Deze week wederom Przewalski-paarden uitgezet in wild

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Deze week wederom Przewalski-paarden uitgezet in wild

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 20:00

http://www.ncr.nl / http://www.bokt.nl

Berichtten we begin deze week al dat de Przewalski-paarden die vorig jaar juni zijn uitgezet in het wild het goed doen, deze week is er weer een groep van vier paarden uitgezet.

De dierentuin van het Tsjechische Praag helpt de in het wild tot voor kort uitgestorven Przewalski-paarden terug te brengen naar hun natuurlijk leefomgeving. De Praagse Dierentuin zette begin deze week opnieuw vier paarden uit in een nationaal parken in het zuidwesten van Mongolië. De uitzetting van de vier merries is onderdeel van een langer lopend project. Dat is er op gericht het Przewalski-paard te herintroduceren in zijn natuurlijke habitat, de steppe van Centraal-Azië, waarin hij eind jaren zestig uitstierf. Per militair vliegtuig kwamen de vier paarden in Mongolië aan. De eerste paarden, die de reis vorig jaar al aflegden, doen het dus prima in hun nieuwe thuis. Het Przewalski-paard staat op de lijst van meest bedreigde diersoorten ter wereld, omdat de paarden in het wild (tot de uitzetting van vorig jaar) waren uitgestorven en bovendien nooit met succes zijn getemd. Daardoor is het eveneens bijzonder moeilijk een populatie in een beschermde omgeving in stand te houden. Desondanks fokt de Praagse Dierentuin al Przewalski-paarden sinds haar ontstaan in 1932.

Bekijk hier foto's.

Verwant artkel
[VN] Teruggezette Przewalski paarden doen het goed in Mongolië

Marsu

Re: Deze week wederom Przewalski-paarden uitgezet in wild

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 22:07

Uhm, hartstikke goed natuurlijk, maar waren er niet ook al in de jaren 90 przewalskipaarden vanuit flevoland uitgezet in Mongolië? Die lopen daar dan toch ook nog rond?

Roozzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 23:25

Ik ga morgen voor drie weken naar mongolië! Wel toevallig dat dit dan net nu in het nieuws is! We gaan onder begeleiding van een gids drie weken rondtrekken.

kitbits

Re: Deze week wederom Przewalski-paarden uitgezet in wild

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:59

Die lopen volgens mij in een ander gebied in Hustain Nuruu. Ik ben in 1999 daar geweest en toen deden ze het al goed. Neem aan dat dit nog steeds zo is. Veel plezier in Mongolië Roozzz. Ga je de Przewalski's nog bezoeken?

DierPortret

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 23:50

Een mooi bericht.

Binnenkort ga ik naar de in nederland in het wild levende Konikspaarden. Net als de Przewalski's een heel oud ras.

Lijkt mij een fantastische ervaring.

Tevens ga ik daar heel veel inspiratie opdoen en in het gebied heel wat kilometers lopend afleggen :-)