Mariniers trainen met paard als lastdier

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Reneee

Mariniers trainen met paard als lastdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 15:10

Nederlands Dagblad

Tien mariniers oefenen deze week in Utrecht hoe ze paarden kunnen gebruiken als lastdieren. "Juist mariniers opereren vaak op plekken waar je niet met voertuigen kunt komen", legt instructeur van de mariniers Steven Baan uit op de site van Defensie. De edele dieren moeten onder meer mortieren en antitankwapens meedragen.

De paarden trainen met een gewicht van rond de tachtig kilo. Daarbij mag worden aangetekend dat het vervoeren van een last meer inspanning van een paard vraagt dan het vervoeren van een ervaren ruiter. Die weet namelijk hoe hij moet meebewegen om het paard niet in de weg te zitten. Getrainde lastdieren kunnen volgens Baan tot 120 kilo dragen in moeilijk begaanbaar terrein.

De mariniers krijgen een stoomcursus dierverzorging van instructeurs en dierenartsen van Defensie. Daarna leren ze onder meer hoe ze met de dieren moeten werken. Ook krijgen ze les in de verzorging van de vacht en de hoeven. Aan het opzadelen en aanbrengen van de lading wordt ook aandacht besteed. “Het loopt voor de dieren niet lekker als de ene kant veel zwaarder is als de andere kant”, aldus Baan.

Voor de training op het militaire oefenterrein De Vlasakkers wordt geput uit handboeken van de Duitse Gebirgsjäger en Engelse eenheden die altijd met lastdieren zijn blijven werken. De zadels die worden gebruikt zijn geleend van het Verenigd Koninkrijk en stammen nog uit de Eerste Wereldoorlog.

Defensie gaat geen dieren aanschaffen om mee te nemen naar eventuele missies. “We willen juist lokale dieren. Die zijn aangepast aan de plaatselijke klimaatomstandigheden en voeding”, schrijft Baan.

De lessen zijn er ook op gericht om met uiteenlopende lastdieren te kunnen werken. “Van paarden, ezels en muilezels tot bij wijze van spreken kamelen.” Voor de training wordt ook gebruikgemaakt van ‘lokale lastdieren’, namelijk vijf paarden van een nabijgelegen manege.

Tijdens de missie in de Afghaanse provincie Kunduz werkten Nederlandse mariniers al met ezels. Toen is volgens Baan ontdekt dat er wel wat kennis nodig is om met lastdieren te werken. “Als je bij een onwillig dier bijvoorbeeld gaat duwen, werkt dat alleen maar averechts.”

In Nieuw-Guinea werkten mariniers tot in de jaren vijftig met lastdieren. “Dat pakken we nu weer op.”

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 15:43

Citaat:
Nederlands Dagblad

Getrainde lastdieren kunnen volgens Baan tot 120 kilo dragen in moeilijk begaanbaar terrein.

Hoe weten zij dit? Wij hier op Bokt zijn nog steeds aan het discussieren over welk ruitergewicht een paard mag dragen, maar defensie beweert 120kg. op iedere rug van wat voor een paard te kunnen gooien?

Ik mag hopen dat hier in NL nooit sprake zal zijn van het nodig hebben van lastdieren want op mijn Shire komt zonder twijfel nooit 120kg te liggen.

gohya

Re: Mariniers trainen met paard als lastdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 16:00

Ook ik vind het erg veel, 120 kilo!
Ik vind trouwens 100 kilo al erg veel.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 16:01

ik vraag me af of dit nog van deze tijd is....

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 16:04

@Gohya, inderdaad 100kg is ook erg veel. Vraag me af welke DA's defensie raadpleegd..

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 16:09

Selka schreef:
Citaat:
Nederlands Dagblad

Getrainde lastdieren kunnen volgens Baan tot 120 kilo dragen in moeilijk begaanbaar terrein.

Hoe weten zij dit? Wij hier op Bokt zijn nog steeds aan het discussieren over welk ruitergewicht een paard mag dragen, maar defensie beweert 120kg. op iedere rug van wat voor een paard te kunnen gooien?

Ik mag hopen dat hier in NL nooit sprake zal zijn van het nodig hebben van lastdieren want op mijn Shire komt zonder twijfel nooit 120kg te liggen.

Er staat dat getrainde dieren tot 120 kilo kunnen dragen. Dat betekend niet dat op elk willekeurig dier 120 kilo gegooid kan worden en er maar vanuit gegaan moet worden dat die wel even een rondje de berg op lopen.

Er staat ook in de tekst dat ze lokale dieren gaan gebruiken. In gebieden waar het voor militairen al nodig is om lastdieren te gaan gebruiken zullen ook de locals deze dieren wel gebruiken waardoor er ook geen training van het paard nodig is. Alleen training van de aan westerse manier van vervoer gewende militairen, wat nu dus gebeurd.
Ik vind het wel een interessante ontwikkeling. Zeker in de oorlogsgebieden zal er niet vaak een keurige snelweg liggen..

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 16:11

@RianneH, oke prima getrainde dieren. Maar waar komt dan nog steeds dat gewicht vandaan?

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 16:11

liss schreef:

De gebieden waar zij vaak werken zijn vaak niet te bereiken met het normale vervoer. Zij leggen dus grote afstanden te voet af. Ik kan je zeggen dat de bepakking die zij op hun ruggen dragen behoorlijk zwaar zijn voor een mens en dat het voor hun ruggen ed een hele slimme zet is om dieren ervoor te gebruiken.
Ga er maar vanuit dat er heel erg goed gekeken gaat worden naar het welzijn van de dieren, ten eerste omdat dat natuurlijk voorop staat maar ook omdat de dieren het zo lang mogelijk moeten volhouden daar. Ze hebben er niks aan om ze teveel te belasten om vervolgens na een aantal km weer zelf met alles te moeten lopen. Wat de dieren op krijgen zal dus ook zijn wat die mannen zelf op hun rug zouden hebben hangen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 16:12

Getraind of niet,die rug draagt wel 120 kilo!

stoltur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 16:12

Dit is helemaal niet nieuw. Nog niet zo heel lang geleden waren ze ook op oefening in 1 van de Scandinavische landen en gebruikten ze ook paarden voor de last te vervoeren.
Jammer dat ik die boekjes van defensie altijd gelijk weggooi anders had ik dat artikel wel even willen kopiëren.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 16:14

_Mondy_ schreef:
liss schreef:

De gebieden waar zij vaak werken zijn vaak niet te bereiken met het normale vervoer. Zij leggen dus grote afstanden te voet af. Ik kan je zeggen dat de bepakking die zij op hun ruggen dragen behoorlijk zwaar zijn voor een mens en dat het voor hun ruggen ed een hele slimme zet is om dieren ervoor te gebruiken.
Ga er maar vanuit dat er heel erg goed gekeken gaat worden naar het welzijn van de dieren, ten eerste omdat dat natuurlijk voorop staat maar ook omdat de dieren het zo lang mogelijk moeten volhouden daar. Ze hebben er niks aan om ze teveel te belasten om vervolgens na een aantal km weer zelf met alles te moeten lopen. Wat de dieren op krijgen zal dus ook zijn wat die mannen zelf op hun rug zouden hebben hangen.

Tenzij er genoeg reserve dieren zijn? Ik krijg de film War Horse toch maar niet uit mijn hoofd bij dit artikel..

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 16:17

@Selka ik weet hoe het er aantoe gaat bij defensie. Er wordt niet zomaar luchtig over dit soort dingen gedaan. Nadeel van defensie is dat er te weinig info naar buiten wordt gebracht waardoor er vaak verkeerde conclusies getrokken kunnen worden.
War horse is iets totaal anders ;)
Andere tijd en ander verhaal.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 16:29

gohya schreef:
Ook ik vind het erg veel, 120 kilo!
Ik vind trouwens 100 kilo al erg veel.

>;) mijn paard draagt dit gewicht dagelijks

ik weeg 84kg en zadel zo`n 14kg
ik kan je zeggen dat hij er geen last van heeft, elk jaar na gekeken word en compliment van de osteo krijgt hoe goed zijn rug en alles is.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 16:36

Je bent me net voor mirgino, ik denk dat vele paarden wel rond dit gewicht zitten :j
Zolang er in de gaten wordt gehouden wat het dier aankan komt dat ook echt wel goed.
De dieren daar zullen sowieso dragen wat die mannen zelf meenemen en miss wat extra. Maar ze zullen niet overbelast worden (tja dat kan natuurlijk altijd gebeuren onder elke omstandigheden)
Het gaat hier wel om het korps, alles wat zij doen gaat in de perfectie, zeker op missie. Dan laten ze hier geen steken vallen ;) Wat ik zeg, het is voor hun een ramp als het fout zou aflopen door slechte keuzes.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 16:39

@Mirgino, dat betekent toch niet dat Gohya dat niet veel mag vinden?
Daarnaast, misschien heb je geluk?

Ben helaas eigenaar geweest van een paard met een kapotte rug en dan ga je toch heel anders naar zaken zoals gewicht kijken. Zelf zou ik dan dus nooit dit gewicht mijn paard laten dragen.

@Mondy, maar dat er veel paarden aan dat gewicht zitten maakt het toch niet goed?

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 16:46

@selka ik bedoel er mee dat veel dieren dat gewicht wel degelijk kunnen dragen (ken er genoeg voorbeelden van).
Hoe dan ook het preciese gewicht van wat er op de dieren gaat is afhankelijk van de dieren die ze daar gaan gebruiken. Wij weten dus niet welk gewicht er dus gebruikt gaat worden.

edit er wordt getraind met 80 kg , denk even in dat sommige marns met een gewicht van 30-45 kg op hun rug lopen.. Lijkt mij dan geen probleem voor de dieren. 80 kg is sowieso geen raar gewicht voor de meeste paarden

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 16:51

Selka schreef:
@Mirgino, dat betekent toch niet dat Gohya dat niet veel mag vinden?
Daarnaast, misschien heb je geluk?

Ben helaas eigenaar geweest van een paard met een kapotte rug en dan ga je toch heel anders naar zaken zoals gewicht kijken. Zelf zou ik dan dus nooit dit gewicht mijn paard laten dragen.

@Mondy, maar dat er veel paarden aan dat gewicht zitten maakt het toch niet goed?

tuurlijk mag iedereen dat veel vinden, lees ook weleens dat 80kg teveel is

maar een paard kan veel hebben hoor, heeft niks met mijn geluk te maken :n
neem de gemiddelde western ruiter maar, mijn zadel is nog licht vergeleken met de meeste zadels
heb hiervoor een werkzadel van 23kg gehad ,op een draver en ik woog toen 73kg denk ik

en een kapotte rug hoeft niet door een zwaardere ruiter te komen :? er kunnen zoveel oorzaken zijn.

maar ik vind dat er erg snel geroepen en gewezen word naar zwaardere ruiter en rugproblemen bij paarden.
maar goed dit is mijn mening hoor.

ik vind het niet teveel :D

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 17:23

Een ruiter van 100 kilo is tóch anders dan een lading van 100 kilo!
Een ruiter gaat met de bewegingen mee van een paard,een lading niet.
Als een ruiter van 100kilo niet mee gaat in de bewegingen en bonkt op de rug van het paard,geloof me,dat paard zal niet lang de rug heel houden.

Oyeru

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 17:36

Het gaat toch ook om trekken niet om dragen of lees ik nou heel verkeerd?

Edit: Zie nu dat er dragen staat ja, hoe willen ze een mortier óp een paard zetten??

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 17:45

gohya schreef:
Als een ruiter van 100kilo niet mee gaat in de bewegingen en bonkt op de rug van het paard,geloof me,dat paard zal niet lang de rug heel houden.

Ik denk eigenlijk niet dat een lastdier in zo'n situatie veel draaft of galoppeert waardoor bonken al minimaal voor zal komen. Bovendien zal het met goed passend tuig en een correcte manier van bepakken allemaal wel vrij stevig op het paard zitten. Vooral als de paarden ook explosieven moeten dragen neem ik aan dat dat allemaal netjes vast zit, je wilt immers niet met zijn alle ontploffen als je paard een keer schrikt :)*

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 17:55

Ezels en paarden in de derde wereld werken vele malen harder.

Kleine ezeltjes in de steenfabrieken dragen 12 uur per dag, 7 dagen per week, in de brandende zon, ladingen stenen. En dat zonder goede (medische) verzorging, eten en voldoende drinken, zonder juiste hoofdstellen/tuig etc.
www.brooke.nl kan nog heel wat donaties gebruiken om gratis medische verzorging en kennis uit te delen op deze plaatsen.

Het gaat hier om goed getrainde, goed verzorgde paarden, die af en toe een last moeten dragen. Zo erg is dat in mijn ogen nu ook weer niet.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 18:02

gohya schreef:

Voordeel is wel dat het hoogstwaarschijnlijk veel stappen is.. Dan kun je beter rondstappen met een lading van 100 kg
dan een stuk draven met een lange mannelijke ruiter van 100 kg die voor het eerst van zijn leven op een paard zit ;-)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 19:33

EliseBrouwer schreef:
gohya schreef:

Voordeel is wel dat het hoogstwaarschijnlijk veel stappen is.. Dan kun je beter rondstappen met een lading van 100 kg
dan een stuk draven met een lange mannelijke ruiter van 100 kg die voor het eerst van zijn leven op een paard zit ;-)

Ja das waar,dat scheelt idd. veel.
Maar ook in stap ga ik met de beweging mee van me paard.
Of is dat raar?

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 19:45

Super gaaf! Leuk al die pk's die onder de motorkap zitten, toch kun je soms niet zonder de echte pk :D
En weet uit ervaring dat het die dieren aan niks zullen ontbreken!

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 19:56

gohya schreef:
EliseBrouwer schreef:

Ja das waar,dat scheelt idd. veel.
Maar ook in stap ga ik met de beweging mee van me paard.
Of is dat raar?

Nee hoor, dat is niet raar ;-)

Wat ik even wilde benadrukken is dat er nog meerdere factoren meespelen.
Het is niet zo dat je 100 kg lading op een paard neerlegt en een uur lang intensief
laat trainen (zoals de wedstrijdruiter dat soms/regelmatig/altijd (vul maar in) doet).

Ook wat het gewicht zelf betreft bekijk ik het toch graag in relatie met de hoeveelheid inspanning
die geleverd wordt.

Als ik bijvoorbeeld mag kiezen tussen een uur stevig sporten met 13 kg op mijn rug of 2 uur
wandelen met 16 kg. Draag ik graag de 16 kg op mijn rug!

Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar ik merk dat ik te ingewikkeld wil gaan schrijven, hierna
veel wegstreep en mijn zinnen hierdoor onduidelijk worden..

Ik geloof dat ik zo maar eens moet gaan slapen :')