Academy Bartels neemt geen juridische stappen tegen topmodel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 18:20

Suelza schreef:
Een wetenschappelijk onderzoek van jaren terug heeft al eens aangetoond dat 80 op de 100 dressuurpaarden met kaakletsel, varieerend van lichte haarscheuren tot ernstige breuken (neem de hengst Kennedy) opliepen door dit stanggebruik.


Als je zo'n "feit" presenteert, dan verwacht ik op z'n minst de naam van of een link naar dat onderzoek. En het liefst ook een quote van de conclusie, waar je deze bewering op baseert. Het gebeurt namelijk veel te vaak dat dit soort conclusies op internet flink gewijzigd worden om het eigen gelijk te bevestigen en daarna op datzelfde internet een eigen leven gaan leiden als het bewijs van een mening.

Netje

Berichten: 2993
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 18:23

nombrado schreef:
Netje schreef:

En geheel naar tevredenheid van mevr. Engels die er zelfs een exta uitgave van de BIT (Dressuur) mee vol heeft zitten babbelen. Lees dat verhaal maar eens na (alles was super, veel vertrouwen, geweldig dit, geweldig dat...)


Ja, als "volger" van iemand op een voetstuk, en de prestatie die toen neergezet werden, én een eigenaar die in het buitenland woont, gaat niet in de mond van het paard kijken neem ik aan.

Je kan het volste vertrouwen hebben in een trainer....., en er later achter komen dat het allemaal een wassen neus is. (niet de eerste keer) maar omdat mevr. Engel bekend is in de media, wordt dit makkelijker openbaar. En dus bekend bij de paardrijdend nederland.
Ze zit wel met een paard die levenslang beschadigd is.....
Wat zou jij doen? Als het jou paard was?


Lonneke Engel was vaak genoeg te vinden bij Bartels hoor: moet nou geen zielig verhaaltje worden dat ze er nooit was. En waarom zou het heel logisch zijn dat ze zelf niet keek in die mond (ze was geen manegeruiter) en Mischa dan wel??

Leg eens uit trouwens dat: 'niet de eerste keer' Want je blijft maar smijten met dit soort insinuaties, maar heb nog nergens ook maar iets van bewijs gezien.

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 18:25

Karl66 schreef:
Suelza schreef:
Een wetenschappelijk onderzoek van jaren terug heeft al eens aangetoond dat 80 op de 100 dressuurpaarden met kaakletsel, varieerend van lichte haarscheuren tot ernstige breuken (neem de hengst Kennedy) opliepen door dit stanggebruik.


Als je zo'n "feit" presenteert, dan verwacht ik op z'n minst de naam van of een link naar dat onderzoek. En het liefst ook een quote van de conclusie, waar je deze bewering op baseert. Het gebeurt namelijk veel te vaak dat dit soort conclusies op internet flink gewijzigd worden om het eigen gelijk te bevestigen en daarna op datzelfde internet een eigen leven gaan leiden als het bewijs van een mening.


kwestie van googlen en je verstand gebruiken Karl66 ;) neem een stuk ijzer in je mond en laat iemand je elke dag zeker 10 minuten daarmee inwerken op dit stuk ijzer.
Ik weet zeker dat je daar schade van kan zien aan je kaak

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 18:31

Waarom zou ik moeten googlen? Wie eist, die bewijst. Dus als je dit soort beweringen doen, zal je die moeten kunnen onderbouwen en "ga maar googlen" is geen onderbouwing.

Gewoon gezond verstand heeft ook niet zoveel zin, want waarom zou het dan bij dressuurpaarden anders zijn dan bij andere paarden die met bit gereden worden?


Electra63

Berichten: 17892
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 19:21

russel schreef:


Zij is toch geen dierenarts? Er moet toch gedegen, onafhankelijk onderzoek naar ALLE omstandigheden worden gedaan, voordat door een rechter wordt bepaald of iemand schuldig is?

Door dit soort topics ben ik altijd blij met ons rechtssysteem. Je zal burgers, leken of penny's in de jury hebben zitten |(

Suelza

Berichten: 6474
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 21:23

Netje schreef:
Suelza schreef:
Interessante kwestie, ik ben zeer benieuwd naar de afloop hiervan. Feit blijft dat er een paard is wat met gaten in de kaak staat en wat, naar ik begrepen heb, zelfs een stuk uit de kaak mist. Letsel wat terug te voeren is op (langdurig en overmatig) stanggebruik.

Feit blijft dat er, juridisch gezien, een partij is die schade lijdt, doordat haar goed (paard) onbruikbaar is geworden voor het doel (sport) waar zij het voor had. En daar hoort zij in gekend te worden.


Elize hoe weet je dit?? Er staan wat zaken genoemd in dat rapport van Ulrieke Thiel, maar nog niemand (alleen Nombrado hier in het topic, maar wie zegt dat dat zo is) heeft het rapport gezien (zelfs Bartels niet). En of het paard onbruikbaar is geworden is ook helemaal niet gezegd (schijnt zelfs al weer in lichte training te zijn).


Hoe ik dit weet? Ik heb destijds een lezing gevolgd omtrent DIT specifieke onderzoek en de desbetreffende onderzoeksbevindingen.

En nee, ik weet het onderzoek niet meer te vinden. Ik ben er al naarstig naar op zoek voor iemand. Het is in ieder geval een onderzoek van een kleine 8-10 jaar geleden. Er is in ieder geval wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Maar het staat een ieder vrij, om het zelf te zoeken. Aangezien aan nagenoeg alle wetenschappelijke onderzoeken te komen is, daar hoef ik mijn vrije avond niet voor op te offeren om aan te tonen dat ik niet uit mijn nek zit te kletsen :+ . Ik vond het in ieder geval interessant genoeg om op mijn harde schijf op te slaan :')

Suelza

Berichten: 6474
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 21:29

Netje schreef:
jirina schreef:


Maar ik lees nog nergens dat 80 op de 100 kaken beschadigd zijn... Dat was volgens mij de vraag toch?


Dat stond er ook niet. Er stond dat uit een onderzoek was gebleken dat bij 80 op de 100 (onderzoeks)paarden, de kaken waren beschadigd varieerend van lichte haarscheuren tot breuken door (stelselmatig foutief) gebruik van het stangbit.

Ik zeg niet dat er gesteld word dat bij 80 van de 100 paarden, in de algemene sport, de kaak beschadigd is. Ik neem aan dat het duidelijk is, dat als ik over een onderzoek spreek, dat het over de betreffende onderzoekspaarden gaat.

Dat het in de praktijk wellicht dicht bij de waarheid zou kunnen gaan, laat ik even in het midden. Ik denk namelijk inderdaad dat (heel) veel paarden daadwerkelijk met beschadigde kaken rondlopen ja...

Maar goed, dat berust niet op wetenschappelijk onderbouwd onderzoek, maar op mijn persoonlijke mening.

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 21:40

Suelza schreef:
Aangezien aan nagenoeg alle wetenschappelijke onderzoeken te komen is, daar hoef ik mijn vrije avond niet voor op te offeren om aan te tonen dat ik niet uit mijn nek zit te kletsen :+


Dat hoeft natuurlijk niet - alleen de consequentie is dat andere mensen het dan beter niet kunnen aannemen. Dat soort indirecte statements zijn namelijk vrij vaak onbetrouwbaar. Dat is ook de reden dat het in een rechtzaak niet toegestaan is als bewijs. En daar gaat het steeds weer om. Een aantal gebruikers is overtuigd van het gelijk van Engel, maar het bewijs is er niet. Het onderzoek van Gent is niet openbaar, de exacte aard van de beschadigingen en de oorzaak is voor niet-ingewijden niet bekend. Dat is dus echt niet voldoende.

Het is heel simpel: argumenten als 'iemand zal echt niet zomaar een aanklacht doen', 'dat is toch logisch dat er schade ontstaat', 'een niet-arts die niet bij het paard is geweest zegt dat het zo is' zijn gewoon niet genoeg om te bewijzen dat er ernstige schade is ontstaan door Bartels.

En als je het dan aannemelijker wilt maken door te verwijzen naar een wetenschappelijk onderzoek over bitgebruik en de gevolgen ervan werkt het gewoon ook echt niet om te zeggen 'ja, dat heb ik toen wel onthouden maar ik weet niet meer precies wat of wie.'
Iedereen die zorgvuldig wil oordelen kan dan alleen maar zeggen: "sorry, maar dat is te onzeker, op zulke vage omschrijvingen kunnen we niet afgaan."

Jij hoeft zeker niet op te zoeken welk onderzoek het was, als je daar geen zin in hebt. Maar het gevolg is dat wij het niet hoeven te geloven, als jij het zegt. Dus tot je met een betere onderbouwing komt neem ik die bewering over 80% bv met een flinke korrel zout. Klinkt goed, maar is mogelijk gewoon helemaal niet waar.

pien_2010

Berichten: 43708
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 21:50

Persoonlijk hoop ik dat de echte waarheid naar boven komt, ongeacht wat die waarheid is. Deze zaak volg ik vanaf het begin evenals dit topic en ik vind het vooral een heel treurig gebeuren. Als het waar is dat dit paard fout gereden is dan hoop ik dat dit ook echt bewezen kan worden en rechtspraak over gesproken gaat worden. Er is (vind ik) moed voor nodig om tegen een gerenommeerd en bekend bedrijf als Bartels een zaak te beginnen. Het lijkt me dat je dan vrij zeker van je zaak denkt te wezen.
Mocht de beschuldiging ongegrond zijn hoop ik ook dat dit zeer duidelijk bewezen kan worden zodat de naam van de academie van Bartels gezuiverd kan worden en dat dit dan ook daadwerkelijk gezuiverd wordt. Als het mijn bedrijf zou wezen zou ik nu met buikpijn rondlopen, dus ik verwacht dat zij dat ook zullen doen.
Dus mijn bezorgdheid is vooral dat het een beetje in het midden zal blijven hangen. Voor alle partijen vind ik dat schadelijk. Ik voel dat ik over het geheel geen mening c.q. opvatting heb maar vooral hoop op bewezen waarheid in de (bij voorkeur) nabije toekomt.
Wel heb ik rond gevraagd bij instructrices waar ik vertrouwen in heb en ik heb begrepen dat je inderdaad door fout gebruik van stang en trens c.q. hard inkomen met de hand en dat regelmatig mond en kaak kunt beschadigen.

Suelza

Berichten: 6474
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 21:54

Shadow0 schreef:
Suelza schreef:
Aangezien aan nagenoeg alle wetenschappelijke onderzoeken te komen is, daar hoef ik mijn vrije avond niet voor op te offeren om aan te tonen dat ik niet uit mijn nek zit te kletsen :+




Jij hoeft zeker niet op te zoeken welk onderzoek het was, als je daar geen zin in hebt. Maar het gevolg is dat wij het niet hoeven te geloven, als jij het zegt. Dus tot je met een betere onderbouwing komt neem ik die bewering over 80% bv met een flinke korrel zout. Klinkt goed, maar is mogelijk gewoon helemaal niet waar.


Meid, dan geloof je het toch niet? Je kunt zelf ook de moeite nemen het onderzoek op te zoeken :') Het is mij om het even of jij het gelooft of niet. Er is onderzoek naar gedaan en als ik dat wil benoemen, omdat ik weet dat dit onderzoek er is, dan is dat aan mij.

Of jij dat wilt geloven of (zonder dat jij daar zelf onderzoek naar doet) bij voorbaat wilt afdoen als flauwekul, dat is aan jou :j

Olympia

Berichten: 55604
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: Academy Bartels neemt geen juridische stappen tegen topmodel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 22:17

Moderatoropmerking:
Ik heb een heleboel offtopic reacties verwijderd. Het is niet de bedoeling om persoonlijk naar elkaar te worden. Dus bij deze het verzoek om ontopic verder te gaan

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 22:31

Suelza schreef:
Er is onderzoek naar gedaan en als ik dat wil benoemen, omdat ik weet dat dit onderzoek er is, dan is dat aan mij.


Op zich wel natuurlijk. Alleen wordt er wel een bepaalde partij beschuldigd van iets wat vrij ernstig is, en ik vind het wel een probleem dat dat voor een heel groot gedeelte gebeurt op 'horen zeggen' en vage conclusies, ipv degelijk bewijsmateriaal.

Babootje

Berichten: 26420
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 22:39

Netje schreef:
russel schreef:


Nou ja, sorry hoor. Er wordt een wetenschappelijke onderbouwing. Mag ik even bedanken als het om mevr Thiel gaat? Die is vanalles, maar vooral niet wetenschappelijk onderlegd in het gevraagde....


Toch wel raar dat steeds de wetenschappelijke onderbouwing van 2! dierenartsen onder het tapijt worden gemoffeld, waarvan 1 een universiteitskliniek.
Een samenvatting daarvan staat dan idd in het rapport van mw. Thiel.
Ik denk (nee weet wel zeker) dat de advocaat van Bartels al het materiaal al lang heeft gezien en heeft geadviseerd mw. Engels maar niet aan te klagen, zo low profile als mogelijk te blijven en te hopen dat dit overwaait. :D

Electra63

Berichten: 17892
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 22:43

Babootje schreef:
Toch wel raar dat steeds de wetenschappelijke onderbouwing van 2! dierenartsen onder het tapijt worden gemoffeld, waarvan 1 een universiteitskliniek.
Een samenvatting daarvan staat dan idd in het rapport van mw. Thiel.
Ik denk (nee weet wel zeker) dat de advocaat van Bartels al het materiaal al lang heeft gezien en heeft geadviseerd mw. Engels maar niet aan te klagen, zo low profile als mogelijk te blijven en te hopen dat dit overwaait. :D


In de medische wereld (bijv. t.b.v. verzekering) is het normaal om een contra-expertise te doen. N.a.v. dit rapport zullen de juristen gaan onderhandelen, in alle stilte, zonder media-aandacht. Vaak is dit een eis bij een schikking. Dat zegt echter niets over de uitkomst.

Suelza

Berichten: 6474
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 22:43

Het onderzoek waar ik naar verwijs, slaat niet op Bartels, maar meer op het feit dat het wel degelijk mogelijk is (en voorkomt) dat paarden zwaar (kaak)letsel wordt toegebracht door stanggebruik.

Maar laten we niet roomser als de Paus zijn. Dat is algemeen bekend denk ik. Er zijn genoeg paarden van het toneel verdwenen om die reden... Kennedy? San Remo?? Ik heb hier ook ooit eens een paard in training gehad met een 'aanleuningsprobleem', waarbij de afdrukken en het littekenweefsel van een bit die dwars door de tong getrokken was, gewoon zichtbaar waren. Of een klant van mij die een paard had gekocht, die bij onderzoek gewoon een blauw/zwarte tong had...

Ik kan zo nog wel even doorgaan... Feit blijft dat het gewoon kan, een paard is gewoon niet gemaakt voor een bit in de mond en dus kan het door gebruik hiervan beschadigen (en ja, ik rij ook met bit, ik ben zeker niet anti-bit gebruik, dat is absoluut niet wat ik hier probeer te zeggen) en dat wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat beschadigingen aan de kaak vaker voorkomen, dan dat wij 'willen' inzien.

Netje

Berichten: 2993
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 22:43

Babootje schreef:
Netje schreef:

Nou ja, sorry hoor. Er wordt een wetenschappelijke onderbouwing. Mag ik even bedanken als het om mevr Thiel gaat? Die is vanalles, maar vooral niet wetenschappelijk onderlegd in het gevraagde....


Toch wel raar dat steeds de wetenschappelijke onderbouwing van 2! dierenartsen onder het tapijt worden gemoffeld, waarvan 1 een universiteitskliniek.
Een samenvatting daarvan staat dan idd in het rapport van mw. Thiel.
Ik denk (nee weet wel zeker) dat de advocaat van Bartels al het materiaal al lang heeft gezien en heeft geadviseerd mw. Engels maar niet aan te klagen, zo low profile als mogelijk te blijven en te hopen dat dit overwaait. :D


In het rapport van mevr. Thiel staan zaken genoemd die we voor waar moeten nemen, maar die op geen enkele wijze door Gent zijn bevestigd. Er worden zaken gequote, maar of ze er ook zo in staan, of er nog een onderbouwing bijstond, of er wellicht op het einde een andere conclusie stond. Weet jij niet, weet ik niet. Dus aannames en geen bewijzen

En als je dat zeker weet dat de advocaat van Bartels het al gezien heeft dan is dat heel bijzonder, want ik weet heel zeker dat het niet zo is !
Laatst bijgewerkt door Netje op 02-05-14 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Berichten: 17892
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 22:49

Suelza schreef:
Het onderzoek waar ik naar verwijs, slaat niet op Bartels, maar meer op het feit dat het wel degelijk mogelijk is (en voorkomt) dat paarden zwaar (kaak)letsel wordt toegebracht door stanggebruik.

Maar laten we niet roomser als de Paus zijn. Dat is algemeen bekend denk ik. Er zijn genoeg paarden van het toneel verdwenen om die reden... Kennedy? San Remo?? Ik heb hier ook ooit eens een paard in training gehad met een 'aanleuningsprobleem', waarbij de afdrukken en het littekenweefsel van een bit die dwars door de tong getrokken was, gewoon zichtbaar waren. Of een klant van mij die een paard had gekocht, die bij onderzoek gewoon een blauw/zwarte tong had...

Ik kan zo nog wel even doorgaan... Feit blijft dat het gewoon kan, een paard is gewoon niet gemaakt voor een bit in de mond en dus kan het door gebruik hiervan beschadigen (en ja, ik rij ook met bit, ik ben zeker niet anti-bit gebruik, dat is absoluut niet wat ik hier probeer te zeggen) en dat wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat beschadigingen aan de kaak vaker voorkomen, dan dat wij 'willen' inzien.


Ik ontken zeker niet dat er schade door bit en/of stang kan ontstaan. Natuurlijk gebeurt dat, niet alleen bij ruiters op "hoog" niveau, maar ook bij recreatieruiters, die thuis voor de lol er een stang in hangen.

Maar in dit geval is nog niet vastgesteld door wie/wanneer het is veroorzaakt.
Volgens mij werd U2 al met S&T gereden voordat hij bij Bartels op stal kwam. De schade zou dus zijn oorsprong kunnen hebben gehad voordat hij bij Bartels kwam en daarna (langzaam) is verder doorgewoekerd.

In dit hypothetische geval, oorsprong bij vorige ruiter, wie is dan schuldig aan de blessure?

Babootje

Berichten: 26420
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 10:01

Netje schreef:
En als je dat zeker weet dat de advocaat van Bartels het al gezien heeft dan is dat heel bijzonder, want ik weet heel zeker dat het niet zo is !


Zoo heb je dat van horen zeggen? Dan moet je ook nog maar aannemen dat dat zo is. :D
Gebruikelijk krijgt de tegenpartij in een rechtszaak alle van belang zijnde stukken te zien. Niet alleen het rapport van Ulrike Thiel, maar ook alle onderliggende stukken. Ze moeten daar namelijk op kunnen reageren.

Babootje

Berichten: 26420
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 10:38

Electra63 schreef:
Maar in dit geval is nog niet vastgesteld door wie/wanneer het is veroorzaakt.
Volgens mij werd U2 al met S&T gereden voordat hij bij Bartels op stal kwam. De schade zou dus zijn oorsprong kunnen hebben gehad voordat hij bij Bartels kwam en daarna (langzaam) is verder doorgewoekerd.

In dit hypothetische geval, oorsprong bij vorige ruiter, wie is dan schuldig aan de blessure?


In dit geval is wel vastgesteld wanneer het is veroorzaakt, niet door wie. Maar door vast te stellen wanneer iets is veroorzaakt, kun je ook afleiden wie het heeft veroorzaakt of onder wiens verantwoordelijkheid.

Hieronder een opsomming van wat in de kaak is gevonden (dat wat mw. Tiel aanhaalt uit de veterinaire rapporten, haar toelichting daarop heb ik even achterwege gelaten):

“Forse laesies van de mond thv de lagen en de tong”

Bovendien was er ter plaatse een omvangtoename van de onderkaak voelbaar”

“De oorzaak van de aangetroffen letsels op de lagen moet gezocht worden bij chronische druk
veroorzaakt op een bit”

“Letsel werd ontdekt aan beide kanten van de kaak, waarbij een verwonding wat ouder bleek te zijn, de
andere kaken nog steeds actief,


“Duidelijke verlittekening beide lagen”


“Het beenweefsel van de onderkaak vertoont bilateraal een diepe depressie (botresorptie omgeven
door botaanwassen)”

“Onderkaak forse verhevenheid (nieuwe beenvorming) thv het rostraal en middelste deel van de linker
en rechter lagen, respectievelijk links meer uitgesproken dan rechts”

De botvorming in de kaak en schade aan de lagen was ook uitwendig zichtbaar.

Afbeelding

Een paard met deze schade in zijn mond kan onmogelijk nog fijn kan lopen. Bovendien waren enkele botontstekingen nog actief.
Lijkt me dus niet, dat het paard dit al had voordat hij bij Koot/Bartels kwam.

Netje

Berichten: 2993
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 10:59

Babootje schreef:
Netje schreef:
En als je dat zeker weet dat de advocaat van Bartels het al gezien heeft dan is dat heel bijzonder, want ik weet heel zeker dat het niet zo is !


Zoo heb je dat van horen zeggen? Dan moet je ook nog maar aannemen dat dat zo is. :D
Gebruikelijk krijgt de tegenpartij in een rechtszaak alle van belang zijnde stukken te zien. Niet alleen het rapport van Ulrike Thiel, maar ook alle onderliggende stukken. Ze moeten daar namelijk op kunnen reageren.


Zoooo Babootje, wel eens gehoord van het feit dat een advocaat pas op het laatste moment stukken beschikbaar stelt om ervoor te zorgen dat tegenpartij geen tijd heeft voor een gedegen antwoord? Jij doet voordurend aannames, maar weet kennelijk hoe het zit. Neem van mij aan dat je er compleet naast zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 11:01

Mr. Wensing, de advocaat van Lonneke Engel, heeft dr. Ulrike Thiel gevraagd haar visie te geven over de ‘zaak U2′. Engel is eigenaresse van U2 (OO Seven x Havidoff) die door Mischa Koot werd uitgebracht in de Lichte Tour. Vorige maand klaagde zij de trainers van het paard, Academy Bartels, aan vanwege mishandeling van U2.

Wensing vroeg Thiel om specifiek te kijken naar: 1) de wijze waarop omgegaan dient te worden met teugeldruk en beenhulpen; 2) de manier waarop omgegaan dient te worden met stanggebruik; 3) het fotomateriaal en 4) naar aanleiding daarvan een conclusie te geven over de vraag of het paard op deze wijze bereden had mogen worden.

Dr. Thiel heeft om deze vragen te kunnen beantwoorden onder andere gebruik gemaakt van (eigen) publicaties, foto- en videomateriaal, dierenartsrapporten, methodes, analyses en onderzoeken. De Oostenrijkse psychologe werkt sinds 28 jaar in Nederland en heeft een achtergrond in de actieve paardensport in Oostenrijk en Nederland. Zij heeft zich door de jaren heen gespecialiseerd in de hippische sportpsychologie, de psychomotoriek en trainingsleer van paard en ruiter. Sinds 1994 staat ze aan de leiding van HippoCampus, ‘Instituut voor Equitherapie en Hippische Sportpsychologie’ in Cranendonck.

De keuze voor Thiel om deze zaak als deskundige te beschouwen mag opmerkelijk genoemd worden. Zij is degene die het Duitse hippische blad St. Georg al eens bijstond in de discussie rond de LDR-methode van Sjef Janssen en Anky van Grunsven (waarvan ook foto’s in het verslag zijn opgenomen) en kan dus op zijn minst als ‘gekleurd’ gezien worden.

Klik hier voor het onderzoeksrapport inzake U2 van Dr. Ulrike Thiel.

Hippocampus/Hoefslag

Netje

Berichten: 2993
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 11:01

Babootje schreef:
In dit geval is wel vastgesteld wanneer het is veroorzaakt, niet door wie. Maar door vast te stellen wanneer iets is veroorzaakt, kun je ook afleiden wie het heeft veroorzaakt of onder wiens verantwoordelijkheid.

Hieronder een opsomming van wat in de kaak is gevonden (dat wat mw. Tiel aanhaalt uit de veterinaire rapporten, haar toelichting daarop heb ik even achterwege gelaten):

“Forse laesies van de mond thv de lagen en de tong”

Bovendien was er ter plaatse een omvangtoename van de onderkaak voelbaar”

“De oorzaak van de aangetroffen letsels op de lagen moet gezocht worden bij chronische druk
veroorzaakt op een bit”

“Letsel werd ontdekt aan beide kanten van de kaak, waarbij een verwonding wat ouder bleek te zijn, de
andere kaken nog steeds actief,


“Duidelijke verlittekening beide lagen”


“Het beenweefsel van de onderkaak vertoont bilateraal een diepe depressie (botresorptie omgeven
door botaanwassen)”

“Onderkaak forse verhevenheid (nieuwe beenvorming) thv het rostraal en middelste deel van de linker
en rechter lagen, respectievelijk links meer uitgesproken dan rechts”

De botvorming in de kaak en schade aan de lagen was ook uitwendig zichtbaar.

[ Afbeelding ]

Een paard met deze schade in zijn mond kan onmogelijk nog fijn kan lopen. Bovendien waren enkele botontstekingen nog actief.
Lijkt me dus niet, dat het paard dit al had voordat hij bij Koot/Bartels kwam.


Inderdaad Babootje een opsomming uit het rapport van mevrouw Thiel waarbij je voor het gemak maar weer aanneemt dat dit letterlijk zo in het rapport van Gent staat, zonder toevoegingen, uitleg, aanvullingen of wat dan ook.

En volgens mij is die foto geen foto van U2, of wel soms??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 11:07

Ja zeker wel, als je het onderzoeks rapport had gelezen waae naar gevraagd werd in dit topic en ik heb geplaatst...daar staat duidelijk te zien dat deze foto van HET paard genomen in februari 2014, dus recent.

Wie nu gelijk heeft doe ik geen uitspraak over, maar om alles als kul weg te wuiven? Er IS meer dan alleen maar een aangifte ..

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 11:11

Netje schreef:
Zoooo Babootje, wel eens gehoord van het feit dat een advocaat pas op het laatste moment stukken beschikbaar stelt om ervoor te zorgen dat tegenpartij geen tijd heeft voor een gedegen antwoord? Jij doet voordurend aannames, maar weet kennelijk hoe het zit. Neem van mij aan dat je er compleet naast zit.


Om een zaak te hebben, zal de tegenpartij zeker de kans krijgen het tegendeel te bewijzen. Die optie wordt altijd geboden. Overigens gaat het allereerst schriftelijk in een zaak, pas als partijen er niet uitkomen , komt het voor in een kort geding. Het is een civiele procedure, waarin dit soort bewijs zeker meegevoerd is en schriftelijk gaat tussen partijen.
De kans bestaat dus, dat er bemiddeld gaat worden en een afkoopsom/schikking gedaan wordt.
In dat geval? Gaan we nergens meer van horen.....dan is het klaar.