AQHA stamboek voor rechter vanwege weigeren klonen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

AQHA stamboek voor rechter vanwege weigeren klonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 15:34

* http://www.bokt.nl

Het Amerikaanse Quarter Horse Stamboek (AQHA) is aangeklaagd door een fokker van het ras. Jason Abraham die ook in naam van zijn bedrijven en een compagnon het stamboek aanklaagt beweert dat het AQHA op een monopolistische manier bezig is en bewust prijzen opdrijft door het weigeren van gekloonde paarden en hun nakomelingen. Daarom heeft Abraham op basis van de Antitrust wetgeving het stamboek aangeklaagd. Courthousenews heeft de aanklacht online gezet.

Het AQHA is het grootste stamboek in de wereld. Niet alleen zijn de meeste paarden bij hun stamboek ingeschreven, ook het grootste aantal fokkers zijn lid van het stamboek. Sinds 1940 heeft het stamboek meer dan vijf miljoen paarden geregistreerd. Volgens Abraham is de missie van het stamboek onder andere om ‘de stamboom van het oude Amerikaanse Quarter paard vast te leggen en te behouden voor de toekomst, daarbij de integriteit van het ras in acht te nemen.’

Volgens Abraham zou klonen het risico op genetische defecten verkleinen. Abraham heeft een aantal gekloonde Quarters in eigendom, welke het stamboek niet wil opnemen. Zij weigeren dit om er een regel is die registratie verbied en het stamboek wil die regel niet veranderen. Het stamboek heeft wel recent paarden geaccepteerd die niet via een natuurlijke dekking zijn gefokt. Zo zijn er recent paarden via IVF en KI opgenomen. Echter gekloonde paarden en hun nakomelingen worden nog niet opgenomen.

De betreffende regel waar Abraham over valt is regel 227(a) waarin staat: “Paarden die door middel van klonen zijn produceert (gefokt) komen niet in aanmerking voor registratie. Onder klonen valt elke methode waarbij genetisch materiaal van een niet bevruchte ei of embryo is verwijderd en is vervangen door genetisch materiaal van een ander organisme, aangevuld met of in genetisch materiaal van een ander organisme of op een andere manier is gemodificeerd om een levend veulen te creëren.” Deze regel is sinds 2004 van kracht en destijds goedgekeurd door het bestuur.

Volgens Abraham is klonen niet meer dan een assisterend middel bij de voortplanting, waarbij de genetische defecten worden verkleind en er meer diversiteit ontstaat in de genenpool. Abraham beweert verder dat klonen gewoon de nieuwste techniek is bij fokken, waarbij voor het beste gekozen kan worden. Klonen is op dit moment de enige manier om genetische aandoeningen te verminderen of te elimineren. Op dit moment zijn er binnen de Quarter populatie al minstens negen genetische aandoeningen gesignaleerd. De twee grootste zijn HYPP (hyperkalemic peridic paralysis), een aandoening waarbij de spieren van een paard enorm groeien. En HERDA (Hereditary Equine Regional dermal asthenia), een aandoening waarbij de huid van een paard overgevoelig raakt en zelfs kwijt kan raken. HYPP is terug te voeren tot de hengst Impressive, waarvan in 2008 meer dan 350.000 nakomelingen van geregistreerd waren.

HERDA is terug te voeren op de hengst Poco Bueno, een hengst die een zeer grote invloed heeft gehad in de geschiedenis van het stamboek. Abraham verwijst met deze twee ziektes en hengsten naar het effect van een populaire hengst. Onder dit ‘popular sire’ effect vallen hengsten die vanwege hun voorkomen of prestaties zodanig populair worden dat ze ontzettend vaak worden gebruikt. Hierdoor kunnen ongewenste genetische aandoeningen zich snel verspreiden in de genenpool. Aandoeningen die misschien niet direct zichtbaar zijn, maar dit jaren later wel worden, het zogeheten “Founder effect”. Ook wordt de genenpool erg nauw, omdat er constant wordt terug gefokt op een bepaalde bloedlijn.

AQHA is zich wel bewust van de gevolgen van het Founder effect en neemt allerlei stappen om de schaden te beperken en te minimaliseren. Volgens Abraham is klonen de beste manier om het populare sire effect en het Founder effect te neutraliseren. Op deze manier ontstaan namelijk ‘schone’ paarden die geen genetische aandoeningen dragen.

De meeste gekloonde paarden zijn wereldkampioenen. Hun klonen zijn niet op de wereld gezet om dat succes te evenaarden, maar om gebruikte worden als fokmateriaal. De kloon kan zorgen voor meer gezondheid en kwaliteit binnen het ras. Met klonen kunnen paarden gekloond worden die zelf niet voor nakomelingen konden zorgen, omdat zij te vroeg stierven of te laat werden erkend als goed fok- en of sportpaard waardoor zij gecastreerd werden. Via klonen blijft het genetische materiaal van deze paarden beschikbaar en daarmee kun je als stamboek met het beste materiaal dat er is fokken. Ondanks al deze pluspunten weigert het AQHA gekloonde paarden op te nemen, aldus Abraham in zijn aanklacht.

Tijdens een bijeenkomst van het AQHA waarbij het accepteren van gekloonde paarden ter discussie stond was er, volgens Abraham, eigenlijk weinig discussie mogelijk. Een voormalige president verklaarde klonen als immoreel. Volgens Abraham worden de fokkers niet alleen benadeeld door het niet opnemen van hun paarden, ook mogen ze vervolgens niet deelnemen aan AQHA geaffilieerde evenementen en wedstrijden, terwijl sommige van deze wedstrijden duizenden dollars als prijzengeld weggeven.

Hiermee zorgt de AQHA ervoor dat er op een oneerlijke manier wedstrijd en handel wordt gedreven, waarbij de waarde van een gekloond paard daalt, omdat het stamboek de voorraad van geregistreerde Quarters in beheer heeft. Daarnaast wordt van het aantal genetisch schone paarden niet optimaal geprofiteerd.

Abraham wil nu via een rechtszaak in de staat Texas het stamboek dwingen om de registratie van gekloonde paarden toe te staan.

Het AQHA heeft nog volledig gereageerd op de aanklacht. Zij hebben op hun website aangegeven inmiddels de antitrust aanklacht ontvangen te hebben, maar het bestuur heeft echter de aanklacht nog niet volledig kunnen lezen. Op het moment dat zij dit wel hebben gedaan komen zij met een reactie. Wel meldt het stamboek dat Abraham en zijn vennoot tijdens de bijeenkomst in maart gesprekstijd hebben gehad omtrent het klonen en het aanpassen van de regelgeving. Na de presentatie is er door het bestuur gestemd en daar is uit voort gekomen om de regelgeving niet aan te passen.

Naast het AQHA zijn er meerdere stamboeken die op dit moment weigeren om gekloonde paarden op te nemen. Ook het Thoroughbred stamboek neemt bijvoorbeeld geen gekloonde dieren op.

Lees hier het rechtbankrapport.
Lees hier de reactie van het AQHA stamboek.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 21:02

Gezien de strijd die een aantal Fokkers van het Quarterras met de AQHA hebben moeten voeren om Cremello's geregistreerd te krijgen, hoop ik dat Abraham een lange adem, genoeg medestrijders met een flinke portemonnee heeft, en voldoende middelen heeft om deze strijd vol te houden.

Ik ben er zelf nog niet uit of ik het standpunt van Abraham deel. Klonen is stilstand, en stilstand is achteruitgang. En wie zegt dat je door te klonen wel een genetisch gezond paard krijgt?

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 22:15

Ik vind het een goede zaak dat ze geen gekloonde paarden opnemen.

Wel een interessant artikel. Toen ik begon met lezen dacht ik, hoe willen ze de diversiteit in de genenpool nou vergroten door klonen? Dat begrijp ik nu wel, dus weer wat geleerd. Ben wel van mening dat ze dat beter kunnen doen door verstandig te fokken.

tamary

Re: AQHA stamboek voor rechter vanwege weigeren klonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 22:27

Problemen zijn ontstaan door het achter de kampioenshengsten aan hobbelen voor dekkingen. Dat gedrag los je echt niet op door te gaan klonen, om over de gezondheid nog maar te zwijgen.

Je komt verder met het instellen van een dekbeperking voor iedere hengst, het eisen van testen op gendefecten en het vrij opvraagbaar ervan maken van de resultaten via het stamboek. Zonder die voorwaardes geen stamboekopname en dus o.a. geen toegang tot veel wedstrijden met dikke geldprijzen die je weer kans geeft om je hengst te promoten voor de fok.

Klonen is vermeerderen van al bestaand genetisch materiaal, wat dus niet bepaald bijdraagd aan een bredere genetische basis van het ras.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 23:18

Ik heb niets met het AQHA maar ben het wel met het stamboek eens.
Daarnaast vind ik dat Tamary het goed en juist verwoord :j

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 07:58

tamary schreef:
Problemen zijn ontstaan door het achter de kampioenshengsten aan hobbelen voor dekkingen. Dat gedrag los je echt niet op door te gaan klonen, om over de gezondheid nog maar te zwijgen.

Je komt verder met het instellen van een dekbeperking voor iedere hengst, het eisen van testen op gendefecten en het vrij opvraagbaar ervan maken van de resultaten via het stamboek. Zonder die voorwaardes geen stamboekopname en dus o.a. geen toegang tot veel wedstrijden met dikke geldprijzen die je weer kans geeft om je hengst te promoten voor de fok.

Klonen is vermeerderen van al bestaand genetisch materiaal, wat dus niet bepaald bijdraagd aan een bredere genetische basis van het ras.

Eens :j

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 08:33

Wat ik nou niet begrijp is dat er een duidelijke regel is dat ze niet kunnen worden opgenomen. Waarom het dan toch perse willen? Dat wisten ze toch toen ze gingen kloonen? :?

Ik ga toch ook niet de albert heijn aanklagen omdat ze "pas" om 8:00 opengaan en ik om 7:00 boodschappen wil doen. _-:(

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:01

Ik vind dat het stamboek in zijn recht staat, ik vind het maar een enge vooruitgang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:19

tamary schreef:
Je komt verder met het instellen van een dekbeperking voor iedere hengst, het eisen van testen op gendefecten en het vrij opvraagbaar ervan maken van de resultaten via het stamboek.

Hier wil ik graag aan toevoegen het simpelweg weigeren van paarden die gefokt zijn met bijv. een HYPP positief ouderdier. Er lopen nog gruwelijk veel HYPP positieve hengsten rond waarvan dit bekend en openbaar is maar waar toch mee gefokt wordt op HYPP negatieve merries. Op die manier hou je dit gen resessief aanwezig in je populatie.

Hoe kloonen nu precies meer diversiteit moet brengen is mij ook een beetje onduidelijk. Al zie ik wel een risico dat nu KI toegestaan is dat er nog vele malen meer achter de gentisch kapotte kampioenshengsten wordt gerend.

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:31

ik vind het een beetje apart..
inderdaad zoals JJane zegt, er zijn blijkbaar duidelijke regels over het niet toelaten van gekloonde paarden of paarden die daar van afstammen.
tuurlijk kan je voorstellen de regels te veranderen. maar als ze jou je verhaal laten vertellen en dan besluiten de regels niet aan te passen is dat toch volledig in hun recht?

snap dat hij flink baalt dat zijn gekloonde paarden niet ingeschreven mogen worden. maar dat had hij toch voor dat hij ging klonen kunnen weten?..
had dan geprobeerd het er door te krijgen voor je een stal vol gekloonde paarden hebt staan.. (bij wijze van spreken)

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:42

Gaat het er niet om dat "schone" hengsten die te vroeg zijn overleden of zijn gecastereerd weer genetisch terug te halen? Waardoor je nieuwe gezonde genen in de populatie brengt. Daarmee neem je natuurlijk niet weg dat gekloonde dieren automatisch zwakker zijn. Maar ik weet niet of dit ook voor nakomelingen van gekloonde dieren geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:54

Sneeuwmaan schreef:
Gaat het er niet om dat "schone" hengsten die te vroeg zijn overleden of zijn gecastereerd weer genetisch terug te halen? Waardoor je nieuwe gezonde genen in de populatie brengt.

Bij de quarters blijven de meeste sportpaarden hengst en worden alleen gecastreerd als daar noodzaak voor is (medisch of gedrag). Ik vraag me dus af wel aandeel van de goede en succesvolle ruinen dan geschikt zouden zijn voor de fokkerij. Een topper die vanwege een *** karakter is gecastreerd zou ik ook als kloon niet op mn merrie willen hebben.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:24

ik snap dat die gewijgert worden, dat is hardstikke slecht voor het ras, zo wordt er naar een perfect beeld heel makkelijk toegewerkt. en dan lopen er straks allemaal dezelfde paarden rond.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:39

Komt een kloon bij het stamboek.
Zegt het stamboek:"Nee bedankt, die hebben we al!"
_O-

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:47

Juliette86 schreef:
tamary schreef:
Je komt verder met het instellen van een dekbeperking voor iedere hengst, het eisen van testen op gendefecten en het vrij opvraagbaar ervan maken van de resultaten via het stamboek.

Hier wil ik graag aan toevoegen het simpelweg weigeren van paarden die gefokt zijn met bijv. een HYPP positief ouderdier. Er lopen nog gruwelijk veel HYPP positieve hengsten rond waarvan dit bekend en openbaar is maar waar toch mee gefokt wordt op HYPP negatieve merries. Op die manier hou je dit gen resessief aanwezig in je populatie.

Maar ook de goede genen... Uiteindelijk kun je HYPP wel wegfokken en de goede genen behouden...
Maar dit is alleen mijn bescheiden mening...
Heb het uiteraard niet over een hengst waar er duizend in een dozijn van zijn...

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 16:29

Motje11 schreef:
Komt een kloon bij het stamboek.
Zegt het stamboek:"Nee bedankt, die hebben we al!"
_O-

Kwartet! :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 12:13

Citaat:
Volgens Abraham is klonen de beste manier om het populare sire effect en het Founder effect te neutraliseren. Op deze manier ontstaan namelijk ‘schone’ paarden die geen genetische aandoeningen dragen.
En laat de eerste gekloonde Quarterhengst nu Smart Little Lena zijn (5 klonen) en laat deze hengst nu net een afstammelijk zijn van een HERDA-drager en zelf ook drager hiervan zijn.... 8-)

Ik hoop dat de AQHA in deze 'hun poot stijf houden' en de rechtzaak/zaken gaat winnen. Het zou de eerste stap zijn om het ras weer enigszins gezond te maken.

theelepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:04

ik herinner mij ook iets van genetische leeftijd van de mytochondriale dna. als de gastcel bij voorbeeld 10 jaar oud is, is het genetisch materiaal ergo dus net zo oud. het veulen dat eruit komt is dus al genetisch gezien 10 jaar oud. als het dier op papier 10 jaar ooud is, is het in werkelijkheid al 20. maar dat is volgens mij nog niet bewezen.

als het echt zo is vindt ik het behoorlijk egoistisch een dier een lot als dit op te leggen in de mom van: de gezonde dna wordt bewaard.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:20

Interessant wat je zegt theelepel.
Ik heb hier wat info gevonden over mitochondriaal DNA: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mitochondriaal_DNA
Maar ook hiermee blijft het een beetje vaag wat er nou werkelijk via mitochondriaal DNA wordt doorgegeven. En ik weet ook niet wat de invloed van de leeftijd van (mitochondriaal) DNA is. Het dier zelf, de cellen waaruit het bestaat, die zijn wel nieuw.
Wat betekent "genetisch gezien 10 jaar oud"?

theelepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:36

@motje: het had te maken met de celleeftijd. een cel leeft nooit voor altijd maar wordt op een bepaald moment hernieuwd, ze "delen" zichzelf. Je kan het vergelijken met het kopieren van een foto. Je legt het origineel op de kopierapparaat en hij kopieert het nog redelijk goed, zonder dat er veel van de kwaliteit kwijt raakt. maar als je van deze kopie weer een kopie maakt, wordt het beeld steeds meer vervaagt. zo ga je een tijdje door totdat het echt een baggerkwaliteit is. dat gebeurd ook met je cellen, de slechte kwaliteit komt dan met de leeftijd. Daarom is het voor oudere mensen ook zo moeilijk om te gezen als er iets aan der hand is.

Ze weten wel dat bij voorbeeld de dna geschiedenis van je moeder in de mitochondriale dna doorgegeven wordt, en niet grootschalig veranderd zoals als "gewone" dna.

maar de echte foefjes (schrijf je dat zo?) krijg ik niet meer zo 123 bij mekaar, ik zal s mijn pa vragen die is neurobioloog :D

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 14:44

Het is met klonen vooral het probleem dat het gekloonde dier even korte telomeren heeft als het ''ouderdier''. Simpel gezegd: Telomeren zijn stukjes DNA aan het uiteinde van een chromosoom en de lengte hiervan bepaalt hoe vaak de cel nog kan delen. Is het telomeer te kort of helemaal weg na een x aantal delingen? Dan deelt de cel gewoon niet meer. Door dit verschijnsel is een gekloond dier in feite ouder dan zijn geboortedatum aangeeft.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 16:17

_O-

Citaat:
Volgens Abraham is klonen niet meer dan een assisterend middel bij de voortplanting, waarbij de genetische defecten worden verkleind en er meer diversiteit ontstaat in de genenpool.

Wat nou diversiteit... hoe kan kopiëren nou diversiteit opleveren _O-

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 17:00

DeniseES schreef:
_O-

Wat nou diversiteit... hoe kan kopiëren nou diversiteit opleveren _O-

Dat was ook mijn eerste gedachte, maar ik begrijp nu wel hoe hij dat bedoelt. Stel je de genenpool voor als een grote ballenbak met 5000 groene ballen en 5000 blauwe ballen, en 2 rode. Door de twee rode te kopieren krijg je een "betere" verdeling.
Dat wil niet zeggen dat ik er achter sta hoor. De verstoorde balans in de genenpool is ontstaan door het vaak fokken met populaire hengsten, ik verwacht niet dat dat met klonen veel anders zal gaan...

Dat is interessant terlygert !

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 08:38

Naar mijn idee kún je een gekloond paard niet eens opnemen, al zou je het willen als AQHA.
Het genetisch materiaal van dat paard bestaat namelijk al, en bij een stamboek is dat toch wel één van de basisdingen. Je kunt geen bestaand paard opnieuw gaan inschrijven en zeggen: zo, nu is het een nieuw paard.

Dat is hetzelfde als een Rembrandt overschilderen en dan zeggen: de oude is te oud geworden, maar hier is dezelfde, dan gaan we die mooi weer ophangen. Zo wérkt dat niet in mijn opinie. Dat kán niet. Iets wat (genetisch) al bestaat en is ingeschreven, tsja, daar blijft het dan bij. Als je zo graag dat genetisch materiaal wilt reproduceren zul je dat toch echt via sperma en eitjes moeten doen.

Dit nog afgezien van het feit dat ik (om andere redenen) een felle tegenstander van klonen ben.

diktrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 08:55

JJane schreef:
Wat ik nou niet begrijp is dat er een duidelijke regel is dat ze niet kunnen worden opgenomen. Waarom het dan toch perse willen? Dat wisten ze toch toen ze gingen kloonen? :?

Ik ga toch ook niet de albert heijn aanklagen omdat ze "pas" om 8:00 opengaan en ik om 7:00 boodschappen wil doen. _-:(

Nou misschien is dat omdat een stamboek een vereniging is met leden. Dat zou kunnen inhouden als de meeste leden het wel willen toestaan, deze regel gewoon veranderd moet worden (democratie heet dat).

Maar ik ben het er mee eens dat het wat mij betreft te ver gaat. Het stamboek zou andere regels in kunnen voeren om te voorkomen dat mensen achter populaire hengsten aan lopen (max dekkingen per jaar oid) of paarden die te veel zijn ingeteelt, alleen te registreren met een negatief fokadvies.