Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
inkepink schreef:dit is toch voor echte fokkers/paardenmensen niet onbekend?
Een goede fokker fokt niet met een merrie met SME of gebruikt geen hengst waarvan bekend is dat deze vaak een nakomeling met SME geeft. Dit zal nl bij de hengst vaak voor de buitenstaander niet zichtbaar zijn gezien de manier van houden van de meeste dekhengsten ongeacht ras.
Probleem zit m dan meer in de mensen die voor de leuk fokken
Eirikur schreef:Als de gevoeligheid voor SME voor 20% bepaald wordt door erfelijke factoren, wordt die overige 80% dus door andere factoren bepaald.Dit lezende vraag ik mij af, of er daar misschien niet een paar bij zijn die wel gemakkelijker en beter te beïnvloeden zijn dan de genetische factor en daardoor meer en sneller resultaat geven. Hoef je ook geen potentiële ouderdieren, die verder misschien wel heel goede eigenschappen aan nakomelingen kunnen doorgeven, uit te sluiten van de fokkerij.
Woogy schreef:er zijn toch ook wel zat friezen zonder ZE? Van alle friezen die ik ken heeft er slechts één het...wel op zo'n wijze dat ze zichzelf tot bloedens toe krabt...
Woogy schreef:dat ze barsten van de inteelt weet ik, hoe anders kun je duizenden paarden fokken als er op ee laagtepunt 45 zijn geweest. Vind het wel zonde van het ras, gezien het een groot export product is van Nederland. Eigenlijk moet je het ras dus uit laten sterven en opnieuw zien op te bouwen...