Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
jorika1986 schreef:Och mijn hemel wat verschrikkelijk!
Sammie schreef:http://www.nieuwsblad.be / http://www.belga.be
Een gezond paard kan in principe tot min 18 graden vrieskou verdragen. Maar de verzorging is belangrijk. ‘Krijgen ze voldoende voedsel om energie op te doen? Krijgen ze drinkbaar water? En is er genoeg beschutting? '
'
ElsB schreef:Tja, mijn tinkers staan ook buiten zonder deken; zieluhg! Maar ik weet van een vriend van mij, die daar een stal heeft gehad, dat er in Belgie wel meer mensen zijn die paarden puur als gebuiksvoorwerp zien dan in NL.
soesita schreef:jorika1986 schreef:Och mijn hemel wat verschrikkelijk!
Overdrijven is ook een vak.![]()
Er staat: "tien meldingen". Er staat niet: "tien gevallen van verwaarlozing."
We weten allemaal dat er veel meldingen gemaakt worden door mensen die geen verstand van paarden hebben
en de arme paardjes in de kou zo zielig vinden.
Laat de mensen maar meldingen maken; elk geval van echte verwaarlozing dat hierbij aan het licht komt maakt dat er paarden geholpen kunnen worden. Maar laat de dierenbescherming de mensen die bellen ook uitleggen waar het echt op aankomt: dat de paarden goed doorvoed en gezond zijn, zich kunnen bewegen, gezelschap hebben en dat het drinkwater dagelijks ijsvrij gemaakt wordt. Daar leren de mensen van en het schaadt niemand. Kost alleen een telefoontje. Alles OK toch?
Peterina schreef:Zegt dan meer over de locatie waar je vriend was en je vriend zelf. Veralgemene is heel makkelijk maar niet altijd op zijn plaats!
betadine schreef:ElsB, dat is toch de in belgie courantste manier om paarden te houden ?
Ik ken geen enkele manege waar paarden dagelijks buiten komen. Toch in mijn streek niet !
Gini schreef:Bij ieder gelijkaardig nieuwsbericht weet je zo al welke reacties gaan komen. En dat vind ik raar.
Liever 10 overbodige meldingen dan 1 melding te laat of niet, toch?
En natuurlijk is het niet leuk als ze voor jouw deur staan, maar als alles in orde is laat je dat toch met plezier zien.
En als ze meerdere keren voor jouw deur staan, kan je (en oeps nu ga ik misschien iets ergs zeggen) maar kan je misschien eens objectief naar jouw paarden kijken. Zijn er dingen die misschien verbeterd kunnen worden? Wat zouden de redenen zijn dat mensen zo dikwijls bellen voor jouw paarden? Zijn er misschien aanwijzingen?
Niet dat je daarom meteen een verwaarlozer bent en je paarden moet ophokken. Maar ik moet zeggen dat ik een paard in een bevroren, hobbelige wei zonder ook maar een vierkante meter vlak ook wel jammer vind. Uiteraard geen mishandeling of verwaarlozing, maar toch een verbeterpunt.
Komaan mensen, verhoogd dierenwelzijn (tot in de details), daar kan niemand toch op tegen zijn?
betadine schreef:HorsePhoto, ik ook dan ? In mijn omgeving echt geen enkele stal die weidegang biedt. Zeker in de winter niet, want hun gras wordt dan kapot gelopen en komt dan nooit meer terug![]()
In belgie hebben de meeste stallingen het heel goed begrepen. Weinig investeren en zo veel mogelijk paarden stallen...
Ik zag sommige paarden weken aan stuk in hun stal staan zonder buiten te komen of gereden te worden en iedereen vond dat maar normaal dus de gedachtengang van paarden=dagelijks beweging is hier zeker nog niet ingeburgerd.