België: Tien meldingen verwaarlozing van paarden per dag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

België: Tien meldingen verwaarlozing van paarden per dag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 10:23

www.nieuwsblad.be / www.belga.be

Elke dag krijgt de dienst Dierenwelzijn van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid tien meldingen binnen van paarden die verwaarloosd worden. Dat zegt diensthoofd Eric Van Tilburgh van Dierenwelzijn. Woensdag werden vijf paarden in Sint-Katelijne-Waver in beslag genomen. ‘Een ernstig geval van dierenverwaarlozing', zegt dr. Van Tilburgh.
De in beslag genomen paarden zijn overgebracht naar het opvangcentrum ‘The Old Horse Lodge' in Laarne. ‘De dieren werden onvoldoende gevoederd. Hun drinkwater was bevroren, er was op de wei geen enkele beschutting voor de dieren, en ze waren ziek. Een veulen was zo mager dat het niet meer op zijn benen kon staan, en het stond vol doorligwondes', zegt Eric Van Tilburgh.

De ongeveer tien inspecteurs van de dienst Dierenwelzijn zijn permanent te velde om klachten te controleren. ‘Elke dag zijn er minstens tien meldingen van verwaarlozing', zegt Van Tilburgh. ‘Mensen die uit burgerzin en dierenliefde contact opnemen met onze diensten.'

Een gezond paard kan in principe tot min 18 graden vrieskou verdragen. Maar de verzorging is belangrijk. ‘Krijgen ze voldoende voedsel om energie op te doen? Krijgen ze drinkbaar water? En is er genoeg beschutting? '

Door de crisis zijn de prijzen van paarden de voorbije twee jaar gedaald, zegt Jan Eyckmans van de dienst Dierenwelzijn. ‘Niet alleen zijn er daardoor veel paardeneigenaren bijgekomen, ze beseffen ook vaak niet bij de aanschaf hoe duur het onderhoud en de verzorging van paarden uiteindelijk is. Daardoor zien we nu vaker schrijnende gevallen van paardenverwaarlozing.'

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 10:30

Och mijn hemel wat verschrikkelijk!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 11:08

jorika1986 schreef:

Overdrijven is ook een vak. :+

Er staat: "tien meldingen". Er staat niet: "tien gevallen van verwaarlozing."
We weten allemaal dat er veel meldingen gemaakt worden door mensen die geen verstand van paarden hebben
en de arme paardjes in de kou zo zielig vinden.
Laat de mensen maar meldingen maken; elk geval van echte verwaarlozing dat hierbij aan het licht komt maakt dat er paarden geholpen kunnen worden. Maar laat de dierenbescherming de mensen die bellen ook uitleggen waar het echt op aankomt: dat de paarden goed doorvoed en gezond zijn, zich kunnen bewegen, gezelschap hebben en dat het drinkwater dagelijks ijsvrij gemaakt wordt. Daar leren de mensen van en het schaadt niemand. Kost alleen een telefoontje. Alles OK toch?

ElsB

Re: België: Tien meldingen verwaarlozing van paarden per dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 14:38

Tja, mijn tinkers staan ook buiten zonder deken; zieluhg! Maar ik weet van een vriend van mij, die daar een stal heeft gehad, dat er in Belgie wel meer mensen zijn die paarden puur als gebuiksvoorwerp zien dan in NL.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 14:41

Tja ze kunnen ook goed overdrijven hoor!! En nu zullen er zeker nog meldingen bij komen nadat het in het nieuws geweest is!! Een paard kan gerust met dit weer ook buiten lopen zolang ze een afdak, water en hooi hebben... Het werd op het nieuws al aangegeven dat het zielig is als ze buitenlopen (en zeker zonder schuilmogelijkheid).. En een stal wel perfect normaal is -O- . Tja dan krijg je zeker terug heel veel meldingen..

Mijn paard loopt de klok rond op de wei en wil zelfs niet eens in haar stal staan. Ze heeft wel vers water en onbeperkt hooi..

Noek_Bronco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 14:44

ElsB: Dat is wel een beetje flauw. Ik ben zelf van België en zit ook al een poosje in de paardenwereld, en van de eerste tot de laatste mens die ik bij de paarden ken, zien hun paarden als hun 'vrienden' net als hun hond, en niet als gebruiksvoorwerp..
Je hoort me wel niet zeggen dat er absoluut geen mensen zijn die hun paard als gebruiksvoorwerp ziet, maar heus niet zoveel hoor! Ik denk dat België en Nederland op dat vlak wel op hetzelfde niveau zitten..

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 14:44

Sammie schreef:
http://www.nieuwsblad.be / http://www.belga.be

Een gezond paard kan in principe tot min 18 graden vrieskou verdragen. Maar de verzorging is belangrijk. ‘Krijgen ze voldoende voedsel om energie op te doen? Krijgen ze drinkbaar water? En is er genoeg beschutting? '

'

Dat is niet helemaal waar. Het is hier nu al een week -23 en mijn heren staan gewoon buiten. Ze lijken zich er niet aan te storen in ieder geval.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 14:47

ElsB schreef:
Tja, mijn tinkers staan ook buiten zonder deken; zieluhg! Maar ik weet van een vriend van mij, die daar een stal heeft gehad, dat er in Belgie wel meer mensen zijn die paarden puur als gebuiksvoorwerp zien dan in NL.

Erg ver van mijn bed om zo'n algemene kommentaar te geven. Het is ook algemeen bekend dat er veel meer meldingen en zaken van verwaarlozing zijn in Nederland dan in Belgie dus zorg van de gebruiksvoorwerpen ligt toch waarschijnlijk hoger dan in Nederland :(:)

Heb zelf drie dagen geleden de politie op stal gehad nav een melding omdat mijn 'arme paarden buiten in de sneeuw aan het graven waren om iets te eten' :D
Ze hebben een wei gekregen waar ze weten dat er gras on de sneeuw ligt dus laten ze hun hooi onder de afdak liggen en gaan ijverig graven om aan het gras te kunnen! Politie moest er mee lachen toen ze de 25-jarige bezig zagen. :D

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:02

Ik heb de politie al over de vloer gehad.
Iemand uit de omgeving klaagt (2de x) bij de politie dat mijn paarden verwaarloost worden.
Ze krijgen onbeperkt hooi, dagelijks drinkwater, onderhoudsbrok en staan allemaal goed in hun vacht, nu voel ik me gewoon slecht. Ik zou bijna mijn paarden naar een stal brengen voor een ander een plezier te doen. Op geen enkele stal in de buurt mogen paarden naar buiten dus dan zouden ze sowieso hun dagen moeten slijten in een 4x3 stal...
Vind het rot dat ik nu als een mishandelaar wordt gezien in mijn buurt en dat de politie dan maar de straat afgaat op zoek achter de eigenaar van die "verwaarloozde" paarden. Ik heb die weide vorig jaar gekocht en het schuilhok is in aanbouw, ze kunnen al uit de wind gaan staan, maar het dak moet nog bevestigd worden (wat natuurlijk niet gaat met dit weer)... -O-
Van mij mogen ze ook de overbezorgde onruststokers eens op hun plaats wijzen, iedereen mag zomaar iemand betichten...

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:05

Ik wilde niemand beledigen hoor. Mijn vriend komt zelf uit Belgie maar vond ' t erg moeilijk om daar, na een aantal jaren in NL, weer te aarden in de paardenwereld. Hij trof er zeer veel mensen die hun paard bijvoorbeeld dagen of zelfs weken alleen in hun box lieten staan omdat ze geen zin of tijd hadden om te rijden. Zelfs buiten zetten was te veel moeite. Uiteraard geldt dat niet voor iedereen in Belgie!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:07

Zegt dan meer over de locatie waar je vriend was en je vriend zelf. Veralgemene is heel makkelijk maar niet altijd op zijn plaats!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:08

Bij ieder gelijkaardig nieuwsbericht weet je zo al welke reacties gaan komen. En dat vind ik raar.
Liever 10 overbodige meldingen dan 1 melding te laat of niet, toch?
En natuurlijk is het niet leuk als ze voor jouw deur staan, maar als alles in orde is laat je dat toch met plezier zien.
En als ze meerdere keren voor jouw deur staan, kan je (en oeps nu ga ik misschien iets ergs zeggen) maar kan je misschien eens objectief naar jouw paarden kijken. Zijn er dingen die misschien verbeterd kunnen worden? Wat zouden de redenen zijn dat mensen zo dikwijls bellen voor jouw paarden? Zijn er misschien aanwijzingen?
Niet dat je daarom meteen een verwaarlozer bent en je paarden moet ophokken. Maar ik moet zeggen dat ik een paard in een bevroren, hobbelige wei zonder ook maar een vierkante meter vlak ook wel jammer vind. Uiteraard geen mishandeling of verwaarlozing, maar toch een verbeterpunt.

Komaan mensen, verhoogd dierenwelzijn (tot in de details), daar kan niemand toch op tegen zijn?
Laatst bijgewerkt door Gini op 18-01-13 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

jorika1986

soesita schreef:
jorika1986 schreef:

Overdrijven is ook een vak. :+

Er staat: "tien meldingen". Er staat niet: "tien gevallen van verwaarlozing."
We weten allemaal dat er veel meldingen gemaakt worden door mensen die geen verstand van paarden hebben
en de arme paardjes in de kou zo zielig vinden.
Laat de mensen maar meldingen maken; elk geval van echte verwaarlozing dat hierbij aan het licht komt maakt dat er paarden geholpen kunnen worden. Maar laat de dierenbescherming de mensen die bellen ook uitleggen waar het echt op aankomt: dat de paarden goed doorvoed en gezond zijn, zich kunnen bewegen, gezelschap hebben en dat het drinkwater dagelijks ijsvrij gemaakt wordt. Daar leren de mensen van en het schaadt niemand. Kost alleen een telefoontje. Alles OK toch?

Bedoelde het niet zo. Was meer over de aangetroffen paarden o.a. het veulen dat niet meer kon staat.

betadine

ElsB, dat is toch de in belgie courantste manier om paarden te houden ?
Ik ken geen enkele manege waar paarden dagelijks buiten komen. Toch in mijn streek niet !

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:11

Peterina schreef:
Zegt dan meer over de locatie waar je vriend was en je vriend zelf. Veralgemene is heel makkelijk maar niet altijd op zijn plaats!

Idd, dit soort volk zal je evengoed ook in Nederland aantreffen denk ik.

Ik las een artikel uit het nieuwsblad waar ze letterlijk hadden gezet dat de nieuwe wet voorschrijft dat paarden 's nachts binnen moéten staan. Maar dat zegt de wetgeving helemaal niet :n . Jammer genoeg is goede journalistiek erg zeldzaam...

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:18

betadine schreef:
ElsB, dat is toch de in belgie courantste manier om paarden te houden ?
Ik ken geen enkele manege waar paarden dagelijks buiten komen. Toch in mijn streek niet !

Mijn paard heeft ook jaren op een stal zonder weidegang gestaan, maar dan zorgde ik er wel voor dat hij minimaal 2x per dag zn box uit kwam. Als ik zelf niet kon komen, regelde ik iemand anders. Dat is je plicht als je een paard aanschaft, dat vind ik tenminste.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:20

Gini schreef:
Bij ieder gelijkaardig nieuwsbericht weet je zo al welke reacties gaan komen. En dat vind ik raar.
Liever 10 overbodige meldingen dan 1 melding te laat of niet, toch?
En natuurlijk is het niet leuk als ze voor jouw deur staan, maar als alles in orde is laat je dat toch met plezier zien.
En als ze meerdere keren voor jouw deur staan, kan je (en oeps nu ga ik misschien iets ergs zeggen) maar kan je misschien eens objectief naar jouw paarden kijken. Zijn er dingen die misschien verbeterd kunnen worden? Wat zouden de redenen zijn dat mensen zo dikwijls bellen voor jouw paarden? Zijn er misschien aanwijzingen?
Niet dat je daarom meteen een verwaarlozer bent en je paarden moet ophokken. Maar ik moet zeggen dat ik een paard in een bevroren, hobbelige wei zonder ook maar een vierkante meter vlak ook wel jammer vind. Uiteraard geen mishandeling of verwaarlozing, maar toch een verbeterpunt.

Komaan mensen, verhoogd dierenwelzijn (tot in de details), daar kan niemand toch op tegen zijn?

Zo is dat!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:23

Jeetje wat een geblunder van die journalisten...

Het is me in belgie idd opgevallen dat het niet aanbieden van weidegang heel normaal is, triest vind ik het. (Uitzonderingen daargelaten.)

Verder zijn er zelfs mensen met paarden die vinden dat het zielig is dat mijn beesten kunnen kiezen tussen schuilstal en paddock, en dan buiten gaan staan.
Tja, dat doen ze toch echt zelf hoor.

adesso

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:29

10 meldingen ja maar daarom zijn het niet 10 gevallen

hoe vaak een kennis van mij wel niet de politie bij haar krijgt omdat de paarden verwaarloosd zijn
ze staan op een grote weide die kaal was gegeten paarden rollen zich hangen vol modder.. mensen bellen de politie al en zegge ze krijgen geen eten of drinken en zien er vies uit
mijn kennis legt iedere dag voldoende hooi en 2 volle kuipen zuiver water?

waarom bellen als het niet echt nodig is? kijk eerst eens tegoei voordat men oordeelt?

veel vinden mijn pony zielig omdat ze in de wei staat met een schuilstal zo groot als een garage voor een auto, heeft meer als voldoende hooi want heb in de schuilstal liggen en buiten zodat ze kan kiezen een volle bak water in de schuilstal omdat deze dan minder snel bevriest binnen als buiten vind ik zelf
mijn pony word gek als ze op stal word gezet ze steigert bijt in poort... dus ja binnen opsluiten in een stal geen oplossing
en nog zeggen dat beestje moet in een stal het heeft koud is de mensen hun redenering...

HorsePhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:30

ElsB, ik ken geen enkele belg die zijn paarden verwaarlozen of als objecten zien... In Nederland heb je dat ook dus je hoeft niet enkel met de vinger naar België te wijzen.

En over dat bevroren water: wij hebben teminste slimme paarden die het ijs met hun hoeven breken :')

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:38

HorsePhoto, ik ook dan ? In mijn omgeving echt geen enkele stal die weidegang biedt. Zeker in de winter niet, want hun gras wordt dan kapot gelopen en komt dan nooit meer terug :+
In belgie hebben de meeste stallingen het heel goed begrepen. Weinig investeren en zo veel mogelijk paarden stallen...
Ik zag sommige paarden weken aan stuk in hun stal staan zonder buiten te komen of gereden te worden en iedereen vond dat maar normaal dus de gedachtengang van paarden=dagelijks beweging is hier zeker nog niet ingeburgerd.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:50

ook hier in de streek wordt er anders tegen paarden aangekeken door Belgen.
Nederlanders zien een paard meer als huisdier terwijl de Belgen ,in ieder geval in deze streek, paarden meer zien als vee.
Dat wil niet zeggen dat ze niet goed voor hun dieren zorgen, maar de benadering is wel anders.

Triest dat er weer paarden slecht verzorgd worden, maakt niet uit waar en in welk land, in ieder geval fijn dat er iets aan gedaan wordt.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 17:03

Spatter omschrijft het beter dan ik deed, denk ik. En ik heb nooit beweerd dat er in Nl geen mensen zijn die hun paard verwaarlozen, Horsephoto. Ik weet wel beter!

merrylegsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:09

betadine schreef:
HorsePhoto, ik ook dan ? In mijn omgeving echt geen enkele stal die weidegang biedt. Zeker in de winter niet, want hun gras wordt dan kapot gelopen en komt dan nooit meer terug :+
In belgie hebben de meeste stallingen het heel goed begrepen. Weinig investeren en zo veel mogelijk paarden stallen...
Ik zag sommige paarden weken aan stuk in hun stal staan zonder buiten te komen of gereden te worden en iedereen vond dat maar normaal dus de gedachtengang van paarden=dagelijks beweging is hier zeker nog niet ingeburgerd.

:j dat is ook mijn ervaring helaas.. in alle stallingen en maneges waar ik gekomen ben is het de norm om paarden op stal te houden

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:35

Nu zit ik te denken, afgelopen week zijn we van de wei van mijn pony gegooid, stonden bomen, gebouwen aan de randen en struiken om te kunnen schuilen, nu zit hij helaas weer op een stuk van 1 are doordat iemand anders meer wou betalen voor m'n wei :(
Omdat hier geen beschutting meer op staat durven we hem nauwelijks nog buiten te laten ivm dierenbescherming, normaal ging hij van 9 uur tot 5 uur de wei op, nu nog hooguit een uurtje of 2 omdat ik continue commentaar krijg van voorbijgangers als mijn pony lekker in de sneeuw/modder speelt, dat hij zo zielig moet rennen om warm te blijven, dat het onzin is dat hij het fijn vind, want dan zou hij toch rustig om zich heen kijken? Tja, ik ben het er mee eens dat er eigenlijk schuilmogelijkheid zou moeten zijn, maar als we er iets op zetten kan hij meteen op de helft van de wei niet meer lopen, en hij kan nu al nauwelijks bewegen daar. We hebben intussen iets anders gevonden, maar daar mogen we pas op zodra het paard dat er nu op staat weg is (staat te koop), dus dat duurt ook nog wel even.. Komt nog bij dat mijn pony herstellende is van 2 gescheurde pezen én hoefkatrolontsteking heeft en dus zo veel mogelijk moet lopen. Op die manier zit ik tussen 2 kwaden in, pony binnenhouden tot het weer wat gebeterd is of hem op de wei laten en het risico lopen dat er iemand écht de dierenbescherming gaat bellen... Op den duur weet ik het ook niet meer :n

Mijn merrie, tja, die kan niet meer op de wei omdat die letterlijk onder water staat, maar ze komt wel dagelijks uit haar box (aan de longe of rijden), kan vrijwel altijd naar buiten kijken, heeft een ruime box en onbeperkt ruwvoer.
In België is het echt ongelooflijk moeilijk om een stalling te vinden waar de paarden heel veel naar buiten kunnen, ik mag al erg blij zijn dat mijn merrie in de zomer 24/7 buitenmogelijkheid heeft als ik daarom vraag, en mijn pony vanaf deze zomer ook. Dat merrie dan van november/december tot februari/maart niet vaak buiten komt, tja, dat is al beter dan de meeste stallen die ik ken...