WEG: De Quarter toegevoegd aan "Horse of Honor"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

WEG: De Quarter toegevoegd aan "Horse of Honor"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 13:12

horsetalk.co.nz /bokt.nl

De Quarter horse mag zich nu als vierde ras bijvoegen aan het rijtje van "Horse of Honor" van de FEI werelruiterspelen (WEG) in Normandië. Dit Horses of Honor project zet bepaalde paardenrassen van over de hele wereld in het voetlicht en vormt een deel van "Around the world in 80 horses" initiatief van de organisatie van de WEG.

De Quarter, die bij voorkeur gefokt wordt voor de reiningsport, is het meest bekend als het paard uit de westernsport en voor zijn talent als sprinter. De Amerikaanse Quarter is inderdaad vaak het snelste paard over de afstand van een quarter mile. Aan dit feit heeft dit ras dan ook zijn naam te danken.

De andere drie rassen die tot de Horses of Honor in Normandië behoren zijn:
De Akhal-Teke, de Berber en de Normandische Cob.

De Akhal-Teke is een elegant en snel paard die onder andere voor de endurance wordt gebruikt. Hij werd door de nomaden van Centraal-Azië gedurende duizenden jaren als oorlogspaard ingezet. In Turkmenistan wordt hij nog voornamelijk op de renbaan ingezet.

De Berber is een licht paard en staat bekend om zijn uithoudingsvermogen. Hij heeft een grote invloed gehad op fokkerij van racepaarden over de hele wereld. Het ras komt oorspronkelijk uit Noord-Afrika en wordt nu voornamelijk gefokt in landen als Marokko, Algerije, Spanje en in delen van Zuid-Frankrijk.

De Normandische Cob is een licht trekpaard dat van oorsprong in het noordelijke gedeelte van Frankrijk werd gefokt. Het is een middelgroot paard waarvan de hoogte en zwaarte afhangt van het doel waarvoor hij gefokt wordt. Het ras staat bekend om zijn actieve en sterke draf. Deze paarden worden voornamelijk gefokt als rijpaard, trekpaard of voor de vleesproductie.

Meer weten over de Akhal-Teke? Klik dan op de link Akhal-Teke
Meer weten over de Quarter? Klik dan op de link Quarter
Meer weten over de Berber? Klik dan op de link Berber
Meer weten over de Normandische Cob? Klik dan op de link Normandische Cob

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 13:25

Erg gaaf, maar de quarter vooral gefokt voor reining? Ouch..

Dat reining de enige fei western discipline is wil nog niet zeggen dat het de enige western discipline is.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 13:30

Exact mijn idee troi.... heb je wel eens een pleasure gefokte quarter, een reiner en een halterpaard naast elkaar gezien.... totaal verschillend van bouw en totaal verschillende paarden..... beetje kort door de bocht dit....

zippora

Re: WEG: De Quarter toegevoegd aan "Horse of Honor"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 13:33

Ach... het is toch alleen al leuk dat jouw ras wat aandacht krijgt. Bij de Akhal-Teke klopt ook niet alles wat er staat, maar we zijn al blij met de reclame voor ons onbekende, maar geweldige ras ;) .

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 15:35

troi schreef:
Erg gaaf, maar de quarter vooral gefokt voor reining? Ouch..

Dat reining de enige fei western discipline is wil nog niet zeggen dat het de enige western discipline is.

Dat dacht ik ook gelijk. Lekker vanuit de FEI gedacht weer. Alsof paardensport buiten de FEI/KNHS niets voorstelt. Juist in het geval van de QH is dat absoluut niet zo. In tegendeel. Hopelijk gaat dat ooit nog eens doordringen.

Het grootste stamboek ter wereld heeft de reclame van de FEI echt niet nodig.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 18:23

Ach...zolang mijn verzorg QH dame nog steeds wordt uitgemaakt voor Fjord, HaLflinger (en dan vooral die L erbij :') ), IJslander en zelfs Shetlander (bij die hebben ze me van de grond moeten rapen _O- ) kan een beetje extra rassenvoorlichting geen kwaad...

Dat ze er van uit gaan dat een Quarter vooral voor reining gefokt wordt is wel een beetje jammer inderdaad, er is zoveel meer te doen met een Quarter dan alleen maar 'heel snel rondjes draaien'.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 19:59

En hoe zit het dan met mijn paint, of valt die ook onder quarter horse?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 08:58

Er staat "bij voorkeur gefokt voor"... kom toch es van die kast af, cowboys :D
Net wat Zippora zegt.. reclame is reclame toch, het gaat er hier over dat het een Horse of Honor is, klinkt prima toch :j

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 09:23

Reclame is goed als ze correct is, anders krijgen mensen een totaal verkeerd beeld.
Het grootste deel van de quarters worden nog steeds ingezet als werk paard op de veehouderijen in de VS en zullen nooit een wedstrijdring zien.
En naast reining zijn er nog een 40 tal andere wedstrijddisciplines binnen het western rijden maar daar hebben ze bij de FEI waarschijnlijk nooit van gehoord.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 09:01

Totaal verkeerd? Overdrijven is ook een vak natuurlijk..
Maar dit geheel terzijde.. :)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 14:55

Veel mensen, ook degene die al tientallen jaren in de paarden zitten hebben een erg eenzijdig beeld van western ruiters en paarden.

Toen mijn dochter een aantal jaren terug overstapte naar het western rijden hebben we dit ondervonden.
Toen we de man van wie we een weide huurde vertelde dat onze BWP'er verkocht was en dat we een paint gekocht hadden was zijn reactie : jullie hebben huur betaald tot het einde van het jaar maar liefst zou ik hebben dat jullie zo vlug mogelijk vertrekken. Toen we hem vroegen waarom was zijn reactie : met dat rodeo gedoe is de weide zo kapot.
We zijn dan op zoek gegaan naar een andere weide of een manege om ons paard te stallen en dit heeft maanden geduurd voor we na een tiental negatieve reacties een positieve reactie kregen en we een weide konden huren waar we welkom waren.

Met daarbij alle latere, negatieve reacties vindt ik niet dat ik overdrijf als ik zeg dat vele mensen een totaal verkeerd beeld hebben van western ruiters : rodeo en sommige reining is het enige dat ze associëren met western rijden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 15:43

Je maakt t er echt zelf van...

Er staat: "De Quarter, die bij voorkeur gefokt wordt voor de reiningsport"..
hoe is dat negatief dan? Of is 'reining' an sich negatief? Er staat niet 'alleen gefokt wordt voor reining' en er staat niet eens het woord 'rodeo'. De meesten willen er toch reining mee rijden? Sterker nog, de reiningruiters hebben meestal de grootste mond :+

Fascinerend dit wel :j

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 16:27

Het is gewoon niet waar dat ze vooral voor de reining worden gefokt, en zeker niet 'bij voorkeur'.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 17:09

Het bericht is van de FEI... alléén de reining doet mee met de FEI.. dus sja, ik snap dat wel.. maar idd, het is een waardeloos bericht, de FEI moet de reining eruit knikkeren (want al bij al zijn er ook veel Halterpaarden en daar kun je alleen maar naar kijken eigenlijk). Ze zijn wel snel en wendbaar gefokt maar dat is zeker niet de hoofdmoot.. Wat moet je eigenlijk met die dieren... :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 18:51

Jemig en dan beweren westernruiters dat ze niet zulke azijnpissers zijn als Engelse.... Het lijkt verdorie nog erger.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 08:19

Het enige dat ik wil, als western liefhebber, is dat een organisatie als de FEI juiste informatie verspreid en niet de info die in hun kraam past.

Met deze tekst laat de FEI uitschijnen alsof al de rest niet mee telt terwijl reining maar een van de ongeveer 40 wedstrijd disciplines binnen het western rijden is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 08:22

Ik ruik een complottheorie 8-)
Waar is de Snowden van de westernsport :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 08:42

Nee ze zetten neer waarvoor het ras voor leken het bekendste is. Maar goed. Mensen en tevreden zijn gaat sowieso al niet in een zin.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 08:55

Voor mij als leek is het juist wel leuk m te lezen, want ik dacht ook dat dit ras vooral voor de western sport gefokt werd. Zelf heb ik oiot in het buitenland een buitenrit mogen maken op een Quarter horse, en ik vond het een super paard. Dat zat echt als een fauteuil en dat schrijft iemand met twee merens paarden die altijd al zo geroemd worden om het fijne lekkere zitten.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:35

Ayasha schreef:
Nee ze zetten neer waarvoor het ras voor leken het bekendste is.

Tja, dan kun je als western ruiter zeggen wat je wilt maar het is idd wel zo. Ze hadden er ook kunnen neerzetten dat de QH het zo leuk doet in working cow horse classes, maar dat wordt voor een westernleek al snel een 'wokkemewattus?!?'. Bij reining valt voor leken tenminste nog een beetje het quartje...
(sorry, erg flauw woordgrapje, heb het heet, daar word ik melig van :o )

En dan zouden inderdaad de Paint en American Appaloosa liefhebbers kunnen roepen dat zij ook een plekje willen want die paardjes kunnen ook zo leuk 'snel rondjes draaien'. En nog veel meer dan dat. Maar is denk ik hetzelfde verhaal. De Quarter is dan bekender, bij Paints en Appaloosas raakt men al snel een beetje in de war met Pinto's en tijgerbonte paarden die ook vaak appaloosa genoemd worden.

En ach, waar maken we ons eigenlijk druk om? Ik denk niet dat een correct stukje over de Quarter Horse alle vooroordelen over de western sport en westernpaarden wegzet. Dat moeten de mensen toch zelf doen. Ondertussen mag ik mijn ouwe verzorgknollie nu wel een Horse of Honor noemen. Zal ze leuk vinden. :D