De KWPN hengst Rhodium (v. Ferro) zal het komende jaar ter dekking komen te staan in Schotland. De hengst is voor één dekseizoen verhuurd, om daar de groeiende dressuurfokkerij te bedienen. Ben Wentink van Scotland AI Services vertelt: “De laatste tijd kreeg ik steeds meer vraag naar vers sperma van een bewezen dressuurhengst. Al jaren hebben wij de hengst Hemmingway op stal en ook Silverstone en Vegas dienen hier de fokkerij. Een dressuurhengst ontbrak en daarom besloot ik toch eens om me heen te vragen. Via een kennis kwam ik bij Rieneke Fokker terecht. Haar dochter Rachell bracht de hengst uit in de sport.
Op de hengstenkeuring kwam het contact tot stand, morgen vertrekt de hengst.“ Onder Hans Peter Minderhoud werd Rhodium zesde op het WK in Verden en met Diederik van Silfhout heeft de hengst Lichte tour gelopen. Rhodium heeft zich al bewezen als fokhengst. In 2012 werd Evita nog kampioen van Noord-Brabant. Meest opvallende nakomeling is de zilveren WK Verden medaille winnaar Duval’s Capri Sonne.
“Naast de dressuurpaardenfokkerij denk ik dat Rhodium ook nog een rol kan spelen in de fokkerij van eventingpaarden”, zegt Wentink. “Met zijn bloedvoering Ferro x G.Ramiro Z x Voltaire denk ik dat ook vanuit die richting vraag naar hem zal zijn. Rhodium komt aankomend weekend hier op stal. Mijn stalruiter zal de hengst doorrijden en ook enkele keren uitbrengen op wedstrijd zodat de fokkers hier hem ook kunnen zien. Ik ben heel blij met de geboden kans.”