2013 was het jaar van de waarheid voor de Talentencompetitie voor jonge menpaarden en -pony's. Tijdens de finale en superfinale op de KWPN-terreinen in Ermelo, waar op de KNHS-terreinen tegelijkertijd de Hippiade Mennen plaatsvond (14 september 2013), werden organisatie, medewerkers, juryleden en de 25 finalisten nog eens extra aan de tand gevoeld, want het weer was bar en boos. Toch zijn er twee uitmuntende menpony's en één menpaard komen bovendrijven. Dat zijn Welsh Pony Oldenzijlster Floris, New Forest Pony Rapper ofwel Dex en de tuigpaardgefokte KWPN'er Bernadette.
Lotte Oldenhuis stelde Oldenzijlster Floris (Vlonderzicht's Harm x Drentse AA's Judit) voor. Floris was finalekandidaat in de rubriek vier- tot en met zevenjarige menpaarden en -pony's voor de recreatie. Op zijn dressuurprotocol was het laagste cijfer een 7, voor de galop kreeg hij zelfs een 8,5. De vaardigheidsproef viel met twee 6,5'jes voor het effect van de hulpen en het rijkunstige gevoel iets minder uit, maar voor houding en lichaamsgebruik scoorde Floris dan weer achten. De testrijder was enthousiast en beoordeelde het schimmeltje met twee negens voor talent als menpaard en rijdbaarheid. In het overall klassement staat Floris eenzaam bovenaan want de nummer twee, KWPN'er Belandro die door Marjet Westerhof werd voorgesteld, kwam niet in aanmerking voor de superfinale. De algehele score viel dan ook voor Belandro een stuk lager uit: 57,88%.
In de rubriek vier- en vijfjarigen wedstrijdklasse, kwamen een pony en drie paarden in aanmerking voor de superfinale. New Forester Rapper (Orlando x Kantje's Armando), voorgesteld door Samanta Pijl, had al een mijlpaal op zijn naam geschreven omdat hij van alle voorrondes de hoogste score bij elkaar had gereden. Hij was dus één van de favorieten maar moest in de finale met een schone lei beginnen. Laagste cijfer in de dressuur: een 7,5 voor karakter en werklust. Hoogste cijfer: een negen voor de stap. In de vaardigheid werden houding en lichaamsgebruik met een zes beoordeeld maar daar stonden drie achten tegenover. Tel daar een zeven en een negen van de testrijder bij op en Rapper zat met 79,90% stevig in het zadel. Arabo-Fries Dempsey JW (Sybren Frisian Dark x Jakob 302), met Harry Streutker volgde met 75,87% op een tweede plaats. Hij kreeg zelfs een acht voor talent als menpaard van de testrijder en een negen voor rijdbaarheid. KWPN'er Dynamo (Sunny Boy x Jazz) settelde zich op plek drie. Arie Dibbits scoorde voor geen enkel onderdeel lager dan een zeven en de testrijder bevestigde dat beeld door eveneens twee zevens uit te delen. Tot slot KWPN'er Et Voila (San Dior x Katell), gereden door A. Goekoop (70,67%). Zowel in de dressuur als in de vaardigheid werd het schakelend vermogen met een zes beoordeeld en datzelfde cijfer kreeg Et Voila van de testmenner voor talent als menpaard. Op andere onderdelen scoorde het paard wel bovengemiddeld, zoals in de stap (8.5) en galop (8).
Bernadette en Beron waren de twee enige paarden in de groep zes- en zevenjarigen wedstrijdklasse, die voor de superfinale werden uitgenodigd. Beide zijn tuigpaardgefokte KWPN'ers. Beron (Saffraan x Zilverster) werd voorgesteld door Arjen Holties. Hij kreeg in de dressuur een 8,5 voor de draf en achten voor functioneel exterieur en karakter c.q. werklust. In de vaardigheid werd het schakelend vermogen ook met een acht beoordeeld. De testmenner was iets minder enthousiast en gaf een zeven voor talent als menpaard en een zes voor rijdbaarheid, hetgeen de algehele score op 73,56% bracht, goed voor een tweede plaats. Bernadette (Udo x Fabricius) was één van de weinige paarden met relatief veel buiging in het spronggewricht, ook al ontbrak soms de ruimte naar voren in het achterbeen. Maar we hebben het hier over jonge dieren die alleen hun aanleg moeten tonen en ook dat werd door de testrijder met een acht beoordeeld. De merrie werd voorgesteld door Roos Heijne. De cijferlijst toont een heel gelijkmatig beeld met een 8,5 en 9,0 als uitschieters in de vaardigheid: voor schakelend vermogen en houding/lichaamsgebruik. Bernadette verdient haar titel!
Graag wil ik even reageren op bovenstaand artikel. Hierin staat te lezen dat nr. 2 van de recreatiepaarden slechts een percentage heeft behaald van 57,88%. Dit is onjuist. Dit paard, met o.a. een 9 voor zijn draf en een 8 voor zijn galop, zijn score bedroeg vóór het testrijden 71,67%. Zie het, inmiddels gerectificeerde artikel hierover op www.mensport.nl. Dit paard is niet gereden door een testrijder, omdat de eigenaar in eerste instantie te horen had gekregen niet te hoeven starten in de superfinale. Tijdens de bekendmaking van de deelnemers van de superfinale was de combinatie op het hoofdterrein voor de uitreiking van de prijzen in de klasse L dressuur paarden waarin ze het reserve kampioenschap hadden gewonnen en hebben daardoor heel jammer de superfinale gemist.
Ik vond het al vreemd dat Belandro niet werd nagereden. Wat een paard zeg. Maar naar huis gaan met het reserve kampioenschap op de Hippiade is ook super toch!!
Bedankt Ipsilonka, ik ben ook waanzinnig blij met hem en apetrots op hem. Ik heb contact gehad met de organisatie en ze waren zeer vriendelijke en vonden het erg jammer dat er een misverstand is ontstaan. Belandro is 2x reserve kampioen geworden deze dag en de prijs van de talentencompetitie komt mijn kant nog op. Jij stond vlak bij ons geparkeerd en vanaf het eerste moment dat ik jouw paard zag was is verliefd, wat een gaaf dier en wat liep ze te sjouwen!
Ik heb jou stiekem in Boyl al gezien met de talentencompetitie. Daar vond ik het zo grappig dat je geen wedstrijdklasse durfde te starten, met zo'n gaaf paard Det ging inderdaad maar door, gek paard. Ze heeft zaterdag zo'n 3,5 uur gelopen in totaal, maar gewoon blijven gaan hoor. Ik ben ook erg blij met haar.