Kunstmatige inseminatie biedt hoop voor de Przewalski[video]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Kunstmatige inseminatie biedt hoop voor de Przewalski[video]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 11:43

* http://www.bokt.nl

Afbeelding
Een Przewaski in het wild
Foto: Boktwiki / http://www.treemail.nl
Recent is het eerste Przewalski veulen geboren door middel van kunstmatige inseminatie (KI). Een positieve ontwikkeling voor het oerras dat al jaren bedreigd wordt door uitsterving. Van het ras bestaan er wereldwijd 1.500 stuks, waarvan de meesten in gevangenschap leven. Het merrieveulen is afgelopen juli geboren op het Smithsonian instituut in Virginia, Amerika. Dat meldt National Geographic.

Budhan Pukazhenthi is een onderzoeker bij het Smitsonian: “Przewalski’s zijn anders dan onze gedomesticeerde paarden. We hebben een uitgebreid plan op moeten zetten.” Zeven jaar duurde het voor Pukazhenthi en zijn team. De eerste stap die zij zette was beslissen hoe zij KI bij de wilde dieren konden toepassen. Tweede stap was zorgen dat de inseminatie ook daadwerkelijk leidde tot een zwangerschap. Eerdere KI pogingen faalden, maar vorig jaar paste Pukazhenthi een andere methode toe. Bij deze methode werd de afstand dat het sperma moest afleggen in de baarmoeder geminimaliseerd.

Deze methode werkte en resulteerde dus in het, nog naamloze, merrieveulen. Voor volgend jaar staan er meerdere KI pogingen op het programma.

In de toekomst is het dan mogelijk om sperma en eicellen van dieren van over de hele wereld te combineren. Hierdoor zal er meer genetische variatie optreden binnen de populatie.

Kijk hier voor een video.

pluisje88

Re: Kunstmatige inseminatie biedt hoop voor de Przewalski[video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 12:15

Wat zijn het ook gave paarden! hoop dat ze de populatie weer een beetje op pijl krijgen hierdoor. Zou zonde zijn als dit mooie ras zou uitsterven

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 12:26

Op Peil en niet Pijl, want het is een ding waarmee je met een boog kan afschieten.

Ik vind het prachtige dieren en ik hoop dat het goed gaat.

Toch raar ergens.... wilde paarden worden afgeschoten omdat het er te veel zijn en weer die ene andere wilde oerpaarden voorkomen dat ze uitsterven.

ellenmarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 15:17

Ragdollcat, jammer dat je zo voor schoolmeester speelt.
Zal heel wat mensen afschrikken om zicht te mengen in het gesprek.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 15:39

Goed nieuws en een merrie veulen

Voor zeldzaam rassen zou echt een uitkomst zijn

Hier in Friesland zijn ze ook bezig voor meer vrouwelijke dieren te fokken bij zeldzaam dieren rassen van koeien, schapen en varkens

De ei sprong en juiste temperatuur toe dienen van zaad kan goed bevruchting geven

Maar ook of je een jongen of vrouwelijk dier wilt fokken

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 17:38

Ragdollcat schreef:
Op Peil en niet Pijl, want het is een ding waarmee je met een boog kan afschieten.

Sorry hoor >;)
Als ik menig ander hier op de site zo beroerd zie schrijven dat ik er kippenvel van krijg maak jij je druk om een korte of lange ei? Achja. Boeit eigenlijk ook niet. Het verandert niks aan de inhoud van de boodschap.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 18:50

Heel erg fijn!
Ik heb ze gezien in het gaiapark wat een mooie beesten. :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 20:00

Ik zie bij het gajespark (hihi) enkel die coole koeien als ik weer langskom met Beaut.

Vind het normaal niet zo goed als men zich bemoeit met de natuur, maar dit vind ik wel tof! :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 22:24

Ragdollcat schreef:

Ik vind het prachtige dieren en ik hoop dat het goed gaat.

Toch raar ergens.... wilde paarden worden afgeschoten omdat het er te veel zijn en weer die ene andere wilde oerpaarden voorkomen dat ze uitsterven.

Is toch niks raar aan? Dat diersoort plant zich makkelijker voort dan dit diersoort, zal wel aan de omstandigheden liggen. En om dit dus op peil te houden grijpt de mens in. Het vangen/afschieten van de wilde dieren en het zorgen voor 'nakomelingen' voor dat andere diersoort. Niks raar aan het afschieten, anders begaan deze dieren een langzame pijnlijke dood door een tekort aan voedsel EN/of water.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 00:08

xSlvna schreef:
Vind het normaal niet zo goed als men zich bemoeit met de natuur, maar dit vind ik wel tof! :)

En denk je dat de mens al verder nagedacht heeft over de gevolgen? Tuurlijk niet, uiteindelijk zal het Prezwalski paard weer de dupe worden van het ingrijpen door de mens. Ik heb echt mijn twijfels erover.

Quiir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 10:23

Ach, nu lijkt het nog goed. Laten we maar gewoon afwachten en kijken wat er gebeurt, want wie weet leven er over 10 jaar misschien wel weer overal Przewalski's. Als dat niet zo is, moeten we verder gaan denken. Ik hoop dat er een plan B is.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 11:57

Kom op, er leven net 1500 beestjes, gok 50% merries dus 750 merries, insemineer daar 10% van per jaar en er komen net 75 paardjes bij per jaar, zo snel krijg je geen overschot.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 12:03

Niet soorten en rassen door elkaar haspelen. Het przewalski paard is een ondersóórt, géén ras.
Mensen produceren rassen, de natuur produceert (onder)soorten.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 14-09-13 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 12:04

En dat boeit wie/wat precies...?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 12:07

xSlvna schreef:
En dat boeit wie/wat precies...?

Wel blijkbaar jou niet. Als het onderscheid en het belang daarvan je ontgaat is dat jammer.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 12:14

Ik bedoel alleen maar, heeft dat meerwaarde (of juist niet) voor dit bericht?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 12:24

Het verdwijnen van een ondersoort is een véél groter verlies dan het verdwijnen van een ras.
Rassen zijn per definitie veel jonger dan ondersoorten en hun genetisch materiaal is ook nog vertegenwoordigd in aanverwante rassen.
Daarom is het verlies van bijvoorbeeld het przewalski paard veel ernstiger dan bijvoorbeeld het friese paard om maar wat te noemen. Een ras is mens gemaakt en een vergelijkbaar ras is relatief gemakkelijk terug te fokken. De duizenden jaren evolutie die een ondersoort produceert is wat moeilijker na te doen.

Dus ja, het onderscheid ras/soort is relevant in dit topic, vandaar dat ik er op wees.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 23:54

Al dat negatieve gejank weer op bokt, leuk jongens!

Ik ben blij als ze een ras kunnen behouden dmv nieuwe technologie. Beter dit dan dat een ras na een x aantal jaar echt verloren gegaan is en dan gaan mensen ineens wel zeggen 'als ze daar nu eens iets aan gedaan hadden bestond het ras nog!'
Zo is er altijd wel wat. Ik zou het zeer jammer vinden als dit ras er niet meer was, ook al duurt het jaren voor je een ras volledig uitgeroeid hebt, het kan geen kwaad een paar extra veulens te creëren.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:14

pluisje88 schreef:
Ragdollcat schreef:

Sorry hoor >;)
Als ik menig ander hier op de site zo beroerd zie schrijven dat ik er kippenvel van krijg maak jij je druk om een korte of lange ei? Achja. Boeit eigenlijk ook niet. Het verandert niks aan de inhoud van de boodschap.

Je zou ook iets kunnen opsteken van de tip die je krijgt i.p.v. zo te katten.

Ik vind het een goed idee, maar inderdaad wat er gezegd wordt, dat er elders weer dieren worden afgeschoten, stuit mij toch een beetje tegen de borst...

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:47

Vind het gewoon een beetje jammer van de ondertoon die in het bericht zit. Lijkt me niet nodig. Als je in mijn posts kijkt zul je niet veel fouten tegenkomen. Beetje jammer dat je bij 1x even niet opletten zo op je vingers getikt wordt

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 19:48

Iets opsteken van een simpele typfout? Gaat wel erg ver, hé.
Heeft verder ook geen meerwaarde aan dit topic.

Maar ja, het klopt dat het dubbel is dat het ene ras hulp krijgt en her andere afgeschoten wordt maar als er geen enkel ras 'gered' zou worden stierven er nog meer uit.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 20:26

Het przewalski paard is een ondersoort. Geen ras. Dat er een ras uitsterft boeit vrij weinig, een ondersoort of een soort dat uitsterft des te meer, die vervang je niet zomaar.

Weten wat het verschil is tussen een ras en een (onder)soort is nogal relevant in dit topic en overigens ook basisschool biologie.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 07:16

_San87_ schreef:
Het przewalski paard is een ondersoort. Geen ras. Dat er een ras uitsterft boeit vrij weinig, een ondersoort of een soort dat uitsterft des te meer, die vervang je niet zomaar.

Weten wat het verschil is tussen een ras en een (onder)soort is nogal relevant in dit topic en overigens ook basisschool biologie.

Deze opmerking vind ik dan veel meer een ondertoon hebben met een beledigend randje, maar toch zeg ik, dankjewel voor deze informatie. :D

Als we namelijk wat minder op elkaar katten en wat meer elkaar onderwijzen dan is de wereld een stuk mooier.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 07:24

Het zal wel aan het weer liggen dat zal de stemming wel beïnvloeden ........