Btw-tarief bij de levering van paarden wordt gewijzigd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Btw-tarief bij de levering van paarden wordt gewijzigd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 10:05

http://www.sectorraadpaarden.nl

Afbeelding
Vanaf 1 januari 2014 zal het 21% btw-tarief gaan gelden. Foto: Images Money

Afgelopen week heeft de Belastingdienst bekend gemaakt dat het 6%-tarief voor de levering van paarden in de leeftijd tot en met 4 jaar nog mag worden toegepast tot 1 januari 2014. Dit heeft de staatssecretaris van Financiën goedgekeurd. Vanaf 1 januari 2014 geldt het tarief van 21% voor deze paarden.

Het 6%-tarief is dan alleen nog van toepassing op de levering van paarden die bestemd zijn voor de:

-productie van levensmiddelen, zoals slachtpaarden

-landbouwproductie, bijvoorbeeld de bosbouw

-fok van paarden, zoals dekhengsten en fokmerries

In alle overige gevallen is de levering van paarden belast met 21%.

Een uitzondering hierop was de levering van paarden in de leeftijd tot en met 4 jaar, dit is de opfokfase. Op de levering van deze paarden mag nu nog tot 1 januari 2014 het 6%-tarief worden toegepast. Dit is de zogenaamde overgangsregeling welke van kracht was sinds 1 juli 2012. Na 1 januari 2014 is de levering van deze paarden ook belast met 21%.

De Sectorraad Paarden (SRP) heeft al vanaf 2006 op diverse fronten een forse strijd geleverd om bovenstaand besluit tegen te gaan. De bovengenoemde overgangsregeling was een van de resultaten die de SRP op dit dossier behaalde in 2012. Ondanks diverse gesprekken en sterke argumentatie vanuit de paardensector heeft het Ministerie van Financiën toch besloten om de overgangsregeling te laten vervallen per 1 januari 2014. De discussie spitst zich met name toe op het feit of dat opfok van paarden wel of niet mag worden gezien als een landbouw activiteit. De SRP is van mening dat dit wel een landbouw activiteit is. Het Ministerie van Financiën is van mening dat zij op grond van het standpunt van de Europese Commissie opfok van paarden niet mag zien als een landbouw activiteit. De SRP is van mening dat het ministerie niet moet zwichten voor de interpretatie die de Europese Commissie geeft aan de Nederlandse wettekst.

De SRP onderzoekt op dit moment of en zo ja welke, vervolgstappen nog gezet moeten worden.

Voor de totale tekst van de Belastingdienst klik hier:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... an_paarden

Ceriadwen

Re: Btw-tarief bij de levering van paarden wordt gewijzigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 10:20

leuker kunnen we het niet maken

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 10:23

haha nog nooit een bon gehad bij aankoop van een paard dus nog nooit het bedrag van de btw gezien.
Okee ik heb hobbelpaardjes. Geen dure sportpaarden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 10:37

De regering maakt van alles wat op vier benen of banden loopt of rijd een flinke melkkoe. Hoe bezuinig je de handel kapot, zo dus.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 10:45

Is overal in Europa zo geworden, in Frankrijk hebben ze dit nu ook.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 10:46

bigone schreef:
De regering maakt van alles wat op vier benen of banden loopt of rijd een flinke melkkoe. Hoe bezuinig je de handel kapot, zo dus.

Dat de overheid de auto als melkkoe beschouwt, ja, daar ben ik het mee eens. Maar in dit geval is dat toch echt anders.
Het 21%-tarief is het standaardtarief en is in principe van toepassing op alle luxe goederen. Terecht dat dit dus ook voor paarden wordt toegepast.

Overigens, de impact van deze wijziging klinkt erger dan hij is. Namelijk alleen voor paarden jonger dan 4 jaar moet nu (tenzij ze in de genoemde uitzonderingscategorieën vallen) ook het 21%-tarief worden toegepast. Voor de rest moest dit tarief al worden toegepast.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 10:51

bigone schreef:

Ik denk niet dat het kapot bezuinigt wordt, want op bijna alles zit een tarief van 21%
Een paard die jij voor je plezier koopt, is dus gewoon een luxe product, niet van levensbelang en daarom een hogere btw tarief

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 10:52

Het klopt wat je zegt FlyAway, maar het is wel degelijk een groot probleem. Voor een handelstal is de 21% regeling al erg genoeg, en zullen de paarden dus duurder moeten worden, maar in deze tijd is dat eigenlijk niet haalbaar. Nu hadden we nog dat de paarden van 3 en 4 jaar met 6% weg konden, nu gaat dat ook naar 21% en dat zal voor veel stallen echt niet haalbaar zijn.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 10:55

charissiej schreef:
Het klopt wat je zegt FlyAway, maar het is wel degelijk een groot probleem. Voor een handelstal is de 21% regeling al erg genoeg, en zullen de paarden dus duurder moeten worden, maar in deze tijd is dat eigenlijk niet haalbaar. Nu hadden we nog dat de paarden van 3 en 4 jaar met 6% weg konden, nu gaat dat ook naar 21% en dat zal voor veel stallen echt niet haalbaar zijn.

Zo bekijk ik het ook! En zo komen er steeds meer dingen bij waardoor de economie er echt niet beter op word :(:)

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 11:00

charissiej schreef:

Je kunt het ook omdraaien. Handelsstallen hebben al die tijd kunnen profiteren van een regeling die eigenlijk niet van toepassing zou moeten zijn. Deze regeling is al in 2006 aangekondigd en is dus niet echt nieuw. De sectorraad heeft zich hiertegen verzet en er een overgangsregeling uit weten te slepen en die houdt nu ook op te bestaan. Ik kan mij indenken dat dit voor problemen kan zorgen, maar op zich is het wel terecht dat luxe goederen met het btw-tarief voor luxe goederen belast worden.

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 11:01

Ja, de winst die er nu op een paard gemaakt word, word nu minder ivm de BTW regeling, dat betekend dat een handelstal de 21% regeling wel moet toepassen op hun paarden, dat heeft weer als gevolg dat minder mensen een paard kunnen aanschaffen (te duur) en een handelstal dus minder gaat verkopen. Erg jammer dit!

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 11:06

Charissiej, je zegt net zelf dat de paarden duurder zullen worden. Oftewel, de verhoging van de btw wordt doorberekend aan de klant, en de winst blijft dus gelijk. Even wat jij zegt in getallen uitgedrukt;

Verkoopprijs Paard is 1000euro ext btw, gaat 6% btw overheen, klant betaalt 1060 euro inclusief btw. Handelsstal draagt 60 euro BTW af.
Straks is de verkoopprijs nog steeds 1000 euro ex btw, gaat dan 21% btw overheen, klant betaalt 1210 euro inclusief btw. Handelsstal draagt 210 euro btw af.

De winst voor de handelsstal blijft gelijk.

Edit: het zou ten laste van de winst gaan als de handelsstal de btw verhoging NIET door zou berekenen aan de klant. Dan wordt het plaatje; verkoopprijs paard ex btw 1000, gaat 6% btw overheen, klant betaald 1060 inclusief btw.
Nu wordt de btw 21%, verkoopprijs inclusief btw blijft 1060. De verkoopprijs ex btw wordt dan 876 euro. In dit geval wordt de winst voor de handelsstal 124 euro lager.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 11:12

ik denk dat er een hoop meer merries het labeltje 'fokmerrie' gaan krijgen of ze nu bestemd zijn voor de fok of niet...

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 11:15

Dat klopt Flyaway, maar het gaat natuurlijk niet enkel om de winst per paard, maar ook om het aantal paarden. Als we het bijvoorbeeld hebben over een paard van geen 1000,- Euro maar 10.000,- Euro is dat een enorm berag qua BTW, en als dat nog doorgerekend moet worden naar de klant, dan zal er zeker wel minder verkocht gaan worden, of wij moeten zakken met de prijs waardoor onze winst dus wel zeker lager gaat worden... Maar ach, we zullen wel zien hoe het gaat lopen, blij zijn we er in ieder geval niet mee, en ik denk veel paardenkopers uiteindelijk ook niet.

En ja Annemiek80 daar zeg je wat natuurlijk. Wanneer valt een merrie of hengst onder fok? Eigenlijk is dat nergens duidelijk opgenomen. Dus als een merrie kan fokken, dan is het een fokmerrie en zal de 6% voorlopig nog blijven gelden. Dat mensen er uiteindelik niet mee gaan fokken... dat weet niemand... Dat is dus nog wel een stukje hoop ja

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 11:20

Wat is de definitie van een fokmerrie?

Zo kun je alle merries toch wel als fokmerrie verkopen?

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 11:23

charissiej schreef:
Dat klopt Flyaway, maar het gaat natuurlijk niet enkel om de winst per paard, maar ook om het aantal paarden. Als we het bijvoorbeeld hebben over een paard van geen 1000,- Euro maar 10.000,- Euro is dat een enorm berag qua BTW, en als dat nog doorgerekend moet worden naar de klant, dan zal er zeker wel minder verkocht gaan worden, of wij moeten zakken met de prijs waardoor onze winst dus wel zeker lager gaat worden... Maar ach, we zullen wel zien hoe het gaat lopen, blij zijn we er in ieder geval niet mee, en ik denk veel paardenkopers uiteindelijk ook niet.

En ja Annemiek80 daar zeg je wat natuurlijk. Wanneer valt een merrie of hengst onder fok? Eigenlijk is dat nergens duidelijk opgenomen. Dus als een merrie kan fokken, dan is het een fokmerrie en zal de 6% voorlopig nog blijven gelden. Dat mensen er uiteindelik niet mee gaan fokken... dat weet niemand... Dat is dus nog wel een stukje hoop ja

Ik vraag mij trouwens af in hoeverre dit handelsstallen nou écht raakt. Misschien heb ik het mis, maar volgens mij vallen de meeste paarden van een handelsstal onder de marge-regeling, dus dan is dit helemaal geen issue.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 11:24

Maar met een ruin kun je dat grapje niet uithalen, om die voor de fok te verkopen.
In theorie wordt een ruin dan duurder dan een merrie.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 11:25

Ik verwacht dat de stallen hun prijzen amper aan hun klanten kunnen doorberekenen, omdat ze anders klanten verliezen...

Iris82 schreef:

Dat zou kunnen... Maar ik denk dat de belastingdienst het bijv. niet pikt als jij bijv. een z dressuur merrie die volop in de sport loopt verkoopt als fokmerrie...

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 11:28

Rianneke schreef:
Ik verwacht dat de stallen hun prijzen amper aan hun klanten kunnen doorberekenen, omdat ze anders klanten verliezen...

Iris82 schreef:

Dat zou kunnen... Maar ik denk dat de belastingdienst het bijv. niet pikt als jij bijv. een z dressuur merrie die volop in de sport loopt verkoopt als fokmerrie...

ook niet als je zegt dat z dressuur nodig was voor het sportpredikaat wat weer belangrijk is voor de fok? :P

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 12:19

Opvallend dat onze regering altijd regels vanuit "Europa" overneemt om prijzen te verhogen en nooit andersom.

Tamsin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 15:15

Opvallend dat "paardenmensen" altijd klagen dat alles zo duur is, nu schijnen ze toch graag BTW te betalen, of zie ik dat verkeerd??? :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 15:18

Dit is toch alleen voor handelsstallen? Ik bedoel, ik heb nog nooit een paard inclusief btw gekocht als particulier van een particulier...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 15:25

Annemiek80 schreef:
ook niet als je zegt dat z dressuur nodig was voor het sportpredikaat wat weer belangrijk is voor de fok?

Daar heb je zeker een punt, maar ik denk dat de belastingdienst soms niet zo soepel zal zijn...

Albert schreef:
Opvallend dat onze regering altijd regels vanuit "Europa" overneemt om prijzen te verhogen en nooit andersom.

En zo maken ze nu meer kapot aan de economie dan dat het beter gaat heb ik het idee :o

floppy001 schreef:
Opvallend dat "paardenmensen" altijd klagen dat alles zo duur is, nu schijnen ze toch graag BTW te betalen, of zie ik dat verkeerd??? :D

Blijkbaar :7
Als je een paard bij een handelsstal zou willen kopen die nu zeg 5000 moet kosten met 6 % btw die zou dan bijna 5700 kosten met 21% :7 Dat vind ik toch best veel extra geld...

En het geld idd alleen voor bedrijfsmatige verkopers... Als particulier zijnde heb je verder niks met btw te maken, alleen moet je het betalen bij aankopen.

Maar waar ik ook een beetje "bang" voor ben is dat ze straks bijv. het voer ook naar 21 % gaan ophogen...

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 20:18

alles word duurder ook als je paard ergens in training is..? 21 procent.. in de opfok staat.. word dat ook 21 procent de rekeningen van alles met je paard..

Annebet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 08:12

Misschien een domme vraag, maar is dit ook van toepassing op paarden die bv. vanuit de VS naar hier geïmporteerd worden?