Matthias Rath weer terug in de ring

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Matthias Rath weer terug in de ring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 12:57

welt.de/bokt.nl

Het was even stil rond de dressuurruiter Matthias Rath en de miljoenenhengst Totilas. In een interview met de Duitse krant Die Welt vertelt Matthias Rath over zijn teleurstellingen en de toekomst, waaronder de Olympische Spelen in 2016 in Rio de Janeiro.

Begin juli werd Matthias Rath (28) geveld door de ziekte van Pfeiffer. Het tijdstip had niet beroerder kunnen zijn. Het CHIO in Aken moest hij hierdoor missen. Dit was een belangrijke wedstrijd om uitgekozen te worden voor uitzending naar Londen. Bij beide evenementen was hij afwezig, het gezondheidsrisico was te groot.

Intussen zijn we twee maanden verder en heeft Matthias Rath zijn comeback al weer gevierd bij een wedstrijd in Mainz met de jonge merrie Hope. Eind van het jaar is het plan om Totilas (v. Gribaldi) weer uit te brengen.

Die Welt: Als eerste komt de vraag naar boven over uw gezondheid. Dus, hoe gaat het met u?

Matthias Rath: Goed, sinds drie weken zit ik weer op het paard, mijn bloedwaardes zijn weer ok. Doe nu nog rustig aan. In plaats van acht tot tien paarden die ik dagelijks rijd, heb ik me nu beperkt tot vier a vijf paarden per dag. Ik bouw het langzaam op.

Die Welt: Toen u zich voor de Olympische Spelen terugtrok, ging het gerucht dat u niet durfde?

Rath: Dat is echt volkomen onzin, er was helemaal geen reden om te twijfelen. We hebben dit jaar bewezen met de top mee te kunnen draaien. Kijk naar onze prestatie in Hagen, dat resultaat is zelfs in Londen niet verbeterd.

Die Welt: Hoe erg hebben u deze speculaties geraakt?

Rath: Natuurlijk was ik teleurgesteld, vooral omdat ik machteloos ziek in bed lag. Graag had ik iedereen laten zien, dat ik het niet nodig heb om me te verstoppen. Ik zal nu in de komende jaren bewijzen dat ik dat ook niet nodig heb. Aan speculaties ben ik intussen gewend en kan ook niet bij elk punt mijn gelijk gaan halen.

Die Welt: Het liep dit jaar niet allemaal van een leien dak, door niet naar de Olympische Spelen te gaan kon u er tenminste zeker van zijn niet weer tegen een teleurstelling aan te lopen, toch?

Rath: Ik dacht er helemaal niet over dat een Olympische Spelen op een teleurstelling zou uitlopen. Daarvoor had ik ook geen reden. De training en de concoursen gaven me in het geheel niet het gevoel dat ik opgelucht moest zijn dat ik niet naar de Olympische Spelen hoefde. Het zou ook geen ramp zijn geweest wanneer ik "slechts" als tweede, derde of vierde was geëindigd.

Die Welt: Hoe tevreden bent u tot nu toe met de prestatie van u en Totilas?

Rath: Wanneer ik kijk wat we over de gehele periode, dat ik Totilas nu rijd, heb gepresteerd, ben ik zeer tevreden. Natuurlijk presteer ik over de hele periode nog niet constant en niet elke proef is foutloos gereden. Dat zijn punten waar we nog aan werken. Maar over het algemeen bekeken zijn er meer eerste plaatsen gehaald dan overige. En we hebben nog vele jaren om ons te bewijzen.

Die Welt: Voelt u zich verplicht om successen te behalen omdat u zo'n duur paard rijdt?

Rath: Over de prijs van Totilas hebben we in de familie nog nooit gesproken. Ik ga ervan uit dat die hoog was, maar verder houd ik me daar niet mee bezig, ook niet na een slechte beoordeling. Ik werk met Totilas net zoals met al mijn andere paarden.

Die Welt: Tijdens het CHIO Aken in juli gaf springruiter Ludger Beerbaum kritiek over de hype rond Totilas. Hoe heeft u deze kritiek opgevat?

Rath: Ik geloof dat Ludger Beerbaum voor de Olympischen Spelen genoeg punten in zijn eigen stal had, die niet zo liepen als ze zouden moeten lopen. Hij heeft zich ook niet voor Londen gekwalificeerd. Bovendien is hij een springruiter. Ik wil niet zeggen dat hij niets van dressuur weet, maar iedereen zou bij zijn eigen leest moeten blijven en niet zulke statements doen.

Die Welt: Was de hype dan te groot?

Rath: Met de hype rond Totilas hebben wij niet veel te doen. Die was eerder te danken aan het feit dat hij zulke bijzondere prestaties onder zijn vroegere ruiter Edward Gal heeft gepresteerd. Hij liep constant over 80 procent, en was houder van drie wereldrecords. Al voordat duidelijk was dat ik hem zou rijden, was de hype enorm.

Die Welt: Maar u en uw familie hebben toch met de manier van vermarketing van Totilas deze hype gevoed?

Rath: De interesse voor ons was gewoon enorm groot. Daarom hebben we in het begin een persconferentie gehouden. Dit is niet gebruikelijk in de ruitersport. Misschien waren daarom enigen in de ruitersport negatief verrast.

Die Welt: Beerbaum zei: Totilas is "een gewoon normaal paard".

Rath: Er valt niet aan te twijfelen dat Totilas talenten heeft die bijna geen enkel paard heeft. Dan kan je niet spreken over een "gewoon" paard. Er zijn zowel in de dressuur alsook in het springen paarden die uitzonderlijk zijn. Totilas is zonder twijfel een van hen. Je kunt het vergelijken met de atletiek: Iemand als Usain Bolt zie je niet elk jaar.

Die Welt: Wanneer zien we u en Totilas weer in het openbaar?

Rath: Het is nog niet duidelijk wanneer ik weer ga starten. Waarschijnlijk in de herfst, ik wil meedoen aan de indoor wereldkampioenschappen.

Die Welt: Is Olympia 2016 al een thema? Of is Totilas dan te oud?

Rath: Mijn plannen met Totilas gaan zeker tot Rio. Dit jaar hebben we in Londen ook paarden gezien die met hun 15, 16 en 17 jaren goed konden meekomen. Dat willen we ook gaan doen.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 13:25

Nou, hij voelt zich weer beter hoor. Er wordt meteen weer hoog van de toren geblazen. :(

Dinopino schreef:
Die Welt: Toen u zich voor de Olympische Spelen terugtrok, ging het gerucht dat u niet durfde?

Rath: Dat is echt volkomen onzin, er was helemaal geen reden om te twijfelen. We hebben dit jaar bewezen met de top mee te kunnen draaien. Kijk naar onze prestatie in Hagen, dat resultaat is zelfs in Londen niet verbeterd.

Volgens mij is Charlotte er met haar punten in de kur ruim overheen gegaan. In de GP had ze wellicht 0,2% minder, maar als Rath daar had gestart, was hij -gebaseerd op wat hij eerder in 2012 heeft laten zien - niet in de buurt gekomen van de top 5.

Citaat:
Die Welt: Tijdens het CHIO Aken in juli gaf springruiter Ludger Beerbaum kritiek over de hype rond Totilas. Hoe heeft u deze kritiek opgevat?

Rath: Ik geloof dat Ludger Beerbaum voor de Olympischen Spelen genoeg punten in zijn eigen stal had, die niet zo liepen als ze zouden moeten lopen. Hij heeft zich ook niet voor Londen gekwalificeerd. Bovendien is hij een springruiter. Ik wil niet zeggen dat hij niets van dressuur weet, maar iedereen zou bij zijn eigen leest moeten blijven en niet zulke statements doen.

Ok, op zich vind ik het dan wel weer grappig dat hij commentaar heeft op Beerbaum en vervolgens roept dat Beerbaum geen commentaar op hem mag hebben omdat hij geen dressuurruiter is. :')

Citaat:

Rath: Met de hype rond Totilas hebben wij niet veel te doen. Die was eerder te danken aan het feit dat hij zulke bijzondere prestaties onder zijn vroegere ruiter Edward Gal heeft gepresteerd. Hij liep constant over 80 procent, en was houder van drie wereldrecords. Al voordat duidelijk was dat ik hem zou rijden, was de hype enorm.

Die Welt: Maar u en uw familie hebben toch met de manier van vermarketing van Totilas deze hype gevoed?

Rath: De interesse voor ons was gewoon enorm groot. Daarom hebben we in het begin een persconferentie gehouden. Dit is niet gebruikelijk in de ruitersport. Misschien waren daarom enigen in de ruitersport negatief verrast.

Raap me op! _O- Zij konden niets aan die hype doen? Edward was niet degene die de T-shirts "Totilas/Rath nr. 1" stond te verkopen voor er ook maar één wedstrijd was gestart, meen ik. Ze hebben geprobeerd de combinatie naar de nr. 1 positie te "hypen" en dat is niet gelukt. Klaar.

Citaat:
Die Welt: Beerbaum zei: Totilas is "een gewoon normaal paard".

Rath: Er valt niet aan te twijfelen dat Totilas talenten heeft die bijna geen enkel paard heeft. Dan kan je niet spreken over een "gewoon" paard. Er zijn zowel in de dressuur alsook in het springen paarden die uitzonderlijk zijn. Totilas is zonder twijfel een van hen. Je kunt het vergelijken met de atletiek: Iemand als Usain Bolt zie je niet elk jaar.

Alleen de vraag blijft of Rath de ruiter is om die talenten te demonstreren. Sven Kramer met een jeugddivisie-trainer presteert ook minder.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 13:26

Zo Rath wordt het zat zo te zien... Komt even pittig uit de hoek. :D
Werd ook een keer tijd!

Vala

Re: Matthias Rath weer terug in de ring

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 13:33

Het hept hem alleen niet, het zou hem sieren zich juist koest te houden, te gaan presteren en dan pas zijn mondje te roeren!

tiger27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 13:37

sjef janssen kan vast wel iets leuks toveren van dit duo
en ja hij heeft wel gelijk over ludger daar ging het ook niet al te best maar die goeie man blaast ook niet zo hoog van de toren
ben wel benieuwt weer naar ze

Nebraska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 13:41

Och jee here we go again.......
the story continues....

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 13:45

mylittlejoy schreef:
Nou, hij voelt zich weer beter hoor. Er wordt meteen weer hoog van de toren geblazen. :(

Dinopino schreef:

Volgens mij is Charlotte er met haar punten in de kur ruim overheen gegaan. In de GP had ze wellicht 0,2% minder, maar als Rath daar had gestart, was hij -gebaseerd op wat hij eerder in 2012 heeft laten zien - niet in de buurt gekomen van de top 5.

Citaat:

Ok, op zich vind ik het dan wel weer grappig dat hij commentaar heeft op Beerbaum en vervolgens roept dat Beerbaum geen commentaar op hem mag hebben omdat hij geen dressuurruiter is. :')

Citaat:

Raap me op! _O- Zij konden niets aan die hype doen? Edward was niet degene die de T-shirts "Totilas/Rath nr. 1" stond te verkopen voor er ook maar één wedstrijd was gestart, meen ik. Ze hebben geprobeerd de combinatie naar de nr. 1 positie te "hypen" en dat is niet gelukt. Klaar.

Helemaal mee eens met deze punten... wat een onzin zeg.

Laat 'm eerst weer lekker starten, en dan zien we het wel weer verder.
Kan iig niet wachten om Tootje weer in de ring te zien, maar deze dingen die hij zegt vind ik wel vreemd.
Ben benieuwd hoe Toot gaat scoren nu. :j

Ayasha
Blogger

Vala schreef:
Het hept hem alleen niet, het zou hem sieren zich juist koest te houden, te gaan presteren en dan pas zijn mondje te roeren!

Ach dat zou er veel sieren, niet enkel Rath.
Desalniettemin vind ik dat Rath na alles nog wel het meeste recht heeft, om een keer zijn mond open te trekken. Wat heeft die man al allemaal gelaten voor wat het was. Sjeez.

Bonita_Bon

Hij blijft het zelf ook maar voeden... Nou eetse!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 13:47

Ayasha schreef:
Vala schreef:

Desalniettemin vind ik dat Rath na alles nog wel het meeste recht heeft, om een keer zijn mond open te trekken. Wat heeft die man al allemaal gelaten voor wat het was. Sjeez.

Voor mij een gevalletje "eigen schuld", in elk geval die van zijn directe omgeving, de hype, het "we zullen verder gaan waar Edward gestoptnis en hoger komen" en het terugtrekken op alle wedstrijden die er écht toedoen!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 13:48

Ayasha schreef:
Vala schreef:

We hebben het in dit topic over Rath toch? :?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 13:54

Bonita_Bon schreef:
Voor mij een gevalletje "eigen schuld", in elk geval die van zijn directe omgeving, de hype, het "we zullen verder gaan waar Edward gestoptnis en hoger komen" en het terugtrekken op alle wedstrijden die er écht toedoen!

Rath mag je zijn omgeving kwalijk nemen maar Gal niet...
Intrigerend...

Vala: hoe veel heeft Rath zélf terug gezegd?

NinetyFour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 14:27

Volgens mij kunnen Rath & Co zich voorlopig beter buiten de media houden en eerst maar eens wat gaan presteren.
Hebben ze nou echt niet door dat mensen een keer klaar zijn met dat hele gedoe om Toot heen.. :Y)

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 14:33

@Ayasha, het gaat mij er niet om hoeveel hij gezegd heeft of wat anderen zeggen, het gaat er in dit topic om wat hij zegt en in mijn ogen kan hij beter zijn mond houden totdat hij daadwerkelijk continue gaat presteren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 14:35

Vala schreef:
@Ayasha, het gaat mij er niet om hoeveel hij gezegd heeft of wat anderen zeggen, het gaat er in dit topic om wat hij zegt en in mijn ogen kan hij beter zijn mond houden totdat hij daadwerkelijk continue gaat presteren.

Als iedereen die niet continu presteert zijn mond moet houden gaat het akelig stil worden hier op bokt.
Spaart Bart wel weer een databeest uit.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 14:41

Ayasha schreef:
Bonita_Bon schreef:

Rath mag je zijn omgeving kwalijk nemen maar Gal niet...

Die moet je me even uitleggen, waar zeg ik iets over de omgeving van Gal?

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 14:45

Wat komt hij ontzettend onsympathiek en vol van zichzelf over in dit interview!
Het zou hem sieren eens te zwijgen en te gaan rijden...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 14:49

Bonita_Bon schreef:
Die moet je me even uitleggen, waar zeg ik iets over de omgeving van Gal?

Bij rath val je over zijn directe omgeving. Dat heb ik je bij Gal niet zien doen. En die waren ook niet bepaalt lief.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 14:55

Maar wat wil je nu? Dat we in een topic over Rath bij iedere opmerking ook Edward of anderen aanhalen? Ik begrijp het niet?

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 14:58

Ik doelde op zijn stiefmoeder, de eigenaar van zijn paard en zijn vader, en niet te vergeten hijzelf (in mindere mate, dat besef ik mij) dan is het toch niet erg vreemd dat de beste man commentaar krijgt, wanneer hij tot noch toe niets waar kan maken? Ik vind over het algemeen een goede ruiter en een sympathieke vent maar hij moet zich niet uit de tent laten lokken met dit soort interviews..

Waarom moet ik over de omgeving van Gal vallen, daar had k het niet over toch?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:05

Jawel dat vind ik juist wel bonita want waarom moet Rath verantwoording nemen voor stiefma en zijn pa en de eigenaar van Totilas? :)
Daar heeft hij toch niks mee te maken? :)

Ik vind het niet gek, dat ie nu een keer terug uit haalt. De vragen zijn ook niet bepaalt "lief" gesteld. :) Kan me voorstellen dat ie zich aangevallen gevoeld heeft.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:05

Beetje grote mond , jammer ,van Beerbaum bijv zou hij misschien nog wel wat van kunnen leren wat die man als ruiter bereikt heeft.
Vond het heel jammer dat Totilas niet in Londen was want daar hoorde hij gewoon bij , jongen vergeet dat het paard in dit geval de ster is.
Hij heeft er trouwens weer een nieuw speeltje bij : Don Frederic.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:08

Hoe anti Rath ik ook ben (en dat ben ik :Y) ), ik vind wel dat de interviewer alleen negatieve onderwerpen aansnijdt.
Maar ik vind het ook weer vreselijk hoe MAR reageert, nog zo over zijn prestatie in Hagen. Goh, knap hoor, in een deelnemersveld waar verder niemand van gehoord heeft. Hij had op de OS niet in de búurt gekomen van de scores van Charlotte en Adelinde :n Het zou hem sieren bescheiden te zijn en te zeggen dat ze inderdaad te ver zijn gegaan met die markering rondom Totilas en dat het hem misschien wel tegen gevallen is om Totilas te rijden en dat het niet zo makkelijk gaat. Dan zou hij, in ieder geval van mij, op meer begrip kunnen rekenen dan wanneer hij zo doet als nu.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:28

Nu hij er niet bij was zeggen dat hij wel hoger gescoord heeft dan de mensen op de OS?? Sorry hoor, daarmee maakt hij zichzelf vierkant belachelijk.

KC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:39

Nou ik was weer nieuwsgierig en heb ff de Duitse versie gelezen, en vertalen is ook een vak :D Het klopt uiteraard wat vertaald is maar de Duitse versie komt wat minder heftig uit de hoek. ( mijn idee )
Maar de strekking is hetzelfde. Ik heb niets voor of tegen Rath/Totilas en co. Ik heb de hele hype via bokt op een afstand gevolgd ( de topics kwamen tenslotte geregeld langs) en heb er geen mening over.
Maar vind het altijd grappig om te lezen hoeveel een vertaling al kan afdoen/kleuren aan het daadwerkelijk gezegde. Ofwel kwa worden de vertaling absoluut klopt.