KNMvD: "Dierenwelzijn beneden peil in Oostvaardersplassen"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

KNMvD: "Dierenwelzijn beneden peil in Oostvaardersplassen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 14:57

http://www.bokt.nl / http://www.nu.nl
Ingezonden door tamary

Afbeelding
Foto: ErwinB

De beroepsvereniging van dierenarts (KNMvD) laat weten dat het welzijn van de grote grazers in de Oostvaardersplassen beneden peil is.

De dierenartsen zijn van mening dat er te veel dieren op een te kleine locatie moeten leven en dat hierdoor het welzijn in het gedrang komt. Zij adviseren onder andere om de heckrunderen volledig uit het gebied te laten verdwijnen en een goed uitgevoerd afschotbeleid in te stellen zodat de dieren een hoop leed bespaard kan worden. Het vlees van de afschoten dieren kan volgens de dierenartsen daarna zijn weg vinden naar de consument of gebruikt worden als voeding in dierentuinen.

In het natuurgebied leven er onder meer heckrunderen, konikpaarden en edelherten. Doordat er te veel dieren leven is er in de winterperiode te weinig voedsel waardoor er massaal dieren sterven aan ondervoeding en zwakte. Het huidige beleid dat gevoerd wordt in de Oostvaardersplassen levert al jaren achtereen kritiek op. De documentaire over het natuurgebied "De nieuwe wildernis" kreeg al snel een antwoord met "De nieuwe wildernix", een documentaire die een licht werpt op het welzijn van de grazers in het gebied.

De KNMvD stelt dat naast een afschotbeleid ook herplaatsing een optie zou zijn om de dierenpopulatie klein te houden.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:08

Misschien dat de politiek de kritiek van deze groep wel serieus neemt.

mysa

Berichten: 10456
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: KNMvD: "Dierenwelzijn beneden pijl in Oostvaardersplassen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:10

Peil

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 15:12

mysa schreef:
Peil


Whoops, blame it on the monday := Heb het aangepast!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:14

hehe eindelijk joh , ogen geopend

VanHuisUit

Berichten: 6676
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:21

Nou hoop echt dat er dan eindelijk eens wat gaat gebeuren vind het al jaren zo schandalig dat dit kan in Nederland. Hoeft maar een shetlander op een stukje drassig land te staan en beetje sneu te kijken en er is grote commotie maar dit kan maar voortduren. Schandalig vind ik het.

zusi2

Berichten: 281
Geregistreerd: 21-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:28

Is wel weer typische Nederland he
Eerst moeten er een aantal dieren dood gaan voordat er in gegrepen wordt.

Dit wordt al jaren geroepen!
Dat het daar zo sleCht gaat

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:05

tjah vind t oud nieuws, t is al jaren bekend dat dieren daar gewoon uitgehongerd worden en dood gaan door uithongering (volgens mij noemde we dat mishandeling) maar dr word maar niks aan gedaan.
terwijl idd paarden die in wat modder staan moeten massaal opgehokt worden, omdat ze zogezegd niet in modder mogen staan.

ik blijf erbij dat ze de mannelijke dieren gewoon moeten castreren/ verkopen/ afschieten of naar de slager moeten brengen.
hou je enkel de vrouwtjes over die zo ook niet kunnen voortplanten.
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 02-03-15 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:23

Pff we worden wakker hoop ik! Nu nog uitvoeren. Dat besluit hoeft toch niet nog eens jaren gemaakt te worden hierna? Geef gewoon toe er is een foutje gemaakt. En dat foutje koste al geld en nu nog meer. Waarom niet gewoon geboorte beperking invoeren? Door jongen/oudere dieren te castereren/steraliseren? Maar ja dan grijp je weer in in de natuur met de kans dat zulke dieren verstoten worden. Of oudere dieren af te voeren naar slachterij? En transport dan graag dierwaardig. Afschot vind ik eigenlijk ook niet eerlijk. Dat is ook inmengen in de natuur. En nodig omdat wij als mensen een inschattingsfoutje maakte met hoe het zou ontwikkelen.

Herplaatsenis niet realistisch er zijn maar weinig mensen die het kunnen en zeker in deze tijden en omgeving. En uiteindelijk is er dan ook een overvloed van dieren die een weg moeten vinden en of die allemaal goed terecht komen? We hebben al zn dierenoverschot in Europa.

Ja...wat krijgen we eigenlijk weer. We hebben geprobeerd de natuur te maken. Maar de natuur maakt zichzelf en dan het liefst zonder hek er om. We hebben een probleem gemaakt nu nog netjes oplossen. Hoe? Dat kunnen we dan vast ook weer bedenken. Netjes tegenover de dieren zijn we hier al niet meer dus dat maakt al geen verschil meer.

De ideeen op papier, de praktijk laat zo vaak anders zien en we leren er niets van helaas. Veluwe: zwijnen probleem, Oostvaardersplassen teveel dieren op een stukje. Maar zodra het problemen begint te geven zijn we niet thuis. We moeten van de natuur afblijven die vormt zichzelf wel zonder hek erom in Europa.

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Re: KNMvD: "Dierenwelzijn beneden peil in Oostvaardersplassen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:32

Schandalig dat dit in een land als Nederland kan. Ik ben wel voorstander van afschieten, vind het vangen van deze wilde dieren om vervolgens te vervoeren naar een slachterij veel meer leed veroorzaken dan een snelle dood.

Anoniem

Re: KNMvD: "Dierenwelzijn beneden peil in Oostvaardersplassen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:36

Er horen daar helemaal geen grote grazers
Paarden en runderen eruit en van het edelhert vlees een flevolands scharrel streekproduct maken

Marleen_vA

Berichten: 1252
Geregistreerd: 02-01-05
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:37

ik vind het gewoon te belachelijk voor woorden dat als een dierhouder zijn dieren niet goed voert of de dieren iets te dun zijn, dat er gelijk boetes, in beslag namens en dergelijks plaatsvinden. Maar zo'n natuur gebied onder beheer mogen de dieren wel verhongeren en dood gaan aan uitputting, ziekte en verhongering. Het is gewoon vragen om ellende voor er ziektes uitbreken die niet in de hand te houden zijn en daardoor dus ook andere factoren gevaar lopen. Ik vind het maar vreemd dat het in een natuurgebied wel mag dat dieren lijden. Ze zijn omheind en kunnen dus geen kant op. Dit betekend dat je als mens die de omheinde dieren daarin geplaatst heeft, moet verzorgen en niet op zijn beloop laten. De dieren maken zo geen schijn van kans. Er moet op een manier ingegrepen worden. Ik ben voor deels afschieten en misschien wat mannelijke dieren castreren of uit de groepen halen.

knollentuin
Berichten: 10387
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 17:53

Marleen_vA schreef:
ik vind het gewoon te belachelijk voor woorden dat als een dierhouder zijn dieren niet goed voert of de dieren iets te dun zijn, dat er gelijk boetes, in beslag namens en dergelijks plaatsvinden. Maar zo'n natuur gebied onder beheer mogen de dieren wel verhongeren en dood gaan aan uitputting, ziekte en verhongering. Het is gewoon vragen om ellende voor er ziektes uitbreken die niet in de hand te houden zijn en daardoor dus ook andere factoren gevaar lopen. Ik vind het maar vreemd dat het in een natuurgebied wel mag dat dieren lijden. Ze zijn omheind en kunnen dus geen kant op. Dit betekend dat je als mens die de omheinde dieren daarin geplaatst heeft, moet verzorgen en niet op zijn beloop laten. De dieren maken zo geen schijn van kans. Er moet op een manier ingegrepen worden. Ik ben voor deels afschieten en misschien wat mannelijke dieren castreren of uit de groepen halen.


Helemaal mee eens, een grote blamage dat Oostvaardersplassen gedoe!

Hobbyhorse

Berichten: 1318
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: KNMvD: "Dierenwelzijn beneden peil in Oostvaardersplassen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:16

De nieuwe Wildernix is gewoon te vinden op youtube overigens.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: KNMvD: "Dierenwelzijn beneden peil in Oostvaardersplassen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:01

Als je dieren houdt moet je daar verantwoording voor nemen.
Dit is geen "natuurgebied", dit is een wildpark, met de nadruk op park.

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:27

Het is gewoon schandalig wat daar gebeurd, zolang er nog " wetenschappers" zijn die zeggen dat het zo hoort kijkt de overheid de andere kant op en zijn die dieren de dupe!

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Re: KNMvD: "Dierenwelzijn beneden peil in Oostvaardersplassen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 21:03

Om eens een vergelijking te maken.
Eiland Rum (schotland):
10,463 hectare: 900 edelherten; 250 geiten; 18 Highland pony's; 30 Highland koeien

Oostvaardersplassen:
5,600 hectare: 2250 edelherten; 1000 konik paarden; 100 heck runderen

Het idee dat de oostvaardersplassen natuur zijn en zelfregulerend is klopt niet. Het gaat hier om een door mensen gemaakt gebied waar migratie in en uit niet mogelijk is. Je hebt dus te maken met een beperkte hoeveelheid land en een semi-wilde situatie, waarbij regulatie van de populatie nodig is. Of dat nu vangst en verkoop is of afschot (of een combi), het is nodig. Er zijn geen natuurlijke vijanden voor deze dieren. Sterven van de honger komt in het wild voor, maar wat je dan ook ziet is migratie vanuit dat gebied naar andere gebieden met meer eten en dat is NIET mogelijk. Verder is het een cultuur en recreatiegebied, waarbij je dus rekening moet houden met de mensen die in je park komen. Ben blij dat de dierenartsen zich uitspreken, want zoals het nu gaat verdient geen prijs.

Anoniem

Re: KNMvD: "Dierenwelzijn beneden peil in Oostvaardersplassen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 21:04

De herten minimaal 60% uithalen , de runderen 50% weg en wat paarden . Belachelijk hoe weinig ruimte met zoveel dieren

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 21:08

Ik heb over de Oostvaardersplassen en de problematiek een profielwerkstuk geschreven en heb mij er dus ook goed in verdiept. Het is een ''welles nietes'' spelletje tussen SBH en de tegenstanders. Bijvoeren is nog slechter, met het vergroten van het gebied zijn ze nu bezig om te kijken of dat te realiseren is en er wordt een actief beleid gevoerd op het afschieten van dieren. Maar ik ben het ook met jullie eens, dit werkt niet.

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 21:29

Zulke hogere wiskunde is het toch niet...stuk land is een omheinde postzegel...prop het vol met grote grazers zonder natuurlijke vijanden.Is toch gedoemd te mislukken...

Neem een koppel konijnen en zet ze in een omheinde omgeving en kijk wat er gebeurd,gaat wat sneller maar heeft zelfde idee.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: KNMvD: "Dierenwelzijn beneden peil in Oostvaardersplassen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 09:02

What's new? Dat het daar erbarmelijk is, is al jaren een feit. Heeft niets met natuur te maken. Ben er één keer geweest, maar vond het er verschrikkelijk. Kreeg het gevoel dat ik in een dierentuin rondliep. En eigenlijk is dit nog erger... In een dierentuin hebben dieren wel minder ruimte (wat ik ook niet goed vind), maar sterven ze gelukkig geen verschrikkelijke hongerdood.

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 09:06

De schaapskudde die in de drunense duinen loopt met een schaapsherder is eigenlijk geen natuur, maar wel veel doeltreffender. Voor de runderen en de paarden is dat gebied gewoon te klein, of je zou ook een kleinere kudde met een herder moeten samenstellen die ook een omheind gedeelte (paddock) tot hun beschikking hebben als ze even niet nodig zijn. Wat ze nu doen lijkt meer een grootschalige vleeskwekerij, alleen laten ze het eindproduct wegrotten.

Zoolgangster

Berichten: 9571
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: KNMvD: "Dierenwelzijn beneden peil in Oostvaardersplassen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:42

Ik vroeg me al af hoe lang ze het nog denken te kunnen verkopen dat je ongestraft dieren kunt verwaarlozen omdat je "Staatsbosbeheer" heet, in plaats van "boer Jansen" (of welke naam je dan ook mag hebben als particulier).

2IJsjes
Berichten: 256
Geregistreerd: 31-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:00

Het is al jaren een zooitje, dat beleid daar. Heel mooi steven om het zelf te laten reguleren, zorg dan ook voor de juiste natuurlijke vijanden. Dat gaat natuurlijk niet, het gebied is best groot maar wel omheind en alles wat je "opsluit" daar zal je voor moeten zorgen op welke manier dan ook.
De hongerdood sterven is zo iets afschuwelijks dat is echt onterend. Een beetje beheerder ziet wat zijn zwakke beesten zijn en zal ze op tijd moeten afschieten. Maar het is niet alleen in de Oostvaardersplassen, bij ons in de Amsterdamse waterleiding duinen is het ook een zooitje, de hekken worden hoger gemaakt zodat de herten er niet uit kunnen. Twee jaar geleden hebben verschillende herten het toch geprobeerd en een gespiest hert is ook geen leuk gezicht. Hier wordt ook niet afgeschoten, de dierenbescherming van Amsterdam is fel tegen. Maar wat dacht je dan verhongering, onder de teken, vlooien en ander ongedierte zitten, nee dat is een feestje en diervriendelijk.
Nederland is gewoon te klein om zonder goed beleid dieren te houden, we zullen altijd moeten reguleren, hetzij door goed afschot hetzij door geboortebeperking.

dravergekkie

Berichten: 9266
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:10

Marleen_vA schreef:
ik vind het gewoon te belachelijk voor woorden dat als een dierhouder zijn dieren niet goed voert of de dieren iets te dun zijn, dat er gelijk boetes, in beslag namens en dergelijks plaatsvinden. Maar zo'n natuur gebied onder beheer mogen de dieren wel verhongeren en dood gaan aan uitputting, ziekte en verhongering. Het is gewoon vragen om ellende voor er ziektes uitbreken die niet in de hand te houden zijn en daardoor dus ook andere factoren gevaar lopen. Ik vind het maar vreemd dat het in een natuurgebied wel mag dat dieren lijden. Ze zijn omheind en kunnen dus geen kant op. Dit betekend dat je als mens die de omheinde dieren daarin geplaatst heeft, moet verzorgen en niet op zijn beloop laten. De dieren maken zo geen schijn van kans. Er moet op een manier ingegrepen worden. Ik ben voor deels afschieten en misschien wat mannelijke dieren castreren of uit de groepen halen.

Helemaal mee eens..