Miniatuurpaarden erkend als geleidedieren in Amerika

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Miniatuurpaarden erkend als geleidedieren in Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 12:37

http://www.bokt.nl

In de Amerikaanse staat Illinois zijn vanaf heden miniatuurpaarden toegestaan voor gehandicapten. De wet, HB3826, die dit mogelijk maakt is gisteren ondertekend door de gouverneur van Illinois en gaat per direct in. Dat meldt huffingtonpost.com. Café- en restauranthouders hebben echter hun zorgen geuit over de hygiëne van de dieren in hun etablissement. Maar volgens de Guide Horse Foundation (GHF) zijn paarden erg schoon en kunnen ze zelfs zindelijk worden gemaakt.

GHF is erg blij met deze erkenning. Zij melden het volgende op hun website. “Deze paarden leven lang, zijn van nature rustig en kunnen dingen goed onthouden. Getrainde paarden zijn erg gefocust op hun werk en zijn niet snel afgeleid. Paarden reageren anders (dan honden, red.) op menselijk aandacht. Ze worden niet overenthousiast bij het borstelen of aaien. Daarnaast hebben de paarden een oog voor gevaarlijke situaties. Ze zijn constant alert en leiden hun baasje langs de veiligste en efficiëntste route. Ze zijn ook goed in het herkennen van obstakels. Ze hebben een goed uithoudingsvermogen en kunnen moeiteloos vele kilometers afleggen.”

Daarnaast zien veel mensen een hond als huis dier en herkennen de hond niet direct als geleidehond. Dat is bij een paard anders.

Er zijn wel beperkingen aan de geleidepaarden. Ze mogen maximaal 60 cm hoog zijn en tussen de 30 en 45 kilo wegen.
Kijk hier voor een foto’s en een video.

Voor de website van GHF kijk hier

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 12:39

Geweldig! Ik had het al wel eens eerder gezien.

Website even bekeken, maar ik ben al afgehaakt, wat een vervelende onoverzichtelijke website :o

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 12:39

Hihi, je titel moet denk ik miniatuurpaarden zijn :')
Maar goed dat ze die nu ook toestaan, lijkt me stoer, kom je met je pony de winkel in :D

_Elaine_

Re: Miniatuurpaarden erkend als geleidedieren in Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 12:53

Leuk en aardig allemaal.
Maar is er nagedacht over hoe deze dieren gehouden worden?
Je kan ze moeilijk de heledag in huis houden zoals een hond

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:28

hoe krijgen we misvormde paardjes? ik moet er wel bij zeggen dat het idee goed is, maar ik ben bang dat er paardjes komen met veel gewrichtsproblemen doordat men steeds kleiner wilt gaan fokken.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:34

ik denk dat die overbouwde paarden > 1,80 meer problemen met hun gewrichten kunnen krijgen..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:34

Dat heeft niks te maken met kleiner willen fokken maar met een genetisch deffect (dwerggroei).

Echter zie ik het wel gebeuren dat mensen mede hierdoor bewust dwergen gaan fokken.

Maar het doet wel mijn haren overeind gaan dat er in een dergelijk artikel dan weer een foto van thumbelina verschijnt |o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:57

Ik vind het geen goed idee. Laat die paardjes toch lekker natuurlijk de hele dag grazen ipv in winkels te moeten lopen. :n
Over het feit dat het vluchtdieren zijn spreek ik dan nog niet eens.

mdr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 14:01

Ik denk dat sommige miniatuurpaardjes voor sommige mensen misschien wel een meerwaarde kunnen bieden, want het miniatuurpaard heeft al op vele vlakken bewezen dat ze ons mensenhart kunnen veroveren, maar misschien zouden ze wel beter realistisch zijn in hun normbeschrijving, want 60 cm is zelfs voor een minipaard echt klein. Ik denk tussen de 70 en de 80 dat dat al iets realistischer zou zijn. En ze wegen niet veel, maar 30-45 kg is toch wel erg laag. Mijn hengstje meet 85 cm en is op 85 kg gewogen geweest. Dus, iets kleiner denk ik dan toch ook wel een goeie 75 kg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:50

dwerggroei? hebben ze dan geen gebreken....

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 20:30

was laatst nog miniaturpaard op tv met dwerggroei die had heel wat operaties nodig ivm misvormd gebit, en te groot hoofd!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 22:15

cariena1 schreef:
was laatst nog miniaturpaard op tv met dwerggroei die had heel wat operaties nodig ivm misvormd gebit, en te groot hoofd!

Nee hoofd was juist net wat te klein, vooral kaak was te klein voor zulke grote kiezen, er zijn dan ook 4 enorme grote kiezen verwijderd door de wangen open te leggen en daarna weer dicht te naaien, want een mond was veel te klein om goed open te kunnen krijgen.

Bah horror, zulke dieren moet je niet willen fokken.

Ik ben erg tegen om miniatuurpaarden te gebruiken als geleidedieren, ze horen in een wei en dat ze verzorgd en behandeld worden als paarden/ponys en niet als een hulpstuk.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 22:17

Gelukkig willen serieuze fokkers ook geen dwergen fokken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 00:29

Ragdollcat schreef:
Ik ben erg tegen om miniatuurpaarden te gebruiken als geleidedieren, ze horen in een wei en dat ze verzorgd en behandeld worden als paarden/ponys en niet als een hulpstuk.

Een taak waarbij een gezonde, correct gebouwde en intelligente pony het fokdoel is/wordt, komt het ras alleen maar ten goede. Zeker voor dieren die door dat ze zo klein zijn makkelijker misvormingen krijgen. Voor de mens die ze helpen is een dier wat vrijwel een leven lang het werk kan doen ook erg fijn, die hoeft dan niet elke 5-7 jaar afscheid te nemen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:17

tamary schreef:
Ragdollcat schreef:

Een taak waarbij een gezonde, correct gebouwde en intelligente pony het fokdoel is/wordt, komt het ras alleen maar ten goede. Zeker voor dieren die door dat ze zo klein zijn makkelijker misvormingen krijgen. Voor de mens die ze helpen is een dier wat vrijwel een leven lang het werk kan doen ook erg fijn, die hoeft dan niet elke 5-7 jaar afscheid te nemen.

Dat neemt niet weg dat ik ertegen ben, ze horen op de wei en met soortgenoten paardwaardig te kunnen leven.

En niet als een hulpstuk/hond door t leven te gaan.

Ik heb zwaar medelijden met ze.

Honden is heel anders, jammer is alleen dat ze niet lang meegaan, maar dat mag nooit een reden zijn om dan maar een paardachtige te gaan gebruiken. Verschrikkelijk dit en dat dan mogelijk 30 jaar lang zo te moeten leven.......................

mdr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 14:05

Misschien moeten we eerst es nagaan hoe het eraan toe gaat om blindegeleidepaardje te zijn voor we onze mening geven, want ik kan me niet voorstellen dat ze constant in huis gehouden worden. Er moet toch ook een soort "handleiding" zijn over hoe zo'n paardje moet gehouden worden (om paardvriendelijk te zijn)? Een paard heeft bv ruwvoer nodig in de vorm van hooi of gras, dus die moeten ze toch dagelijks ter beschikking hebben en kan me niet voorstellen dat zoiets binnen in huis gebeurt? Ik denk dus dat er wel bepaalde eisen aan verbonden zijn en dat ze toch wel af en toe op de weide moeten kunnen gaan?

Ik ga me er voorlopig nog niet over uitspreken of het nu wel of niet erg is voor een paardje, maar ik weet dat bv mijn mini's erg graag voor me werken (aangespannen dan) en dat ze dat met plezier doen. Natuurlijk is er wel een groot verschil, dit is maar max een paar uurtjes per dag en voor de rest lopen ze idd met hun vriendjes op de weide, maar wie weet is dit met een begeleidingspaardje ook deels het geval? Ik vind dat we dit es zouden moeten nagaan, hoe het nu juist in zijn werk gaat.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 17:55

Site doorlezen en je weet het. De pony's worden geplaatst met een passend maatje en er moet een passend verblijf (stal + paddock/wei) voor beide pony's op het terrein van de blinde persoon zijn. De dieren zijn dus samen en off duty verblijven ze in geschikte accomodatie. Zindelijk is dan ook meer noodzakelijk omdat de dieren hun baasje ook in gebouwen, etc. moeten kunnen geleiden zonder overlast te veroorzaken. En dat is niet anders dan een geleidehond ook moet kunnen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 23:09

Ja hoor elke blinde heeft een heuse paardenweiland in de tuin en een stal.

Nee ik ben er tegen. Neem liever een robot die lijdt tenminste niet.

Of gewoon accepteren dat honden niet zo oud worden, want waar er eentje eet kan er ook heus wel een 2e hondje komen als opvolger van de voorganger.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 23:24

tamary schreef:
Site doorlezen en je weet het. De pony's worden geplaatst met een passend maatje en er moet een passend verblijf (stal + paddock/wei) voor beide pony's op het terrein van de blinde persoon zijn. De dieren zijn dus samen en off duty verblijven ze in geschikte accomodatie. Zindelijk is dan ook meer noodzakelijk omdat de dieren hun baasje ook in gebouwen, etc. moeten kunnen geleiden zonder overlast te veroorzaken. En dat is niet anders dan een geleidehond ook moet kunnen.

Dat is alweer meer dan heel veel andere paarden op de wereld :)