Masker ontwikkeld voor merries om op tijd te bevallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Masker ontwikkeld voor merries om op tijd te bevallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 13:35

http://www.bokt.nl / www.ucd.ie

De Ierse dr. Barbara Murphy heeft voor de volbloedindustrie een masker ontwikkeld waardoor het mogelijk is om de veulens zo vroeg mogelijk in het seizoen geboren te laten worden. Voor de volbloedindustrie is dit 1 januari. Voor dit masker heeft Murphy van de Universiteit van Dublin de innovatieprijs Enterprise Ireland “One to Watch” gekregen.

Murphy is geleerde aan de universiteit van Dublin en hoopt het masker volgend jaar op de markt te brengen. Het masker, Equilume mask, schijnt een bepaald soort licht met blauwe gloed in één van de ogen van de merrie waardoor de gehele cyclus van de merrie bevorderd wordt. De volbloedfokkers werken vanaf december nu nog met veel kunstlicht, maar daarvoor moeten de paarden veel op stal staan en de stroommeter loopt door. Met het Equilume masker kunnen de merries gewoon buiten verblijven. Het licht is actief in 1 oog vanaf dat het donker wordt tot elf uur ’s avonds.

Het licht reduceert het hormoon melatonine dat ’s winters er voor zorgt dat de cyclus van een merrie minder actief is, het hormoon wordt geproduceerd door het lichaam als het donker is. Volgens Murphy zijn de testresultaten veel belovend. De merries met het masker veulende op het uitgerekende tijdstip en droegen niet over. Zo’n twintig procent van de merries onder kunstlicht deden dat wel.

Het licht is niet alleen van invloed op de geboortedag, ook het verliezen van de wintervacht gebeurt eerder, waardoor de merries in het showseizoen reeds uit hun wintervacht zijn.

Volgens een Ierse volbloedfokker waar het masker geprobeerd is, kan het masker ook bij andere rassen gebruikt worden. De fokker zelf heeft het masker het afgelopen jaar geprobeerd en is er van overtuigd dat dit masker een wereldwijd succes kan worden.

Bekijk hier een foto van Dr. Murphy en het masker.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:38

Hm ik weet het niet. Ik vind het maar onnatuurlijk. En dat allemaal voor vroege veulens en een strakke vacht....

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:48

wat willen we nou eigenlijk niet manipuleren? Het zal uiteraard commercieel gezien heel erg handig zijn, voor fokkers die vroege veulens willen maarja, de natuur heeft het toch echt niet zo bedoeld denk ik. Zeer onnatuurlijk. En is er al een studie gedaan naar evt. negatieve effecten op de merrie? (als ze toch bezig zijn..) :D
Laatst bijgewerkt door Tosadog op 21-08-12 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

x_ankieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:48

Ik vind het aan de ene kant handig en slim bedacht, maar,aan de andere kant denk ik,
waarom? Laat zo'n merrie lekker op 'natuurlijke wijze' bevallen, ipv met dat kunstlicht.
Als dat ene veulen nou niet op tijd word bevallen, dan probeer jehet toch weer opnieuw?
Maar verder vind ik het wel een slimme oplossing voor de veulenfok.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:50

Ook ik vind het dubieus..... hoeveel moet je als mens gaan beïnvloeden voor (inderdaad) tja... een glad vachtje en een vroeg veulen....
Weet wel dat ditzelfde licht bij mensen wordt gebuikt in lampen tegen winterblues.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:51

is het dan ook niet zo net als bij mensen met inleiden dat het vaker fout kan gaan en er meer bij komt kijken denk bij mensen aan vacuum keizersnede etc.

hoe zit dit nu bij deze merries dan. is daar onderzoek na gedaan.
ik vind het echt belachelijk dat ze dit toelaten

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:51

Nou inderdaad. Kan nou niet zeggen dat ik er zo razend enthousiast van wordt.
Dat veulens steeds vroeger en vaker (lijkt het wel) in de winter/vroege voorjaar periode geboren worden vind ik al iets om niet zo heel blij te worden. Zulke veulens staan eerst maandenlang op stal voor ze eens de wei in mogen.

Heleennn

Re: Masker ontwikkeld voor merries om op tijd te bevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:56

Wat een bullshit... een veulentje moet gewoon lekker geboren worden als het er klaar voor is.

Weenck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:58

ik vind het eerlijk gezegt belachelijk dat men tegenwoordig alles zo naar de hand wil zetten -O- , het lijkt me erg risicovol om een merrie eigenlijk "te vroeg" te laten bevallen...
ik hoop dat ze daar nog wel onderzoek naar gaan doen...

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:59

Tsjonge... is er nog wel iets natuurlijks aan de volbloedfokkerij? Hoe belachelijk om zoiets te verzinnen zeg!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:00

nenchyislief schreef:
ik vind het eerlijk gezegt belachelijk dat men tegenwoordig alles zo naar de hand wil zetten -O- , het lijkt me erg risicovol om een merrie eigenlijk "te vroeg" te laten bevallen...
ik hoop dat ze daar nog wel onderzoek naar gaan doen...

idd, en hoe zit het met dat licht..

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:28

Het gaat hier alleen om een eerdere maand, niet om het veulen te vroeg te laten komen. Een van mijn paarden (gefokt als renpaard), is ook zo'n vroeg veulen. Hij staat genoteerd als 2 januari, maar kan goed zijn dat hij in december is geboren, maar pas in januari is aangemeld, zodat hij groter en sterker is als zijn leeftijdsgenoten op de baan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:38

countrygirl schreef:
Tsjonge... is er nog wel iets natuurlijks aan de volbloedfokkerij? Hoe belachelijk om zoiets te verzinnen zeg!

Euhm ja hoor. Zo zijn KI en embryo transplantatie niet toegestaan. Dus op het vroege veulen ma zijn ze 'natuurlijker' dan menig warmbloedstamboek.

Ik vind het een goede uitvinding. Het race seizoen begint nu eenmaal op een bepaalde datum en hoe dichter het veulen bij 01-01 hoe volwassener het is bij aanvang van de training en race seizoen. Lopen moeten ze toch bij hun eigen jaargang en 4/5 maanden is gewoon veel in ontwikkeling op die leeftijd. Daarnaast kunnen de merries nu gewoon lekker op de wei blijven ipv op stal onder de tl om voorjaar te simuleren.

Best hypocriet dat hier zo gereageerd wordt, want hoeveel sportpaarden worden jaar rond niet extra onder kunst licht op stal gezet om de vacht korter te houden terwijl het buiten al uren donker is?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:39

countrygirl schreef:

Ja het dekken. :D Daar mag geen KI gebruikt worden. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:54

Ik vind het nog niet zo slecht bedacht. Duizend keer liever dit, dan het paard op stal zetten!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:55

Ik snap het niet, een merrie moet toch 11 maanden dragen, anders krijg je geen goed veulen?Of ben ik nu stom :+

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:01

Magrathea schreef:
Ik snap het niet, een merrie moet toch 11 maanden dragen, anders krijg je geen goed veulen?Of ben ik nu stom :+

Ze willen dus ook de cyclus van de merrie eerder op gang laten komen, waardoor ze eerder hengstig zal zijn. Het gaat dus niet om een kortere draagtijd!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:05

Oh zo :)*
Nee, dan zie ik het probleem er niet zo van in. Mensen gebruiken ook foefjes om hun cyclus voor hen gunstig te beinvloeden, als de merrie er geen last van heeft en lekker buiten kan blijven zie ik er geen kwaad in.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:24

Brave New World, dat boek, dat gaat echt ooit eens werkelijkheid worden.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:45

Moest eventjes zoeken naar Brave New World, interessant trouwens! Ja, je zou weleens gelijk kunnen krijgen.

MLPValley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:40

tja wanneer zet je het voetje over de lijn he?
Bedoel we doen ook KI dekken dat is ook niet natuurlijk, maar wel veiliger voor merrie/hengst en de bevruchting kan beter getimed worden.
Maar goed de ene merrie heeft meer tijd nodig om haar cyclus voor te bereiden ect, ik hou toch zelf echt van de natuur de natuur houden.

Ook is het niet mogelijk te zien wat voor invloed het heeft op veulen of merrie op de lange termijn, daar is jaren onderzoek voor nodig, dus in mijn ogen niet echt een goede uitvinding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:30

Het enige wat ze op deze manier doen is de merrie voor de gek houden waardoor die 'denkt' dat het voorjaar is. Anders houden de merries het veulen wat langer vast en gaan overdragen. Dit heeft de natuur goed geregeld. Korte dagen is over het algemeen ongeschikt weer en worden veulens opgehouden. Lange dagen staat voor goed weer dus worden er veulentjes heboren.

Tja wat is natuurlijk? Hoeveel merries worden er niet hengstig gespoten en tig keer gescand en opgevoeld om het ideale inseminatie moment te benutten?

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:44

Gini schreef:
Brave New World, dat boek, dat gaat echt ooit eens werkelijkheid worden.
Wat dat betreft ligt de warmbloedfokkerij ver voor op de volbloedfokkerij imo en is dit eigenlijk nog een vrij primitieve "ingreep". Zo'n masker vind ik echt in het niet vallen naast KI en ET en het lijkt me ook altijd nog gezonder dan een merrie hengstig spuiten.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:50

Best handig ook als je snel van de wintervacht van je paard af wilt. Zo'n masker is een stuk goedkoper dan je volboed verhuizen naar bv. Mexico waar de paarden het hele jaar goed hengstig zijn. Ik vind het wel een interessante uitvinding.

ponyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 19:48

Wuis schreef:
Ik vind het nog niet zo slecht bedacht. Duizend keer liever dit, dan het paard op stal zetten!

dat vond ik ook al