Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Nederlands Dagblad
Getrainde lastdieren kunnen volgens Baan tot 120 kilo dragen in moeilijk begaanbaar terrein.
Selka schreef:Citaat:Nederlands Dagblad
Getrainde lastdieren kunnen volgens Baan tot 120 kilo dragen in moeilijk begaanbaar terrein.
Hoe weten zij dit? Wij hier op Bokt zijn nog steeds aan het discussieren over welk ruitergewicht een paard mag dragen, maar defensie beweert 120kg. op iedere rug van wat voor een paard te kunnen gooien?
Ik mag hopen dat hier in NL nooit sprake zal zijn van het nodig hebben van lastdieren want op mijn Shire komt zonder twijfel nooit 120kg te liggen.
liss schreef:ik vraag me af of dit nog van deze tijd is....
_Mondy_ schreef:liss schreef:ik vraag me af of dit nog van deze tijd is....
De gebieden waar zij vaak werken zijn vaak niet te bereiken met het normale vervoer. Zij leggen dus grote afstanden te voet af. Ik kan je zeggen dat de bepakking die zij op hun ruggen dragen behoorlijk zwaar zijn voor een mens en dat het voor hun ruggen ed een hele slimme zet is om dieren ervoor te gebruiken.
Ga er maar vanuit dat er heel erg goed gekeken gaat worden naar het welzijn van de dieren, ten eerste omdat dat natuurlijk voorop staat maar ook omdat de dieren het zo lang mogelijk moeten volhouden daar. Ze hebben er niks aan om ze teveel te belasten om vervolgens na een aantal km weer zelf met alles te moeten lopen. Wat de dieren op krijgen zal dus ook zijn wat die mannen zelf op hun rug zouden hebben hangen.
Selka schreef:@Mirgino, dat betekent toch niet dat Gohya dat niet veel mag vinden?
Daarnaast, misschien heb je geluk?
Ben helaas eigenaar geweest van een paard met een kapotte rug en dan ga je toch heel anders naar zaken zoals gewicht kijken. Zelf zou ik dan dus nooit dit gewicht mijn paard laten dragen.
@Mondy, maar dat er veel paarden aan dat gewicht zitten maakt het toch niet goed?
gohya schreef:Een ruiter van 100 kilo is tóch anders dan een lading van 100 kilo!
Een ruiter gaat met de bewegingen mee van een paard,een lading niet.
Als een ruiter van 100kilo niet mee gaat in de bewegingen en bonkt op de rug van het paard,geloof me,dat paard zal niet lang de rug heel houden.
gohya schreef:Een ruiter van 100 kilo is tóch anders dan een lading van 100 kilo!
Als een ruiter van 100kilo niet mee gaat in de bewegingen en bonkt op de rug van het paard,geloof me,dat paard zal niet lang de rug heel houden.
EliseBrouwer schreef:gohya schreef:Een ruiter van 100 kilo is tóch anders dan een lading van 100 kilo!
Voordeel is wel dat het hoogstwaarschijnlijk veel stappen is.. Dan kun je beter rondstappen met een lading van 100 kg
dan een stuk draven met een lange mannelijke ruiter van 100 kg die voor het eerst van zijn leven op een paard zit
gohya schreef:EliseBrouwer schreef:
Voordeel is wel dat het hoogstwaarschijnlijk veel stappen is.. Dan kun je beter rondstappen met een lading van 100 kg
dan een stuk draven met een lange mannelijke ruiter van 100 kg die voor het eerst van zijn leven op een paard zit
Ja das waar,dat scheelt idd. veel.
Maar ook in stap ga ik met de beweging mee van me paard.
Of is dat raar?