Skijöring: ooit een Olympische wintersport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Skijöring: ooit een Olympische wintersport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 10:59

*www.slate.com /www.wikipedia.com / bokt.nl

Afbeelding
Foto: Leo Gaggl

Kijk jij ook naar de skiwedstrijden op de Olympische Winterspelen? Dan heb je misschien al bedacht dat het erg leuk zou zijn om je als skiër te laten trekken door een span paarden. En dat kan bij de wintersport skijöring (of in het Noors skikjøring). Bij skijöring hangt een skiër vast een een touw, dat is vastgemaakt aan een paard (of een hond, of een sneeuwscooter). De skiër wordt dan getrokken door het paard en glijdt door de sneeuw tot hij valt, of tot het paard moe wordt.

Bij skijöring zijn balans en behendigheid erg belangrijk. Er zijn twee types parcours: een recht parcours en een parcours in de vorm van een hoefijzer. De skiër gaat langs slalompoorten en over sprongen van ongeveer een meter tot drie meter hoog. Tijdens sommige wedstrijden moet een skiër ook een of meerdere ringen grijpen langs het parcours. Op het parcours in de vorm van een hoefijzer loopt het paard aan de binnenkant van de baan.

Skijöring vindt zijn oorsprong in Noorwegen. In de 19de eeuw was het een manier om de overdracht van legerzendingen te versnellen. De sport werd al snel populair bij mensen die over de nodige waaghalzerij en natuurlijk trekdieren en touw beschikten. E. John B.Allen schrijft in The Culture and Sport of Skiing: "De aristocratie kon zich onder andere met rijkunst onderscheiden van de massa, dus skijöring was voor hen erg aantrekkelijk. Kinderen werden getrokken door honden en pony's, Britse officieren in India probeerden het achter een yak, de Sami in Lapland achter een rendier en mannen uit de industriële wereld achter motorfietsen, auto's en zelfs vliegtuigen."

86 jaar geleden was skijöring bijna een Olympische sport. Competitief skijöring was een onderdeel van de Nordic Games, een nationalistische viering van wintersporten. De Nordic Games waren de voorganger van de Olympische Winterspelen. In het eerste decennium van de 20ste eeuw merkte Baron Pierre de Coubertin, de stichter van de huidige Olympische Spelen, de sport op. Coubertin hield van vreemde sporten met een militaristisch trekje: hij vond bijvoorbeeld de pentathlon uit, als vaardigheidstest voor cavalerieofficieren. In de pentathlon moeten deelnemers een schietproef en een rijproef afleggen. Coubertin hoopte dat skijöring ooit een Olympische sport zou worden.

Coubertin kreeg zijn zin en skijöring werd een Olympische demonstratiesport tijdens de Spelen in Sankt Moritz in 1928. Er waren slechts zeven deelnemers en de wedstrijd was vrij saai: de competitie werd gehouden op een dichtgevroren meer, zonder sprongen of slaloms. Toen de race afgelopen was, vond niemand het blijkbaar de moeite om de voornamen van de winnaars te noteren.

Dat betekende meteen het einde voor skijöring als Olympische sport, maar niet voor de sport in het algemeen. Skijöring wordt nog steeds beoefend in Scandinavië, Zwitserland en andere afgelegen noordelijke gebieden. Skijöring is ook een nichesport in Amerika geworden: in Whitefish (in Montana) werd skijöring in de jaren vijftig erg populair. Whitefish is de thuishaven van de World Ski Joring Championships, die jaarlijks georganiseerd worden. In heel Noord-Amerika organiseert de North American Ski Joring Association wedstrijden waarbij een ruiter het paard bestuurt en de skiër over een reeks sprongen en obstakels moet raken. Maar het lijkt er helaas op dat skijöring niet onmiddellijk weer een Olympische Wintersport zal worden.

Suuskipje

Re: Skijöring: ooit een Olympische wintersport

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 11:02

Wat gaaf!! Lijkt me wel doodeng hoor haha.

Anne_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 11:09

Zou me echt enorm gaaf lijken om dat met m'n pony te doen ;o

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 11:16

Oorspronkelijk bestuurden de skiërs zelf het paard. Volgens Scandinavische traditie bestuurt de skiër zelf het paard en niet een ruiter.

Afbeelding

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 11:33

Beide wordt gedaan in Zweden, ruiter met tuig waaraan de skiër zich vast houdt (veiliger, want je zit niet aan het paard vast). Wanneer de skiër zelf het paard bestuurt zit je vast gebonden aan het paard.

Wanneer de skiër zelf het paard bestuurd, gaat het op een rechte/vlakke baan en zo hard mogelijk. Met ruiter gaat het om slalommen en bultjes springen en niet direct om snelheid. :)

Afbeelding

Heb zelf in Zweden gewoond en pogingen gedaan met de Shet... Haha, maar niet enorm succes (Shet was groen, dus mezelf vast binden aan een, voor een Shet helemaal, niet al te nuchtere pony, leek me niet zo een succes....). En mijn rijpaard stond in de winter stil, stond ook op blote voeten dus dan hard door sneeuw crossen is ook geen goed idee.

Als we terug in Zweden zijn, wil ik het wel eens oppakken. Dan met een paard die al voor de wagen loopt of gelopen heeft.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 11:55

In de winter van 2010 lag er voor het eerst in jaren weer sneeuw in NL. Hadden we hier ineens galopskiwedstrijden. Ik heb staan filmen, dat vond ik al spannend genoeg. ;)

En zelfs achter de kar:

Maar er gaat natuurlijk niets boven 'the real thing'. 8-)

Am_ber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 11:58

Het lijkt mij ook supergaaf! Heb er een poos terug al eens naar gekeken. Als we naar Zweden verhuizen ga ik zeker kijken of ik het wat voor mij is.

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 12:29

ik heb geschikt materiaal en een geschikte pony, maar de ene keer dat er in NL sneeuw ligt lukt het eigenlijk nooit een skiër te vinden die zijn skie's eraan wil wagen. Altijd jammer..

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 12:54

Merel schreef:
ik heb geschikt materiaal en een geschikte pony, maar de ene keer dat er in NL sneeuw ligt lukt het eigenlijk nooit een skiër te vinden die zijn skie's eraan wil wagen. Altijd jammer..

Gewoon op marktplaats kijken of je goedkoop een paar ski's op de kop kan tikken. Hoeven niet het nieuwste materiaal te zijn. Een beetje wax erop en gaan met die banaan :P

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 12:58

Doodeng met die kar
:oo

Dat hij niet overzij gaat

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 13:40

Maak maar Olympisch....maakt het* een stuk leuker om naar te kijken. Gave beelden komen voorbij.

Edit
* = de olympische winterspelen

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:45

wat doen ze onder die hoeven? is dat niet kei glad?

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:47

Krijgen die paarden dan ook speciaal beslag (met een soort van kalkoenen ofzo) of gaan ze onbeslagen?

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:49

Snowboard gaat ook. We hebben wel eens een buitenrit gemaakt zo met een tweedehands snowboard van marktplaats. Dochter op snowboard erachter, ik op het paard. Alleen in stap en draf, geen galop, maar ook dat is al erg leuk om te doen!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 15:54

Er gaat sneeuwbeslag (zon zooltje) met brodders 4 stuks per voet (soort kalkoenen, maar meestal "vast") onder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 15:57

Merel schreef:

Ik meld me bij deze vrijwillig aan :D

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:04

Supergaaf! Als het komt ga ik zeker kijken.
Zou misschien ook wel een sport zijn voor Nederland, omdat je geen bergen nodig hebt bij deze sport.

Kleine_Reijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:09

Dit lijkt mij ook idd echt supergaaf!!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:15

Joolien schreef:
Merel schreef:

Als er sneeuw komt mag je wel achter die dikke kont :9 van die haf van mij, die is daar wel geschikt voor. Ik wil wel rijden!

Doen we een stukkie heide in het Wierdenseveld, moet je alleen even een fotograaf regelen :D

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:19

ik wil zo graag dat het hier nog eens sneeuwt... na het sleeen was de sneeuw al weer weg :( maar ooit :D

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:53

MarliesV schreef:
Joolien schreef:

Als er sneeuw komt mag je wel achter die dikke kont :9 van die haf van mij, die is daar wel geschikt voor. Ik wil wel rijden!

Doen we een stukkie heide in het Wierdenseveld, moet je alleen even een fotograaf regelen :D

Ik kom wel als fotograaf hoor :D Lijkt me doodeng om te doen, maar fotograferen wil ik wel :D

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 18:31

Wij doen het hier regeltmatig :)

Iemand zei trouwens dat je vast zit aan het paard maar dat is helemaal niet waar. Het is net als waterskieen je hebt een touw vast.. ;) Speciaal beslag hoeft niet perse wel als je echt wedstrijden doet en scherpe bochten maakt. Wij galloperen hier gewoon over de weg door de sneeuw. Maar we krijgen dan ook wel iets meer sneeuw als in NL :)

Ik zal eens een foto zoeken :D

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 18:36

Volgens mij kan het in stap en draf ook gewoon met inline-skates. Dan heb je helemaal geen ski's nodig. :) Galop op het asfalt is dan weer niks. :')

Marlene15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 18:42

Ik heb dit vorig jaar winter in het skiegebied paradiski gedaan bij een manege. Het is echt heel erg gaaf om te doen en zou zo nog een keer gaan!

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 18:51

wat ontzettend gaaf.
Op skeelers lijkt me dat dan weer niks. dan val je zo hard. haha een dikke laag sneeuw is dan toch beter!

Ik denk dat ik verongeluk met dat soort dingen, ik ben niet zo handig, maar super gaaf om te zien