse die er voor hem is. Een paar kanttekeningen wil ik hier nog wel bij plaatsen. Zijn m.vader, Contango werd ook pas populair bij het KWPN, terwijl hij dat al lang was bij de ruiters die zijn nakomelingen onder het zadel hadden. En hij niet meer beschikbaar was. Daarnaast is Westenwind vooral en hoofdzakelijk ingezet in het westen van het land, en niet bij de echte fokkers maar veelal bij merries die na een sportcarriëre door de eigenaars werden ingezet om nog een leuk veulentje meet te fokken voor "eigen gebruik". Hij heeft niet echt veel kansen gekregen. Bij een rondgang langs zijn eerste jaargang veulens werd dat wel heel duidelijk. Van de 15 geprikte veulens had er slechts 1 een elitemoeder en nog een een stermoeder. De overige veulens hoofdzakelijk reg.B., reg A en VB. Hij fokt wat dat betreft , niet goed genoeg maar wel paarden waar de eigenaar heel blij mee is. Zie de vele reacties.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 15:00

MisterA: Nogmaals gefeliciteerd met de verkoop van Westenwind. Graag zie ik WW weer terug in de wedstrijdring met de amazone uit het "verre Oosten" des lands. *\o/*

Een goed meewerkend karakter vererven is al een hele kunst op zich, in combinatie met het aanbod standaard [weinig predikaat merries] en/of niet in de sport bewezen merries, toch best knap. Al heeft WW niet veel dekkingen gehad dat er zo lovend over zijn vererving wordt gesproken. En iedere hengst zal heus wel eens een "rotte appel" geven maar dat is niet voor typerend voor de Westenwind nakomelingen geweest.

@Janderegelaar: Niet iedereen heeft de financiële middelen [of zin in een heel circus er om heen] om een merrie en/of veulen uit te laten brengen op een keuring. Wanneer je hiervoor kiest doe je dit toch ook niet op zijn "Jan" boerenfluitje. Persoonlijk hecht ik totaal geen waarde aan de indexcijfers waar je mee strooit.
Net zo goed als het kiezen voor het fokken van een veulen, dit is niet zomaar iets wat je doet en je wilt ook niet 1 of andere discounter op je merrie, het is een investering en een risico dat dit met zich meebrengt daar denkt men over na.

De nieuwste lichting hengsten en de hengsten van voorgaande jaren moeten zich ook maar zien te bewijzen met hun nakomelingen. Oh en natuurlijk zij [de hengsten zelf] ook in de sport. Sommige afstammingen zijn ook mode- en tijdsgevoelig, net als de mens dat zelf ook is. Volg je eigen pad in plaats van met de menigte mee te lopen.

Verder sluit ik mij aan bij IngridM / Lovefi en de andere fans van Westenwind dat hij fijne nakomelingen heeft geleverd tot nu toe.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:32

PaysBas schreef:
@Janderegelaar: Niet iedereen heeft de financiële middelen [of zin in een heel circus er om heen] om een merrie en/of veulen uit te laten brengen op een keuring. Wanneer je hiervoor kiest doe je dit toch ook niet op zijn "Jan" boerenfluitje. Persoonlijk hecht ik totaal geen waarde aan de indexcijfers waar je mee strooit.

Nee dat klopt, dat doe je met een gedegen voorbereiding. Daarom is het jammer dat zo'n hoog percentage slechts stamboek geworden is.

Die indexcijfers zijn wel heel betrouwbaar vooral omdat hetgeen wat ze weergeven ook goed meetbaar is.

Ik vind WW een prachtig paard, heb er een tijdje geleden bij Kirsten naar staan te kijken. Soms valt de fokkerij tegen bij een hengst maar dat weet je vantevoren nooit natuurlijk.