Een mysterieuze huidaandoening heeft ervoor gezorgd dat tientallen paarden ziek geworden zijn. Hun eigenaars zijn wanhopig op zoek naar oplossingen.
Tom Wait van KCAL9 (een digitale televisiezender in Los Angeles) heeft een aantal eigenaars ontmoet, wiens paarden zijn besmet met de zeldzame aandoening. De eigenaars geven aan dat hun paarden barsten in de huid, wonden en roze vlekken over heel hun lichaam hebben. Kendall Melline merkte een tweetal weken geleden voor het eerst symptomen op bij haar paard Bunny. "Ik ben er kapot van," zei Melline. "Mijn paard is nationaal kampioen, en nu valt de hele bovenste laag van haar huid eraf, over heel haar lichaam."
De oorzaak van de aandoening is nog onbekend, maar dierenartsen geloven dat die oorzaak moet gezocht worden in wat de paarden eten. Ze hebben het hooi getest, waarvan Melline denkt dat het de ziekte van haar paard heeft veroorzaakt. Er zijn echter geen giftige stoffen gevonden. Volgens dierenartsen van UC Davis heeft de recente droogte het hooi aangetast, waardoor de ziekte zich verspreid heeft onder de paarden.
Ook de paarden van Stephanie Dorn hebben te lijden onder de aandoening. "Ik ben mijn paard nu twee weken aan het behandelen en gisteravond kreeg het paard van mijn man dezelfde symptomen." Kendall Melline zegt dat ze geen verbetering ziet bij Bunny en is erg bezorgd. "We moeten nu afwachten hoe dit uitdraait, wie weet of ze haar endurancecarrière kan verderzetten," zegt Melline.
Volgens dierenartsen kan de aandoening behandeld worden met antibiotica. Ze benadrukken dat het belangrijk is dat symptomen onmiddellijk gemeld worden.
Video:
http://losangeles.cbslocal.com/video?autoStart=true&topVideoCatNo=default&clipId=10447194