Zaak paardenverwaarlozing bij Recht van Nederland [video]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Zaak paardenverwaarlozing bij Recht van Nederland [video]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 15:03

http://www.bokt.nl

Zondagavond zond het SBS programma ‘Recht van Nederland’ een item uit over het verwaarlozen van paarden. Begin 2011 werden in Aadorp 26 paarden in beslag genomen. Volgens de dierenbescherming werden deze dieren verwaarloosd. De dierenartsen die ter plekke waren het hier niet mee eens, toch werden alle dieren in beslag genomen. Onder de paarden waren ook paarden van een derde partij aanwezig.

De rechtbank besloot dat de paarden terug moesten naar de 68-jarige man. Het OM heeft enkele dieren al doorverkocht en enkele andere paarden zijn naar de slacht gegaan. De advocaat van de 68-jarigeman eist een schadevergoeding.

Bekijk hier de uitzending

Verwant artikel
[VN] OM eist werkstraf tegen paardenhouder uit Aadorp
[VN] Paarden terug naar paardenhouder Aadorp

DaisyB94

Re: Zaak paardenverwaarlozing bij Recht van Nederland [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 15:30

echt bizar. Wat ik niet snap je het was een reddingsactie en vervolgens verkopen ze de paarden aan de slacht... begreep deze niet echt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 15:57

Natuurlijk belachelijk dat paarden die zogenaamd gered worden van verwaarlozing, nog voor een vonnis verkocht of naar de slager gebracht worden... Zo kun je indien je onschuldig bent niet eens je dieren terug krijgen en alsof die dieren beter af zijn bij de slager als nog niet bewezen is dat ze er daadwerkelijk zo slecht voor stonden...

Niet goed te praten...

mellanion84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 16:15

het zal je paard maar zijn zeg! krijg je het bericht opeens dat je paard afgemaakt is, ten onrechte! Oeps foutje? sorry mevrouwtje van uw paardje?
Walgelijk en niet goed te praten dit!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 16:23

Wat een verschrikkelijke dikke blunder, ben voor dierenwelzijn maar laat het dan wel terecht zijn, en dan ook nog dieren afmaken, stelletje ********. Komt denk ik ook voort uit het feit dat de opvang van dieren op sommige plaatsen is stopgezet, mensen die al vijftig jaar met paarden werkten zijn eruit geflikkerd omdat ze een papiertje moesten hebben, alsof dat de boel verbeterd.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 16:38

Echt te bizar voor woorden,
Als mijn buurman zijn dieren verwaarloosd,
Worden mijn pony's ook uit hun land geplukt en geslacht..

Best schokkend dat niet 1 iemand ogen had, en zei dat het niet goed zit..
En dat moet zich dierenbescherming en politie noemen.... ( gelukkig zijn ze niet allemaal zo )

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:21

Volgens mij zijn ze een grote fout begaan: inbeslaggenomen goederen (in dit geval paarden) mogen nooit doorverkocht worden voor de uitspraak van de rechtbank!

Ik heb echt met mijn oren zitten klapperen bij het zien van de uitzending, hoe is zoiets mogelijk....zelfs paarden van andere mensen. En die vrouw van het OM.... _-:(

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:51

Ik vind het sowieso ook erg vreemd dat, zelfs al zouden de paarden wel verwaarloost zijn wat waarschijnlijk niet het geval is, ze überhaupt naar de slacht zijn gegaan. Dat is toch geen "redden" van dieren? Ze waren gezond dus waarom moeten ze dan geslacht worden? Ik moet ook zeggen dat ik het echt heel erg vind voor de eigenaren. Het zal je maar gebeuren... Gewoon je paarden kwijt en volledig machteloos zijn.

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:16

Het komt op mij over als arrogantie, machtsmisbruik en intimidatie.
Een forse schadevergoeding eisen .
Er zijn ook paarden in de prijsklasse van tonnen.
Laat het OM maar bewijzen dat de paarden zoveel niet waard waren.
Wordt lastig bewijzen voor het OM als de bewijsstukken door hen zelf zijn vernietigd.
Ik hoop dat de mensen een goede advocaat hebben die zich niet af laat schepen.

Doperwt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:50

Moratoetje schreef:
Volgens mij zijn ze een grote fout begaan: inbeslaggenomen goederen (in dit geval paarden) mogen nooit doorverkocht worden voor de uitspraak van de rechtbank!

Ik heb echt met mijn oren zitten klapperen bij het zien van de uitzending, hoe is zoiets mogelijk....zelfs paarden van andere mensen. En die vrouw van het OM.... _-:(

Inbeslaggenomen goederen mogen verkocht worden voor er een uitspraak is. Zie dit artikel: http://www.wetboek-online.nl/wet/Wetboe ... g/117.html.
Helaas helaas Moratoetje zit je dus fout.

moralian

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:59

hoe ik het lees is dat ze het wel moeten houden alleen niet als ze op 1 van de 3 punten van punt 2 slaan
De inbeslaggenomen voorwerpen worden niet vervreemd, vernietigd, prijsgegeven of tot een ander doel dan het onderzoek bestemd, tenzij na verkregen machtiging.
2
De in het eerste lid bedoelde machtiging kan door het openbaar ministerie worden verleend ten aanzien van voorwerpen
a
die niet geschikt zijn voor opslag;
b
waarvan de kosten van de bewaring niet in een redelijke verhouding staan tot hun waarde;
c
die vervangbaar zijn en waarvan de tegenwaarde op eenvoudige wijze kan worden bepaald.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:14

tja dat kunnen ze natuurlijk goed proberen te praten door het tweede; dat de kosten van bewaring niet in redelijke verhouding staan tot hun waarde.
Zag dat die buurman ook shetlanders had waarvan dus eentje in beslag was genomen, een jaar lang een shetlander van pak 'm beet 300euro (en dan reken ik vast royaal) onderhouden kun je zien als 'niet in redelijke verhouding'.

Vind het echt te belachelijk voor woorden, wat kun je nog meer voorleggen als bewijzen volgens het OM?
Waarom zijn er gezonde (althans, door 2 DA's bevestigde) paarden afgemaakt?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:17

B dus... Kosten van bewaring staat niet tot verhouding tot waarde... Maar erg krom omdat die dieren in beslag zijn genomen vanwege hun welzijn en ze vervolgens gewoon naar de slager gaan terwijl ze gezond zijn omdat het te duur is ze te verzorgen tot er een uitspraak is... Laat ze dan staan tot er een rechtzaak is geweest, dan blijven de eigenaren versntwoordelijk voor kosten en verzorging en haal ze pas op als de gezondheid dat noodzaakt of de rechter dat beveelt. En voldoet de huisvesting niet, dan verplicht je de eigenawr tot in pension zetten op hun eigen kosten bij een goedgekeurd adres...
Wel cru dat iemand kan beweren zonder bewijs dat jouw pony van diegene is en dat jij zelf met paspoort waar notabene jouw naam en adres in staan en je foto.s hebt van het dier bij je thuis en met je gezin dat je niet geloofd wordt... Klinkt een beetje als fouten wegmoffelen...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:19

en een paspoort is geen eigendomsbewijs, dus wat moet je dan overleggen als bewijs?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:43

Aankoopbewijs... Wel lastig bij een eigen gefokt veulen of een dier wat je al jaren hebt. Bonnetjes raken makkelijk kwijt...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:13

precies!

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:15

In mijn topic hadden we het er gisteren ook al over...
Ronduit belachelijk.
Geen woorden voor

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:16

ik mag hopen dat die twee (idote) agenten ontslagen worden. die dit gedaan hebben.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:34

Volgens mij is er hier op bokt al eens een topic over geweest over een andere zaak... Die persoon kon haar eigen! paarden terug kopen die op marktplaats stonden :(:)

Ik vind het iig erg triest dat het zo maar kan!

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:53

Dit is echt te bizar voor woorden..heb de aflevering bekeken en er is echt geen touw aan vast te knopen.
Ik vond dat de eigenaren van de ponies er nog zeer kalm bijzaten. Ik weet niet hoe ik had gereageerd als a. mijn paarden zonder aanwijsbare reden in beslag worden genomen en weggevoerd en b. dat je even later hoort dat ze bij de slager zijn beland. Ik zou niet voor mezelf instaan denk ik.
Ik hoorde de DA zeggen dat de huisvesting wellicht wat netter kon, maar als ik hem zo hoorde was de rest gewoon in orde. En wat is netjes/mooi? Denk dat een goede verzorging het belangrijkste is.
En ook de dorpsgenoten gaven aan dat de man er heel veel mee bezig was.
Laten we eerlijk zijn: als er paarden in beslag zouden zijn genomen die echt verwaarloosd waren, dan hadden de dorpsgenoten echt wel aangegeven dat het er idd niet klopte en de de dieren niet goed verzorgd werden. Wat dat betreft hebben mensen hun ogen vaak niet in hun zak zitten hoor, als er iets niet klopte dan hadden de reakties naar mijn idee echt anders geweest.
Hoe dan ook, bijzonder triest voor alle betrokkenen en een "dwaling"van justitie?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 22:49

ik vind t een erge uitzending....t zou je paard toch maar zijn...
ik denk dat ik na al t huilen ook geen tranen meer over zou hebben om nog te huilen..
ja wat is kalm ik denk dat die man huilde van binnen en super kwaad is...want waarom??
zo op foto vond ik de hoeven zelfs wat kort ipv veel te lang of iets en mager leek t totaal niet..

en vind t nog erger dat de paarden eerder zijn verkocht/afgemaakt voordat de rechter uberhaupt uitspraak heeft gedaan

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 22:52

Echt verschrikkelijk, dit zou toch niet moeten gebeuren. Ik vind het vreemd dat de paarden verkocht zijn terwijl de zaak nog niet was voorgekomen? Normaal kan dit toch niet aangezien de paarden toch ook een vorm van bewijs zijn? Dieptriest.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 23:41

FF terug naar de Op.

@
"Volgens de dierenbescherming werden deze dieren verwaarloosd. De dierenartsen die ter plekke waren het hier niet mee eens, toch werden alle dieren in beslag genomen. Onder de paarden waren ook paarden van een derde partij aanwezig."

Heeft de dierenbescherming tegenwoordig ook de kennis van een DA ??

Of is het weer een penny vrouwtje die een klacht indient en geloofd wordt door de dierenbescherming ??

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 00:21

Ik denk dat ik als buurman/eigenaar van de overige pony's toch serieus aangifte van diefstal had overwogen.
Temeer ook omdat 2 afzonderlijke dierenartsen constateerden dat van verwaarlozing geen sprake was.
Het is zo langzamerhand een mooi zootje hier in Nederland met de doorgeslagen bezorgdheid over dierenwelzijn.
Let wel ik ben voor dierenwelzijn, maar het lijkt dat zulke lieden alleen de boekjes als maatstaf hebben.
Ook hebben ze schijnbaar geen verschil in diverse paarde of ponyrassen.
Het maakt m.i. nogal verschil of je het hebt over bv een shet of belgisch trekpaard, of over een volbloed in verband met huisvesting.
Laten ze zich inzetten voor o.a. de paarden in de oost vaarders plassen, daar zijn in de winter van 2011/2012 304 konikspaarden gestorven die niet gevoerd, niet bekapt dus niet verzorgd worden, maar nee dit word door de wet toegestaan.
Zelfs de politieke partij die zegt voor de dieren te zijn, bekommerd zich niet om konikspaarden, zijn dat dan geen dieren?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 00:28

wat gruwelijk maar ja als je fout zit is toegeven natuurlijk niet nodig dus verkoop je ze gewoon onterecht door terwijl ze niet eens allemaal van een eigenaar waren. en tegen de wil van dierenartsen in , Dan heb je echt last van macht verslaving