Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
tamary schreef:Problemen zijn ontstaan door het achter de kampioenshengsten aan hobbelen voor dekkingen. Dat gedrag los je echt niet op door te gaan klonen, om over de gezondheid nog maar te zwijgen.
Je komt verder met het instellen van een dekbeperking voor iedere hengst, het eisen van testen op gendefecten en het vrij opvraagbaar ervan maken van de resultaten via het stamboek. Zonder die voorwaardes geen stamboekopname en dus o.a. geen toegang tot veel wedstrijden met dikke geldprijzen die je weer kans geeft om je hengst te promoten voor de fok.
Klonen is vermeerderen van al bestaand genetisch materiaal, wat dus niet bepaald bijdraagd aan een bredere genetische basis van het ras.
tamary schreef:Je komt verder met het instellen van een dekbeperking voor iedere hengst, het eisen van testen op gendefecten en het vrij opvraagbaar ervan maken van de resultaten via het stamboek.
Sneeuwmaan schreef:Gaat het er niet om dat "schone" hengsten die te vroeg zijn overleden of zijn gecastereerd weer genetisch terug te halen? Waardoor je nieuwe gezonde genen in de populatie brengt.
Juliette86 schreef:tamary schreef:Je komt verder met het instellen van een dekbeperking voor iedere hengst, het eisen van testen op gendefecten en het vrij opvraagbaar ervan maken van de resultaten via het stamboek.
Hier wil ik graag aan toevoegen het simpelweg weigeren van paarden die gefokt zijn met bijv. een HYPP positief ouderdier. Er lopen nog gruwelijk veel HYPP positieve hengsten rond waarvan dit bekend en openbaar is maar waar toch mee gefokt wordt op HYPP negatieve merries. Op die manier hou je dit gen resessief aanwezig in je populatie.
En laat de eerste gekloonde Quarterhengst nu Smart Little Lena zijn (5 klonen) en laat deze hengst nu net een afstammelijk zijn van een HERDA-drager en zelf ook drager hiervan zijn....Citaat:Volgens Abraham is klonen de beste manier om het populare sire effect en het Founder effect te neutraliseren. Op deze manier ontstaan namelijk ‘schone’ paarden die geen genetische aandoeningen dragen.
Citaat:Volgens Abraham is klonen niet meer dan een assisterend middel bij de voortplanting, waarbij de genetische defecten worden verkleind en er meer diversiteit ontstaat in de genenpool.
DeniseES schreef:![]()
Wat nou diversiteit... hoe kan kopiëren nou diversiteit opleveren
JJane schreef:Wat ik nou niet begrijp is dat er een duidelijke regel is dat ze niet kunnen worden opgenomen. Waarom het dan toch perse willen? Dat wisten ze toch toen ze gingen kloonen?![]()
Ik ga toch ook niet de albert heijn aanklagen omdat ze "pas" om 8:00 opengaan en ik om 7:00 boodschappen wil doen.