Cayenne

Charlotte Dujardin en Valegro bij het afgroeten
foto: Kit Houghton/FEI
In het volgepakte Olympisch stadion van Greenwich heeft Adelinde Cornelissen samen met Parzival het Olympisch zilver in de wacht gesleept. Haar geweldige kur kwam net twee procent tekort op Charlotte Dujardin en Valegro, die een geweldige prestatie leverden met een bijna foutloze kur en met 90.08% het Olympisch Goud in ontvangst nemen. Laura Bechtolsheimer en Mistral Hojris zijn met 84.33% goed voor brons. Het is precies zestig jaar geleden dat vrouwen mochten meedoen aan de Olympische Spelen, en wat toepasselijk dat de top drie vandaag uit louter vrouwen bestond.
Edward Gal en Undercover beten voor Nederland het spits af. De proef van Edward en Undercover kenmerkte zich door zeer expressief gereden uitgestrekte gangen en een fenomenale passage en piaffetour, waarbij risico genomen werd door er meteen een kwart piaffe pirouette van te maken. De aanleuning blijft door de spanning echter nog een punt van kritiek, maar zal straks met de nodige ervaring zeker wel verbeteren. Met 80.26% staan ze op een negende plaats.
Het publiek was tijdens de proef van Edward en Undercover al muisstil, maar toen Anky van Grunsven en Salinero de baan in kwamen kon je helemaal een speld horen vallen. Op de klanken van Dance of Devotion kwam de combinatie de baan binnen en was meteen duidelijk dat Anky deze laatste keer nog eenmaal alles eruit wilde halen dat erin zat. Wat volgde was een gecontroleerde maar met durf gereden proef waarmee Anky eens en voor altijd duidelijk maakt dat er helemaal niets mis is met de vorm van de achttien jaar jonge Salinero. Vol overgave danste de combinatie naar 82% en deze score verbaasde Anky en Sjef misschien nog wel het meest. Het publiek was het er echter mee eens en ging na afloop als een man staan om de combinatie een welverdiende staande ovatie te geven. Anky en Salinero eindigen in dit sterkte deelnemersveld op een uitstekende zesde plaats.
Laura Bechtolsheimer en Mistral Hojris reden opnieuw hun nieuwe kur op de klanken van de Lion King. Daarmee valt op hoe goed de lichtvoetige muziek de flink gebouwde Mistral enigzins verdoezeld en het daardoor een elegante proef maakt. Helaas blijven de handen van Bechtolsheimer een punt van kritiek en verstoorde het plaatje enigzins en maar de oefeningen waren (ondanks twee keer een fout in de changementen) technisch gezien sterk gereden en leveren haar daarmee het brons op.
Helen Langehanenberg en haar krachtpatser Damon Hill kwamen tot 84.30% tot een vierde plaats. In deze combinatie zit nog zeker veel toekomst. Misschien had Langehanenberg ook niet misstaan op de derde plaats, maar dat is een mening die niet door de jury werd gedeeld. Carl Hester en Uthopia lieten eveneens een fijne proef zien, maar kregen hier en daar net teveel fouten op, waarmee ze met 82.85% op een vijfde plaats bleven steken. Hester verklaarde na afloop dat zijn paard te moe was voor deze laatste dag.
Adelinde en Parzival waren samen de laatste combinatie voor Nederland. Het duo liet een werkelijk superproef zien met hoogtepunten als de uitgestrekte draf en uitmuntende changementenseries en piaffe-passagetour. Daarmee gingen amazone en paard naar een megascore van 88.25% en stond alleen laatste deelneemster Charlotte Dujardin met Valegro nog tussen het goud voor Nederland in. Dujardin nam geen risico's en leek vooral op safe te rijden. De nieuwe kur blonk uit door controle en vriendelijkheid, waarbij ook de rust tussen paard en ruiter opvallend was.
De piaffe en passage waren foutloos en de pirouettes bijna op een dubbeltje. Ook de changementen waren goed in balans en zuiver gesprongen. Tegen een einde kwam er door een misverstand en vermoeidheid van Valegro een fout, die door de jury in de score redelijk werd vergeven. De spanning was na de proef om te snijden, maar vier minuten was het duidelijk: Engeland wint opnieuw een historische gouden medaille!
Anky was na afloop in de wolken met dit waardige afscheid van de sport voor Salinero: "Ik ben blij dat ik hier aan start ben gekomen. Het is een emotionele week geweest. De gezondheid van Sjef speelde daarin zeker een rol. Nu gaat het beter met hem en heb ik voor de eerste keer hier in Londen zonder stress gereden. Dit was puur genieten en een mooier afscheid had ik voor hem niet kunnen wensen. Salinero heeft vier dagen lang zijn uiterste best gedaan voor mij en alles gegeven. Ik ben niet verdrietig dat dit tijdperk over is, maar juist enorm blij dat ik dit alles mee heb mogen maken."
Ook Edward Gal was ondanks de geringe voorbereiding blij met de verrichting van zijn Undercover: "Dit is pas de eerste keer dat we op deze muziek hebben gereden. De kur werd twee weken geleden voor hem geschreven en ik heb de proef pas gisteren op DVD gezien. Vandaag is de eerste keer dat we hem hebben gereden. Daarom ben ik enorm tevreden, want het is toch een flinke gok die we daarmee genomen hebben. Undercover heeft het vandaag geweldig gedaan en wilde bijna teveel zijn best doen voor me. Het is een heel fijn paard dat steeds beter gaat presteren. Hij is absoluut nog niet op zijn top."
Jury voorzitter Stephen Clarke gaf tijdens de persconferentie uitleg over de top drie: Adelinde liet veel kracht en expressie zien, maar voor ons moest er meer lichtheid en gedragenheid zijn. Dat heeft haar punten gekost. Het paard van Charlotte kwam wel meer tot dragen, maar had ten opzichte van Parzival minder kracht. We zijn uiteindelijk voor de beste harmonie gegaan. Vandaar dat Charlotte heeft gewonnen. Alle ruiters hebben het geweldig gedaan en het was geweldig om hier te mogen jureren.
"We zaten steeds dicht bij elkaar met punten als jury. Een aantal groepen zaten heel dicht bij elkaar qua score. Zowel Laura als Helen waren beiden fantastisch. Helen had wat verzet in de piaffe en ritmeverlies. Dat heeft haar de medaille gekost. Laura's proef was fantastisch qua kracht en expressie, maar minder gedragen. We geven punten voor iedere oefening en wanneer een combinatie bijvoorbeeld zes passages laat zien, dan staan er ook zes scores. Daaruit volgt weer een algemeen cijfer. Laura maakte een fout in de changementen om de twee maar maakte dit weer goed door de serie opnieuw te doen. Dat telt ook mee en daarmee waardeerde ze haar proef op. Wanneer we klaar zijn met jureren heb ik echt geen idee wie de hoogste score heeft. Na Charlotte had ik geen idee of zij of Adelinde had gewonnen. Ze waren allebei fantastisch."
Charlotte Duardin over haar proef: Carl kon mij vandaag niet begeleiden omdat onze startnummers te dicht bij elkaar zaten. Ik kon me echter uitstekend voor de geest halen wat hij gezegd zou hebben. Ik wilde vandaag gewoon plezier en geen spijt hebben van mijn prestatie en dat is gelukt. Valegro voelde moe aan, maar hij gaf alles en heeft me niet in de steek gelaten. We kregen een fout omdat hij vermoeid was en me even niet goed begreep. Daar maak ik me niet druk om. Hij heeft hier steeds zijn best gedaan en ik had niet meer van hem kunnen verwachten. Hij is ook nog maar tien."
Over de aanhoudende verkoopgeruchten: "Het is waar dat Valegro in de toekomst waarschijnlijk wel verkocht zal worden, maar hij is nog niet weg. Hij is voor de helft van Carl en de andere helft van iemand anders. Hij is niet van mij, dus heb ik er niets mee te maken. Ik zal hem uiteraard missen, maar hij is nog niet verkocht, dus ik maak me er voor nu nog geen zorgen over. Verder heb ik nog wat jonge paarden thuis en daar ga ik verder mee. Hopelijk zit er een goed Grand Prix paard bij voor volgend jaar en wie weet Rio."
Op de vraag waarom Charlotte met een veiligheidshelm aan start kom in plaats van een hoedje: "Ik denk dat de veiligheidshelm in de toekomst sowieso verplicht zal worden in de Grand Pix. Wat mijn beslissing betreft: Ik heb ooit een nare val gemaakt waarbij ik mijn schedel gebroken had. Daardoor ben ik voorzichtig geworden en heb ik hem eigenlijk altijd op wanneer ik op een paard zit. Mensen vroegen of ik ook in Londen zou dragen, maar dat lag voor mij al voor de hand. Je weet nooit wat er kan gebeuren tijdens de proef of een training of prijsuitreiking. Veiligheid is en blijft het belangrijkste."
Adelinde Cornelissen: "Parzival voelde geweldig en krachtig en dit is een van onze beste proeven ooit geweest. We hebben alles gegeven. Van tevoren gingen er geruchten over of hij wel of niet fit zou zijn. Ik had een andere planning als dat mensen van ons hadden verwacht. Daarom kwamen er steeds meer geruchten. Voor mij was dat eigenlijk wel grappig, want daarom was iedereen hier erg verrast dat hij het toch zo goed heeft gedaan. Deze planning was voor ons heel fijn en heeft een goed resultaat gehad."
Laura Bechtolsheimer was zeer blij met de medaille: "Ik werd na de proef even heel emotioneel. Deze medaille betekent heel veel voor me. Mistral (Alf) is nu 17, maar wordt alleen maar beter. Gisteren heb ik hem even de benen laten strekken en hij begon toen nog te bokken. Ik dacht toen: "Hij heeft nog zoveel energie en is nog zo fit. Hij heeft er gewoon echt plezier in. Ik wilde hem eer aandoen en vandaag een goede kur laten zien. Dat is gelukt. Hij voelde geweldig aan en het is heel speciaal om hier op het podium te mogen staan, vooral omdat ik niet weet of dit misschien wel zijn allerlaatste kampioenschap is geweest."
Einduitslag individueel:
1) Charlotte Dujardin (Engeland) Valegro (90.08%)
2) Adelinde Cornelissen (NEDERLAND) Parzival (88.19%)
3) Laura Bechtolsheimer (Engeland) Mistral Hojris (84.33%)
4) Helen Langehanenberg (Duitsland) Damon Hill (84.30%)
5) Carl Hester (Engeland) Uthopia (82.85%)
6) Anky van Grunsven (NEDERLAND) Salinero (82%)
9) Edward Gal (NEDERlAND) Undercover (80.26%)
Klik hier voor de volledige uitslag.