Friese paard blijft erg populair ondanks crisis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Friese paard blijft erg populair ondanks crisis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 14:06

http://www.frieschdagblad.nl/

Het Friese paard lijkt amper te lijden onder de crisis. Dat stelde Cees Roozemond, voorzitter van de Koninklijke vereniging het Friesch Paarden Stamboek (KFPS). Hij zei dat gisteren bij de opening van de KFPS Hengstenkeuring, die dezer dagen plaats vindt in het WTC in Leeuwarden.

Uit cijfers van KLM Cargo, dat paarden naar andere landen vervoert, zou blijken dat er in 2011 en 2012 meer paarden vervoerd zijn dan in de jaren daarvoor. Roozemond gaf aan dat de export van gewone paarden stabiel zou zijn, het aantal wedstrijdpaarden dat vervoerd is zou zijn gestegen.

Als het gaat om het aantal Friese paarden, dan zit de export rond het niveau van de 4.500 paarden per jaar. Weliswaar ietsje minder dan enkele jaren geleden, maar, zo waarschuwde Roozemond, binnen nu en twee jaar zal de export alleen maar toenemen. ,,Onlangs vervoerden we ruim dertig Friese paarden naar Mexico Stad, Mexico is een van de landen waar de vraag naar Friese paarden alleen maar toeneemt. Ik sprak tijdens de vlucht met een van de medewerkers van de transporteur en vroeg hem hoe bijzonder het nu eigenlijk was om op een vlucht zo veel Friese paarden te vervoeren. ‘Dat doen wij elke week meneer Roozemond’, was zijn antwoord.”

Nu is Mexico een bekend groeiland als het gaat om de vraag naar Friese paarden, maar zo zijn er meer landen. Chili bijvoorbeeld. Of China. Het bewoog Roozemond tot het doen van een voorspelling, c.q. waarschuwing. ,,Ik zeg u nu dat wij over twee jaar de vraag naar het Friese paard niet meer aankunnen. Het aantal ‘groeimarkten’ is dusdanig groot dat de vraag van 4.500 paarden per jaar fors zal groeien. En dat is iets waar wij ons op moeten voorbereiden.”

Om zijn stelling te onderstrepen vertelde hij over een handelaar in Friese paarden in China die op een dag bezoek kreeg van een man die een hengst wilde kopen. De hengst werd bekeken, er werd onderhandeld over de prijs en de koop werd gesloten. ,,‘En behalve deze wil ik er graag nog 149 bij’, merkte de koper na het sluiten van de deal op.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:07

Och jeetje als nou maar niet iedereen met een manke kromme fries meteen gaat dekken...

Hagar_Helga

Re: Friese paard blijft erg populair ondanks crisis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:11

Mijn gedachten Suzanne F, dat zal t oh zo sterke ras goed doen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:12

Manke kromme Fries? Hoop dat ik je opmerking verkeerd begrijp en dat je niet bedoelt dat elke fries een mank en krom beest is? :=

Ontopic: wat een enorm aantal paarden die naar het buitenland gaat zeg! Wist ik helemaal niet..
Het is me wel opgevallen dat ondanks dat de gemiddelde paardenprijs gezakt is, de prijs van Friezen vaak gelijk blijft.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:20

Aranel schreef:
Manke kromme Fries? Hoop dat ik je opmerking verkeerd begrijp en dat je niet bedoelt dat elke fries een mank en krom beest is? :=

:n natuurlijk niet.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:22

Tja en de eigenaren van "kromme manke" friezen denken dat de gouden tijden aanbreekt over een paar jaar. Dus worden er weer heel wat merries van mindere kwaliteit gedekt, met het idee om voor veel geld te verkopen naar verweggistan. Het is goed voor de economie, maar de broodjes fokkers fokken maar raak met slechte merries. Een goede merrie is toch de basis van een goed fokprodukt.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:23

Nee ze bedoelt dat iedereen goud ziet in de verkoop van deze paarden en dat zal de markt niet goed doen....

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:24

Friese paarden zijn toch een soort statussymbool in het buitenland he met hun uiterlijk. In afrika zijn ze ook populair hoorde ik laatst. Daar komen zulke paarden natuurlijk ook niet voor normaal gesproken. Alles wat apart is is interessant.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:26

Zowel China als Mexico zijn landen waar ik mijn paard niet naartoe zou willen verkopen.
Mexico is overgestapt op friezen omdat de andalusiers niet meer aan ze verkocht worden, de paarden worden veelal gebruikt om ze te laten "Dansen" dwz minutenlang op de plaats passageren van links naar rechts, als ze dat niet kunnen worden ze afgemaakt ,het zijn gebruiksvoorwerpen in hun ogen en geen dieren. En nog maar te zwijgen over de manier waarop het aangeleerd wordt.... Brr..

China daarintegen ziet het wel als paarden, maar heeft nog geen kaas gegeten van paardenhouden. Je wilt niet weten hoe ze er (onbewust) mee omgaan en hoe de paarden daar soms bij staan en gebruikt worden..

Heel mooi dat die landen de paarden willen hebben, maar ze zouden ook wel mogen investeren in hun paardenkennis.

Mexico gebruikt de paarden overigens niet om te fokken. Ze willen alleen maar hengsten.

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:27

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 21-04-22 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Andewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:28

Wij hebben zelf ook een keer een Fries naar mexico verkocht.
Ging daar naar de dierentuin
was een bloed mooi beestje nog nooit zn mooie fries gezien. Maar zo traag als dikke stront in een trechter.
En voor ons niet geschikt als sportpaard.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:30

Andewi schreef:
Wij hebben zelf ook een keer een Fries naar mexico verkocht.
Ging daar naar de dierentuin
was een bloed mooi beestje nog nooit zn mooie fries gezien. Maar zo traag als dikke stront in een trechter.
En voor ons niet geschikt als sportpaard.

Dierentuin??? :')

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:44

Eens met bovenstaande posts.
Er wordt dus straks weer lekker raak gefokt met de friezen.
Om over het stijgende inteeldpercentage maar te zwijgen :n

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 16:19

Ik wist wel dat de handel in friezen nog goed liep..maar of het slim is omdat bekend te maken idd..

rixke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 16:22

idd naar mexico zou ik mijn fries ook nooit verkopen,dat dansen de hele dag,is te triest voor woorden.
maar ja het brengt geld op he. iedere mexicaan zal dat niet doen,maar heel veel wel!

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 16:27

Suzanne F. schreef:
Dierentuin??? :')

Dat kan best hoor!
In Nederlandse dierentuinen zitten juist dieren waar ze in Mexico heel hard over zouden lachen dat we dat bijzonder vinden :j

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 16:32

Niet elke zomaar Fries gaat naar mexico hoor. Moet je echt wel wat leuks hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 17:12

Zijn denk ik ook hele andere prijzen en paarden.. de particuliere prijzen blijven misschien gelijk maar over t algemeen betalen ze niet meer zoveel als eerst hoor... hoor het van heel veel hengstenhouders.

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 17:31

Zijn alleen maar hengsten die naar Mexico gaan. En het inteeld persentage van de fries is laatste tijd erg gedaalt waar ze trots op zijn, maar dan moeten ze zeker niet de fries zo bekend gaan maken dat er mensen zonder er bij na te denken gaan fokken.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 17:35

Dat er met "kromme" Friezen gedekt wordt, zal je nooit 100% tegen gaan. Dit gebeurt overigens ook bij andere rassen. Gelukkig zorgt t KFPS wel dat het dekken met "kromme" Friezen minder aantrekkelijk is.. zo is het NK Friezen alleen voor Friezen met papier.

En er zijn vast mensen op deze aarde blij met een "krom" veulen.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 17:41

nou het heeft geen zin om maar van alles te gaan fokken om het geld, geloof dat ze de inteelt al onder de 1% willen houden en denk dat dit al lastig zat is. zeker voor de beunhazen die op geld uit zijn

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 18:04

Ik heb gelezen dat in het verrre Mexico dat de fokkerij etc. ze daar amper interesseert, maar wel dat er een 'enorme hoeveelheid' (alleen het woord al) van rond de 500 hengstveulens per jaar heen gaat voor de spektakelshows in de arena's. Of dat nou het beste stamboekbeleid is om dat te promoten? Op sommige filmpjes zie je de beschadigingen op de voeten zitten voor het leren dansen. Onderstaand een idee van die 'dansende gewoontes'.
https://www.youtube.com/watch?v=MgSrs-5JqVw
https://www.youtube.com/watch?NR=1&v=hZ ... =endscreen

Ik weet niet of wij dit wel moeten willen met onze mooie zwarte friezen.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 18:26

Ik zie het probleem niet, om ze te laten dansen..
Dat is hun manier om een prachtig paard, te rijden.
De ene doet het zo de andere zo.

Vind het erg leuk dat juist de fries wereldwijd gaat!..Zo word inderdaad en blijft de fries hot..

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 19:40

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 21-04-22 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 19:44

Dat zg. "dansen"ziet er niet echt vriendelijk en ontspannen uit......................... getver. Mijn paarden gaan er niet heen.