Onderzoek: Wat veroorzaakt Grass Sickness?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Onderzoek: Wat veroorzaakt Grass Sickness?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 11:28

* http://www.bokt.nl / http://www.thehorse.com
Ingezonden door Jans

Afbeelding

Iedereen weet dat paarden die 24 uur per dag buiten staan zich voornamelijk bezig houden met grazen. Maar weten we ook dat we onze paarden daarmee mogelijk blootstellen aan een dodelijke ziekte? En dat wetenschappers nog steeds niet zeker weten waardoor deze ziekte ontstaat?

Het gaat hier over Grass Sickness, een neurologische ziekte die in de meeste gevallen dodelijk is. Van Grass Sickness zijn drie vormen bekend: acute, sub-acute en chronische.

Op het ‘British Equine Veterinary Association Congress’ in Birmingham, wat gehouden werd van 10 tot en met 13 september 2014, heeft R. Scott Pirie, hoogleraar in de geneeskunde bij paarden aan de universiteit van Edinburgh, de bestaande kennis over en lopende onderzoeken naar Grass Sickness nader toegelicht.

Over Grass Sickness
Zoals eerder genoemd zijn er drie vormen van Grass Sickness bekend. Acute, Sub-actute en chronische Grass Sickness.

Paarden met acute Grass Sickness hebben last van koliekaanvallen die gepaard gaan met rollen, krabben aan de grond en naar de flanken bijten. Maar deze paarden hebben ook moeite met slikken, hebben last van het weer omhoog komen (reflux) van eten uit de maag, hebben overmatige speekselaanmaak, een te hoge hartslag, spiertrillingen, geirriteerde darmen en ze zweten veel. Deze acute variant is in vrijwel alle gevallen dodelijk.

Paarden met sub-acute grass sickness hebben dezelfde symptomen als acute grass sickness maar dan in mindere mate. Zieke paarden kunnen nog wel eten maar slechts kleine hoeveelheden kunnen er daadwerkelijk door het lichaam opgenomen worden. Het paard zal hierbij last krijgen van uitgedroogde neusslijmvliezen én snel afvallen. In bijna alle gevallen is deze vorm van Grass Sickness dodelijk.

Chronische Grass Sickness is een milde vorm van de ziekte: alle symptomen kunnen aanwezig zijn maar in beperkte of milde mate. Het snelle, ernstige gewichtsverlies is bij Chronische Grass Sickness het hoofdsymptoom. De chronische variant is met intensieve zorg niet per se dodelijk.

Grass Sickness dook voor het eerst op in 1909 in het oosten van Schotland. In de jaren die daarop volgden verscheen de ziekte op meerdere plekken in de wereld. Pirie geeft aan dat, hoewel er een hoop studies en verklaringen zijn bedacht voor de ziekte, er nog steeds niet bekend is wat nu daadwerkelijk de ziekte veroorzaakt.

Wetenschappers hebben geconcludeerd dat het ziektebeeld van Grass Sickness veroorzaakt kan worden door bepaalde grondstoffen die het paard binnenkrijgt tijdens het grazen. Dit zorgt ervoor dat er een bepaald neurotoxine aangemaakt kan worden in de hersenen wat Grass Sickness kan veroorzaken. Welk neurotoxine dit is moet nog worden vastgesteld.

Klaver
Klaver is de afgelopen jaren meermaals aangehaald als potentieel veroorzaker van Grass Sickness. Pirie geeft echter aan dat ze klaver en Grass Sickness nog niet met elkaar in verband hebben kunnen brengen. Dit hebben ze proberen aan te tonen met voertrajecten waarbij paarden gedurende langere tijd meerdere soorten klaver hebben gegeten.

Het onderzoek focust zich nu meer op witte klaver. Witte klaver bevat van nature meer Cyanogene glycosiden. Dit zijn natuurlijke plantengifstoffen die onder andere in klaver, vlierbessen en lijnzaad voorkomen. Grote inname van deze stoffen kan bij zowel mens als dier lijden tot ernstige gezondheidsproblemen, waaronder neurologische problemen, welke de dood tot gevolg kunnen hebben.

Onderzoekers hebben vastgesteld dat de witte klaver van weilanden waar paarden Grass Sickness hebben ontwikkeld een hogere concentratie Cyanogene glycosiden bevatten dan andere weilanden. Daarnaast is er bewijs gevonden dat paarden die bij besmette paarden in het weiland lopen meer risico lopen op de ziekte. Toch moet er volgens Pirie nog meer onderzoek gedaan worden naar Cyanogene glycosiden en de invloed hiervan bij het ontstaan van Grass Sickness.

Fusarium schimmel
Bij alle gevallen van Grass Sickness is er sprake van een overeenkomst in het klimaat. Hierdoor kan gesteld worden dat klimaat een constante factor is bij de ontwikkeling van weilanden die Grass Sickness veroorzaken. Hier zijn dan ook meerdere studies naar gedaan, aldus Pirie.

In de jaren '90 van de vorige eeuw bleek dat alle weilanden die met gevallen van Grass Sickness geassocieerd werden een hogere hoeveelheid Fusarium bevatten. Fusarium is een parasiterende schimmel die in de bodem voor kan komen. Deze kan planten en dieren aantasten. Ook produceren ze mycotoxines die in voedsel kunnen gaan zitten. Deze schimmel kan bij mens en dier infecties aan onder andere de ogen en tenen veroorzaken. In dezelfde periode dat deze Fusarium schimmel gelinkt werd aan de weilanden waar paarden Grass Sickness opliepen, werd door wetenschappers in het laboratorium het verband gelegd tussen Fusarium en hersenaandoeningen.

Hoewel er op het moment geen vooruitgang zit in het onderzoek naar Fusarium en Grass Sickness, is het onderzoek wel weer van de plank gehaald. Pirie geeft aan dat de Britse Voedsel en Warenautoriteit (British Food and Environment Research Agency) en de Universiteit van Edinburgh opnieuw onderzoek doen naar het verband tussen Fusarium en Grass Sickness.

Clostridium botulinum
Het recentste onderzoek naar Grass Sickness heeft zich op de Clostridium botulinum bacterie gericht. Deze bacterie produceert de toxine botuline, dit is een van de giftigste stoffen op aarde. Deze toxine wordt in verband gebracht met de symptomen van Grass Sickness. Het onderzoek naar Clostridium botulinum is vrij kort op het eerste geval van Grass Sickness al onderzocht.

Gezien Clostridium botulinum een organisme is dat moet overleven in de grond, is het vrij logisch dat deze aan het ontstaan van Grass Sickness gekoppeld wordt. Toch bewijst onderzoek het tegendeel, de effecten die door Clostridium botulinum veroorzaakt worden zijn niet te koppelen aan de gevallen van Grass Sickness die onderzocht zijn.

Toch houdt Clostridium botulinum de onderzoekers bezig; er worden nieuwe onderzoeken opgestart om het verband tussen deze bacterie en Grass Sickness te bewijzen. Zo wordt er in Groot Britannië een landelijke proef gehouden met een inenting die tegen de bacterie zou moeten werken. Over twee tot drie jaar kunnen daar duidelijke conclusies uit getrokken worden, die Clostridium botulinum definitief kunnen aanduiden (of niet) als veroorzaker voor Grass Sickness.

Dus hoewel het nog niet duidelijk is wat nu de exacte oorzaak is van Grass Sickness, zetten onderzoekers alles op alles om de oorzaak van deze gevaarlijke ziekte te kunnen achterhalen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:41

Interessant :j

Olympia

Re: Onderzoek: Wat veroorzaakt Grass Sickness?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 20:14

Eigenlijk is dit niet veel nieuws dan er eigenlijk al bekend was. :=

11 jaar geleden heb ik helaas mijn paard moeten in laten slapen aan de gevolgen van Grass Sickness. Zij had de sub acute vorm en was binnen 1 week weg..

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 20:45

Jeetje Olympia, dat lijkt me vreselijk zeg.

Flew schreef:
In de jaren '90 van de vorige eeuw bleek dat alle weilanden die met gevallen van Grass Sickness geassocieerd werden een hogere hoeveelheid Fusarium bevatten. Fusarium is een parasiterende schimmel die in de bodem voor kan komen. Deze kan planten en dieren aantasten. Ook produceren ze mycotoxines die in voedsel kunnen gaan zitten. Deze schimmel kan bij mens en dier infecties aan onder andere de ogen en tenen veroorzaken.

Is er dan ook een link tussen rotstraal en Fusarium? Of is dat te ver gedacht? Hoe kom je er als eigenaar van een stuk land achter dat je deze schimmel in je bodem hebt? Is er een test voor?

Botulisme komt toch vooral voor in water? Of zou het dan gekoppeld zijn aan weides die besproeid zijn met vervuild water?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 21:04

Mijn merrie is er 26 jaar oud mee geworden en leed aan de chronische vorm van GS. Hoewel ze lang levenslustig bleef, vermagerde ze wel verschrikkelijk ... ;(

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 02:03

Vreemd genoeg toont het in alle 3 de vormen sterke overeenkomsten met nitraat/nitriet vergiftiging. En in het najaar, met meer vochtigheid en bewolking, dé tijd dat bepaalde grassoorten en planten meer nitraat aanmaken en ook de tijd dat de platwormen bovenkomen die, jawel, nitraat als gif hebben. Maar goed, daar zal vast wel op getest zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 02:09

Tuurlijk, ik zat er al op te wachten dat ze weer met een vaccin op de proppen zouden komen. Dat zou ook eens niet dé oplossing zijn tegenwoordig :roll:

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 02:14

Heb je iets tegen vaccins...?

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:14

Ik kon het niet Ofja de naam kwam me wel vaag beken voor. Hoop dat ze snel de echte boosdoener hebben gevonden en We hier een oplossing voor vinden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 10:05

Kuggur schreef:

Het is de oplossing voor alles tegenwoordig. Het gat in de markt is gevonden.

LovesGitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 10:23

Interessant!
Ik hoop alleen niet dat mensen, na het lezen van dit artikel, bang zijn geworden om hun paard op gras te zetten. Een paard 24/7 op stal heeft namelijk veel grotere risico's ;)

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 12:51

Wat ik een beetje mis in dit stukje is hoe vaak grass sickness voorkomt in Nederland, en hoe veel paarden er jaarlijks aan sterven.
Er zijn honderden ziektes bij paarden; waarom is nou juist deze ziekte zo interessant dat we er over moeten lezen?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 12:52

Intressant...........mijn jaarlinghengst had zo'n acute vorm,zo erg hadden ze het in NL nog nooit gezien,overleden binnen een dag,was een heel heftig ziekteverloop

Ik ben benieuwd of er ooit een echte oorzaak en oplossing voor komt

Wat ik heb begrepen van de kliniek is dat het ongeveer 3x per jaar in de Benelux voorkomt.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 12:54

Je bedoeld 3 paarden per jaar die eraan sterven?/De diagnose krijgen?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 12:56

Ja zo heb ik het wel begrepen. Nu kan je het alleen met 100% zekerheid vaststellen door een onderzoek als ze al overleden zijn

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 12:57

Zelf vind ik het vooral een heel teleurstellend artikel want heel kort samengevat staat er: "er is een ziekte die men de naam Grass Sickness noemt en voorkomt bij paarden die 7 x 24 uur op het gras staan. Oorzaak helaas nog onbekend."

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 12:59

Ja, zo komt het op mij ook over, en dan met bovenstaand bokker die dus een indicatie geeft van wel een heel laag percentage "slachtoffers". Denk ik, nah, volgens mij kan ik dit gewoon vergeten, er zijn zoveel dingen die kunnen gebeuren...

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 13:00

Sterker nog: er staat ook niet bij of het álleen bij paarden die 24/7 buiten staan voorkomt.
Lijkt me ook vreemd: paarden die net 30 min per dag binnen gehaald worden krijgen het dan niet? Want dan wist ik het wel :)*

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 13:03

Dat klopt ook niet, van die 24/7, mijn merrie die GS had stond maar een paar uur per dag in de wei.

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 13:15

Ik vind het wel interessant dat hierover een artikel staat. Het zijn onderwerpen waar we allemaal van kunnen leren. Is het nog seizoensgebonden of is daar ook geen trend in te vinden?

Is het wel wetenschappelijk aangetoond dat het door gras komt of is grass sickness zo maar een term en kan het net zo goed veroorzaakt worden door iets wat al veel langere tijd aanwezig was bij de paarden? Zoals een genetische gevoeligheid voor iets?

pris87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:54

Ja ik had van de kliniek begrepen dat 3 paarden per jaar in heel de Benelux de acute variant krijgen.

Was er maar een vaccin voor dan had ik nu nog van mijn paard kunnen genieten.
Een springlevende 3 jarige binnen 24 uur zien veranderen in een hoopje ellende is verschrikkelijk.

Het is zo'n verschrikkelijk proces.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 16:02

Inderdaad pris, dan had ik mijn vriendje ook nog gehad. Ongelovelijk hoe snel t kan gaan

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 16:09

Anoniem schreef:
Kuggur schreef:

Ehm, juist ja. Heel verhelderend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 16:45

Kuggur schreef:
[naam] schreef:

Ehm, juist ja. Heel verhelderend.

Ja dat moet je inzien. Geeft niet hoor.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 17:09

Mijn beste Repelsteel. ik ben werkzaam in de gezondheidszorg. Ik heb een redelijke basiskennis wat betreft vaccinatie.

Jouw posts hier zijn het plompverloren neerzetten van een ononderbouwde mening. "Dat moet je inzien" is een inhoudsloze mededeling, en een vrij pathetische poging tot neerbuigendheid.

Kun je je mening onderbouwen, dan ben ik daar in geinteresseerd (vandaar mijn eerste vraag aan je), als je met niets beters kan komen dan bovenstaande dooddoener, dan zijn we wat mij betreft uitgepraat.