Ongeluk op de Franse drafbaan loopt alsnog goed af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Ongeluk op de Franse drafbaan loopt alsnog goed af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 09:19

http://www.horses.nl

Een zeldzaam incident op een drafbaan in het Franse Enghien is afgelopen zaterdag wonderwel goed afgelopen. Tijdens de autostart van de Prix de L´Antique raakte het paard van pikeur Bernard Mascle met zijn hoofdstel vast aan de volgrail. Door professionaliteit van de bestuurder en de kalmte die zijn draver Upman bewaarde, bleef een drama uit.

In een video is te zien hoe startnummer één Upman, het meest linker vospaard, in de race rakelings onder de rail van de volgwagen duikt. Op dat moment blijft het paard met het kopstuk haken aan de rail, waardoor deze afschiet. Het hoofdstel laat echter niet los en met het bit in zijn mond blijft het paard al rennend aan de rail hangen. Collega pikeur Eric Raffin is er als eerste bij om Upman tot bedaren te brengen. De koers werd gestaakt, waarna het paard werd bevrijd. Volgens de beelden kwamen zowel Mascle als zijn paard erogenschijnlijk zonder kleerscheuren vanaf.

Captain

Re: Ongeluk op de Franse drafbaan loopt alsnog goed af

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 09:22

Pfoe wat een mazzel, als het hoofdstel af was gegaan had je de grootste ongelukken gekregen. :oo

Een vraagje (heb er niet zoveel verstand van) waarom rijdt die volgwagen dan ook niet wat harder door? Of is het de bedoeling dat de paarden iets ingehouden worden?

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 09:25

Jeeeetje wat een geluk. Braaf peerd hoor..

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 09:25

jeetje, dat is wel geluk hebben.. wat blijft ie rustig zeg.. gelukkig maar..
t beestje zal wel een zeer mondje hebben nu denk ik.

de startwagen moet alle rijders op een lijn zien te krijgen voor de startstreep.. dus vandaar dat ie niet doorrijdt

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 09:27

Captain schreef:
Pfoe wat een mazzel, als het hoofdstel af was gegaan had je de grootste ongelukken gekregen. :oo

Een vraagje (heb er niet zoveel verstand van) waarom rijdt die volgwagen dan ook niet wat harder door? Of is het de bedoeling dat de paarden iets ingehouden worden?

In de draverij starten ze niet vanuit stilstand, maar meestal van achter een volgauto, die hekken zijn inklapbaar, wanneer ze de start passeren geeft de auto vol gas en klapt de hekken in. Zo starten alle paarden nagenoeg op gelijke lijn.

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 09:27

brrrrr dit had ook heel anders kunnen gaan. Het handelen van de pikeur die het paard tot bedaren brengt is wel heel super zeg....

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 09:28

Oh ik dacht dat ze al gewoon gestart waren. Bedankt voor de uitleg. +:)+

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 09:30

Jeetje zeg! Top hoe iedereen daar gereageerd heb, zeker ontzettend veel geluk!

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 09:31

Pfff gelukkig is dat goed afgelopen zeg!
Echt geweldig dat de pikeur en collega pikeur zo snel en kalm konden ingrijpen!!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 09:33

Ik vind het dan altijd zo lang duren voordat het lijkt alsof die auto iets in de gaten heeft. In het begin gaat die rail behoorlijk op en neer, dat moet die auto toch gevoeld hebben? Maar dan laten ze het dier nog een behoorlijke tijd op snelheid lopen.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 09:37

Het zal je maar gebeuren he, pff nou gelukkig is het nog goed gegaan.
Vind iedereen super handelen, die pikeur blijft mooi rustig enzo.

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 09:38

@ Amaris, er zijn nog 12 andere paarden achter die auto.. Hij remt wel af, alleen heel geleidelijk..

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 09:39

Als als hij in 1x op de rem gaat zal dat paard ook wel niet vrolijk worden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 09:40

Niet alleen dat paard ... maar die andere ook niet, want kan mij voorstellen dat je dit niet direct doorhebt als je andere kant van de baan rijdt...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 09:43

Heeft die neusriem toch wel héél erg strak gezeten als hij daarop bleef hangen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 09:48

maaikj schreef:
@ Amaris, er zijn nog 12 andere paarden achter die auto.. Hij remt wel af, alleen heel geleidelijk..

Dat snap ik wel dat ie niet bats gelijk op de rem gaat, maar zelfs het geleidelijk afremmen zie ik niet. Vlak voordat hij stopt (en dat gaat dan nog vrij plotseling vind ik) moet het paard nog behoorlijk galopperen om het bij te houden.

Dat viel me gewoon op.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 09:50

Lijkt me dat die riem juist niet strak zat.... anders kan er toch niets achter blijven hangen? Maar ik kan het niet zo goed zijn... ik heb het idee dat het hier om zo'n soort beugel met opzetbitje gaat? Kan mij vergissen...
Ze hebben het met goed gezond verstand opgelost, volgens mij. De auto kan niet zomaar op de rem gaan, want dan gebeuren er nog meer ongelukken. Complimentje voor de collega, die ernaast gaat rijden en helpt.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 09:52

Amaris schreef:
maaikj schreef:

Dat snap ik wel dat ie niet bats gelijk op de rem gaat, maar zelfs het geleidelijk afremmen zie ik niet. Vlak voordat hij stopt (en dat gaat dan nog vrij plotseling vind ik) moet het paard nog behoorlijk galopperen om het bij te houden.

Dat viel me gewoon op.

Nee hoor, hij gaat juist rommelen met de gangen omdat de auto afremt. Daarna staat ie vrij snel stil.

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 09:52

Ik snap wel wat je bedoeld ja ;)
Maar idd, het is was WendyBZ zegt ;)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 09:54

liljebo schreef:
Lijkt me dat die riem juist niet strak zat.... anders kan er toch niets achter blijven hangen? Maar ik kan het niet zo goed zijn... ik heb het idee dat het hier om zo'n soort beugel met opzetbitje gaat? Kan mij vergissen...
Ze hebben het met goed gezond verstand opgelost, volgens mij. De auto kan niet zomaar op de rem gaan, want dan gebeuren er nog meer ongelukken. Complimentje voor de collega, die ernaast gaat rijden en helpt.

Volgens mij is hij gewoon met zijn hoofd eronder gekomen en met zijn kopstuk blijven hangen. Dat het hoofdstel niet af kwam is denk ik omdat de pikeur druk op het bit heeft gehouden. Slim, want stuur/remloos op hol wil je niet :=

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 09:55

idd top dat iedereen er zo rustig bij bleef. Gelukkig remde de auto niet te snel af, want dan had het paard misschien proberen erlangs te gaan en gepanikeerd. Ik denk dat het hoofdstel ook niet volledig afkon doordat de pikeur bezig was met het paard in te houden en ik zou op zo'n moment de teugels ook niet lossen hoor.
Wendy denkt er hetzelfde over

hier is werkelijk een drama vermeden.

LadyMadonna

janderegelaa schreef:
Heeft die neusriem toch wel héél erg strak gezeten als hij daarop bleef hangen.

Juist niet lijkt me, iets wat strak zit kan niks tussen komen.
Braaf paard (geen vos trouwens ;) ) en keurig opgelost :j
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 24-04-12 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

maaikj

Trouwens wel geluk zeg dat het paard geen check inheeft!!
Dan hadden ze veel gezeur gehad..

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 09:56

Jeetje wat heftig zeg!
Wel fijn dat er zo rustig gehandeld is..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 09:56

wendy, oh ja zou ook kunnen. Hij heeft idd het hele hoofdstel eraf... tja, ik zie niet altijd even scherp :o
Lijkt mij idd niet handig als paard in paniek zonder hoofdstel wegvliegt. Ook dan kunnen heftige ongelukken gebeuren.