Edward Gal en Undercover kwamen zojuist als tweede combinatie in de baan voor Nederland. Undercover keek bij binnenkomst even goed om zich heen, om vervolgens in volledige concentratie naar zijn ruiter te luisteren en een werkelijk superproef neer te zetten. Het enige minpuntje zou een rommelig zigzag appuyement in galop kunnen zijn, en sommige gedeeltes mochten meer bergopwaarts gesprongen worden. Verder zag het er allemaal voor de combinatie, die pas zes maanden bij elkaar is, ontzettend goed uit.
Edward en Undercover kregen een percentage van 75.39% en brengen daarmee samen met Anky de score van het Nederlandse team tot een voorlopige 74.36, wat momenteel de derde plaats betekent. Individueel staat Gal op een zesde plek.
Edward na afloop: "Ik ben ontzettend blij met deze rit. De stap kan nog wat beter, maar hij gaf me een safe gevoel. Bij binnenkomst keek hij eerst eens verbaasd om zich heen, en toen was het goed. Ik heb echt niets te klagen. We zijn pas zes maanden een combinatie en dan had ik niet meer als dit kunnen verwachten. Ik besloot vooral op safe te rijden, maar over twee jaar kennen we elkaar al een stuk beter en gaan we eens flink knallen. Wat we vandaag hebben laten zien was al een hele prestatie. Undercover wil het ook gewoon heel graag voor je doen. We hebben er pas vijf of zes wedstrijden op zitten, dus het is nog zaak om als combinatie te groeien."
Kun je Undercover vergelijken met Totilas? "Nou, ze hebben dezelfde kleur *lacht* en allebei ontzettend veel talent. Met Totilas begon ik eigenlijk bijna vanaf het begin en met Undercover start ik gelijk Grand Prix. Dat is toch anders. Wat ook fijn is, is dat de druk er een beetje af is. Er stonden nu geen hordes mensen te kijken bij het losrijden.. Undercover moet nog sterker worden. Met de zig-zag appuyement maakte ik zelf een stomme telfout. Jammer, maar goed.. Morgen krijgt hij een rustdag en hoeft hij alleen maar wat te stappen..
Geeft Undercover hem hetzelfde gevoel als Totilas? "Dat is nog niet te vergelijken. Ik hoop dat gevoel wel ooit terug te krijgen. Wie weet.. Ooit!"
Edward is in ieder geval blij met zijn proef en gaat er vanuit dat Nederland gewoon een medaille mee naar huis neemt. Gaat het Nederlandse team voor brons? "Nee hoor, we gaan gewoon voor goud."