Fokkers kunnen aantal paarden met zomereczeem terugdringen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Fokkers kunnen aantal paarden met zomereczeem terugdringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 22:04

http://www.nieuwsgrazer.nl/

Staart- en maneneczeem heeft een duidelijke genetische component en kan dus via selectie worden uitgebannen. Dat is wel een lange weg: het aantal paarden met deze aandoening zal met 3 % per generatie verminderen.

Anouk Schurink deed promotieonderzoek naar staart- en maneneczeem, ook wel zomereczeem genoemd. Dit is een wereldwijd voorkomende allergische aandoening bij paarden en pony’s. Beten van knutten veroorzaken een hevige jeuk bij gevoelige paarden. Er bestaat vooralsnog geen effectieve behandeling om SME te voorkomen of te genezen. In het weideseizoen worden paarden met SME vaak ingepakt om zo het contact met de knutten te beperken.

Schurink deed onderzoek om te kijken of het aantal paarden met SME kan worden verminderd via selectie en fokkerij. Van de onderzochte Friese paarden had 18,2% symptomen van SME, bij Shetland pony’s was dit 7,5%. De gevoeligheid voor staart- en maneneczeem wordt voor een aanzienlijk gedeelte (20%) bepaald door erfelijke factoren.

Selectie met behulp van DNA informatie resulteerde in de snelste vermindering van het aantal paarden met SME. Maar die methode is erg duur. Er kan bij de selectie ook gebruik worden gemaakt van klinische symptomen om zo een inschatting te maken van de genetische aanleg van een fokdier, aldus Schurink. Daarbij moeten wel tenmiste tien maar bij voorkeur twintig of meer nakomelingen worden betrokken. Wanneer er een strenge selectie in dekhengsten plaatsvindt, zal het percentage paarden met SME met 3% per generatie verminderen.

Sonja_vR

Re: Fokkers kunnen aantal paarden met zomereczeem terugdringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 23:03

das leuk, maar lijkt me handig als je ook streng selecteert op de moederdieren

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 23:04

dit is toch voor echte fokkers/paardenmensen niet onbekend?
Een goede fokker fokt niet met een merrie met SME of gebruikt geen hengst waarvan bekend is dat deze vaak een nakomeling met SME geeft. Dit zal nl bij de hengst vaak voor de buitenstaander niet zichtbaar zijn gezien de manier van houden van de meeste dekhengsten ongeacht ras.

Probleem zit m dan meer in de mensen die voor de leuk fokken

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 23:11

inkepink schreef:
Een goede fokker gebruikt geen hengst waarvan bekend is dat deze vaak een nakomeling met SME geeft.
En hoe weet je dat dan? Ik heb daar bij KWPN'ers echt geen zicht op. Weet niet of het bij andere stamboeken anders is?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 23:13

inkepink schreef:

Ja, want die fokken altijd met dieren met erfelijke aandoeningen :roll:

miepje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 23:27

Wij hebben er hier ook 1 met SME, als je het goed inpakt en verzorgd is er weinig aan de hand.
Dit paard is ook gewoon op een fokkerij geboren maar toch heeft hij het en is een KWPN'er

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 23:31

inkepink schreef:
dit is toch voor echte fokkers/paardenmensen niet onbekend?
Een goede fokker fokt niet met een merrie met SME of gebruikt geen hengst waarvan bekend is dat deze vaak een nakomeling met SME geeft. Dit zal nl bij de hengst vaak voor de buitenstaander niet zichtbaar zijn gezien de manier van houden van de meeste dekhengsten ongeacht ras.

Hoe weet je dat ze het vaak doorgeven? Ga bij de friezen maar eens kijken, genoeg paarden met eczeem, van veel verschillende hengsten en merries..
Ook merries die het zelf niet hebben kunnen het doorgeven, dus niet fokken met merries die eczeem hebben zegt niet dat het daardoor automatisch minder word..

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 23:40

Als de gevoeligheid voor SME voor 20% bepaald wordt door erfelijke factoren, wordt die overige 80% dus door andere factoren bepaald. :)* Dit lezende vraag ik mij af, of er daar misschien niet een paar bij zijn die wel gemakkelijker en beter te beïnvloeden zijn dan de genetische factor en daardoor meer en sneller resultaat geven. Hoef je ook geen potentiële ouderdieren, die verder misschien wel heel goede eigenschappen aan nakomelingen kunnen doorgeven, uit te sluiten van de fokkerij.

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 23:41

Dat het erfelijke is, is oud nieuws.
Ik ken geen enkele fokker die paarden met zomerexceem bijhoud en er nog mee fokt.
Meerdere kennissen van mij selecteren hierop, komt het steeds meer voor dan zoeken ze de oorzaak.
Wat ik wel al paar keer heb gezien, is in een tot 5-...generatie lange lijn geen ZE en opeens heb je er ééntje die het heeft.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 23:44

De meeste dekhengsten worden dusdanig gecontroleerd gehuisvest en verzorgd dat SME niet zichtbaar zal zijn een hengstenhouder zal het ook echt niet aan de grote klok hangen als een hengst het heeft, dat kan immers wel eens einde carriere of in iedergeval minder dekkingen betekenen. Ook andere afwijkingen worden immers nogal eens verzwegen/ontkent

Klopt dat een merrie het zelf niet hoeft te hebben en dan toch kan doorgeven, kijk je echter bij een dergelijke merrie in de achterliggende bloedlijn zit daar 90% van de gevallen een voorouder (of meerdere) die wel uiterlijke kenmerken van SME had, maar ja dat is weer een hoeveel interesseerd je de voorouders dingetje.
Zelf haal ik een merrie die het zelf niet uit, maar een nakomeling wel subiet uit de fokkerij, ik heb nl geen zin in een paard wat zn hele leven onder deken moet staan omdat het anders misgaat, vergeet niet jeuk is erger dan pijn.

devon04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 23:51

Eirikur schreef:
Als de gevoeligheid voor SME voor 20% bepaald wordt door erfelijke factoren, wordt die overige 80% dus door andere factoren bepaald. :)* Dit lezende vraag ik mij af, of er daar misschien niet een paar bij zijn die wel gemakkelijker en beter te beïnvloeden zijn dan de genetische factor en daardoor meer en sneller resultaat geven. Hoef je ook geen potentiële ouderdieren, die verder misschien wel heel goede eigenschappen aan nakomelingen kunnen doorgeven, uit te sluiten van de fokkerij.

Hier ga ik in mee.

Ik denk dat tegenwoordig elke pony die een beetje schuurt al een excemer genoemd word terwijl er nog wel 101 redenen zijn waardoor een pony kan schuren, dek daarbij aan voer en huisvesting.
Ik ken ook idd genoeg lijnen waarvan ik weet dat het niet voorkomt maar toch kan daar een veulen uit het evengoed hebben.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 23:53

En die andere 80%?? Misschien is dit artikel speciaal voor friezenfokkers bedoeld.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 23:56

bigone schreef:
En die andere 80%?? Misschien is dit artikel speciaal voor friezenfokkers bedoeld.
Vast niet. Die hebben hun handen al vol aan waterhoofden, dwerggroei en ontploffende ingewanden. Laat ik de beengebreken nog even buiten beschouwing.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 23:58

Er zijn wel degelijk fokkers die gewoon fokken met eczeem paarden.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 00:21

Heb ooit eens gehoord dat in Duitsland paarden met zomereczeem niet voor de fokkerij mogen gebruikt worden.
Of heb ik dat fout gehoord??

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 00:33

Het rottige aan ZE is dat ze nergens last van hoeven te hebben tot ze op een plek komen te staan waar ze (te) veel blootgesteld worden aan die rondvliegende pestkoppen. Lastig dus voor de fokkers. Ze kunnen nooit met zekerheid zeggen dat hun merrie of hengst er niet gevoelig voor is of ZE heeft. Zet de merrie of hengst in een mug-rijke omgeving, dan kom je er pas echt achter.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 08:57

er wordt helaas veel te weinig geseelcteerd met merries waardoor dit zo'n uit de hand gelopen probleem is.

Famke160301, er zal vast een genetische factor zijn die ze in bloed of haar kunnen vinden. Als gevoelige paarden erop getest worden is het vrij makkelijk om ze te filteren. Er zijn echter rassen die bekend staan om de gevoeligheid(koudbloeds, ijslanders etc). En bij verdenking ook gewoon testen, scheelt toekomstige paarden een hoop ellende.

Veel paarden worden onterecht bestempeld met ZE. Onze pony schuurt zich kapot als hij te veel suikers binnen krijgt door bv voordroog of muesli's. Hij krijgt dan van die droge schilferige wonden en plekken die er perfect op lijken. Echter als wij z'n dieet aanpassen trekt het in no-time weg. Hoeveel paarden staan daar wel niet mee waar onterecht het kaartje ZE aan hangt?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 10:34

Bij friezen is het moeilijk uit te bannen; daar zit je al met een enorm inteelt probleem.

Bij KWPN zou het wel uit te bannen zijn, daar heb je nog voldoende keus.
Bij het NF pony stamboek zijn er ook fokkers die nauwkeurig bij houden van welke hengsten ze ZE pony's tegen komen en uit wat voor moeders de ZE paarden komen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 10:50

er zijn toch ook wel zat friezen zonder ZE? Van alle friezen die ik ken heeft er slechts één het...wel op zo'n wijze dat ze zichzelf tot bloedens toe krabt...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 10:55

Alle friezen zijn aan elkaar verwant, dat is het probleem. Ik woon in Friesland en ken dus veel friezen; mijn ex fokte met friezen en ik heb op het Fries paarden centrum in Drachten gewerkt dus ik ken heel veel friezen die in meer of mindere mate ZE hebben en het is al bijna ondoenlijk om een mooie passende match te maken op basis van exterieur en inteeltpercentages, als je dan ook nog ZE vrij moeten fokken, dan is dat eigenlijk echt geen doen.
Veel Friezen hebben het in lichte mate.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 11:08

dat ze barsten van de inteelt weet ik, hoe anders kun je duizenden paarden fokken als er op ee laagtepunt 45 zijn geweest. Vind het wel zonde van het ras, gezien het een groot export product is van Nederland. Eigenlijk moet je het ras dus uit laten sterven en opnieuw zien op te bouwen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 11:19

Woogy schreef:
er zijn toch ook wel zat friezen zonder ZE? Van alle friezen die ik ken heeft er slechts één het...wel op zo'n wijze dat ze zichzelf tot bloedens toe krabt...

Ik heb veel friezen gezien en gereden, zijn echt veel met eczeem, de laatste merrie die ik reed kreeg het op haar 18e nog, een lichte vorm maar ze kreeg het nog wel.. En toen stond ze al meer dan 10 jaar op dezelfde plek.. 1 van haar dochters had het ook. Op mijn stage stonden er ook meerdere met eczeem, en heb om me heen ook genoeg friezen met eczeem gezien.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 13:08

Woogy schreef:
dat ze barsten van de inteelt weet ik, hoe anders kun je duizenden paarden fokken als er op ee laagtepunt 45 zijn geweest. Vind het wel zonde van het ras, gezien het een groot export product is van Nederland. Eigenlijk moet je het ras dus uit laten sterven en opnieuw zien op te bouwen...

Nee, je zou moeten kijken naar de basis, waar is het ras uit ontstaan en van daaruit weer eens wat vers bloed in moeten brengen, maar jah; dat wil het stamboek niet (en de meeste fokkers ook niet). Die willen het ras raszuiver houden en fokken dus liever een fries met dwerggroei, een waterhoofd, vol met OCD of ZE dan dat ze kans hebben dat er eens een bruine fries of een fries met wat wit geboren wordt (al gebeurt dat zelfs nu nog wel eens uit stamboek ouders! :D).

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 13:12

lijkt me op zich heel logisch om niet te fokken met dieren die het hebben, snap niet dat dat eerder niet is gedaan

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 16:46

Doe dit alsjeblieft. ZE is zo rottig! En ban dan direct alle andere erfelijke aandoeningen.