Britse podotherapeut aangeklaagd vanwege kreupele pony

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Britse podotherapeut aangeklaagd vanwege kreupele pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 00:12

http://www.horseandhound.co.uk/ / http://www.bokt.nl

Een Britse podotherapeut voor paarden is veroordeeld voor illegale hoefsmederij nadat hij zwachtels met hars om de voorhoven van een pony ha d gebonden.
De podotherapeut Thomas Bowyer ontkende dat hij schade had veroorzaakt bij de pony maar pleitte schuldig aan twee beschuldigingen inzakeonrechtmatige hoefsmederij.

De Britse raad voor geregistreerde hoefsmeden (FRC) klaagde hem aan. Volgens de raad zouden de zwachtels kreupelheid bij de pony veroorzaakt hebben.

Op 1 november 2011 bracht Bowyer de zwachtels aan om de voorhoeven van de kruising Wels Cob Ronnie.
Twee weken later werd Ronnie kreupel verklaard door de dierenarts. Ronnie had kneuzingen en een abces welke volgens de dierenarts waren veroorzaakt door een losse schroef tussen de zool en de zwachtel.
Boywer heeft begin december de zwachtels vervangen maar 9 dagen later was Ronnie weer kreupel als gevolg van de zwachtel.

Volgens de richtlijnen van de FRC is het illegaal voor iedereen behalve een geregistreerde hoefsmid om een paard te beslaan. Omdat de zwachtels bedoeld waren om de hoeven te beschermen door een stevige structuur aan te brengen tussen hoef en grond, worden ze gerekend onder hoefbeslag. Bowyer vindt dit betwistbaar.
”Er bestaat geen juridische definitie voor wat er wordt verstaan onder hoefbeslag.”
Volgens eigen zeggen viel zijn actie niet onder hoefsmederij. Het is enkel door gebrek aan middelen en tijd dat hij ervoor gekozen heeft om schuld te erkennen. Wel hoopt hij dat de FRC zich zal bezinnen op de hedendaagse markt voor hoefverzorging

Arabesk

Re: Britse podotherapeut aangeklaagd vanwege kreupele pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 00:33

Wat moet ik me bij die zwachtels voorstellen :?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 00:39

Zouden in Engeland hoefschoenen wel toegestaan zijn?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 00:39

Zwachtels en hars, moeten we hierbij denken aan een soort zelfgemaakte hoefschoenen?

Op de horseandhound website staat trouwens ook een plaatje ervan.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 01:49

plaatje bij het verhaal
Afbeelding

ik begrijp niet waar de schroeven in het verhaal thuis horen?
had hij die gebruikt als een soort nagelen en is hij in het leven geraakt ofzo?

het oogt een beetje als een plak ijzer, tja

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 08:41

Vaag verhaal zeg.. zwachtels met hars.. Het lijkt me niet dat het 't bovenstaande plaatje is.. Equicast heeft niks met nagelen/schroeven te maken. Plakijzers evenmin!!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 08:44

Ik vraag me bij dit soort verhalen altijd af waar de eigenaar van de patient is ?
Deze moet toch toestemming hebben gegeven voor de behandeling ??

_Mary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 08:59

De nederlandse vertaling is hier een beetje beperkt, lees het engelse stuk maar.
Thomas Bowyer is een heel bekende natuurlijk bekapper (en instructeur vlgs KC Lapierre). Zij gebruiken soms kunst-hars bandages om een zwakke hoef te ondersteunen bij de overgang naar ijzerloos (een soort vaste hoefschoen die na 4 wk verwijderd wordt).
Dit was een aanval van de 'hoefsmeden' om deze vorm van bescherming te classificeren als 'beslaan'. Hij heeft schuldig gepleit omdat hij geen tijd en geld had om zich te verdedigen.
De eigenaar was blij met de behandeling en er is door een onafhankelijke expert gezegd dat de behandeling geen schade heeft veroorzaakt.
Het is duidelijk dat de hoefsmeden zich steeds meer in het nauw gedreven voelen...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 10:02

Fijne eigenaar dan dat hij/zij blij is dat z'n pony kreupel loopt...

Zwak excuus.. Geen tijd en geld :n

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 09:19

spatter schreef:
plaatje bij het verhaal
[ Afbeelding ]

ik begrijp niet waar de schroeven in het verhaal thuis horen?
had hij die gebruikt als een soort nagelen en is hij in het leven geraakt ofzo?

het oogt een beetje als een plak ijzer, tja

Het oogt heel erg naar wat mijn Haflinger heeft gehad ruim een jaar geleden toen hij hoefbevangen was.

Kunstof zolen die met een paar schroefjes in de hoefwand zijn vastgezet en daarna gingen de zwachtels met gips er omheen.

Hier zie je de schroefjes goed zitten:
Afbeelding

En hier een foto van het 'gips':
Afbeelding

Overigens raad ik het niemand aan omdat het er maar 2 wk. onder is blijven zitten i.p.v. de beloofde 6 wk. En het hardstikke duur was om ze er onder te laten zetten en mijn paard er een trauma aan over heeft gehouden (emotioneel).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 09:47

_Mary schreef:
De nederlandse vertaling is hier een beetje beperkt, lees het engelse stuk maar.
Thomas Bowyer is een heel bekende natuurlijk bekapper (en instructeur vlgs KC Lapierre). Zij gebruiken soms kunst-hars bandages om een zwakke hoef te ondersteunen bij de overgang naar ijzerloos (een soort vaste hoefschoen die na 4 wk verwijderd wordt).
Dit was een aanval van de 'hoefsmeden' om deze vorm van bescherming te classificeren als 'beslaan'. Hij heeft schuldig gepleit omdat hij geen tijd en geld had om zich te verdedigen.
De eigenaar was blij met de behandeling en er is door een onafhankelijke expert gezegd dat de behandeling geen schade heeft veroorzaakt.
Het is duidelijk dat de hoefsmeden zich steeds meer in het nauw gedreven voelen...

Zou best kunnen, maar hoe plaats jij de losse schroef? Misschien heeft hij het toch niet allemaal professioneel gedaan, lees ook 9 weken? Of zie ik het verkeerd. ?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 10:08

Russel, als het zo is gedaan als bij die van mij kan die schroef idd losraken en tussen de zool terecht komen. Die schroefjes zitten er niet diep in. Die zorgen ervoor dat de zwachtels goed blijven zitten als ze er nat omheen gedaan worden.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 10:30

In Nederland is dit bekend onder 'hoofrecover'.