Britse amazone wacht twee uur op ambulance na val

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Britse amazone wacht twee uur op ambulance na val

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 21:01

http://www.bokt.nl / http://www.horseandhound.co.uk

In Groot-Brittannië biedt een ambulance-service aan een amazone zijn verontschuldigingen aan nadat zij meer dan twee uur moest wachten na een ernstige val op een springwedstrijd.

Charlotte Goord werd uit het zadel geworpen toen haar paard, Ellie, door een hindernis viel tijdens een springwedstrijd op de Hartpury College in Gloucestershire. “Ik herinner mij de aanzet naar de sprong en voelde dat ze de sprong verkeerd inschatte. Daarna hoorde ik mijn nek kraken en kreeg ik een ‘black-out’”, aldus Goord.

De negentienjarige amazone kwam hard ten val en de aanwezige dokter en hulpverlener was bezorgd dat ze ernstig nekletsel had opgelopen. Hierop belde hij de nooddiensten voor een ambulance. Na meer dan twee uur wachten in de ring, waarbij er een brace om haar nek was geplaatst, werd de amazone eindelijk naar het ziekenhuis gebracht door de ambulance.

“Ik heb ontzettend veel geluk gehad dat mijn nek alleen maar ernstig gekneusd is”, aldus Goord. “Het had veel erger kunnen zijn en het wachten op de ambulance was belachelijk.”

De South Western Ambulance Service NHS Foundation Trust geeft aan dat het lange wachten een gevolg was van een hoge vraag naar medische eerste hulp in het gebied. “SWASFT wil graag zijn verontschuldigingen aanbieden voor de vertraging.”, vertelt een woordvoerder van SWASFT. “We zijn er van overtuigd dat de arts die ter plaatse was hulp kon bieden aan de amazone terwijl de ambulance onderweg was.”

Een woordvoerder van de Hartpury College sprak over hoe “verrast” hij was over de tijd die het duurde voor de ambulance arriveerde. “We hebben nog nooit langer dan twintig minuten hoeven te wachten op een ambulance bij eerdere ongelukken.”

“Het is moeilijk oordelen zonder dat we weten wat er verder nog speelde op dat moment in de omliggende gebieden, maar we gaan hier zeker samen met de ambulance service naar kijken.”

Bekijk hier de val van de amazone. Let op! Kan schokkende beelden bevatten.

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 21:07

Vreselijk 2 uur moeten wachten.

Vind het voor de val er netjes uitzien.

moorcats

Re: Britse amazone wacht twee uur op ambulance na val

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 21:25

Netjes? Ze laat het beest de gehele lijn van 3 hindernissen aan haar lot over. Totaal geen controle, op dit niveau kwa hoogte verwacht je toch wel wat meer kunde. Heel erg dat ze daardoor ten val kwam, maar dit kun je verwachten. Ik hoop dat het paard verder ook ongedeerd is!

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 21:30

moorcats schreef:
Netjes? Ze laat het beest de gehele lijn van 3 hindernissen aan haar lot over. Totaal geen controle, op dit niveau kwa hoogte verwacht je toch wel wat meer kunde. Heel erg dat ze daardoor ten val kwam, maar dit kun je verwachten. Ik hoop dat het paard verder ook ongedeerd is!

Vanaf het begin had ze al geen controle. Zonde voor het paard, je ziet idd niet hoe die wegloopt.

Voor een topic waarin het over een ambulance gaat hadden ze beter dat filmpje achterwege kunnen laten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 21:48

Oefff wat is dat dier in protest.. je kan de val bijna aan zien komen..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 21:51

Idd weinig controle, paard sjeest gewoon door en ik vind het echt een nare val want er zit behoorlijk wat snelheid in.
Ik denk dat ze heel wat mazzel heeft gehad.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 21:53

On beheerst ga ze toch Door
Knap dat ze t aan durft om Door te gaan maar dit had je kunnen verwachten k had ook zo een pony maar k mocht dus niet zo de ring in

Hoop dat ze snel weer op der paard zit.

Melissa098

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 21:56

Oh god ! Het was erg onrustig in haar handen, en controle al helemaal niet! Ik vraag me inderdaad af of het paard wel ongedeerd is. Zo zie je maar dat controle belangerijk is!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 21:58

vind het wat rare reacties..

dit topic gaat toch om de trage reactie van hulpdiensten..

niet om de kunde van een ruiter..

heeft weinig nut om 'eigen schuld te roepen', want daar komt het dan feitelijk op neer.
als een ambulance twee uur op zich laat wachten toch?

het gaat hier om 2 uur wachten op een ambulance,
niet of een ruiter wel of niet een paard onder controle had..

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 21:59

elenaMM77 schreef:
vind het wat rare reacties..

dit topic gaat toch om de trage reactie van hulpdiensten..

niet om de kunde van een ruiter..

heeft weinig nut om 'eigen schuld te roepen', want daar komt het dan feitelijk op neer.
als een ambulance twee uur op zich laat wachten toch?

het gaat hier om 2 uur wachten op een ambulance,
niet of een ruiter wel of niet een paard onder controle had..

Daar kun je op wachten als dit filmpje geplaatst wordt.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 22:08

Niets zeggend over haar.
Wat naar zeg!!! Ook al is er een EHBO post bij, je belt toch een ambulance met een reden!!! Echt BELACHELIJK dat je iets met zoiets kostbaars en gevaarlijk zoals nekklachten 2 uur laat wachten! Stel het had erger geweest?! Kunnen ze achteraf wel doodleuk zeggen maar daar gaat het nou juist om als je een ambu belt.

Moet er zelf niet aan denken om daar 2 uur te moeten blijven liggen/zitten (aangezien ze zittend terecht kwam uiteindelijk :+ )

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 22:56

Moeten mensen met een hartaanval dan maar wachten voor iemand met nekklachten? Slagaderlijke bloedingen laten wachten voor iemand met nekklachten?

Het is uitermate vervelend en twee uur is wel héél lang, maar de ambulancedienst geeft zelf al aan dat er problemen in het omringende gebied waren. En helaas zijn er dan heel veel soorten spoedgevallen die voor pijn in de nek gaan, zeker als dat al gestabiliseerd is met een professioneel aangelegde kraag.

Maar je zal er maar twee uur liggen wachten zeg....

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 23:22

Ik zie een paard wat totaal niet meer reageerd op de hulpen van de ruiter en een ruiter die alle zeilen bij zet om er voor te zorgen dat het paard weerbonder controle komt, wat dus niet lukt.

De val ziet er best naar uit, gelukkig valt het allenmaal mee :)

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 23:31

Peelie schreef:
Ik zie een paard wat totaal niet meer reageerd op de hulpen van de ruiter en een ruiter die alle zeilen bij zet om er voor te zorgen dat het paard weerbonder controle komt, wat dus niet lukt.

De val ziet er best naar uit, gelukkig valt het allenmaal mee :)

Dit zie ik ook. Amazone is als ik naar haar rijden kijk als in afstanden en lijnen die ze rijd zeer kundig maar is dit gewoon een zeer lastig paard.
Zulke paarden moeten altijd kilometers maken en het kan zomaar zijn dat ze thuis goed te rijden zijn en op wedstrijd het stokje zelf overnemen..
En op dit niveau?
Dit staat op 1.00/1.10 niveau als ik dit zo zie.

Niet oordelen voor je het verhaal er achter weet! :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 23:36

Als er iemand ter plaatse was die de amazone stabiel kon houden en medische kennis had dan snap ik dat ze meer spoedeisende gevallen voor hebben laten gegaan.

Soms is er ook net geen inzet, dan rijdt alles al en moet er uit een nabij gelegen areaal een ambulance aanrukken.
Nu vraag ik mij af of ze in Engeland geen First Responders hebben of een artsenwagen.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 10:01

Ze heeft geen 2 uur moeten wachten op hulp, die was al ter plaatse (zie Op). Ze heeft 2 uur moeten wachten op transport, da's iets heel anders.
Het is vervelend maar het is niet zo dat ze aan haar lot overgelaten is. Nekletsel zonder neurologische klachten/ uitval bij een stabiele en gestabiliseerde (stiffneck en spinal board met headblocks) patiënt is nu eenmaal niet acuut kritiek te noemen.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 11:20

Inderdaad was er veel protest bij het paard......als combinatie scoren ze niet hoog.
Haar eerste reactie is wél te kijken naar het paard, ook al heeft ze een kwaaie nek.
Dat pleit dus enigszins voor deze amazone.
Verder ben ik het wel eens met maximuss.
Hoe vervelend ook, haar nek is gestabiliseerd en zo genaamde eerste hulp aanwezig die goed kunnen inschatten hoe acuut de situatie is.
Maar ik kan me de verontwaardiging óók wel voorstellen.
Wat zou je eigen reactie zijn na zo een traumatische val??

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 13:57

Bokt zou bokt niet zijn als ze de rijstijl niet zouden bekritiseren. Ze heeft haar handen vol aan het paard, ze laat hem niet aan zijn lot over.....

Ik vind het een bijzonder nare val, ja ze beland idd op haar kont, nadat ze eerst over de kop is geslagen!

Verder, ik kwam onder mijn pony terecht en heb 1 uur moeten wachten op een ambulance. Ik mocht niet opstaan omdat men een gebroken bovenbeen + bekken verdacht, van het 112- personeel mocht niemand me bewegen. Dus met nooddekens toegedekt.

Was dezelfde situatie als hier, de ambulances waren net weg voor noodgevallen. Als er al eerste hulp personeel ter plaatse is dan is het niet meer dan logisch dat ergere gevallen voorrang krijgen, ik snap de verontwaardiging van de amazone dus niet helemaal.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 14:17

Lara_Silver schreef:
Bokt zou bokt niet zijn als ze de rijstijl niet zouden bekritiseren. Ze heeft haar handen vol aan het paard, ze laat hem niet aan zijn lot over.....

Ik vind het een bijzonder nare val, ja ze beland idd op haar kont, nadat ze eerst over de kop is geslagen!

Verder, ik kwam onder mijn pony terecht en heb 1 uur moeten wachten op een ambulance. Ik mocht niet opstaan omdat men een gebroken bovenbeen + bekken verdacht, van het 112- personeel mocht niemand me bewegen. Dus met nooddekens toegedekt.

Was dezelfde situatie als hier, de ambulances waren net weg voor noodgevallen. Als er al eerste hulp personeel ter plaatse is dan is het niet meer dan logisch dat ergere gevallen voorrang krijgen, ik snap de verontwaardiging van de amazone dus niet helemaal.

Maar een gebroken nek lijkt me toch wat ernstiger als een gebroken been, wat ook heel erg is.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 14:19

Zoals ik het zie struikelde het paard voor de sprong, en vloog daardoor over de hindernis heen.. Paard is druk, maar vind het er verder niet vreselijk uitzien..(behalve de val)

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 16:25

SweetVanille schreef:
Zoals ik het zie struikelde het paard voor de sprong, en vloog daardoor over de hindernis heen.. Paard is druk, maar vind het er verder niet vreselijk uitzien..(behalve de val)

Paard kwam gewoon niet uit, bij de tweede sprong van het lijntje al niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 16:37

Het is erg dat je zo lang moet wachten, aanwezige arts belt niet voor niets om een ambulance. Maar het ambulance personeel kan er ook niets aan doen dat het toevallig net een hectisch moment is en er niemand beschikbaar is.
Mensen willen altijd zo graag iemand ergens de schuld van geven, ik denk dat iedereen zjjn best heeft gedaan maar dat we nu eenmaal niet alles in het leven altijd onder controle hebben.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 16:46

Gelukkig had ze geen interne bloedig dan...

Snap best dat ze niet direct ter plaatse kunnen zijn bij zo iets, maar 2u is echt heel lang en een gebroken nek (was het dus niet) kan ook zeer gevaarlijk zijn ivm zenuwen.

Over de rijstijl, paard en ruiter zaten duidelijk niet op dezelfde lijn, persoonlijk was ik gestopt na de eerste sprong, totaal geen communicatie.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 17:00

brrrr altijd naar om te zien en erg vervelend dat het dan zo lang duurt voordat er hulp komt.

En als ik ook wat mag zeggen over de rijkunst van deze dame: valt in de categorie van het betere trek- en rukwerk, totaal geen controle. Ze krijgt het paard als niet stil bij het groeten.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:08

VeraPopeye schreef:
Maar een gebroken nek lijkt me toch wat ernstiger als een gebroken been, wat ook heel erg is.

Uiteraard, echter wetende dat ik met 5 graden buiten lag ging het vrij snel tot ik het pijnlijk koud had.

Maar zoals ik al zei, er was medisch personeel en de nek van de amazone was gezekerd. Dan snap ik best dat ze ook dan eerst naar iemand met bijv. een hartaanval gaan.