Pulliter, de veiligheidsgordel voor ruiters: Waanzin of ...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Pulliter, de veiligheidsgordel voor ruiters: Waanzin of ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 14:35

www.bokt.nl
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

... toch wijsheid?

Enkele maanden geleden verscheen op Bokt en op Facebook een bericht over een veiligheidsgordel voor de ruiter: de Pulliter.
Mijn eerste gedachte, en die van vele anderen, was dan ook gelijk dat dit product een vervroegde 1 april grap zou zijn. Wat een nutteloze uitvinding. Mensen ruiken ook overal geld. Ik had dan ook helemaal niet de behoefte de informatie die er bij stond te lezen.

Nieuwsgierigheid is ook mij niet vreemd en dan toch even snel de filmpjes gekeken. Bij het eerste filmpje gebeurde er niets, geen bokkend paard, geen bijna vallende ruiter.
Tweede filmpje een vallend paard. He bah, wat was dat onvriendelijk om te zien, dus ging die informatie in het vakje "afkeer". En toen kwam er een filmpje van een ruiter die scheef hing op haar pony maar er wel opbleef. Rijtechnisch ook geen prettig beeld,maar dat is natuurlijk onlogisch gedacht. Wanneer je van je paard dreigt af te vallen dan hanteer je op dat moment geen zachte hand en fijne gewichtshulpen. Je bent bezig je balans te vinden waarbij je je rijdier nog meer uit balans brengt.

Tijdens een gesprek met een kennis, die al jarenlang rijdt en niet bang is uitgevallen, kwam de veiligheidsgordel ook ter sprake. Zij was onlangs van een jong paard afgevallen en de kans dat het bij andere jonge paarden weer zou kunnen gebeuren was niet al te klein. Zo'n veiligheidsgordel zou misschien dan zo gek nog niet zijn.

Vervolgens heb ik de Pulliter een week lang mogen testen en zelf mogen ervaren hoe "gevaarlijk" en overbodig dit systeem waarschijnlijk zal zijn of niet

De Pulliter is niet een systeem wat in een week ontwikkeld is. Vier jaar ontwikkeling zijn er aan vooraf gegaan voordat dit systeem op de markt kwam, dus zou ik het denk ik wel overleven wanneer ik het ging testen. Het hele systeem zit in een zadeldekje en de ruiter is middels een riem aan dit zadeldekje verbonden. Een sensor in dit dekje meet allerlei gegevens. Zodra de positie van het zadeldekje zodanig verandert, ontkoppelt de riem zich vanzelf. Daarnaast kan de ruiter zich ten allen tijde door een eenvoudige druk op de knop op de riem zichzelf ontkoppelen. Middels een afstandsbediening kan ook een instructeur in de bak dit kunnen doen. Dit systeem werkt met behulp van een oplaadbare batterij. Wanneer deze niet voldoende is opgeladen laat het systeem zich niet sluiten. De gebruiksduur is ongeveer 4 uur, werd mij verteld.

Het frame wat in het zadeldekje zit laat zich zo verstellen dat het op het paard aanpasbaar is. Echter, doordat er een toch wel vreemd dekje onder je Engelse zadel komt, past deze niet meer goed. Het is dus even zoeken naar het juiste zadel in combinatie met dit systeem. Het frame zit zodanig, dat het geen gewicht van het zadel of de ruiter draagt, en heeft dus voor de rest geen invloed op de gewichtsverdeling van de ruiter.

Als testpaard mocht een Haflinger fungeren. Een erg lief dier, maar hij is ook erg goed in bokken. In de buurt is een kleine renbaan en daar mocht hij even helemaal zijn gang gaan. Onderweg kwamen wij mensen tegen die vroegen wat dat voor een systeem dit was. Het leek hun een levensgevaarlijke constructie. En dat is ook wat ik de hele week te horen kreeg wanneer ik het over dit systeem had.

De riem om je middel geeft je wel een raar gevoel van veiligheid. Je kunt gewoon lichtrijden en ook de verlichte zit is mogelijk. Bij het renbaantje aangekomen veranderde mijn Haflinger in een klein monstertje en ging er vrolijk bokkend vandoor. De ene bok nog hoger dan de andere. Omdat hij zich niet omdraaide en hij ook nogal breed is had ik geen moeite om er op te blijven, maar de gordel gaf me wel de moed om vrolijk door te gaan. Net zoals wanneer je in een veilige Volvo zit en wat meer gas durft te geven, ging ik nu ook voluit over het renbaantje en gaf nog wat extra gas.
Helaas verhinderde de gordel niet dat ik nu op een ongeleid projectiel zat dat er dus echt goed vandoor ging. Gelukkig is een Haflinger geen volbloed, en kon ik hem na verloop van tijd weer terug op de aarde brengen. Maar wat was er gebeurd wanneer het niet een renbaantje was geweest, maar een pad naar een drukke verkeersweg? Dan had ik er misschien toch liever wel af willen springen, maar dat had door de gordel niet gekund. In een situatie van paniek laat je je enige houvast, zoals de manen of je teugels, niet even los om op een knop te drukken, daarvoor ben je dan veel te verkrampt. Ik zou liever zien dat het systeem zich niet alleen met behulp van een knop loskoppelt maar bijvoorbeeld ook door een stemcommando.

Ik denk persoonlijk wel dat er behoefte voor een dergelijke veiligheidsgordel is. Maneges waar ruiters vele malen van een paard vallen kunnen zo iets meer zekerheid bieden. Angstige ruiters kunnen op deze manier toch weer beginnen met rijden en beroepsruiters kunnen bij jonge paarden hun lijf langer heel houden en lopen minder risico door een val uit de running te zijn en van hun inkomsten verstoken te blijven.
Maar ook mensen met een beperking die moeilijkheden hebben met hun balans zouden zo zekerder en veiliger kunnen rijden. Wanneer je na een operatie niet mag paardrijden vanwege het risico van een val, zou dit ook een tijdelijke oplossing kunnen zijn.

Na het uitvoerig testen van de gordel, leek dit product mij ook niet langer levensgevaarlijk. De Pulliter verhindert juist dat je op een ongelukkige manier van je paard valt en mocht je met je paard vallen dan laat het systeem direct los. Wanneer je bij het buitenrijden het veiliger vindt om er elk moment af te kunnen springen dan heeft zo'n gordel natuurlijk geen nut en zul je hem ook niet aanschaffen.

Inmiddels heeft de vertegenwoordiger van de Pulliter in Nederland laten weten deze niet meer aan te bieden met als reden het negativisme wat ze ontving en dat ervoer ik zelf ook.

hotchocolat

Re: Pulliter de veiligheidsgordel voor ruiters: [b] Waanzin of W

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:41

Kennis van me had hem ook getest en was er wel over te spreken.

Ik ben er ook scepties over, soms val ik liever van een paard af.
Zelf zou ik dan eerder een opblaasbare bodyprotector aanschaffen

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:44

Maar als je echt er afvalt, dan blijf je dus aan je middel hangen aan het paard?
Lijkt me niet echt handig.. >;)

eenitraM

Re: Pulliter, de veiligheidsgordel voor ruiters: Waanzin of ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:58

Ik zou zeggen: Probeer het eens op een rodeopaard.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 15:03

hotchokolat dan rijd ik niet graag naast je wanneer je opblaashemdje afgaat. Schrikt mijn paard zich te pletter en lig ik er ook naast ;-)

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:06

Annelove16x schreef:
Maar als je echt er afvalt, dan blijf je dus aan je middel hangen aan het paard?
Lijkt me niet echt handig.. >;)

Inderdaad... Wat als je er volle kracht afvliegt en niet loskomt? Of de eerste grote ruk opvangt in jr middel? Grote kans dat je inwendige organen beschadigd, zoals vaker bij een regulier verkeersongeluk gebeurd door de gordel.

Het feit dat de vertegenwoordiger deze Pulliter niet meer aanbiedt in Nederland lijkt mij voldoende indicatie dat het product toch niet zo veilig is als men wil laten geloven.

Ik zou toch eerder kiezen voor een airbagvest of toch een goed passende (!) bodyprotector, hoewel die laatste voor dressuurmatig rijden vaak niet lekker zit.

@Dinopino: tsja, als je op vreemd terrein bent en eentje gaat voor je aan aan de kletter kan het je ook gebeuren.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:30

De reden dat ze zich hebben terug getrokken is vanwege de vele negatieve reacties. Echter een collega en een vriendin van mij, was zeer erg te spreken erover. Helaas kon zijn hem niet betalen voor de 2 a 3 keer per week dat ze reed. Maar ze zei afgelopen zondag nog, als ik een eigen paard had of een lease paard zou ik hem zo kopen.

Ik vind het erg jammer. In bepaald situaties met bepaalde mensen is het echt geen slechte oplossing. En die riem ontkoppeld dus automatisch bij een valpartij met paard en ruiter, dus je ligt nooit onder je paard. Zelfde verhaal als je er teveel naast "hangt"

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:54

Persoonlijk lijkt een systeem als de "RS-stor", een riem die je zelf in je hand houdt, alsof het een zweepje is, veiliger, dat kun je altijd loslaten als je eraf moet springen.

Nousa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:39

Ik weet niet wat ik ervan moet vinden maar men moet wel leren lezen!!

Mocht je écht vallen, dan schiet het systeem gewoon los dus je valt alsnog. Het biedt enkel wat langer houvast bij onverwachte sprongen.

Ik denk dat het voor bepaalde mensen een uitkomst is!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:42

Puntje bij paaltje voorkomt dit dure systeem het vallen an sich dus niet. Of je valt zonder, of je valt omdat het systeem open klapt. Veelste duur ding en ik spendeer liever dat geld aan zitlessen.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:49

Nousa schreef:

Mocht je écht vallen, dan schiet het systeem gewoon los dus je valt alsnog. Het biedt enkel wat langer houvast bij onverwachte sprongen.

Dus de toegevoegde waarde is eigenlijk 0,0 niks. Als je valt, val je toch. Het ding geeft je alleen een vals gevoel van zekerheid waardoor je misschien meer leert ontspannen en dus beter leert zitten.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:52

Nousa schreef:

Het gaat er bij veel mensen om dat ze in geval van nood snel van hun paard willen springen, bijvoorbeeld als het richting een verkeersweg rent, en het is de vraag of ze dan snel genoeg het knopje kunnen indrukken om los te komen.
Want ten eerste moet je beslissen dat je eraf wil, kost tijd, en ten tweede moet je beslissen het knopje in te drukken en het in de stress ook nog zien te vinden.
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 09-07-14 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:53

Het zou bij mij zondag net het beetje extra hadden kunnen zijn, zodat ik erop was blijven zitten in plaatsen van ernaast terecht was gekomen. Het is net dat steuntje in de rug, als ik het goed lees. Dus op zich wel nuttig, mits wijs ingezet.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:56

Mizora schreef:
Het zou bij mij zondag net het beetje extra hadden kunnen zijn, zodat ik erop was blijven zitten in plaatsen van ernaast terecht was gekomen. Het is net dat steuntje in de rug, als ik het goed lees. Dus op zich wel nuttig, mits wijs ingezet.

Het leek me ook een mooi systeem, maar het is inderdaad vreselijk afgekraakt door mensen die het nog niet eens uitgeprobeerd hebben...
Wel kan ik me het "we wonen in het drukke Nederland met veel wegen- verhaal" goed voorstellen, dus dat mensen er in een seconde af willen kunnen springen in geval van nood.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:02

Ziet er niet heel veilig uit.

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:50

Ik heb het gezien, ben er niet over te spreken. Lijkt mij veel gevaarlijker. Ik val liever van mijn paarden af. Ik klop het wel even af, ik heb nog nooit wat gebroken of gekneusd. Dat is misschien ook wel ervaring. Maar dit lijkt me echt niets

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:58

Dat het systeem niet open kan, als je in een reflex van je paard wilt springen vind ik ronduit onveilig.
Dat valse gevoel van veiligheid wat beschreven wordt in de review maakt het in mijn ogen alleen maar onveiliger...

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 18:11

Een goede bodyprotector en enkele uren valtraining zorgen ook voor meer zelfvertrouwen imo. Ik wil diegene niet zijn/ zien waarbij de loslaatknop hapert... ;-)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 18:24

Dioxide schreef:
Het feit dat de vertegenwoordiger deze Pulliter niet meer aanbiedt in Nederland lijkt mij voldoende indicatie dat het product toch niet zo veilig is als men wil laten geloven.

Ik denk dat de vertegenwoordiger van Pulliter hem niet meer aanbiedt om te testen :D . Je moet hem dus kopen.
Persoonlijk vind ik zo'n gordel het meest waardevol bij maneges idd voor onzekere ruiters die nog onvoldoende vast zitten en bang zijn om te vallen.
Door zo'n gordel zouden ze zich meer kunnen ontspannen wat hun zit ten goede komt.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 18:26

Wat is er mis met les 1: hou aan elke kant een been!

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 18:35

Jennyj01 schreef:
Wat is er mis met les 1: hou aan elke kant een been!

Ha ha :7
en de kunst is dan om het paard tussen jou en de grond te houden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 18:57

Babootje schreef:
Dioxide schreef:

Ik denk dat de vertegenwoordiger van Pulliter hem niet meer aanbiedt om te testen :D . Je moet hem dus kopen.
Persoonlijk vind ik zo'n gordel het meest waardevol bij maneges idd voor onzekere ruiters die nog onvoldoende vast zitten en bang zijn om te vallen.
Door zo'n gordel zouden ze zich meer kunnen ontspannen wat hun zit ten goede komt.

Onzekere ruiters moeten aan de longeerlijn op een super braaf paard. Net zolang tot ze zelfverzekerd zijn en een goede zit hebben.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 19:02

Cowgirl schreef:
Onzekere ruiters moeten aan de longeerlijn op een super braaf paard. Net zolang tot ze zelfverzekerd zijn en een goede zit hebben.

Helemaal mee eens, dat ding biedt niks anders dan valse veiligheid en levensgevaarlijke situaties.

zuurblitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 19:19

Oei veiligheidsgordel....volgens mij vrij link om hier mee te rijden!

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 19:22

Dioxide schreef:
Cowgirl schreef:

Helemaal mee eens, dat ding biedt niks anders dan valse veiligheid en levensgevaarlijke situaties.

Niet mee eens. Alsof je zelfverzekerd wordt van rondjes aan een longeerlijn rijden.
Zo kun je echt niet leren rijden.

Ik denk dat dit echt wel een prima systeem zou kunnen zijn voor sommige ruiters. Alleen dan wel in de bak! En met iemand erbij die een afstandsbediening heeft!