Rijk ruwvoer dieet verandert metabolische reactie van paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Rijk ruwvoer dieet verandert metabolische reactie van paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 14:56

http://www.bokt.nl

Tegenwoordig kun je alle soorten paardenbrokken kopen, van brokken speciaal voor sobere en/of kleine rassen tot en met high performance brok met langzaam vrijkomende energie. Hoewel de bewustwording van voldoende ruwvoer de laatste jaren steeds groter wordt, zoekt men bij problemen liever zijn heil nog in de aanpassing van de brok dan in de aanpassing van het ruwvoer.

In Zweden hebben onderzoekers de krachten samengebundeld en een onderzoek uitgevoerd om te kijken of een dieet van alleen ruwvoer het aerobe energiemetabolisme van het paard kan bevorderen.

Om deze stelling ofwel te bewijzen ofwel te ontkrachten hebben de onderzoekers twee diëten samengesteld. Dat meldt thehorse.com. Het ene bestond alleen uit 2,2 procent van het lichaamsgewicht aan ruwvoer (F) en het andere uit 50 procent brok met hoge zetmeelconcentratie (zemelen, haver en soja) en 50 procent ruwvoer (FC). Bij beide diëten werden een mineralen en vitamine supplement toegevoegd om zo te voldoen aan de voedingseisen van het National Research Council.

Als testobject werden zes dravers, allen geruind, uitgekozen die getraind werden. Alle paarden kregen gedurende 2x 29 dagen beide diëten voorgeschoteld. Gekeken werd hoe de paarden reageerden tijdens beide periodes.

De paarden kregen interval training, waarbij er 4 x 600 meter geracet werd gedurende negen dagen. Tenminste 1 rustdag werd ingepland. Op de 25ste dag van elke periode werden de paarden getest in de stapmolen, waarbij de intensiteit van de oefening steeds werd verhoogd. Tijdens deze oefening werden de paarden regelmatig gecontroleerd op gewicht, conditie van het lichaam en van de spieren. Ook werd er voor, tijdens en na de oefening bloed afgenomen.

De onderzoekers kwamen onder meer tot de volgende conclusie:
De ph waardes van het bloed waren hoger bij de paarden die op het F dieet stonden, waarbij geconcludeerd kan worden dat het dieet de verzuring van de spieren tegengaat. Ook was de concentratie van glycogeen in de spieren hoger dan bij paarden die op het FC dieet stonden. Glycogeen is een belangrijke brandstof bij zware oefeningen. Verder waren er aanwijzingen dat de aërobe energiemetabolisme er voor zorgden dat de paarden op het F dieet de oefening langer vol konden houden.

De onderzoekers zeggen dat er meer onderzoek nodig is om te zien of de hoeveelheid glycogeen in de spieren nog kan veranderen bij het F dieet. Toch zegt het hoofd van de onderzoeksteam dat een ruwvoerdieet met hoge energie waarde een interessant alternatief kan zijn op de wat meer conventionele diëten en dat hun onderzoek blijft dat alleen een ruwvoerdieet geen negatieve effecten creëert bij sporttraining.

Lees hier het Engelstalige abstract.

ownwise

Re: Rijk ruwvoer dieet verandert metabolische reactie van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 15:38

Interessant onderzoek, zeker voor IR of HB paarden, hiermee blijkt dat paarden zonder brok prima kunnen presteren.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 16:27

Op zich wel logisch, wat er allemaal in een brok te vinden valt, valt misschien niet in de natuur te vinden (of delen er van) dus dan zou je je kunnen afvragen of 'n paard er eigenlijk wel wat aan heeft. Interessant onderzoek!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 16:31

Logisch toch, er gaat hier momenteel elke dag een pavo koek in voor de vitaminen maar verder hebben ze echt niet veel nodig, dat blijkt hier wel weer.

Seasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 17:12

Hier krijgen ze een handje muesli, en voor de rest alleen maar gras en kuil. En dan vinden de meeste mensen dat maar raar, want hé, een sportpaard moet toch brok hebben?

Heel interessant onderzoek, ik vind dat veel mensen nog te veel aan de brok blijven hangen.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 17:22

Ik ben wel benieuwd wat er verstaan wordt onder rijk ruwvoer. Als ik aan rijk ruwvoer denk, denk ik aan donkere kuil en vol gras?

Ook had een tussenweg in het onderzoek naar mijn idee wel handiger geweest. Bijvoorbeeld 75% ruwvoer met 25% brok. 50/50 vind ik sowieso geen handige verhouding. Ook stel ik mijn vraagtekens bij de gebruikte brok, waarom de hoge zetmeelconcentratie?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 18:06

Hehe eindelijk een onderzoek dat ook echt heeft kunnen aantonen dat allen goed ruwvoer meer dan genoeg is vaak. Onze wedstrijdpony s kregen vroeger niets anders en waren in topconditie met veel minder spier en bevangenproblemen dan tegenwoordig.

Onze tinker staat om andere redenen al jaren op alleen ruwvoer en is topfit.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 18:30

Wat ik mij ook afvraag ging het om topsportpaarden? Nu hebben ze enkel dravers getest wat met spring, dressuur, eventing, men- of endurancepaarden? Die hebben allen een ander soort training. Een Bodybuilder heeft ook een compleet ander dieet dan een langeafstandsloper.

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 18:34

Interessant! Een teken dat een paard dat bijvoorbeeld van brok te heet word toch op niveau kan presteren als je die dan weglaat voor ruwvoer!!

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:56

Hier ook een handje muesli en verder hooi of gras. Ze presteren prima, vorig jaar nederlands kampioen geworden op dit "dieet"!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:59

Van te voren toch ook te bedenken...wat een flut onderzoek..ll

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:59

Hier hebben we voor de zoveelste keer een richting aan bewijs, dat veevoederbedrijven meer op hun eigen gewin uit zijn dan het gewin van het paard..
Maar zolang we in een generatiecultuur leven van het eten van "hapklare brokken" met geen of weinig kennis van veevoeding, zullen de veevoederhandelaren/fabrikanten de onnozele koper blijven bestoken met grote onzin.

Dit geldt ook voor mensenvoeding..
lees:
http://foodwatch.nl/laatste_nieuws/nieu ... ex_nl.html

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 07:27

ceasario schreef:
Hier hebben we voor de zoveelste keer een richting aan bewijs, dat veevoederbedrijven meer op hun eigen gewin uit zijn dan het gewin van het paard..
Maar zolang we in een generatiecultuur leven van het eten van "hapklare brokken" met geen of weinig kennis van veevoeding, zullen de veevoederhandelaren/fabrikanten de onnozele koper blijven bestoken met grote onzin.

Dit geldt ook voor mensenvoeding..
lees:
http://foodwatch.nl/laatste_nieuws/nieu ... ex_nl.html

Niet alle veevoederbedrijven, vandaar dat ik HH brokken geef; en ik merk duidelijk positief verschil.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 07:33

Ik neem aan dat met " hamer" Haver bedoeld wordt?

Ik vind het verslag erg mager, mis inderdaad het soort en de kwaliteit van het ruwvoer?
Dat paarden prima presteren op alleen gras is allang bewezen, toen ik nog op Deurne zat was dat al bekend .
Of is het juist in de tussentijd zo geweest dat mensen meenden dat krachtvoer beter was..

In elk geval heb ik twee sportpaarden op gras lopen, elke dag vers gras erbij, en beiden naar gelang de training aanvullend wat sportbrok, en vooral ook haver erbij.
Muesli's zitten veel onnodige zaken in , evenals de koeken.
Haver en andere granen daarentegen zijn nog puur natuur zonder toevoegingen zoals melasse, en daarom dus beter dan brok. Maar niet elke ruiter kan een paard hebben waar haver in zit ;)

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 09:10

Mijn fokmerrie kreeg tijdens de dracht 1 pavo summerfit koek en hooi. De laatste week van de dracht 1/4 muslie erbij. Ze heeft een schitterend veulen gekregen. Nu krijgt ze hooi, gras en 2 scheppen muslie per dag en 1 summerfit koek.

Mijn paarden krijgen veel hooi en heel weinig brok. Zo voer ik al jaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 09:12

2 Scheppen muesli en 1 koek is al veel hoor, is feitelijk ook brok maar dan niet gemalen en geperst.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 11:11

petraaken, wat jij zegt idd.. lange afstandloper en bodybuilder..

Een paard dat de marathon voor de kar moet lopen (en SGMW is dat dressuurproef, vaardigheid, tijdtraject van zo'n 8 km in draf en dan nog door het hindernistraject; hindernissen en lengte van ong 6 km.. heuvel op en heuvel af, door waterbakken en door mul zand in een boshindernis..) Dat vergt hele andere energie dan wanneer je met een zo licht mogelijk karretje zo snel mogelijk over een vlakke baan moet lopen.

Blijft ik erbij dat goed ruwvoer wel van belang is. Hier ook, mix van gras hooi/kuil. Zo worden ze niet tonnetje rond en paarden zien er goed en glanzend uit en in de zomer vol in het gras, krijgen ze hier geen brok erbij.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 14:22

Brok is afval van andere productieprocessen; oa sojaschroot. Waarvan iemand ooit het lef heeft gehad het niet gewoon weg te gooien, maar als brokje te persen en te verkopen onder de naam 'paardenvoer'

Heel slim om op die manier uit afval geld te maken :)*

En wij gaan nog serieus onderzoeken welke effecten het voeren van onnatuurlijk voer heeft :D

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 14:25

russel schreef:
2 Scheppen muesli en 1 koek is al veel hoor, is feitelijk ook brok maar dan niet gemalen en geperst.

De merrie heeft een veulen aan de voet van 2 maanden oud. Die heeft ook wat nodig. Geen merrie brok, maar ze krijgt nu natural balance van havens, hooi, gras en een koek per dag.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 16:26

PhiaBink schreef:
russel schreef:

De merrie heeft een veulen aan de voet van 2 maanden oud. Die heeft ook wat nodig. Geen merrie brok, maar ze krijgt nu natural balance van havens, hooi, gras en een koek per dag.

Aanvulling, was te laat.

Het is een andalusische merrie van 21 jaar. 1 pavo koek per dag met hooi is haar normale rantsoen. Nu met een veulen aan de voet heeft ze dit gewoon nodig. Kijk eens hoeveel fokmerries aan merrie brok krijgen. Dan is dit rantsoen van 2 scheppen muslie, koek, gras en hooi niet echt veel. Deze muslie is nieuw van Havens. Speciaal voor oudere paarden en paarden die insuline-resistent zijn of snel dik. Ze doet het er super op. Ze heeft genoeg melk. Het veulen groeit als kool.
Voeren doe je niet met het etiket van de voerzak, maar met gezond verstand en met je ogen.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 23:04

Dit is weer een onderzoek dat heeft bewezen dat Paard Natuurlijk gelijk heeft.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 12:02

Arabesk schreef:
Brok is afval van andere productieprocessen; oa sojaschroot. Waarvan iemand ooit het lef heeft gehad het niet gewoon weg te gooien, maar als brokje te persen en te verkopen onder de naam 'paardenvoer'

Heel slim om op die manier uit afval geld te maken :)*

En wij gaan nog serieus onderzoeken welke effecten het voeren van onnatuurlijk voer heeft :D

Omdat in dat "afval" nog prima voedingsstoffen zitten. Hoewel ik er absoluut niet voor ben om brok te voeren (mijn pony krijgt alleen maar hooi en kuil en is al te dik).

Er wordt heel veel van dit soort voer gebruikt voor de melk en vlees productie. In principe kan je van dat "afval" nog prima producten "maken". Toch zonde om weg te gooien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 21:49

herculesje schreef:

Ach jeetje is gewoon boerenwijsheid.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 07:41

herculesje schreef:

Uhmmmm.... nee, niet echt. Als je kijkt naar de opzet van deze proef, het aantal geteste paarden, het gebrek aan significante verschillen.... aan de hand van dergelijk onderzoek kan je geen conclusies trekken. Zou hetzelfde zijn zijn als je een paars paard ziet en zegt dat alle paarden paars zijn, zo werkt het dus niet

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 15:58

Ik vind het onderzoek niet juist. Er is geen 3e controle groep...