Vlaams Paardenloket waarschuwt voor atypische myopathie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Vlaams Paardenloket waarschuwt voor atypische myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 10:25

http://www.vlaamspaardenloket.be / http://www.bokt.nl

Afbeelding
Esdoorn. Foto: Steven Reynolds

Het Vlaams Paardenloket en Equi Focus Point Belgium (EFPB) waarschuwen paardeneigenaren en dierenartsen voor de verhoogde kans op atypische myopathie (esdoornvergiftiging). Het begin van de lente is een risicoseizoen voor het oplopen van de aandoening.

Atypische myopathie is spierziekte die in bijna alle gevallen fataal is, meer dan 75% van de aangetaste dieren sterft meestal binnen drie dagen na de start van de symptomen. De ziekte wordt veroorzaakt door een toxine genaamd hypoglycine A, wat in de zaden van de esdoorn voorkomt. Niet alle esdoornzaden zijn even giftig, gebleken is dat de toxine in ieder geval voorkomt in de zaden van de gewone esdoorn, vederesdoorn, Japanse esdoorn en witte esdoorn.
Er wordt echter ook verondersteld dat het gif voorkomt in de ontkiemende zaden en zaailingen, die op dit moment groeien. Het Vlaams Paardenloket adviseert de weides te controleren op zaailingen en deze indien aangetroffen te verwijderen.

In weides waar vorige herfst paarden atypische myopathie kregen is de kans groot dat de aandoening opnieuw de kop op steekt in deze periode. Op dit moment zijn er al meldingen gedaan van paarden met de aandoening bij het Vlaams Paardenloket.

petraaken

Re: Vlaams Paardenloket waarschuwt voor atypische myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:35

Vreemd dat de ziekte pas in de herfst de kop op steekt en ze er nu al voor waarschuwen.

kelly534

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:43

ze waarschuwen nu toch voor de lente, omdat dat een risicovol seizoen is..

of lees ik nou scheef?

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:43

Niet vreemd dat ze nu waarschuwen. De zaailingen komen in de lente op en daar zit het gif ook in.

Klaas15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:51

Mijn paard heeft dit een maand geleden ook gehad.
We gingen s'morgens voeren en vonden dat hij raar liep alsof hij dronken was.(jonge 3 jarige hengst)
In eerste instantie dacht ik maandagziekte,maar ik merkte geen andere symptomen. Hij ging met de minuut achteruit.
Ik heb toen meteen de kliniek gebeld en zij zeiden laad hem op en kom zo snel mogelijk naar hier, als het is wat wij denken dan is het ernstig.
We hebben dan ook meteen het paard met moeite opgeladen en ja hoor AM.
Hij heeft een week in de kliniek aan het infuus gestaan daarna mocht hij naar huis met medicijnen.
We mogen nu pas weer rustig aan gaan beginnen met rijden.
Wij hebben ontzettend veel geluk gehad dat we er optijd bij waren anders was het slecht afgelopen.
Er is ons verteld dat van de 10 paarden die het krijgen er 9 sterven.
Ons paard loopt nu ook weer normaal en ziet er niets meer van gelukkig.
Oja wij hebben helemaal geen esdoorn in of bij de weien staan! Het kan ook in gras zitten.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:54

kelly534 schreef:

of lees ik nou scheef?

Juist daarom dat ik het zo vreemd vind. Er zijn nu helemaal geen zaden aan Esdoornbomen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 10:56

petraaken schreef:
kelly534 schreef:

of lees ik nou scheef?

Juist daarom dat ik het zo vreemd vind. Er zijn nu helemaal geen zaden aan Esdoornbomen.

"Er wordt echter ook verondersteld dat het gif voorkomt in de ontkiemende zaden en zaailingen, die op dit moment groeien. Het Vlaams Paardenloket adviseert de weides te controleren op zaailingen en deze indien aangetroffen te verwijderen." :D

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 11:07

Idd zaailingen komen nu volop op in weides waar esdoorns staan (alleen ben ik een week bezig denk ik om alle zaailingen eruit te halen. hier staan er 2 buiten snachts en die krijgen wel bijgevoerd (hooi) en vitaminebrok

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 11:36

petraaken schreef:
kelly534 schreef:

of lees ik nou scheef?

Lees de rest dan ook even met je oogjes open. Het gaat om de zaailingen, die nu massaal aanwezig zijn!

Ik ben blij met deze waarschuwing, ik zat namelijk al te twijfelen of die zaailingen kwaad konden. Afgelopen weekend zag ik dat een deel van mn wei echt vol staat met die dingen. Gelukkig staan de paarden nog niet op de wei dus kan ik ze nog weghalen, alhoewel me dat echt uuuuuuren werk gaat kosten. Vorige jaren waren er lang zo veel niet, nog meer mensen die er meer hebben dan anders?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 11:39

Oh bedoelen ze dat. Nooit gedacht dat het in jonge plantjes ook kon zitten.

fanta2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 19:20

ja ik begrijp nu ook even niet wat het anders is en waar het in kan zitten? Indien er geen esdoorns staan?

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 21:12

Duizenden staan er in onze weides! Veeeeeeeeeeel meer dan vorig jaar. Onze paarden lijken er omheen te eten. De wei waar er de meeste staan is nog dicht.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 21:25

PoucyWouce schreef:
Duizenden staan er in onze weides! Veeeeeeeeeeel meer dan vorig jaar. Onze paarden lijken er omheen te eten. De wei waar er de meeste staan is nog dicht.

Ik heb ze vorig jaar nauwelijks gezien zelfs en ik heb hier twee joekels van esdoorns naast de wei staan. Deze herfst uuuuuuren werk besteed aan zoveel mogelijk blad en vruchtjes uit de wei te blazen/harken, maar dat heeft weinig nut gehad geloof ik. Wei staat hier dus ook echt vol met die krengen. Ze groeien zelfs in de zandpaddock! Gelukkig heb ik mn paarden op onbeperkt hooi en zijn ze mede daardoor erg kieskeurig en laten de zaailingen dus braaf staan. Maar of ze dat ook in de wei doen? Ik durf het niet aan denk ik.
Zouden er zoveel meer zijn door het gebrek aan vorst en vocht?

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 22:47

Oei, dat wordt uitrekken voor jullie! want denk er niet te licht over, onze bijna 4 jarige kampioenswelsh A pony is afgelopen December overleden aan esdoornvergiftiging terwijl er niet eens een esdoorn in de wei staat!!! Wel in de nabijheid en dat is zelfs al voldoende :(

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 23:33

Esdoornzaden kunnen in het najaar met storm kilometers ver door de lucht gaan voordat ze op de grond terecht komen. Dus dat kan verklaren waarom sommigen hier wel last hebben van de zaailingen of van AM.
Als je paard AM heeft gehad moet je echt maar eens op zoek gaan, ik denk dat je dan toch wel zaailingen kan vinden.

Ik heb ook al gelezen dat het net als met beukennootjes enzo zo is dat er het ene jaar veel meer zaden ( en dus toch ook zaailingen) zijn dan het andere jaar. Misschien heeft in dit geval de zachte winter er ook mee te maken, ik heb ook gelezen dat het van het weer in de maand juni afhing of er veel zaden waren in het najaar of niet. Het hoe en wat weet ik niet meer, ik las dat in het najaar, ik ben er toen veel over gaan opzoeken.

Klaas15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 09:55

Jet : Wij zijn opzoek gegaan in de wei kijken of er ergens zaailingen lagen maar noppes helemaal niets.
In de kliniek werd verteld dat diezelfde schimmel ook in gras kan zitten.
Bij ons en ook niet in de buurt staan nergens esdoorns en het hooi wat wei voeren hebben we zelf geronnen uit de maas weien ook daar staan geen esdoorns.
Wij hebben het rigoreus gedaan de hele weide kapot laten spuiten daarna omgeploegd en even laten rusten , nu pas opnieuw ingezaaid.
Ik hoop echt dat geen paard dit krijgt, ik heb gezien hoe ons paard er aan toe was, echt zoiets wil je niet zien, en het gaat snel maar dan ook razendsnel dat ze slechter worden.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 10:21

Natuurlijk kan het zo zijn dat er nog meer factoren een rol spelen, ze zijn het nog verder aan het onderzoeken. Diezelfde gifstof kan ook best nog in meer planten/bomen/grassen voorkomen, dat moet nog worden uitgezocht.

Wel vreselijk als je er mee te maken krijgt hoor, ik hoop voor jullie dat wat jullie hebben gedaan voldoende is om er nooit meer mee te maken te krijgen!

Klaas15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 08:00

Dat hopen wij ook,maar we blijven kritisch vertrouwen we het niet wordt gewoon de rijbak omgelegd.
Dan wordt de weide rijbak (60x 20) er blijft dan wel nog een groot stuk over maar daar kan het materiaal opgeslagen worden. en de rijbak wordt dan ingezaaid dan is er zeer zeker geen besmetting(naar ons weten).

pea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 23:22

Helaas een nieuw geval in Groningen. We vechten hard voor een goede afloop en houden hoop!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 23:37

O vreselijk! Heel veel sterkte en succes!!!

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 07:49

Sterkte!!

Heeft iemand enig idee of MCPA (herbicide) ertegen werkt? Ik heb een wei met duizenden zaailingen en durf 'm niet open te doen... Gif spuiten leek me geen gek plan.
Op internet vind ik allerlei onkruiden waar het tegen werkt, maar geen bomen en de Esdoorn zou je in september met gyfosaat kunnen bestrijden. Daar wil ik liever niet op wachten. Iemand er ervaring mee?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:56

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:07

Fijn die link, maar het was handiger geweest als het blad, en niet alleen het zaadje, duidelijk te zien was geweest.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:12

PoucyWouce schreef:
Sterkte!!

Heeft iemand enig idee of MCPA (herbicide) ertegen werkt? Ik heb een wei met duizenden zaailingen en durf 'm niet open te doen... Gif spuiten leek me geen gek plan.
Op internet vind ik allerlei onkruiden waar het tegen werkt, maar geen bomen en de Esdoorn zou je in september met gyfosaat kunnen bestrijden. Daar wil ik liever niet op wachten. Iemand er ervaring mee?

Starane werkt beter tegen houtige gewassen, dus dat zou ik eerder proberen.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:33