Paarden in Californië lijden aan mysterieuze huidziekte

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Paarden in Californië lijden aan mysterieuze huidziekte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 14:21

losangeles.cbslocal.com / bokt.nl

Afbeelding

Een mysterieuze huidaandoening heeft ervoor gezorgd dat tientallen paarden ziek geworden zijn. Hun eigenaars zijn wanhopig op zoek naar oplossingen.

Tom Wait van KCAL9 (een digitale televisiezender in Los Angeles) heeft een aantal eigenaars ontmoet, wiens paarden zijn besmet met de zeldzame aandoening. De eigenaars geven aan dat hun paarden barsten in de huid, wonden en roze vlekken over heel hun lichaam hebben. Kendall Melline merkte een tweetal weken geleden voor het eerst symptomen op bij haar paard Bunny. "Ik ben er kapot van," zei Melline. "Mijn paard is nationaal kampioen, en nu valt de hele bovenste laag van haar huid eraf, over heel haar lichaam."

De oorzaak van de aandoening is nog onbekend, maar dierenartsen geloven dat die oorzaak moet gezocht worden in wat de paarden eten. Ze hebben het hooi getest, waarvan Melline denkt dat het de ziekte van haar paard heeft veroorzaakt. Er zijn echter geen giftige stoffen gevonden. Volgens dierenartsen van UC Davis heeft de recente droogte het hooi aangetast, waardoor de ziekte zich verspreid heeft onder de paarden.

Ook de paarden van Stephanie Dorn hebben te lijden onder de aandoening. "Ik ben mijn paard nu twee weken aan het behandelen en gisteravond kreeg het paard van mijn man dezelfde symptomen." Kendall Melline zegt dat ze geen verbetering ziet bij Bunny en is erg bezorgd. "We moeten nu afwachten hoe dit uitdraait, wie weet of ze haar endurancecarrière kan verderzetten," zegt Melline.

Volgens dierenartsen kan de aandoening behandeld worden met antibiotica. Ze benadrukken dat het belangrijk is dat symptomen onmiddellijk gemeld worden.

Video:
http://losangeles.cbslocal.com/video?autoStart=true&topVideoCatNo=default&clipId=10447194

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 14:29

Gadverderrie wat naar zeg en wat vreemd! :oo
Mag hopen dat het zich niet verder uitbreid.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 14:30

dat ziet er uit als fotosensibiliteit, mijn merrie heeft het ook gehad, in nog ergere mate. Voer veranderen en paard uit de zon halen, lever ondersteunen en dan komt het vanzelf weer goed.

Shirley

Re: Paarden in Californië lijden aan mysterieuze huidziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 14:32

Een nationaal kampioen nog wel !
Alsof het voor een "gewone" shetlander minder erg is -O-

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 14:36

Ze showt ze en dat levert geld op. Dan is het idd extra erg, aangezien je inkomen dan ineens foetsie is. Dat is het risico dat je neemt, maar dat maakt het niet minder vervelend.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 15:20

Caira schreef:
dat ziet er uit als fotosensibiliteit, mijn merrie heeft het ook gehad, in nog ergere mate. Voer veranderen en paard uit de zon halen, lever ondersteunen en dan komt het vanzelf weer goed.

Daar kun je wel eens gelijk in hebben, echter kan het ook zo zijn dat er in het hooi iets zit dat de leverwerking verslechterd waardoor je deze aandoening krijgt. Dus ze zullen eerst de oorzaak moeten achterhalen, uit de zon en de lever ondersteunen is wel goed voor deze dieren.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 15:50

Shirley schreef:

+1

Ik vind het zeer erg voor de eigenaars, zéker voor de paarden want zij lijden er het meest onder.
Neemt niet weg dat het voor élk paard erg is, ook diegene die geen kampioen zijn.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 15:51

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 15:56

Als het straling was, dan zouden mensen die de hele dag in de stal werken ook last moeten hebben lijkt me. Straling zoekt geen organisme uit en heeft effect op de hele omgeving.

GMO zou in theorie kunnen, maar zijn daar (nog) geen aanwijzingen voor.

Verder is Niburu op zijn zachts gezegd geen betrouwbare (zeg maar onbetrouwbare) bron wat betreft nieuws en zou ik daar zeker niet te veel waarde aan hechten.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 15:58

Typisch zuid Californië gedrag.. Het gaat allemaal om de centen. Wie kan het nou een derrière schelen dat het dier duur was? Het dier is ziek! Ik herken het maar al te goed helaas! Overal moet een prijskaartje aan gehangen worden.

Het eerste waar ik bij deze beelden aan denk is: uit de zon halen! Zorg dat ze niet aan de overdosis UV blootgesteld worden!

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 16:05

Armaris schreef:
Shirley schreef:

+1

Ik vind het zeer erg voor de eigenaars, zéker voor de paarden want zij lijden er het meest onder.
Neemt niet weg dat het voor élk paard erg is, ook diegene die geen kampioen zijn.

Helemaal mee eens!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 16:10

Tallie1979 schreef:
Typisch zuid Californië gedrag.. Het gaat allemaal om de centen. Wie kan het nou een derrière schelen dat het dier duur was? Het dier is ziek! Ik herken het maar al te goed helaas! Overal moet een prijskaartje aan gehangen worden.

Het eerste waar ik bij deze beelden aan denk is: uit de zon halen! Zorg dat ze niet aan de overdosis UV blootgesteld worden!

Afbeelding

Want? Iedereen in Zuid Californië geeft alleen maar om geld? En jij kent toevallig ook súper veel mensen uit Zuid Californië?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 16:15

Ik dacht dat dit al duidelijk was, kwam het iig op Tumblr tegen met een waarschuwing erbij. Gaat om Alfalfa die te nat is verpakt. Als je paard het dan eet treed er fotosensibiliteit op. Net als wanneer je selderij op je handen smeert en dan naar buiten gaat.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 17:06

Ik heb het gezien bij paarden die op een wei vol rode klaver stonden, de witte huid liet gewoon los.

Combinatie van voeding die de lever overbelast, waardoor de lever de UV straling niet meer kan verwerken.
Die paarden staan daar ook wel erg zonnig, een donkere koele stal en droog hooi zou al een zegen zijn.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 19:35

Lijkt op wat onze tinker heeft gehad in zijn eerste zomer in nederland. Was idd fotosensibiliteit door iets onbekends, vermoedelijk een plant maar hij was de enige van de groep die er last van had. Hij heeft daardoor zeker 2 jaar met zonnig weer met een uv werende deken gestaan. Achteraf gezien weten we dat zijn lever toen al niet goed werkte vanwege JKk die hij in Engeland heeft gegeten. Is helemaal bijgetrokken trouwens met de juiste medicatie, plek behandeling en uv tegenhouden. Geen lidteken te zien en na dat eerste jaar heeft hij het ook nooit meer gehad trouwens.

Wel sneu voor de dieren het lijkt me zo pijnlijk als je huid openbarst. :(:)

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 19:54

zoiets had een paard ook op tv en dit was een allergische reactie op de zon

Marina30

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 19:55

Het lijkt ook wel op zonnebrand, er zijn koeien die daar ook last van hebben. Stukken huid laten los door wat voor soort licht dan ook.

Simmerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 20:48

oeii dat is vast niet fijn voor zo'n paardje
hopelijk is het snel over en verspreid het zich niet verder :n

tvgids

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 20:54

Hopelijk krijgen onze paarden het niet

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 21:34

BaileyMix schreef:
Tallie1979 schreef:

[ Afbeelding ]

Want? Iedereen in Zuid Californië geeft alleen maar om geld? En jij kent toevallig ook súper veel mensen uit Zuid Californië?

Ja, 2 maal, haha! De mensen die ik daar ken, lopen allemaal te koop met hun bezittingen met bijbehorend prijskaartje! :D

Maar goed, kennelijk een gevoelig snaartje geraakt.. Was ook niet de bedoeling. ;)

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 22:38

BaileyMix schreef:
Tallie1979 schreef:

[ Afbeelding ]

Zuid Californië is echt stikduur, wonen een hele hoop stinkend rijke mensen (vooral in en rond LA) en staat er inderdaad een beetje om bekend dat er veel mensen wonen die erg van hun centjes houden. Natuurlijk niet iedereen, er wonen ook een hele hoop 'vrije geesten', maar het is geen onbekend gedrag daar, zoals ook het schaamteloos aanklagen van elkaar om geld te vangen; dat komt daar wel degelijk meer voor dan in andere delen van Amerika :)

Ik kom er zelf net vandaan, heb er op een sportstal gewerkt. Ik zal het bij hun ook doorgeven mochten ze het zelf nog niet al gehoord hebben!

Ik denk trouwens wel dat als het om zo'n duur paard gaat, dat ie vast niet de hele dag in de brandende zon staat.. waar ik werkte hadden alle paarden in ieder geval ruim voldoende beschutting precies om die reden.

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 03:24

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 05:46

Caira schreef:

Daar lijkt het idd heel erg op. Wij hebben een paar jaar geleden een jonge koe gehad die er ineens ook zo uitzag op het land. DA gaf ook de zon aan in combinatie met iets dat ze had gegeten. Oplossing: koe naar binnen en geen vers gras meer. Het heeft lang geduurd, maar ze is helemaal hersteld. De huid kon je er toen gewoon in stukken vanaf halen, was echt heel naar om te zien.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 05:46

Moonlightje schreef:
sanne1221 schreef:

Wow heftig die foto's

Pfff gewoon foto sensibiliteit, combinatie van verkeerd voer en te veel zonlicht.

Die pony's die ik zag stonden in de UK in een klaverveld, daar kwam geen straling bij kijken.

Ik hoop overigens wel dat de USA de mogelijkheid van een buitenaardse aanval op paarden niet uitsluit...

ilse_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 08:47

Als ik dit zo lees en zie denk ik dat mijn paardje momenteel precies hetzelfde heeft... mijn DA kon ook niet zeggen wat het is en had het nooit eerder gezien.