Vijftien redenen waarom merries beter zijn dan ruinen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odysseus

Berichten: 22474
Geregistreerd: 15-06-07

Vijftien redenen waarom merries beter zijn dan ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 15:54

* http://www.horseandhound.co.uk / http://www.bokt.nl


Afbeelding
Probeer maar eens een veulen te fokken uit je favoriete ruin.
Foto: smerikal

Merries staan vaak negatief in de kijker. Ze zijn moeilijk en hebben een continue veranderende gemoedstoestand. Sommige eigenaren noemen ze zelfs liefkozend "pismerries". Daarom nu vijftien redenen waarom merries beter zijn dan ruinen.

1. Noem het evolutie, maar merries lijken een grotere mate van zelfbehoud te hebben. De kans dat een merrie in blinde paniek in een sloot terecht komt is iets kleiner dan voor een ruin. Dit betekent dat wanneer een merrie er vandoor gaat voor een tractor je, zolang je jezelf goed vasthoudt en laaghangende takken en obstakels ontwijkt in het proces, veilig bent.

2. Voor dezelfde redenen zijn merries minder geneigd een balk te raken bij het springen en zouden zij eerder weigeren dan over een sprong vliegen waarbij zij de afstand niet halen en een gevaarlijke landing riskeren. Bonus.

3. Op dezelfde basis zou een merrie ook, houd de vingers gekruist, aanvallers in de weide uit de weg gaan, in plaats van te proberen een vriendschap te sluiten of hen te irriteren met goed bedoelde pesterijen zoals ruinen doen. En wie wil er nou geen lagere dierenartskosten?

4. Het trainen van een merrie leert je dat je, in eerste instantie, veel beter iets aardig kunt vragen in plaats van er vanuit gaan dat je krijgt wat je eist. Een belangrijke les die je kunt gebruiken in alle aspecten van het leven.

5. Het trainen van een merrie zorgt ook voor een tienvoudige verbetering van je onderhandelingsvaardigheden, waardoor een hele nieuwe wereld voor je open zal gaan aan carrière mogelijkheden: van mediator tot vredes gezant bij de Verenigde Naties.

6. We zeggen niet dat ze nooit in de viezigheid rollen of dat alle hopen mest perfect gestapeld zullen worden in een hoek van de stal. Maar het is algemeen bekend dat merries een hogere mate van hygiëne kennen dan ruinen.

7. Vanzelfsprekend kun je ook geen veulen fokken uit je favoriete ruin.

8. Je kunt een merrie uitrusten met roze bandages en een Swarovski frontriem, zonder dat je anderen er steeds aan moet herinneren dat je een merrie hebt, en geen ruin.

9. Merries zijn over het algemeen scherper en slimmer dan ruinen. Dit is ook vaak het geval bij andere diersoorten, zoals de mens. (Ja, hier op Bokt is 90% vrouw. En nee, natuurlijk zijn we niet bevooroordeeld.)

10. Merries zijn minder geneigd je onder te kwijlen wanneer je aankomt op stal in vergelijking met ruinen. (We geven toe, dit kan mogelijk komen omdat ze te druk zijn met zuur kijken en de oren in de nek te leggen)

11. Merries zullen ook niet aan de rits van je vest zitten of de tanden zetten in je nieuwe waterproof jas om zichzelf te vermaken. Ze hebben een duidelijk gevoel van persoonlijke ruimte - en ze vragen beleefd of je dit wilt onthouden.

12. Er wordt gezegd dat merries opwaarts kunnen lopen op twee manieren. Dat noemen we pas balans en lenigheid!

13. Ruinen zijn over het algemeen meer in voor een knuffel. Merries laten je harder werken voor iedere vorm van affectie. Het is alsof je een kat met een hond vergelijkt. Ruinen zijn allemans vrienden, waarbij merries meer selectief zijn en hun eigenaren speciaal laten voelen.

14. Wanneer we een euro kregen voor iedere keer dat wij een ruiter hoorden zeggen: "Wanneer je een goede merrie treft, gaan ze voor je door het vuur." zouden we inmiddels miljonair zijn.

15. Merries nemen de taak op zich om alle ruinen op stal in toom te houden. Wanneer je een ruin de leiding zou laten nemen, zou het een complete chaos worden.

Anoniem

Re: Vijftien redenen waarom merries beter zijn dan ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:56

Erg leuk geschreven ik herken behoorlijk wat punten in m'n merrie :') Leuk!

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:57

Wauw jongens wat heeft het voorpagina nieuws weer een GE-WEL-DIG niveau! -O-

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:58

En toch... Ik heb altijd ruinen gehad := Wel 2 merries op stal gehad waar ik goed mee op kon schieten, maar ik ben echt een ruinen-meisje.

Haarbal schreef:
Wauw jongens wat heeft het voorpagina nieuws weer een GE-WEL-DIG niveau! -O-


Serieus, ga je ergens anders vervelen.

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:58

En nu de 50 redenen om een hengst te houden! :):)

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:59

KimD schreef:
En nu de 50 redenen om een hengst te houden! :):)


50 shades of studs... :') :')

Pepper_78
Berichten: 53
Geregistreerd: 01-06-13
Woonplaats: Vriezenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:59

Doe mij toch maar kerels ...

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 16:01

lieveli schreef:
KimD schreef:
En nu de 50 redenen om een hengst te houden! :):)


50 shades of studs... :') :')


_O- _O-

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 16:01

Ik ben een merrie mens, maar het klopt lang niet allemaal. :D

De paarden waarmee ik in sloten en door draden ben gegaan, waren merries.
Mijn Fjord (merrie) is echt een allemansvriend en staat vooraan om het liefst de hele dag geknuffeld en geaaid te worden.
Misschien is ze inwendig een ruin, want ze loopt de balken van een sprong eraf, bijt in alles, sloopt je jas en is een varken op stal.

Mijn andere merrie is wel een "echte" merrie en kiest haar vrienden zelf uit.

Tammy_

Berichten: 5265
Geregistreerd: 20-09-10
Woonplaats: Houten

Re: Vijftien redenen waarom merries beter zijn dan ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 16:02

nou, ik verkies mijn verwijfde ruin toch boven een merrie hoor :Y)

Nino_2013

Berichten: 89
Geregistreerd: 14-01-14
Woonplaats: Ergens achter de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 16:03

Erg leuk geschreven, maar ik blijf bij de ruinen :+
Misschien nog niet de juiste merrie tegen gekomen... :D

KittyDylan

Berichten: 8886
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 16:03

Mijn merrie heeft een hengstveulen opgevoed en toen was ie ineens wat braver (tegen mij dan)

jolleknol

Berichten: 348
Geregistreerd: 21-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 16:03

Leuk geschreven :D haha is helemaal waar ik heb zelf ook een merrie ^^ als mensen nog eens zeggen dat merries PISmerries zijn dan laat ik ze dit lezen (a)

KittyDylan

Berichten: 8886
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 16:04

jolleknol schreef:
Leuk geschreven :D haha is helemaal waar ik heb zelf ook een merrie ^^ als mensen nog eens zeggen dat merries PISmerries zijn dan laat ik ze dit lezen (a)


Ik vind mijn merrie ook een pismerrie maarhet is wel een schatje <3

ladypaard

Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 16:05

Nou weet ik helemaal dat mijn jongste meer een manwijf is :')

Vind het wel een grappig stukje. Heb op de site ook meteen even het stukje van de tips voor het omgaan met een merrie gelezen :D

midori
Berichten: 667
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Galway, Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 16:05

lieveli schreef:
KimD schreef:
En nu de 50 redenen om een hengst te houden! :):)


50 shades of studs... :') :')


_/-\o_ :')

cheybinky

Berichten: 862
Geregistreerd: 13-11-11
Woonplaats: Denekamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 16:05

Heeeel leuk geschreven ! :-)
Maaarr.... Niet alleen merries hebben een roze dekje deken bandages en een swarovski frontriem :-)
Mijn ventje is ook een beetje merrie dan maar :p

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 16:06

Die ik vertroetel is een varken en een knuffelkont en er is enig vergelijk met de kat }>
Vooral als ik dr vertel dat iets niet mag.

Frenka

Berichten: 2674
Geregistreerd: 15-09-06
Woonplaats: ergens in het Brabantse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 16:07

5. Het trainen van een merrie zorgt ook voor een tienvoudige verbetering van je onderhandelingsvaardigheden, waardoor een hele nieuwe wereld voor je open zal gaan aan carrière mogelijkheden: van mediator tot vredes gezant bij de Verenigde Naties.

:') dit is maar al te waar

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 16:07

Mijn merrie jaagt juist de roofdieren uit de baan (katten en honden )
Is een ware viespeuk op stal.
Heerlijk knuffelig.
Laat de ruin haar wel eens opjagen.

Is ze nu geen merrie :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 16:07

Haha, ik herken dit wel! Ik heb een tijd op een merrietje gereden, en dat was me toch een felle pony! Ik heb wel ongelofelijk veel van haar geleerd, en die éne keer dat ze dan eens lief deed na het rijden, was het ook echt wat waard. :)

Ik rij nu een ruin, en direct als ik de stal in kom, wordt ik belaagd met lipflopjes, wordt mijn rits vastgegrepen, en dat soort dingen. :+

Gini
Berichten: 17908
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 16:07

Ik ben een echte merriemens. Herken wel een paar dingen. :D

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 16:08

Nee, mijn merrie is een ruin vrees ik. -O-

Mi_Amore

Berichten: 14844
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 16:09

Ik ben zeer tevreden van mijn merrie :) Durf niet met zekerheid zeggen dat ik ooit nog voor een ruin zou gaan, merries zijn toch best wel speciaal (heb er ondertussen 4 gehad en 2 ruinen en de merries lagen toch een pak dichter tegen mijn karakter).

Area51
Berichten: 793
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 16:09

HELEMAAL mee eens! *\o/*