Nederland wint brons: "Dit is echt helemaal geweldig"

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110839
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Nederland wint brons: "Dit is echt helemaal geweldig"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 19:37

http://www.bokt.nl
Cayenne


Afbeelding
Charlotte Dujardin en Valegro.
foto: Kit Houghton/FEI

Tijdens de spannende finaledag van de landenwedstrijd dressuur is Nederland de trotse winnaar van het brons geworden. Het oranjekwartet van bondscoach Sjef Janssen kwam in een bomvol Greenwich Park tot een totaalscore van 77.12%. Daarmee moesten ze Engeland (79.97%) en Duitsland (78.21%) voor laten gaan.

Anky van Grunsven opende voor Nederland. Hoewel Salinero tijdens het halthouden niet zo stokstijf stil stond als in de Grand Prix, begon de amazone verder goed aan haar proef, die zich kenmerkte door een fijne passage, een uitgestrekte draf waarbij duidelijk het onderste uit de kan werd gereden, en onder andere een loepzuivere overgang van de passage naar de uitgestrekte stap, hoewel Salinero de hals wel iets meer mocht uitschuiven. Ook de piaffe was steeds goed.Helaas sprong Salinero twee keer niet helemaal goed door in de changementen om de twee, wat dure punten heeft gekost. De combinatie kwam tot 74.79% en individueel een twaalfde plaats.

Anky stond na haar proef te stralen in de mixed zone. "Ik ben enorm tevreden. Jammer genoeg stond hij deze keer niet zo stil als bij de Grand Prix. Blijkbaar heb ik de keus uit piaffe of passage tijdens het halthouden," aldus de lachende amazone. Tijdens de changementen om de twee werd hij kanonnenheet, maar tijdens het appuyement vloeide dit gelukkig weer af. Dit is zijn derde Olympiade en hij is nog ontzettend fit. Dit is een goed uitgangspunt voor het team en ik ben superblij met dit resultaat. Ik ging voor de medaille en de kleur maakt me niet uit. Als we er maar eentje winnen, dan is het goed."

Edward Gal en Undercover lieten vervolgens duidelijk zien wat een flinke stijgende lijn er nog in deze combinatie zit. Undercover moest wederom even slikken toen hij het volgepakte stadion binnen kwam, maar de concentratie was direct terug en hoewel Edward hier en daar nog duidelijk wat moeite moest doen om de aanleuning op lengte te houden, zag het beeld er zeer aansprekend uit. In de passage kwam Undercover af en toe iets terug in tempo, maar daar tegenover stonden weer een uitstekende passage en piaffe. In de uitgestrekte stap kwam de hals wel netjes op lengte. Ook de changementenseries waren foutloos en krachtpatser Undercover heeft duidelijk nog meer kwaliteit onder de gordel voor de toekomst. 75.55% en individueel op een tiende plaats.

Na zijn proef was Edward eveneens een tevreden man: "We hadden meer spanning als in de Grand Prix. Dat komt vooral omdat hij al wist wat voor drukte hij in het stadion zou treffen. Undercover is een verschrikkelijk goed paard dat altijd zijn best doet en me het gevoel geeft dat er nog veel meer uit te halen is. Hij is nu nog erg groen waardoor niet alles even vloeiend ging, maar hij wil echt voor me gaan en in korte tijd is hij al enorm verbeterd. Ik weet zeker dat ik met hem er nog 5 procent bovenop kan rijden. Daar is het alleen nu nog te vroeg voor." Een journaliste merkte op dat er wel heel veel Nederlands publiek voor hem was gekomen. Edward lachend: "Ja, mooi he? Die heb ik allemaal in een bus geladen en hier mee naar toe genomen."

Adelinde Cornelissen en Parzival waren de hekkensluiters voor vandaag. In een proef waar werkelijk geen fouten te vinden waren, liet de combinatie zien absolute kanshebbers te zijn voor de strijd om het individuele goud, dat donderdag uitgevochten zal worden. Vol concentratie en uitstekende balans danste de combinatie naar 81.96% en individueel op een tweede plaats.

Daarmee was het brons een feit. Engeland opende met een sterke proef van Carl Hester en Uthopia, waarbij het af en toe wel opviel dat de combinatie ritme en tact mist. Tijdens de appuyementen leek Uthopia af en toe zelfs iets kort te lopen. Uiteraard was de uitgestrekte draf weer een hoogtepunt en de series waren eveneens goed voorwaarts en in balans gesprongen. De combinatie kreeg een score van 80.57% en staat daarmee individueel derde.

Laura Bechtolsheimer en Mistral Hojris lieten een duidelijk betere proef zien dan in de Grand Prix. De enorme "Alf" liep los door het lijf, maar toch blijft het enigzins hinderlijk hoeveel druk Bechtolsheimer in de handen heeft. Bechtolsheimer ontving een percentage van 77.94% en staat daarmee op een vijfde individuele plek.

Charlotte Dujardin en Valegro kwamen als laatste in de baan voor het thuisland. Het complete Britse team stond gespannen aan kant te kijken hoe Dujardin haar Valegro in een overtuigende proef naar het goud stuurde. De favorieten voor het individuele goud kregen een score van 83.28% en daarmee het goud omgehangen. Dujardin staat momenteel individueel eerste.

Dorothee Schneider kwam voor Duitsland als eerste in de baan en wist met haar Diva Royal naar 77.57% te rijden. Het was zeker een nette proef, maar tijdens de piaffe is de hoofd/hals houding van de merrie enigzins storend voor het beeld. Kristina Sprehe en Desperados waren de nummers twee die voor hun land aan bod kwamen en lieten een zeer gecontroleerde en toch energieke proef zien, die 76.25% opleverde. Helen Langehanenberg maakte met Damon Hill de klus om het zilver af door met een goede proef, waar alleen wat hakkelende overgangen de score iets drukte, naar 78.93% te rijden.

Patrick van der Meer kwam als individuele combinatie aan start met zijn Uzzo. Van der Meer begon goed aan zijn proef met een zeer aansprekende uitgestrekte draf en appuyementen. De overgang van draf naar passage was zeer vloeiend. Bij de uitgestrekte stap mocht Uzzo de hals meer uitschuiven, maar de passen werden wel goed verlengd. Tijdens de piaffe ging het mis. Uzzo kwam achter de loodlijn, begon met zijn mond te klepperen en kwam vervolgens even in verzet. Patrick loste dit goed op door hem naar voren te rijden. De tweede piaffe was voorzichtig gereden. De galopappuyementen waren uitmuntend, goed in balans en netjes geschaard. Ook de changementen om de twee waren goed. Bij de eners sloop er opnieuw een dure fout in. De laatste piaffe was wel goed. De uiteindelijke score was 67.44%. Daarmee komt hij donderdag helaas niet aan start in de kur. Anky, Edward en Adelinde komen wel aan start in de individuele proef.

Claudia Fassaert (Belgie) liet een nette proef zien, maar Donnerfee werd hier en daar erg heet en schrok van de camera in de hoek. Daarom bleef de score steken op 70.09% en kwam de combinatie tot een individueel 27e plek.

Tijdens de persconferentie vertelde de Duitse Helen Langehanenberg over haar prestatie met het Duitse team: "We hebben zilver gewonnen met dit jonge team en daar mogen we trots op zijn. We zijn dik tevreden.
Een journaliste wilde weten of het trio met Totilas in het team goud gewonnen zou hebben. Een zucht ging door de zaal heen. Chef d'equipe Klaus Roeser reageerde professioneel: Of we met Totilas gewonnen zouden hebben is pure speculatie. Dit jonge team was vandaag heel sterk en ik heb goede hoop voor de toekomst.
Op de vraag of dit haar laatste wedstrijd was met Diva Royal reageerde Dorothee Schneider emotioneel: "Het was de afspraak dat ik haar tot en met de Olympische Spelen zou rijden. De kur zal donderdag mijn allerlaatste wedstrijd met haar zijn." De tranen sprongen in de ogen van de sympathieke amazone, die het even te kwaad kreeg.

Daarna was het de beurt aan Nederland. Anky van Grunsven kreeg de vraag wat het betekent dat Engeland vandaag het goud heeft gewonnen. "Engeland heeft het super gedaan. Nieuwe talenten zijn altijd goed voor de sport. Het zorgt ervoor dat wij als combinaties blijven groeien en het houdt ons scherp en de sport boeiend."
Gaat Salinero nu met pensioen? "De kur zal zijn laatste proef worden. Daarna verdwijnt hij definitief uit de sport. Hij is nog enorm fit, maar het is goed zo. Deze kleur medaille had ik trouwens nog niet, dus ik ben er heel blij mee! Ik weet niet of ik zelf ook met pensioen ga. Ik heb nog veel te veel lol in het rijden en ik vind best dat ik nog heel jong ben. Ik blijf gewoon lekker rijden."
Adelinde kreeg tot slot nog de vraag of ze donderdag een nieuwe kur laat zien: "Ik zal dezelfde kur rijden als dat ik tijdens de Wereldbekerfinale heb laten zien. Ik denk dat we nog een stuk beter kunnen dan we vandaag hebben laten zien. Ik heb er nu al zin in."

Het Britse gouden trio sloot de persconferentie af. Carl Hester antwoordde op de vraag hoe hij dit team zou willen omschrijven: "We zijn alledrie mensen met totaal verschillende achtergronden. Mijn ouders kunnen paarden bijvoorbeeld nog steeds niet uitstaan. Het harde werken heeft vandaag de medaille opgeleverd.
Op de vraag of ze haar relatie met Carl wil omschrijven, antwoordde Charlotte: "We zijn af en toe net een oud echtpaar. We maken ruzie en ik schreeuw naar hem en hij schreeuwt naar mij. Dankzij hem heb ik dit kunnen bereiken en ik ben hem heel dankbaar voor alles wat hij voor mij heeft gedaan. Dankzij hem maak ik nu ook kans op een individuele medaille. Ik heb een fantastische tijd dankzij "granddad", waarna Carl "boos" kijkt bij het horen van zijn bijnaam en zegt: "nou, die fantastische tijd zal hierbij dan ook direct eindigen!"

Laura Bechtolsheimer is nog ondersteboven van de gouden medaille: "Het is gewoon bizar om hier goud te mogen winnen. We hebben nog nooit een medaille gewonnen bij de dressuur en nu goud winnen is het begin van een nieuw tijdperk."
Wat zal er na de Olympische Spelen met de drie paarden gebeuren? Carl: "Valegro en Uthopia krijgen allereerst een welverdiende vakantie op de wei. Het was altijd de afspraak dat we hen tot en met de Olympische Spelen zouden mogen rijden en de eigenaren hebben daarmee een enorm risico genomen, want er is veel op hen geboden. Daar zijn we hen dan ook zeer dankbaar voor. Daarna zullen ze waarschijnlijk inderdaad verkocht worden. Dat zijn ze nu echter nog niet en ze gaan nu gewoon eerst met ons mee naar huis voor hun vakantie."
Bechtolsheimer: "Mistral Hojris is nu zeventien en het ligt echt aan hem wat er nu gaat komen. Hij is nog superfit en we kijken dus gewoon wat hij aangeeft. Hij mag nu eerst ook de wei op voor een paar weken vakantie en daarna zien we wel weer verder."

Klik hier voor de uitslagen.

Eindstand landenwedstrijd:

1) Engeland (79.97%)
2) Duitsland (78.21%)
3) NEDERLAND (77.12%)

Tussenstand individueel:

1) Charlotte Dujardin (Engeland) Valegro (83.28%)
2) Adelinde Cornelissen (NEDERLAND) Parzival (81.96%)
3) Carl Hester (Engeland) Uthopia (80.57)
4) Helen Langehanenberg (Duitsland) Damon Hill (79.93%)
5) Laura Bechtolsheimer (Engeland) Mistral Hojris (77.79)

10) Edward Gal (NEDERLAND) Undercover (75.55%)
12) Anky van Grunsven (NEDERLAND) Salinero (74.79%)
27) Claudia Fassaert (Belgie) Donnerfee (70.09%)

Aranel
Berichten: 20212
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 20:03

Charlotte en haar relatie met Carl..? Heb ik nou zo onder een steen geleefd of betreft dit geen liefdesrelatie? :D

Edit: even verder gelezen, geen echte relatie dus :Y)

Wat zielig voor die Duitse amazone zeg, haar paard wordt dus verkocht?

Anoniem

Re: Nederland wint brons: "Dit is echt helemaal geweldig"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 20:06

Wat? Moet Dorothee afscheid gaan nemen van Diva??

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 20:11

En valegro en Uthopia dus idd in de verkoop na de OS! Wie heeft er nog een geldboom in zijn tuin? :D

BarbaLala

Berichten: 9621
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 20:16

Toppertjes, ons Nederlands team! *D

Salinero laat zien dat een "ouder" paard zeker nog mee kan in de sport.

CChanell
Berichten: 1036
Geregistreerd: 14-08-10
Woonplaats: Grashoek

Re: Nederland wint brons: "Dit is echt helemaal geweldig"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 20:20

ik zou die Valegro wel willen kopen als ik er het geld voor had :D vind het echt een leuk beestje om te zien, heb echter niet gezien hoe hij liep, weet iemand waar ik het kan bekijken in goede kwaliteit?? :)

en ja het Nederlandse team is gewoon op en top! :D

petraaken

Berichten: 44230
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 20:22

net naar Anky haar proef gekeken en het was weer good old Sallie die je door de baan zag dansen. Denk dat ze donderdag na haar kur wel een traantje zal pinken. Ik weet geen paard die 3 spelen heeft meegemaakt. Athene, Peking en nu London en elke keer top presteren :j . Ergens moeten Anky en Sjef toch wel een geheim hebben denk ik. :+ :D

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 20:22

Is de Kürop muziek al geweest dan }:0 Die kwam toch donderdag?

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 20:22

Ja, LDR is het geheim!! :D (grapje)

LisannePony
Berichten: 47
Geregistreerd: 19-03-12

Re: Nederland wint brons: "Dit is echt helemaal geweldig"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 20:24

Ik heb wel springen gekeken maar niet dressuur....Wel cool dat Anky van Grunsven meedeed. @BarbaLaLa, dat klopt inderdaad! Salinero is ook niet zo jong meer maar laat niks merken!

bella24

Berichten: 835
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 20:32

Leuk geschreven!

Ik moest alleen erg lachen om deze passage:
Citaat:
Ook de changementenseries waren foutloos en krachtpatser Undercover heeft duidelijk nog meer kwaliteit onder de gordel voor de toekomst.


Ik ben heel benieuwd wat die kwaliteiten onder de gordel zijn. Kan er zelf alleen maar schunnige dingen bij bedenken! :P :D ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110839
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 20:35

Vala schreef:
Ja, LDR is het geheim!! :D (grapje)


Zie haar opmerking in m'n blog van vandaag }>

Aranel
Berichten: 20212
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 20:48

Het zal mij niets verbazen als Valegro en Uthopia in Duitse handen gaan vallen.. Bij een nieuwe eigenaar wiens voornaam met een P begint :Z

CChanell
Berichten: 1036
Geregistreerd: 14-08-10
Woonplaats: Grashoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 20:56

Aranel schreef:
Het zal mij niets verbazen als Valegro en Uthopia in Duitse handen gaan vallen.. Bij een nieuwe eigenaar wiens voornaam met een P begint :Z


nou ik hoop het toch liever niet :')

Juut

Berichten: 6907
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 21:03

Lovely schreef:
Wat? Moet Dorothee afscheid gaan nemen van Diva??

Wat sneu om zo donderdag de ring in te moeten...

Mootje82
Berichten: 165
Geregistreerd: 01-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 21:17

Misschien kan de familie Glock investeren in Uthopia of Valegro?

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 21:23

Pfiew Valegro en uthopia de verkoop in. Wel zonde hoor van zulke leuke combinaties. Kunnen ze niet weer terug komen naar Nederland, of kan Edward zijn nieuwe Sponsor niet even lief aan kijken haha.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Nederland wint brons: "Dit is echt helemaal geweldig"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 21:28

Ha Mootje82 dat is een strak plan :-)

Dat ze beiden mogelijkerwijs verkocht zouden gaan worden was al langere tijd bekend, wel heel erg zonde van Carl/Charlotte en het team maar ze leveren nu wel veel op :-)
Ik hoop voor ze dat ze nog leuke beestjes achter de hand hebben, lijken me sympathieke mensen.

Het is de Duitsers ook zeer gegund; hun 2e plek !

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Nederland wint brons: "Dit is echt helemaal geweldig"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 21:28

Ik kijk met spanning uit naar de kür op muziek.... Leuk artikel weer Cayenne !!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110839
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 21:45

Lovely schreef:
Wat? Moet Dorothee afscheid gaan nemen van Diva??


Gaat terug naar de eigenaresse en van daaruit waarschijnlijk verkocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 21:45

IngridM schreef:
Ha Mootje82 dat is een strak plan :-)

Dat ze beiden mogelijkerwijs verkocht zouden gaan worden was al langere tijd bekend, wel heel erg zonde van Carl/Charlotte en het team maar ze leveren nu wel veel op :-)
Ik hoop voor ze dat ze nog leuke beestjes achter de hand hebben, lijken me sympathieke mensen.

Zoals Carl Hester zelf in de Hoefslag zei, hij heeft ook een bedrijf dat hij draaiende moet houden en dan moet je af en toe dit soort beslissingen nemen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110839
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 21:46

Lovely schreef:
IngridM schreef:
Ha Mootje82 dat is een strak plan :-)

Dat ze beiden mogelijkerwijs verkocht zouden gaan worden was al langere tijd bekend, wel heel erg zonde van Carl/Charlotte en het team maar ze leveren nu wel veel op :-)
Ik hoop voor ze dat ze nog leuke beestjes achter de hand hebben, lijken me sympathieke mensen.

Zoals Carl Hester zelf in de Hoefslag zei, hij heeft ook een bedrijf dat hij draaiende moet houden en dan moet je af en toe dit soort beslissingen nemen.


Maar van wat hij zei is Uthopia niet van hem maar van een andere eigenaar. (Of ze moeten gedeelde eigenaar zijn), dat kan natuurlijk ook.
Hij vertelde dat hij het jammer zou vinden wanneer de paarden verkocht zijn, maar het doel was de OS en dat is gehaald. Nu is het tijd om verder te kijken :)

Anoniem

Re: Nederland wint brons: "Dit is echt helemaal geweldig"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 21:51

Cayenne, hij krijgt toch ook geld als de paarden verkocht worden waar hij jaren mee gewerkt heeft?

VINJ

Berichten: 294
Geregistreerd: 10-02-11
Woonplaats: Berkel-Enschot

Re: Nederland wint brons: "Dit is echt helemaal geweldig"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 21:51

he jammer dat uthopia en valegro de verkoop in gaan! Vind carl en uthopia en charlotte en valegro zo'n leuke en fijne combinaties om te zien!!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110839
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 21:51

Lovely schreef:
Cayenne, hij krijgt toch ook geld als de paarden verkocht worden waar hij jaren mee gewerkt heeft?


Dat zeker :j