Hele dag in wei maakt een paard dik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Hele dag in wei maakt een paard dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 13:38

* http://www.omroepgelderland.nl / http://www.bokt.nl

Het is niet verstandig om paarden de hele dag in de wei te laten staan. Paarden eten dan te veel en die kilo's krijg je er met 1 tot 2 uur rijden per dag niet meer af. Dat zeggen Wageningse onderzoekers.

Het onderzoek is gedaan in opdracht van de Nederlandse Vereniging voor Vrijetijdsruiters (NVVR). Die wilde graag weten hoe de ideale wei er voor een paard uitziet. Vaak lopen paarden in weilanden waar vroeger koeien liepen en "een koe is geen paard", weet de NVVR.

Volgens de onderzoekers is het beter om paarden geregeld uit de wei te halen en bijvoorbeeld in een paddock te laten lopen. Het is belangrijk dat paarden niet langer dan vier uur zonder ruwvoer staan. Ruwvoer is minder energierijk.

In kort gras laten grazen heeft als nadeel dat dit een hoger suikergehalte heeft. Sommige paarden zijn daar overgevoelig voor, zeggen de onderzoekers.

Als er giftige kruiden in een weiland zitten, is het volgens de onderzoekers belangrijk om de planten zo snel mogelijk te verwijderen. Ze kunnen zich zo niet vermeerderen. Als een weide op de juiste manier wordt bemest, ontwaterd, begraasd en gemaaid, hoeft er nauwelijks ingezaaid te worden

Lees hier het rapport. (Hoofdvraag: Hoe richt je een paardenweide ideaal in?)

Aelin

Re: Hele dag in wei maakt een paard dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:39

ik heb een haflinger en die staat van Mei tot november dag en nacht op het land en van November tot maart alleen overdag op de wei. En hij is super slank..

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:42

Is dit dan als paarden daarbij nog worden bijgevoerd of eten ze dan sowieso teveel? Ligt het ook niet meer aan het soort gras en de volheid van de wei? Kan me toch niet voorstellen dan als je wei is afgestemd op dat er paarden lopen dat ze daar te dik van worden.

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:44

Sammie schreef:
http://www.omroepgelderland.nl / http://www.bokt.nl

Het onderzoek is gedaan in opdracht van de Nederlandse Vereniging voor Vrijetijdsruiters (NVVR). Die wilde graag weten hoe de ideale wei er voor een paard uitziet. Vaak lopen paarden in weilanden waar vroeger koeien liepen en "een koe is geen paard", weet de NVVR.

Lees hier het rapport.

Wat een weetjw :')

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:45

Hiero net zo hoor, ons paard staat dag en nacht in de weide!

Het is maar net hoe de stofwisseling van je paard werkt, en wat je met je paard traint.
Op stal houden vindt ik persoonlijk ongezond voor een paard (ook al ontkom je er soms niet aan)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:47

zimbabwe schreef:
Is dit dan als paarden daarbij nog worden bijgevoerd of eten ze dan sowieso teveel? Ligt het ook niet meer aan het soort gras en de volheid van de wei? Kan me toch niet voorstellen dan als je wei is afgestemd op dat er paarden lopen dat ze daar te dik van worden.

Ja dat speelt een ontzettend grote rol, of je paard op een vette koeiengrasweide zet of in een natuurgebied met lekker stengelig natuurgras wat nooit bemest is..

Daarom vind ik dit onderzoek ook zo apart. Heb hier nu 4 paarden 24/7 in de wei staan en die zijn allemaal perfect op gewicht...

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:47

Wat schandalig dit. Het is ook nooit goed. Paarden mogen niet dag en nacht op stal. Maar een halfe dag op de paddock lijkt me ook niet goed i.v.m zand. Mijn paarden staan heerlijk het hele jaar door op de weide. Door op de juiste manier de weides te gebruiken en niet gelijk de volle weide op. lijkt het mij dat het prima kan.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:49

tja , veel paarden die alleen op de wei staan zijn denk ik te dik omdat er minder mee word gedaan dan de ''sportpaarden'' of zouden dat dan toch ook zelf bedacht hebben
of dat haflingers , shets enz. sneller de hele dag op de wei staan omdat ze daartegen kunnen
en dat haflingers en shets over het algemeen toch al wat linker zijn.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:50

ps die van mij blijft gewoon 24/7 op de wei hoor ,
het is ook nooit goed !

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:52

Erg interessant ! Voor een opdracht van school stuitten wij ook op deze aspecten. Welvaartsziekte (obesitas, insulineressistentie, bevangenheid ed) geldt ook voor paarden! Zeker het attenderen waard dus!

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:55

Maar zoals het in de natuur gaat. Paarden eten zich in de zomer dik met dank aan verschillende soorten gras hierdoor kunnen ze zich beter voortplanten door de goeie voedings stoffen en maken ze een voorraad voor de winter. In de winter is het gras minder voedzaam en kunnen ze teren op hun vetvoorraad. Wel vind ik het belangrijk dat ondanks paarden die het hele jaar buiten staan wat moeten doen voor het gras. ver lopen voor water, schuilstal, etc. zoals bij een hitactief stal. Zo boots je het meest het natuurlijke omgeving na.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:56

Ik was net aan het zoeken wat ik kan doen aan mijn iets te dikke merrie.....al staat die overdag wel buiten maar s nachts niet

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:59

Niet ieder paard kun je ook op gewicht houden door ze periodes in een paddock te zetten.
Mijn Fjord at dan die uren op de wei gewoon het dubbele, en at zich nog helemaal vet.
Nam nog geen tijd om even een minuutje om zich heen te kijken.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:01

SJANNE_DARK schreef:
Maar zoals het in de natuur gaat. Paarden eten zich in de zomer dik met dank aan verschillende soorten gras hierdoor kunnen ze zich beter voortplanten door de goeie voedings stoffen en maken ze een voorraad voor de winter. In de winter is het gras minder voedzaam en kunnen ze teren op hun vetvoorraad. Wel vind ik het belangrijk dat ondanks paarden die het hele jaar buiten staan wat moeten doen voor het gras. ver lopen voor water, schuilstal, etc. zoals bij een hitactief stal. Zo boots je het meest het natuurlijke omgeving na.

Eens, maar in de winter; als de beesten dus was schraler worden, raken de meeste paardeneigenaren in paniek; gaan dus bijvoeren. En dan heb je het hele probleem dus wat ik zonet noemde.
Maar inderdaad, alles is paard afhankelijk.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:02

De hele dag in de wei= een te dik paard
De hele dag in stal= een depri paard..

En wow ik heb wat nieuws geleerd. Een paard is geen koe :')

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:06

Onze paarden staan 24/7 buiten en moeten zelfs bijgevoerd worden voor de winter :=

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:07

Dus, een goede balans! Afentoe is een stal heus niet zo slecht hoor. Of ben ik nu meteen een dierenbeul }:0

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:07

Mijn paard staat zomers 24/7 op het land en 's winters overdag buiten op een paddock en 's nachts op stal, hij heeft aanleg om een buikje te kweken, maar is nog nooit te dik geweest...
Wat er al gezegd wordt: het is ook nooit goed... Ik ben blij met hoe het bij ons op stal geregeld is! Lekker deel van het jaar 24/7 buiten en als het te koud en te nat wordt naar binnen en alleen overdag buiten!
Wij rijden overigens ook zomers niet dagelijks en hij hoeft dan ook niet elke dag mee naar voren, als hij 'vrij' is halen we hem alleen even uit het weiland om hem z'n supplementen te geven en daarna mag hij weer naar z'n vrienden.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:08

Ik vind dit nieuwsbericht een beetje kort door de bocht. Er kleeft veel meer aan vast, of een paard te dik wordt, dan de tijdsduur dat een paard op de wei staat....

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:10

Mijn hypothese is dat mensen een schrale paardenwei vaak niet zo'n mooi gezicht vinden en dus de paarden gauw gaan verweiden als het gras minder wordt. Daardoor staan ze op veel te energierijk gras. Een paardenwei is in principe een hele lelijke wei om naar te kijken: geef ze een jaar rond hetzelfde stuk en na een jaar is het in een stuk helemaal kaal, een ander stuk staat hoog gras met veel zuring en onrkuid en tussendoor heb je begraasbare stukken. Is niet mooi, maar wel beter voor het paard. En inderdaad, je moet niet bang zijn dat je paard het opgebouwde vet in de winter weer opgebruikt, dus niet te snel en te rigoureus gaan bijvoeren!
Een paard echt goed weiden is een hele wetenschap op zich!

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:11

Geniaal onderzoek, petje af... Vooral dat laatste stuk dat je giftige planten eruit moet halen whaha, ga wat nuttigs onderzoeken zeg

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:11

Wij hebben op stal inderdaad een wei die te vet is om de paarden er de hele dag op te laten. Ze gaan er dus een dagdeel op, en de rest van de dag in de paddock met hooi in de slowfeeders. In de zomer staan ze wel 24/7 buiten, maar dus niet altijd op het gras.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:13

zimbabwe schreef:
Ligt het ook niet meer aan het soort gras en de volheid van de wei? Kan me toch niet voorstellen dan als je wei is afgestemd op dat er paarden lopen dat ze daar te dik van worden.

Uiteraad.
Paarden worden niet dik van buiten op het land leven maar van op voor de diersoort paard totáál verkeerde voeding koeiengras te leven.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:13

Hmm
Persoonlijk vind ik mijn paard in de wintermaanden altijd lastiger slank te houden.. Staan 24/7 op een zandpaddock met inloopstal en krijgen voldoende(niet te veel, maar zeker niet te weinig ruwvoer). Handje muesli na het werk, maar dat krijgen ze zomers ook.
Zomers gaan ze overdag op het land, 's nachts op de paddock met ruwvoer en handje muesli na het rijden.

Maar zij is toch zomers netjes op gewicht en nu eigenlijk wat te dik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:14

Citaat:
"een koe is geen paard", weet de NVVR.

Mede door deze opmerking en een aantal andere kan ik het onderzoek niet bepaald serieus noemen. Ik geloof best dat het niet voor elk paard goed is om 24/7 op de wei te staan. Weet genoeg paarden die gewoon sober gehouden moeten worden, helemaal in de combinatie met de arbeid die ze verrichten. Maar vind het wat kort door de bocht om zo te stellen dat 24/7 wei een paard dik maakt. Net als bij mensen is het niet alleen de hoeveelheid eten wat iemand dik maakt. Maar ook het soort eten, de genen/aanleg, medische problemen en beweging.