Studies tonen nadelige effecten aan bij hyperflexie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Studies tonen nadelige effecten aan bij hyperflexie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 13:49

http://www.bokt.nl / http://www.horsetalk.co.nz
Ingezonden door Anoli

Afbeelding

Twee onlangs gepubliceerde studies in de Journal of Animal Physiology and Animal Nutrition hebben ongewenste effecten aangetoond bij het toepassen van hyperflexie bij paarden. In de ene studie werd aangetoond dat hyperflexie het dichtdrukken van de larynx tot gevolg heeft. In de andere studie, welke uitgevoerd werd door dezelfde vier Duitse onderzoekers, induceerde hyperflexie een stressreactie bij de achttien paarden.

Hyperflexie is de houding van het paard waarbij hoofd en nek sterk buigen. Het is een trainingsmethode die veel voorkomt in de paardenwereld. De laatste jaren heeft hyperflexie veel kritiek gekregen omdat het in strijd zou zijn met het welzijn van de paarden.

In de eerste studie filmden Andrea Zebisch en haar collega’s de verschillende hoofd-hals houdingen van de bereden paarden om ze te kunnen beoordelen. De opnamen van de larynx van de paarden werden uitgevoerd met een endoscoop. De paarden werden gefilmd tijdens drie verschillende hoofd-hals houdingen. Als eerste werd er gefilmd in een gestrekte halshouding, daarna werd er gefilmd bij een normale aanleuning en vervolgend werd er gefilmd bij een hyperflexie.

Een vergelijking van de analyses tussen de normale aanleuning en de hyperflexie toonde een significante vermindering in de opening van de larynx. Ook andere parameters van de larynx werden bestudeerd en lieten een significantie vermindering zien. De veranderingen hadden geen correlatie met de leeftijd of het opleidingsniveau van de paarden. Ook waren de resultaten onafhankelijk van de individuele anatomische hoofd-hals houding van de paarden.

Samenvattend kan er gesteld worden dat hyperflexie een aanzienlijke druk veroorzaakt op de larynx.

In de andere studie werd er onderzoek gedaan naar fysieke en psychologische stress bij paarden onder invloed van verschillende hoofd-hals houdingen. De onderzoekers keken naar de hartslag, hartslagvariabiliteit en naar het niveau van het stresshormoon cortisol in het bloed. De resultaten werden gemeten bij rust, gereden in normale aanleuning en tijdens rijden met hyperflexie.

Het gedrag en werkwilligheid van de paarden tijdens de verschillende houdingen werden beoordeeld door de ruiter en een onderzoeker.

Er werd weinig verschil gemeten in hartslag en hartslagvariabiliteit tijdens het rijden met een normale aanleuning en de hyperflexie. Maar de concentratie van cortisol in het bloed nam aanzienlijk toe tijdens de hyperflexie houding in vergelijking met de normale aanleuning. De evaluaties van de ruiters en onderzoeker resulteerde in een duidelijke vermindering van werkwilligheid en gedrag van de paarden wanneer zij gereden werden in hyperflexie.

Aan de hand van de veranderingen van het cortisol niveau in het bloed kan er geconcludeerd worden dat hyperflexie een stressreactie van het paard tot gevolg heeft. Daarnaast illustreert de observatie van het gedrag nadelige effecten op het welzijn van de paarden tijdens de hyperflexie.

Onderstaand de twee studies:

Zebisch, A., May, A., Reese, S. and Gehlen, H. (2014), Effects of different head–neck positions on the larynges of ridden horses. Journal of Animal Physiology and Animal Nutrition, 98: 894–900. doi: 10.1111/jpn.12154
Klik hier voor de samenvatting van het artikel

Zebisch, A., May, A., Reese, S. and Gehlen, H. (2014), Effect of different head–neck positions on physical and psychological stress parameters in the ridden horse. Journal of Animal Physiology and Animal Nutrition, 98: 901–907. doi: 10.1111/jpn.12155
Klik hier voor de samenvatting van het artikel

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 13:55

Gaat men het nu dan eindelijk geloven dat hyperflexie niet goed is? Of gaan er nu nog steeds mensen roepen dat het allemaal wel meevalt? Ik ben blij dat een onderzoek nu eindelijk uitsluitsel geeft en hoop dat iedereen die paarden nog op deze manier rijdt, tot het hoogste niveau aan toe, bestraft wordt en niet meer toegelaten tot welke wedstrijd dan ook.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:21

Aangezien er al vergelijkbare studie's zijn die ongeveer hetzelfde hebben aangetoond, verwacht ik dit niet.

Er wordt teveel mee "gewonnen" met deze methode van rijden om te gaan veranderen in denken en doen van deze lieden die nog steeds hyperflexie toepassen.
"

Anoniem

Re: Studies tonen nadelige effecten aan bij hyperflexie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:23

Niet dat ik pro-hyperflexie ben, maar ik vraag me af op wat voor paarden dit onderzoek is uitgevoerd. Zijn dit paarden die reeds op het hoogste niveau liepen en bekend waren met deze manier van trainen of werd dit voor het eerst toegepast tijdens het onderzoek?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:30

Bizzybijtje, denk je serieus dat een paard die bekend is met deze methode, minder last heeft van die druk of dichtknijpen van zn luchtpijp?
Voor zover ik weet worden paarden wel eerst getraind voor ze aan zo n onderzoek deelnemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:42

Cemlys schreef:
Bizzybijtje, denk je serieus dat een paard die bekend is met deze methode, minder last heeft van die druk of dichtknijpen van zn luchtpijp?
Voor zover ik weet worden paarden wel eerst getraind voor ze aan zo n onderzoek deelnemen

Ik doelde met name op het hoge cortisol gehalte. Niet op het dichtknijpen van de luchtpijp, daar heb je in mijn ogen niet eens röntgenogen voor nodig.

pepelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:53

Als dit zo'n slechte methode zou zijn, zouden de paarden van Anky niet zo oud worden en niet nog op hoge leeftijd nog in de sport lopen.
Ze heeft inmiddels 2 olympische paarden die op die manier getraind zijn en lang, gezond meegegaan zijn in de sport en nog heel erg lang van het pensioen genoten.
Wat een gezeur dit zeg, haar paarden zien er in het wet werk echt niet ongelukkig uit, integendeel, de praktijk is een betere graadmeter als al die onbenullige geldweggooiende onderzoeken.
Gaat alleen op voor mensen die op deze manier zonder ervaring deze trainingsmethode toe willen passen en het te lang of verkeerd doen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:19

pepelien schreef:
Als dit zo'n slechte methode zou zijn, zouden de paarden van Anky niet zo oud worden en niet nog op hoge leeftijd nog in de sport lopen.
Ze heeft inmiddels 2 olympische paarden die op die manier getraind zijn en lang, gezond meegegaan zijn in de sport en nog heel erg lang van het pensioen genoten.
Wat een gezeur dit zeg, haar paarden zien er in het wet werk echt niet ongelukkig uit, integendeel, de praktijk is een betere graadmeter als al die onbenullige geldweggooiende onderzoeken.
Gaat alleen op voor mensen die op deze manier zonder ervaring deze trainingsmethode toe willen passen en het te lang of verkeerd doen.

"I rest my case" ............................... je hebt gelijk cherie78, er zijn nog steeds dit soort mensen |o
Laatst bijgewerkt door ElCid op 23-09-14 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:19

pepelien schreef:

Een hoger stressgehalte zegt niet meteen iets over de leeftijd die een paard krijgt. Bekijk het eens anders, wat als de paarden op een andere manier getraind waren: hadden ze dan nog beter kunnen presteren door minder stress? Bovendien is het denk ik ook interessant om eens na te denken over het volgende: de een kan beter met stress omgaan dan de ander.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:20

Bizzybijtje schreef:
Niet dat ik pro-hyperflexie ben, maar ik vraag me af op wat voor paarden dit onderzoek is uitgevoerd. Zijn dit paarden die reeds op het hoogste niveau liepen en bekend waren met deze manier van trainen of werd dit voor het eerst toegepast tijdens het onderzoek?

Vraag ik me ook af en zal ook invloed hebben op de uitslag van het onderzoek.

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:21

Er zijn studies die aantonen dat het paard er geen hinder aan hebben, en er zijn studies zoals deze.
Die wel degelijk nadelige "effecten" aantonen.

Wat moet je nu nog geloven?

LDR heb ik geen problemen mee, en ik zie daar het nut van in.

Hyperflexie de theorie erachter snap ik wel, maar als ik het toegepast zie worden.
Dan draait mijn maag er wel van om terecht of onterecht.

Wanneer komt er nu eens een ECHT onafhankelijk onderzoek??

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:24

pepelien schreef:

Ik denk niet dat hoe oud een paard wordt te maken heeft met hoe hij zich voelt. Ik kan ook continue in de stress zitten en 100 worden. Buitenom dat deze paarden voor elk verkoudheidje een dierenarts naast zich hebben staan.

Dus stress reacties en een dichtgeknepen luchtpijp bij een paard is onzin, maar als dit jou zou overkomen vind je het vervelend. Iets van meten met twee maten? Ik vind dit helemaal geen weggegooid geld, eerder een aantoning van hoe mensen zo goed zijn in hun kop in het zand steken.

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:29

En voor de leken onder ons; wat is de larynx?

Edit: strottenhoofd
Laatst bijgewerkt door Shuristar op 23-09-14 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:32

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:38

pepelien schreef:

Misschien is het wel even handig dat we juiste termen hanteren. Anky traint niet volgens de hyperflexie methode, maar volgens de LDR-methode. Het verschil tussen deze twee methodes is onder andere dat bij hyperflexie een paard agressief in een diepe buigingshouding gedwongen wordt (http://www.anky.nl/home?p=nieuws&i=3173). Het spreekt voor zich dat dit door een paard als stressvol ervaren wordt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:40

Bizzybijtje schreef:
Cemlys schreef:

Ik doelde met name op het hoge cortisol gehalte. Niet op het dichtknijpen van de luchtpijp, daar heb je in mijn ogen niet eens röntgenogen voor nodig.

maar ik denk dat net het dichtknijpen die stijging veroorzaakt, dat dat de vorm van stress is, weet nu niet of dat na een tijd afneemt...

pepelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:48

Ja daar heb je gelijk in mylittlejoy, had het even door elkaar gehaald!
Maar dan nog is zo'n studie zinloos, spreekt natuurlijk voor zich dat een methode met dwang nooit goed kan zijn, heb je echt geen studie voor nodig, de praktijk zegt genoeg, ook op deze manier!

pepelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:53

Finliox:paarden kunnen inderdaad oud worden onder slechte omstandigheden, maar ze kunnen niet goed blijven presteren onder slechte omstandigheden.
Ik had de methode met Anky door elkaar gehaald, dit is inderdaad geen methode waar je je paard mee heel houd, maar zoals ik al zei, daar heb je geen studie voor nodig, alleen ogen en gevoel!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 16:13

Citaat:
Anky traint niet volgens de hyperflexie methode, maar volgens de LDR-methode. Het verschil tussen deze twee methodes is onder andere dat bij hyperflexie een paard agressief in een diepe buigingshouding gedwongen wordt (http://www.anky.nl/home?p=nieuws&i=3173). Het spreekt voor zich dat dit door een paard als stressvol ervaren wordt.

Sorry, maar dit gelooft toch geen mens; Anky en Sjef ( en anderen die zgn. LDR rijden en "geen hyperflexie" ) hebben een mooi synoniem bedacht maar dwingen toch echt de houding af!

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 16:32

Hoezo is LDR nou weer ongedwongen? Het is toch een hoofd-halshouding die wij het paard opleggen? Het is echt niet zo dat als Anky op haar paar stapt, het dier spontaan met zijn kin op z'n borst gaan wandelen.

RobertMF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 16:38

ElCid schreef:
Gaat men het nu dan eindelijk geloven dat hyperflexie niet goed is? Of gaan er nu nog steeds mensen roepen dat het allemaal wel meevalt? Ik ben blij dat een onderzoek nu eindelijk uitsluitsel geeft en hoop dat iedereen die paarden nog op deze manier rijdt, tot het hoogste niveau aan toe, bestraft wordt en niet meer toegelaten tot welke wedstrijd dan ook.

Ja, ja en studies wijzen ook uit dat we niet op de rug van een paard moeten gaan zitten, want dat schijnt ook niet goed te zijn of uberhaupt paarden moeten hebben. Dus misschien moeten we allemaal onze paarden van de hand doen.

Ik zal zeker niet zeggen, dat als hyperflexie verkeerd toegepast wordt, dit geen nadelige effecten heeft.
Maar er zijn inmiddels zoveel studies gedaan die zowel pro als anti als uitslag hebben mbt dit onderwerp.
Waar mij het vooral omgaat is dat elke vorm van training onder goede dagelijkse begeleiding dient te geschieden. En niet door de mensen die net de Z doorkomen en dit thuis eigenhandig gaan toepassen.

Dus graag wat genuanceerder, want er zijn ook goede resultaten behaald en stress vrije paarden met deze methode.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 16:43

NoorW schreef:
Hoezo is LDR nou weer ongedwongen? Het is toch een hoofd-halshouding die wij het paard opleggen? Het is echt niet zo dat als Anky op haar paar stapt, het dier spontaan met zijn kin op z'n borst gaan wandelen.

Dit dus, had het niet better kunnen verworden.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 16:45

pepelien schreef:

2 paarden en de rest... er zijn heel wat gekomen en gegaan als ik het me goed herriner. De meerderheid zegt mij meer dan de 2 die het gehaald hebben.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 16:53

NoorW schreef:

Dat zeg ik ook niet. Ik ben zelf - en dat vind ik helemaal niet erg om toe te geven - niet bekend genoeg met de materie om te oordelen of en hoeveel dwang er bij LDR komt kijken. Ik geef alleen aan dat vanuit de FEI hyperflexie gelinkt is aan het aggressief en dwangmatig in die houding rijden, wat door de FEI niet is toegestaan.

Als er dan vervolgens een onderzoek komt naar hyperflexie waaruit volgt dat het stressvol is, is het juist belangrijk dat we dan het beestje bij de juiste naam noemen. Dit onderzoek, zoals ik het begrijp, is gedaan naar hyperflexie. Niet naar LDR.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 17:16

Cemlys schreef:
Bizzybijtje schreef:

maar ik denk dat net het dichtknijpen die stijging veroorzaakt, dat dat de vorm van stress is, weet nu niet of dat na een tijd afneemt...

Dat denk ik niet. Genoeg paarden die "relaxt" LDR/rollkur/hyperflexie/weetikveelwat gereden worden en vrijwel geen teken van spanning laten zien. De vraag is of dit is omdat ze geen spanning ervaren, of omdat het learned helplesness is. Al zie je dan vaak ook tekenen van stress. Probleem is dus dat het voor een gedegen onderzoek echt van belang is dat je paarden gebruikt die de methode kennen. Vaak heb ik het idee dat het de manier waarop de methode toegepast wordt (hardhandig bit/spoorgebruik) de grootste stressfactor is en niet zozeer de houding op zich. Als de ruiters in dit onderzoek paarden gebruikten die de methode niet kenden, moesten ze dit waarschijnlijk op de een of andere manier afdwingen. Dat gaat natuurlijk sowieso gepaard met stress.

Even voor de duidelijkheid; ik praat de methode echt niet goed maar ik vind het erg lastig om er een oordeel over te geven aangezien onderzoeken elkaar erg tegenspreken.