Demonstratie Gert van den Hof levert klachtenbrief op

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Demonstratie Gert van den Hof levert klachtenbrief op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 23:39

* http://www.bokt.nl / Het Parool

Afbeelding
Archieffoto Gert van den Hof. Foto: De Fotografe / Esmee van Gijtenbeek

De bekende ruiter Gert van den Hof mocht op Jumping Amsterdam zijn kunsten vertonen. De organisatie van het evenement vroeg mensen om hun onbeleerde paarden aan te melden, zodat de Slagharense ruiter de dieren binnen vijftien minuten zadelmak kon maken voor de ogen van het publiek. Van den Hof staat bekend om zijn snelle inrijmethode, waarbij hij het paard eerst aan de longe laat wennen aan het zadel en daarna direct zelf opstapt en wacht tot het dier zich overgeeft en rustig rond laat sturen. Van den Hof gebruikt hierbij geen bit, maar rijdt met een halster.

De show viel echter niet bij iedereen in goede aarde. Nicoline Raimond van Bereidvol Communiceren schreef een brief aan het Parool.

"Jumping Amsterdam pakt komend weekend weer uit met, volgens het programma 'topsport, entertainment en Amsterdam!'. Een 'echt Amsterdams feestje' noemt de organisatie het. Leuk voor de mensen dus. Maar hoe zit dat met de paarden? Wedstrijdsport met paarden gaat vooral over (heel veel) geld en menselijke prestatiedrang. We krijgen een gelikt plaatje voorgeschoteld waar toppaarden en -ruiters in schitteren. De achterkant van dit plaatje blijft grotendeels verborgen. Op de vraag 'hoe is dat voor die dieren?' vind je daar beslist geen betrouwbaar antwoord.

Jumping Amsterdam brengt dit jaar in de hoofdpiste een speciale act van paardentrainer Gert van den Hof. Breng je onbeleerde paard mee, zegt de organisatie: Gert maakt je paard in vijftien minuten volkomen zadelmak. Gert heeft veel lef en een extreem goede rijvaardigheid en timing. Ideale eigenschappen om op de traditionele manier paarden af te richten: het zogeheten horse-breaking. Snel resultaat, daar gaat het om. Zijn show oogst waardering en hij heeft de lachers op zijn hand. Gaaf toch?

Nee dus. Als je goed kijkt, zie je iemand die een kind hardhandig leert met zijn tengels van de hete kachel af te blijven. Pak z'n hand en hou die kort tegen de hete kachel aan. Het kind weet heel snel en voor altijd dat hij dat nooit meer moet doen. Gert van den Hof doet in zijn 'act' hetzelfde. Het jonge, onbeleerde paard wordt in een voor hem uiterst benarde situatie gebracht. De goed getimede boodschap is telkens onverbiddelijk: doe wat je gevraagd wordt en angst, pijn of ongemak gaat weg. Het overlevingsinstinct van het paard zegt hem zich aan te passen. Kundig? Mmm. Ethisch verantwoord? Nou, nee. Het lijkt me zonder meer duidelijk dat in deze rodeoact de geestelijke en lichamelijke integriteit van het dier ernstig geschonden wordt.

De trainingsmethoden binnen de paardensport staan de laatste jaren ter discussie. Na het zadelmak maken volgt voor veel paarden nog een leven met zware, dagelijkse trainingen. Tijdens die trainingen vinden stevige correcties plaats met sporen, bit en zweep. 'Doe wat je gevraagd wordt' is steeds het motto. De paarden die door de zware selectie komen, verworden tot geperfectioneerde sportrobots, waar het publiek zich aan mag vergapen. Laten we het over de paarden die afvallen maar niet hebben.

Verbazingwekkend dat we dit allemaal voor zoete koek slikken. Ons inleven in dieren die net als wij pijn kunnen ervaren en emoties hebben, is kennelijk nog niet zo makkelijk.Wat mij betreft mag dit dierencircus wegblijven uit onze stad! En Rabobank, let op je tellen! Jullie gaan als financier van dit soort volksverlakkerij opnieuw vet de mist in."

Chiave

Re: Demonstratie Gert van den Hof levert klachtenbrief op

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 23:41

Ik kan me voorstellen dat hij een vakman is en dat zijn werk ook goed zal zijn, maar of dit nou de manier is... Nee, ik vind het ook geen feestnummer.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 23:44

Ik vond het echt schandalig om te zien dat een paard wordt ingereden tijdens een showrubriek van Jumping Amsterdam. Dat ondersteund door een lacherig praatje over hoe fijn het allemaal wel niet gaat. En het publiek lachte voor een groot deel vrolijk mee. Terecht dat er zo'n brief geschreven wordt. Paarden inrijden doe je niet tijdens een showrubriek hoe goed je dan ook wel niet mag zijn.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 23:45

Er zijn hier al veel discussies over geweest, maar ik vind het artikel overdreven (paarden worden helemaal niet altijd gecorrigeerd met sporen en zweep, tenminste, als het goed is niet) en ik vind zijn methode ook niet vergelijkbaar met de 'kachelmethode' zoals die hier genoemd wordt. In mijn ogen maakt Gert het paard alleen maar duidelijk dat hij zijn leiderschap kan volgen en de ruiter kan accepteren. Ik heb hem nog nooit grof zien zijn tegen een paard. Hij doet alsof het erop klimmen de normaalste zaak van de wereld is, en uiteindelijk accepteert het paard het. Voor sommige paarden zal het beter werken dan voor andere, maar ik herken de brief er niet zo in terug,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 23:46

Duidelijk dat veel mensen geen flauw benul hebben van wat Gert doet... Het gaat bij hem vaak niet om doorsnee paarden die makkelijk zadelmak te maken zijn.. Maar juist de gevallen waar maar weinig meer overweg kunnen en dan kan zo'n manier absoluut de juiste wel zijn.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 23:47

Dat is fijn Yvank. Maar dat is nog steeds geen reden om een paard op zo'n plek voor de leeuwen te gooien.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 23:47

Ik ben ook spontaan weggelopen toen hij op de planning stond. Het is ook niet mijn cup of tea

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 23:49

Wie zegt dat die paarden niet van te voren al wat mee gemaakt hebben? Bovendien kan het bij de extreme gevallen ook positief uitpakken juist omdat ze door de hele entourage overdonderd zijn. Nee hoor hier is niks zieligs of extreems aan.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 23:49

Laten we er met zn allen om gaan janken.
lekker aangedikt artikel dit.

Ik zie nooit geweld op de filmpjes die voorbij komen.

Als ik zo'n vliegend hert zou hebben. Graag dat gert me zou komen helpen

Nee inrijden met een lange adem is beter. Natuurlijk. Sommige paarden lenen zich daar niet voor. Dan is daar een gert. Die wel zijn nek waagt. Want zelf durven we het niet. En ja. Moet hij dan zitten gillen, of kan hij het beter luchtig houden?

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 23:50

Ik trek de kwaliteiten van Van het hof zeker niet in twijfel (of je het met zijn manier eens bent of niet hij kan een potje zitten en rijden waar menig mens, ook ik, erg veel van kan leren)
Maar ik zou nooit mijn paard op deze manier zadelmak laten maken. Niet op zo'n groot evenement waar het paard al zoveel prikkels op zich afkrijgt en dan zegt ook nog iemand, we leggen er een zadel op, longeren een rondje en we gaan. Leuk joh! Lachen voor het publiek. Niet voor het paard. Erg jammer dat een evenement als JA op deze manier publiek probeert te trekken.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 23:51

Het is ook echt niet mijn ding, maar hij is inderdaad niet hardhandig.

Is deze brief niet gericht op heel JA? Dat het er allemaal maar gelikt uit moet zien en dat de dieren op een tweede plaats komen? Volgens mij gaat deze brief niet alleen over Gert van den Hof.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 23:51

Yvank_ schreef:
Duidelijk dat veel mensen geen flauw benul hebben van wat Gert doet... Het gaat bij hem vaak niet om doorsnee paarden die makkelijk zadelmak te maken zijn.. Maar juist de gevallen waar maar weinig meer overweg kunnen en dan kan zo'n manier absoluut de juiste wel zijn.

helemaal mee eens... vaak zijn het paarden waar mensen het zelf bijvoorbeeld geprobeerd hebben en dat verkeerd is gegaan... of met een andere verhaal...

het is zo makkelijk overal commentaar op te geven.. niet dat ik mijn (als ik die had) eigen paard hier voor zou uitlenen trouwens... (op zon showlocatie)

zo zijn er allerlei shows... zoveel verschillende manieren met paarden.... dat zal nooit een zelfde methode zijn waar iedereen het mee eens zou worden,
Laatst bijgewerkt door Christiene op 01-02-15 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 23:52

Ik vind het ten eerste echt heel knap zoals hij blijft zitten maar het is niet het goede podium. Niet de goede plek.

Hij is echt wel een vakman maar kom op, doe dit thuis in rust en kalmte en niet met 5000k mensen eromheen..

Ik zou mijn paard er niet voor aanmelden al zou hem wel het laten doen maar dan gewoon bij hem op stal.

Cemlys

Ik vraag mij af hoeveel ervaring de schrijfster heeft in deze wereld, aan haar tekst te zien weinig. Dat het geen showrubriek is ben ik het mee eens, echter heb ik hem al zadelmak zien maken en naar mijn idee ging hij geen stap verder als het paard er niet aan toe was, hij was duidelijk en stoort de dieren zo min mogelijk, dat heb ik bij andere trainers wel anders gezien en al helemaal bij mensen met weinig ervaring.

Ninx

Yvank_ schreef:
Wie zegt dat die paarden niet van te voren al wat mee gemaakt hebben? Bovendien kan het bij de extreme gevallen ook positief uitpakken juist omdat ze door de hele entourage overdonderd zijn. Nee hoor hier is niks zieligs of extreems aan.

Dat vind jij. Dat mag je vinden.
Of dat werkelijk zo is, is een volstrekt ander verhaal.
Ik vind zo'n plek per definitie niet geschikt om dit soort dingen met paarden uit te halen.
Hopelijk gebeurd dit niet meer na voldoende ophef.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 23:53

En als je zo'n paard twee weken op de wei zet, en je zet daar een ruiter met normale capaciteiten op, vraag me af hoeveel van die paarden nog zo braaf zijn? Correcte africhting gebeurt zonder bokken, de tijd van de cowboys en indianen moest al lang voorbij zijn.

Mijn vroegere hoefsmid reed/rijdt ook probleempaarden in, en is dan aan het opscheppen "het gaat hier allemaal zo snel dat het dier niet weet wat hem overkomt". Ben speciaal van hoefsmid veranderd omdat ik die verhalen niet meer kon aanhoren.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 23:54

Ik vind de brief eigenlijk wel overdreven. Hoe je het ook wend of keert, in de paardensport maken we gebruik van het paard een ongemak geven. Dit noemen we 'druk'. We leren een paard dat hij moet wijken voor dat ongemak genaamd 'druk'.

Ik vind dat de methode van Gert goed werkt en duidelijk voor het paard is. Vechten heeft geen zin, vechten maakt namelijk de druk niet minder. Wanneer het paard de druk accepteert, dan valt er een stuk druk weg als 'beloning' voor het paard. Dat is eigenlijk de hele methode van Gert. Het enige wat ik me afvraag is of het nog steeds werkt wanneer er een andere ruiter op gaat die minder vaardig is en er wel af valt. Maar de methode an sich; niks mis mee in mijn opinie.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 23:54

Het enigste wat ik momenteel kan zeggen is dat als die persoon van de brief het allemaal zo sneu en zielig vind, doel ik niet enkel op de manier hoe Gert de paarden zadelmak maakt maar de rest ook.
Waarom in godsnaam dan (gaan) kijken?
Of denk ik daar te simplistisch over?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 23:55

voor de mensen die zo tegen deze "show" van gert zijn. gaan jullie dan ook even allemaal zitten zaniken over b.v horse event met annemarie van toorn enz die paarden krijgen dan toch ook heel veel prikkels etc.
maar dat is dan weer zogezegd leerzaam.

Ninx

Exact hwn. Sommige paarden hebben meer tijd nodig of een andere aanpak.
Vrijwel niemand wil ze die tijd geven.
Gelukkig is er dan een cowboy die het er snel even inklopt.

Heleennn

Dat werd tijd, kreeg steeds zo'n kwaad gevoel als ik zag hoe dat publiek als een bende schapen zat te lachen terwijl die Gert de panieksprongen probeert uit te zitten. Het zadelmak maken van een paard is in mijn ogen een leerproces voor het dier en moet kundig, met de nodige kalmte en rust, gedaan worden. En dus obviously niet in een grote hal met luidsprekers en een lawaaierig publiek.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 23:57

Ninx schreef:
Dat is fijn Yvank. Maar dat is nog steeds geen reden om een paard op zo'n plek voor de leeuwen te gooien.

En waarom niet?
Op facebook loopt hier ook een bericht over.
De eigenaresse van 1 van die paarden heeft daar zelf ook gereageerd. Haar paard heeft de hele tijd vrolijk rond gekeken en was overal in geïnteresseerd.

Het voordeel van deze entourage is dat ze nu punt 1 al heel veel gezien hebben en punt 2 juist de entourage kan helpen bij een snelle afwikkeling.

De brief die geschreven is is zwaar overdreven. Gert doet niet aan het breken van paarden, hij is alleen een extreem handige ruiter die paarden leert dat ze hem niet uit het zadel krijgen/ het geen zin heeft om iets te proberen.
het zelfde als dat andere trainingsstallen een strooien pop gebruiken bij de extreme paarden.
echter zit er nu een echt persoon op.
Ik heb meerdere malen bij hem gekeken en ik heb ook leerlingen van hem aan het werk gezien. Zowel Gert als de leerlingen werken met respect voor het dier en zijn uitermate vriendelijk tijdens het mak maken.

Het feit dat deze dame beweert dat Gert de paarden breekt doet wel bewijzen dat ze er geen verstand van heeft.
De paarden die Gert onder het zadel krijgt zijn niet de type paarden die zich binnen 15 minuten laten breken alleen maar door er op te gaan zitten!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 23:57

NathalietjeB schreef:
voor de mensen die zo tegen deze "show" van gert zijn. gaan jullie dan ook even allemaal zitten zaniken over b.v horse event met annemarie van toorn enz die paarden krijgen dan toch ook heel veel prikkels etc.

Nou dat is dus écht niet te vergelijken. Wat zij doet is werken vanuit instincten, wat Gert doet is sws al veel onnatuurlijker (het dier berijden) en daarbij werkt hij vaak met jonge paarden. Dat is echt wel andere koek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 23:58

Ninx schreef:
Exact hwn. Sommige paarden hebben meer tijd nodig of een andere aanpak.
Vrijwel niemand wil ze die tijd geven.
Gelukkig is er dan een cowboy die het er snel even inklopt.

Misschien een dagje bij Gert meelopen? Daar komen paarden die als andere optie de slager hebben, waar tijd rust en veeel geduld al niet meer hielp....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 23:59

Heleennn schreef:
NathalietjeB schreef:

Nou dat is dus écht niet te vergelijken. Wat zij doet is werken vanuit instincten, wat Gert doet is sws al veel onnatuurlijker (het dier berijden) en daarbij werkt hij vaak met jonge paarden. Dat is echt wel andere koek.

Gert werkt alleen maar vanuit instincten... is in een trailer zetten dan wel natuurlijk? Dat is net zo'n grote bedreiging als een paard berijden.