Nieuwe test toont leverboteieren aan in paardenmest

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Nieuwe test toont leverboteieren aan in paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 19:31

http://www.nieuweoogst.nu / http://www.mensport.nl / http://www.bokt.nl

De Gezondheidsdienst voor Dieren (GD) heeft een nieuwe test ontwikkeld waarmee leverboteieren ook in paardenmest kan worden aangetoond. De test van de GD geeft zeer specifiek het aantal leverboteieren per gram mest weer. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat paarden niet altijd eieren van de leverbot uitscheiden.
Desondanks kan een positief mestonderzoek wel meer duidelijkheid geven in geval van een paard met een vaag klinisch beeld.

Leverbot is een parasitaire infectie die leverschade geeft. De infectie wordt op het land opgelopen en kan niet direct van paard naar paard worden overgedragen. Leverbot komt met name voor bij runderen, schapen en geiten. Paarden met leverbot grazen dan ook meestal op land waar ook koeien, schapen en/of geiten hebben gelopen. Via hooi of kuilgras kan geen besmetting plaatsvinden.

Leverbot veroorzaakt leverschade, de symptomen hangen dan ook samen met een niet goed functionerende lever; verminderd uithoudingsvermogen, vermageren, doffe vacht, soms gele of bleke slijmvliezen zijn de symptomen. Bij bloedonderzoek worden verhoogde leverwaardes gevonden.

Zonder leverbotslak is er geen leverbot infectie. Deze slak kan niet tegen droogte. Een goede afwatering en bij nat weer weiden op hoger, droger land of eerder opstallen zijn zeer doeltreffende maatregelen bij de preventie van leverbot besmetting. Om de leverbotten te doden is er geen middel geregistreerd voor het gebruik bij paarden. Wel zijn er middelen die gebruikt worden bij koeien, fasinex of tribex. Deze orale middelen doden de leverbotten.

heidy_wilco

Re: Nieuwe test toont leverboteieren aan in paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 19:34

Dat is geen verkeerde ontwikkeling :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 19:55

Interessant.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 19:58

Let op: inderdaad, er is een slak als tussengastheer nodig, maar het is wel degelijk mogelijk dat een paard een leverbot besmetting oploopt in een weiland waar alleen paarden hebben gelopen! Zoals uit bovengenoemde test ook wel blijkt kunnen ook bij het paard de eitjes in de mest terechtkomen, en kan dan de cyclus via het slakje weer naar paarden worden voortgezet.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 20:04

Interessant, mijn paard wordt op het moment blind behandeld voor leverbot, toont ook vage symptomen.

Echter zei mijn dierenarts dat deze testen nog vrij onbetrouwbaar waren, zoals hier ook vernoemd wordt, niet in iedere hoop mest zitten de eitjes. Daarom heb ik ook niet gekozen voor mestonderzoek, maar gewoon behandelen tegen leverbot met een middel voor koeien. Schijnt nagenoeg geen bijwerkingen te geven bij paarden.

Blijft een lastig iets, dat hele mestonderzoek..

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 20:22

Fasinex is dat. Mijn merrie is vorig jr ook behandeld. Per toeval kwam ik er achtet dat de leverwaardes afweken. Mestonderzoek leverde leverboteitjes op.
Dit jaar waren de leverwaardes goed en ze is nu een jaar schoon.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 21:52

Fasinex of tribex inderdaad, werkt heel goed bij paarden. Op zich wel goed dat je nu bij het vermoeden van leverbot niet gelijk aan een duur bloedonderzoek vast hoeft te zitten.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 23:15

Ik heb ook gehoord dat er bij ons in de polder vaak leverbot bij schapen is en dat dat ook over gebracht kan worden door ganzen die er in grote hoeveelheden zitten?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 23:19

fique schreef:
Ik heb ook gehoord dat er bij ons in de polder vaak leverbot bij schapen is en dat dat ook over gebracht kan worden door ganzen die er in grote hoeveelheden zitten?

Interessant. Reden om een nog grotere hekel aan ganzen te hebben, maar heb geen idee of die theorie klopt. Op zich zijn die schapen al een bekende besmettingsbron. Maar dan nog moeten die schapen het ook weer hebben opgelopen, en er niet tegen zijn behandeld...

Franssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 15:38

Op zich is het mestonderzoek niet lastig. Het is een heel goede manier om bij de meest voorkomende worminfecties te bepalen hoe groot de infectie is en of het dus nodig is om te ontwormen. Dus ook om resistentie vorming van wormen tegen wormmiddelen te voorkomen.

Echter: sommige soorten wormen scheide niet of onregelmatig wormeieren in de mest uit. Voor die wormen heeft mestonderzoek dus maar een beperkte waarde. Gelukkig gaat het hier om wat minder vaak voorkomende wormen: lintworm en leverbot.

Voor de veel vaker voorkomende infecties (bijvoorbeeld rode bloedworm en spoelworm) is mestonderzoek dé aangewezen onderzoeksmethode!!
En met een heel betrouwbare uitslag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:46

Ganzen, maar dan ook hazen in je wei zouden het kunnen overbrengen denk ik dan